Konduktööri heitti opiskelijan junasta pakkaseen – Juha tarjosi yösijan ja osti lipun seuraavan aamun junaan
Ei ihme, että ulkomaalaiset haukkuu Suomalaisia töykeiksi ja epäasiallisiksi, kun on tällaisia vatipäitä asiakaspalvelussa. Toimin pitkään turistioppaana ja sain lähes päivittäin kuulla erimaiden kansalaisilta valitusta siitä, miten tylyjä suomalaiset ovat. Moni on ollut pettynyt suomessa saamaansa kohteluun. Onneksi on tällaisia Juhia, jotka korjaavat käsitystä silloin tällöin, että eivät kaikki suomalaiset sentään ole niin törkeitä. Isot propsit Juhalle!
Kommentit (409)
Vierailija kirjoitti:
Mitä sai Juha korvaukseksi?
Vai vietiinkö taas suomipoikaa litran mitalla.
Mistä päättelet, että hän odotti jotain korvausta? Mitä hän olisi voinut saada korvaukseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi konnari ei antanut suomalaisen ostaa taiwanilaiselle lippua. Mitä VR olisi siinä menettänyt?
No, siinähän se jutussa luki: Kiire.
Siinä olisi mennyt aikaa kun olisivat sinne automaatille menneet lippua ostelemaan. Vr edellyttää että lippu on kädessä jo siinä vaiheessa kun junaan noustaan ja matka aloitetaan.
Vr ei ole velvollinen antamaan aikaa lippuautomaateilla juoksemiseen kesken matkanteon.
Eli konduktöörit eivät enää myy lippuja? Onko VR miettinyt että viimeiseen tapaan tehostaminen näkyy lopulta asiakaskadossa? Kun asiat tehdään riittävän vaikeiksi, ei niitä enää käytetä.
Minä olen viimeisen viiden vuoden aikana matkustanut junalla Englannissa, Ruotsissa ja Saksassa. Ei sielläkään saanut junassa lippua ostaa, vaan se piti olla hankittuna etukäteen. Ei tämä ole mikään suomalainen juttu, vaan ihan yleismaailmallinen käytäntö nykyään.
Englannissa on myös junaliikenneettä yksityistetty, sillä lopputuloksella että samalta raiteelta voi olla lähdössä kolme junaa samaan suuntaan. Eikä kukaan osaa neuvoa pysähtyykö tietty juna tietyllä väliasemalla. Tyyliin Helsinki Oulu, mutta jokaisella junalla omat välipysähdyksensä tietyillä asemilla.
Vierailija kirjoitti:
Jännä ilmiö että ulkomaalaisia autetaan suomessa pilvin pimein mutta suomalaiset eivät auta toinen toisiaan, ihan fail hommaa.
Juuri näin! Päinvastoin. Varmaan applodeeraisivat jos olis ollut suomalainen opiskelija. joka lensi pihalle.Tuskinpa lääkärikään olisi oman maalaista otaanut kotiinsa yöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sai Juha korvaukseksi?
Vai vietiinkö taas suomipoikaa litran mitalla.
Et taida ymmärtää mitä "auttaminen" tarkoittaa.
Eipä tuota ymmärrä moni muukaan, Suomalaiset ei auta toinen toisiaan, hoomoilasena vaan möllötetään jos jotain tälläistä sattuisi suomalaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi konnari ei antanut suomalaisen ostaa taiwanilaiselle lippua. Mitä VR olisi siinä menettänyt?
Siinä olisi mennyt aikaa kun olisivat sinne automaatille menneet lippua ostelemaan. Vr edellyttää että lippu on kädessä jo siinä vaiheessa kun junaan noustaan ja matka aloitetaan.
Vr ei ole velvollinen antamaan aikaa lippuautomaateilla juoksemiseen kesken matkanteon.
Ja sitäkö lippua ei se ystävällinen matkustaja olisi voinut ostaa taiwanilaiselle netistä?
Kato, luit sitte myöhempiä kommentteja.
No, eikös se pidä olla matkustajan hallussa se lippu koko matkan. Miten se oli sen lipun sille tulostanut? Jos ei sillä ulkomaalaisella ehkä sitten ollut puhelintakaan, että olis voinut sen sille osoittaa jonneen sähköpostiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh. Meillä vähärahaisilla interreilaajilla oli aikoinamme jännät paikat, kun Sveitsissä Interrail-kortti ei kelvannutkaan kaikkiin juniin. Jotkut matkustivat ilman lippua tahallaan, ja toisille taas karu totuus paljastui lipuntarkastuksen yhteydessä.
