Lapsi lukioon syksyllä - milloin ja mitkä kirjat?!
Saatiin kirjaluettelo mutta ei siinä ole että milloin ne kirjat pitää olla ja mitkä niistä.
Kannattaako nyt vaan odotella koulun alkua, kyllä ne neuvoo siellä? Vai!?
Kommentit (52)
Odota että tulee ekan kurssin lukkari Wilmaan ja sitten kirjalistan mukaan ostatte ne kirjat. Kirjat tulee yl. parissa päivässä.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:48"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:47"]Ei asialla vielä kiire ole, mutta kyllä kurssien alkaessa olisi hyvä olla heti kirjat tai ainakin mahdollisimman pian. Kun tiedät mitä kursseja lukiolaisella on ekassa jaksossa niin sitten katsotte listasta kirjat.
[/quote]
Millonkahan ne kurssit sitten saa tietää?
On niin uusi asia tämä meille :) kiitos kun jaksatte vastailla.
Ap
[/quote]
No joku tuolla sanoi, että lukujärjestykset tulevat wilmaan. Jos asia ei selviä niin soita tällä viikolla koulun kansliaan, sieltä osaavat neuvoa juuri kyseisen koulun käytännöt.
Kun saa ekan jakson lukkarin, niin tietää mitä kursseja on. Ja kannattaa ostaa ekan kurssin kirjat. Koko kirjalistaa ei kannata ostaa, koska lapsesi ei välttämättä käy lkaikkia kursseja. Sitäpaitsi miksi sinä hoidat nämä asiat eikä lapsesi???! Jotain rotta. Lukiolainen huolehtii itse omista kirjoistaan, vanhemmat maksaa ne.
Taitaa nettikaupat olla edullisempia
Yleensä kirjat saa halvemmalla etukäteen tilaten. Tosin omien lukiolaisten kurssit ovat voineet muuttua matkan varrella, se kannattaa ottaa huomioon.
Kun pääsette Wilmaan, niin tulosta nyt ainakin parin ekan jakson lukkarit. Vertaatte kursseja koulun oppikirjalistaan ja hankitte nyt ainakin ne aluksi.
Kun koulun saa alkuun, niin nuoriso vaihtaa keskenäänkin kirjoja. Erityisesti se kannattaa niissä aineissa, joissa pakollisia on vain yksi kurssi, ja mitä ei aio kirjoittaa (esim filosofia, kemia, psyka voivat olla tällaisia).
Me tehtiin ainakin (kotkassa 2010) jo ysin keväällä lukioon kurssivalinnat ja niin tiesin mitä kursseja on missäkin jaksossa. Netistä saa varmaan tulostettua ne omat valinnat jos on lapun hukannut eikä muista. Varmaan pystyy vielä kysymään apua samalla kun käy ottamassa koulupaikan vastaan (onko se jo tehty). Sieltä saatiin muistaakseni jo kurssitarjottimet ja olisko ollu että lukujärjestyksetkin valmiiksi :) Varmaan käytännöt vaihtelee kouluittain mutta näin oli meillä.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:48"]Yleensä ensimmäisellä oppitunnilla ei tarvitse olla heti oppikirjaa ja sieltä sanotaan mikä sen pitää olla?niin tulee siihenkin varmuus
[/quote]
Ei näin. Listat ovat valmiina jo kesällä, ja kirja pitäisi olla heti valmiina.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:48"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:47"]Ei asialla vielä kiire ole, mutta kyllä kurssien alkaessa olisi hyvä olla heti kirjat tai ainakin mahdollisimman pian. Kun tiedät mitä kursseja lukiolaisella on ekassa jaksossa niin sitten katsotte listasta kirjat.
[/quote]
Ap
[/quote]
No joku tuolla sanoi, että lukujärjestykset tulevat wilmaan. Jos asia ei selviä niin soita tällä viikolla koulun kansliaan, sieltä osaavat neuvoa juuri kyseisen koulun käytännöt.
[/quote]
No älä helvetissä soita. Ne lukujärjestykset kyllä tulee sinne wilmaan ei tartte pelihousuja repiä.
-13
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:48"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:47"]Ei asialla vielä kiire ole, mutta kyllä kurssien alkaessa olisi hyvä olla heti kirjat tai ainakin mahdollisimman pian. Kun tiedät mitä kursseja lukiolaisella on ekassa jaksossa niin sitten katsotte listasta kirjat.
[/quote]
Ap
[/quote]
Varmasti vaihtelee kunnittain/kouluttain. Espoossa viime syksynä oli elokuussa ennen koulujen alkua koko vuoden lukujärjestys.
Suosittelen, että laitat lapsen ottamaan selvää, voit antaa vaihtoehtoja miten ja mistä jos ei itse keksi. Loppujen lopuksi se opiskelu on nuoren itsensä hoidettava ja hyvä oppia ottamaan vastuuta jo pikkuhiljaa itse.