Jos röyhkeyttä riitti, kannatti yrittää "puhua" tahtonsa läpi. Pääsin kerran seuraamaan neljän hengen suomalaisryhmää, joka piiritti konduktöörin ja huusi tälle silmät suut täyteen "tähkäpäiden yllä täysikuuta" ja muita suomalaisia ulkolukurunoja niin pitkään, että tämä kyllästyi tai juna avasi ovensa seuraavalla asemalla. Tätä tapahtui jatkuvasti.
Vain VR:n konduktööri ja kyseessä oleva asiakas tietävät, mitä on tapahtunut. Sankarilääkärikään ei tiedä. Yksi mahdollisuus on se, että asiakas on yrittänyt ottaa konnarista työvoittoa puhetulvan avulla. Älkää viitsikö olla liian hyväuskoisia.
Sillä oli lippu mutta väärään suuntaan. Ei tää millään mutuilulla muuksi muutu saati sitten kaivamalla (liioiteltuja) anekdootteja takavuosilta muista maista.
Et pysty tietämään, mitä konduktöörin ja matkustajan välillä on tapahtunut. Minä olen taipuvainen uskomaan, että matkustaja on jäkättänyt itsensä ulos junasta. Sinä voit ihan rauhassa uskoa siihen, että VR kohteli turistia kaltoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitäkö lippua ei se ystävällinen matkustaja olisi voinut ostaa taiwanilaiselle netistä?
No, eikös se pidä olla matkustajan hallussa se lippu koko matkan. Miten se oli sen lipun sille tulostanut? Jos ei sillä ulkomaalaisella ehkä sitten ollut puhelintakaan, että olis voinut sen sille osoittaa jonneen sähköpostiin.
No, se Juha olis sitten voinut matkustaa sitä lippua ostaen seuraavalla asemalle asti eli Karjaalle... Kun sillä konnarin mukaan sillä junalla oli kiire. Ei voinut jäädä odottamaan siihen ovensuuhun, että lippu tulee ostettua.-
MIKSEI SE VOINUT HUOLELLA OSTAA SITÄ LIPPUA IHAN ITTE ALKUJAAN!
Tämä tarina on opettavainen. Saamme kaikki tässä nyt vinkkejä miten voimme toisiamme auttaa, jos haluamme. Osta vaikka netistä liputtomalle tuntemattomalle kaverille lippu joka ei itse siihen kykene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkalla ilman rahaa ja kännykkää. Kyl kyl.
Oliko opiskelija opiskelija oikeasti ja kävelikö jalat haarallaan pois lähtiessä. Meinasiko alkaa työllistyttyään lipunmaksajaksi maanmiehilleen.
Tarinan opetus;
Tuota yhtiöllesi taas pieni PR-katastrofi kun DDR-tyyliin pidät säännöistä visusti kiinni sen sijaan että olisit odottanut pari minuuttia.
Ikäänkuin tuo pari minuuttia olisi VR:n talvisuorituskyvyssä merkinnyt hitonkaan vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Särähtää kyllä tuo otsikko, mutta kaiketi yöpyminen meni asiallisesti. Paljon kuulee juttuja miehistä, jotka tarjoavat yösijaa viimeisestä bussista tai junasta jääneelle. Varsinkin koulu- ym. kodeista ns. hatkat ottaneille.
Tuo lääkäri vei sen kyllä perheensä kotiin. Siellä oli vähintäänkin vaimo, jollei lapsiakin.
Särähtelet itse siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä muutama vuosi sitten konduktöörit myivät tarvittaessa lippuja junassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En epäile, etteikö voisi ihan tuollaisenaan pitää paikkansa. Viime kuussa kuuntelin junassa, kun iäkkäämpi rouva pyysi lipuntarkastajaa nostamaan rollaattorin junaan. Tarkastaja huikkasi rouvalle, että odottakaa seuraavaa juna, se on matalalattiainen juna. Rouva olisi päässyt itse junaan eli rollaattori olisi pitänyt vain nostaa kahden rappusen yli. Ja ulkona oli pakkasta reilut 10 astetta. Mutta kai se sitten oli tekemätön paikka.
Tästähän oli keskustelua jokin aika sitetn rullatuolipotilaan osalta, kun avuliaat ihmiset olivt notaneet hänet ei-matalalattiajunaan, eikä hän sitten päässyt teitenkään ilman apuja pois. Konduktöörit kertoivat, ettei heillä ole oikeutta avustaa liikuntavammaisia (ihan vakuutusten takia, jos jotain sattuisi), vaan pitää olla oma avustaja tai matkustaa junalla, johon/josta itse pääsee. Ihan sama pätee tähän rollaattorimummuun. Ja olisiko sen konnarin sitten pitänyt koko matka vahdata, koska mummo pitää nostaa junasta - ihan sama, vaikka toisaalla olisi sitten joku huumehörhö terrorisoinut vaunullista ihmisiä?
Junallisesta terveitä ihmisiä ei ole nostamaan yhä rollomummoa junasta?
Suomi 2022
Tuskin se mummo ainoana siellä asemalla oli odottamassa junaa, mutta eipä saanut kukaan nostettua mummoa junaankaan, tuskin olisivat saaneet poiskaan.
Todella inhimillinen virhe tältä matkustajalta, johon VR konduktööriltä todella epäinhimillinen reaktio. Kohtele toisia kuin toivoisit sinua kohdeltavan, vai miten se meni..
Kyllä minustakin ihan suomalaisena vr:n lippusysteemi on todella monimutkainen. Olin kolme vuotta sitten kesällä Puolassa ja sanaakaan puolaa osaamattomana osasin ostaa junalipun KOLIKOILLA asemalta ja pääsin läheiseen rantakaupunkiin. Taulussa ei muistaakseni ollut ohjeitakaan englanniksi mutta taulu oli niin selkeä että sitä osasi tulkita silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh. Meillä vähärahaisilla interreilaajilla oli aikoinamme jännät paikat, kun Sveitsissä Interrail-kortti ei kelvannutkaan kaikkiin juniin. Jotkut matkustivat ilman lippua tahallaan, ja toisille taas karu totuus paljastui lipuntarkastuksen yhteydessä.
Jos röyhkeyttä riitti, kannatti yrittää "puhua" tahtonsa läpi. Pääsin kerran seuraamaan neljän hengen suomalaisryhmää, joka piiritti konduktöörin ja huusi tälle silmät suut täyteen "tähkäpäiden yllä täysikuuta" ja muita suomalaisia ulkolukurunoja niin pitkään, että tämä kyllästyi tai juna avasi ovensa seuraavalla asemalla. Tätä tapahtui jatkuvasti.
Vain VR:n konduktööri ja kyseessä oleva asiakas tietävät, mitä on tapahtunut. Sankarilääkärikään ei tiedä. Yksi mahdollisuus on se, että asiakas on yrittänyt ottaa konnarista työvoittoa puhetulvan avulla. Älkää viitsikö olla liian hyväuskoisia.
Sillä oli lippu mutta väärään suuntaan. Ei tää millään mutuilulla muuksi muutu saati sitten kaivamalla (liioiteltuja) anekdootteja takavuosilta muista maista.
Et pysty tietämään, mitä konduktöörin ja matkustajan välillä on tapahtunut. Minä olen taipuvainen uskomaan, että matkustaja on jäkättänyt itsensä ulos junasta. Sinä voit ihan rauhassa uskoa siihen, että VR kohteli turistia kaltoin.
Matkustaja ehkä erehtyi luulemaan että vääräkin lippu on käypää valuuttaa koska onhan siitä maksettu rahaa ja että setelikin kävisi maksuvälineenä. Ja että lippuja kyselevä tyyppi junassa voisi myös myydä niitä.
Itse aikuisopiskeijana matkustin Ruotsissa junalla. Konduktööri yritti ainakin yli tunnin "polttaa minut " 40 vuotiaan siitä, että pinnasin valehtelemalla opiskeluistani!?
Jos olisin ollut arabi ,ei varmana olisi laittanut päälle tätä showta.
Ranskassa jos läheisesi surmaa itsensä hyppäämällä junan alle, niin omaisille tulee lasku siivouksesta.
Ollaan vielä aika kaukana tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minustakin ihan suomalaisena vr:n lippusysteemi on todella monimutkainen. Olin kolme vuotta sitten kesällä Puolassa ja sanaakaan puolaa osaamattomana osasin ostaa junalipun KOLIKOILLA asemalta ja pääsin läheiseen rantakaupunkiin. Taulussa ei muistaakseni ollut ohjeitakaan englanniksi mutta taulu oli niin selkeä että sitä osasi tulkita silti.
Gdansk.Sobot. Samoin !
Kaipaan Puolaan .Aivan ihana maa. Miten porukat eivät mene sinne viettämään kesälomaa! Rannatkin kuin Etelä-Euroopassa.
Kato siinä oppii kieliä samalla.