[/quote]
Ap
[/quote]
Nuoresi on näinä päivinä menossa lukioon tekemään ne lopulliset kurssivalinnat. Ja lukujärjestys tulee sitten wilmaan.
Nyt täytyy todeta, ettei ole omena kauas puusta pudonnut, jos ei ap:n lapsi tiedä mitään...
Täh? Miksi kaikki sanovat että "lukujärjestykset tulee wilmaan." Nehän pitää kasata itse sitten syksyllä ekoina päivinä?
En todellakaan ostaisi etukäteen. Meillä kirjat varmistuivat vasta kurssin ekalla tunnilla huolimatta etukäteislistoista - eri opettajilla oli omia suosikkisarjoja, jotkut vaativat uusinta painosta, toisille kelpasi vanhempikin jne. Ja jotkut eivät edellyttäneet kirjaa ollenkaan vaan jakoivat tukun monisteita joka tunnilla.
Toisekseen ainankin pk-seudulla valtavan osan kirjoista sai ihan ilmaiseksi kirjastosta lainaan, jos oli oikeaan aikaan varaamassa. Olisi siinäkin säästynyt pitkä penni jos sen olisin tajunnut jo ekana vuonna.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:57"]Täh? Miksi kaikki sanovat että "lukujärjestykset tulee wilmaan." Nehän pitää kasata itse sitten syksyllä ekoina päivinä?
[/quote]
Meillä ensivuoden kurssivalinnat tehdään aina edelliskeväänä
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:57"]Täh? Miksi kaikki sanovat että "lukujärjestykset tulee wilmaan." Nehän pitää kasata itse sitten syksyllä ekoina päivinä?
[/quote]
?? Missä muka näin?
Älä kirjalistan kaikkia kirjoja osta, kaikki niistä aineista eivät ole pakollisia. Esim. äidinkielestä tarvitsee 6 ekaa kirjaa (jos kaikki opettajat edes niitä vaativat!) mutta fysiikasta vain ensimmäisen kurssin kirjan, ellei lapsesi itse valitse lisää fysiikan kursseja.
[/quote]
Meillä ainakin ekan vuoden lukkari tuli valmiina. Tokalle ja kolmannelle vuodelle opiskelijat tekee itse.
Ainevalinnat uudet opiskelijat tekee ilmottautuessaan kouluun ja sen perusteella koulut tekee lukkarit ekalle vuodelle. Näin Espoossa viime ja tänä vuonna.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:57"]Täh? Miksi kaikki sanovat että "lukujärjestykset tulee wilmaan." Nehän pitää kasata itse sitten syksyllä ekoina päivinä? [/quote] Meillä ainakin ekan vuoden lukkari tuli valmiina. Tokalle ja kolmannelle vuodelle opiskelijat tekee itse. Ainevalinnat uudet opiskelijat tekee ilmottautuessaan kouluun ja sen perusteella koulut tekee lukkarit ekalle vuodelle. Näin Espoossa viime ja tänä vuonna.
[/quote]
Yleensä kouluissa tehdään lukujärjestykset ykkösille ekaan jaksoon, koko vuodeksi kai vain Kuninkaantien lukiossa (Espoon lukioista siis) :D
E[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:57"]Täh? Miksi kaikki sanovat että "lukujärjestykset tulee wilmaan." Nehän pitää kasata itse sitten syksyllä ekoina päivinä?
[/quote]
?? Missä muka näin?
[/quote]
En viitsi paljastaa lukiota kun oli aika pieni paikka ja joku saattaa tunnistaa, mutta näin ainakin eräässä länsi-suomalaisessa lukiossa tehtiin vielä pari vuotta sitten. Ensimmäisen vuoden opiskelijat kasasivat lukukärjestyksen parin ensimmäisen koulupäivän aikana ryhmänohjaajan johdolla.
Kannattaa miettiä, mitä kursseja lapsi aikoo ensimmäisenä vuonna suorittaa. Näiden kurssien kirjat tarvitsee sitten hankkia. Toki niitä voi ostaa vaiheittain ennen jaksojen alkua. Jos ostaa kirjat uusina, niin ainakin Akateemisessa Kirjakaupassa saa yleensä paremman alennuksen, jos ostaa mahdollisimman suuren osan kirjoista ennen koulun alkua tai elokuussa (tämä on vähän vaihdellut eri vuosina). Ainakin minä olen ostanut suurimman osan vuoden kirjoista ennen koulun alkua tästä syystä. (Vertailujeni mukaan Akateeminen on ollut alennusten kanssa selvästi halvempi kuin esim. Suomalainen sen tarjoamien alennusten kanssa.)