Miksi terveellisyys ärsyttää muita?
Yritän syyä terveellisesti ja monipuolisesti, en siksi että eläisin ikuisesti, vaan siks että voin paremmin ja jaksan tätä elämää. Muuten on vetämätön olo ja röhnötän sohvalla kun ei oo energiaa touhuta. Intohimona on tummasuklaa, sitä voisin vetää rajattomasti!! Mutta sitäkin pitää salassa syyä jos toiset syö vieressä makusuklaita ja sipsejä. Muut ei usko että tummasta suklaastaki voi oikeasti tykätä. Muutenkin on tullut vartalosta vain negatiivista sanomista, vatsalihaksetkin kuulemma naisella ruman näköiset, naisella pitäs olla pehmeitä muotoja yms... onko mulla vaan niin mätä lähipiiri ettei kestä toisen terveitä elämäntapoja vai missä mättää!? Mikä siinä toista ärsyttää niin että mollataan, kaikilla kuitenkin samanlaiset mahdollisuuet tehä samoin!
Kommentit (80)
Yleensä nämä "miksi terveellisyys ärsyttää muita"-tyypit ovat niitä joilla on pakkomielle jatkuvasti kotkottaa omasta superterveellisestä elämäntyylistään, ruokavaliostaan ja treeneistä. Siksi luultavasti saat kuunnella naljailua.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:40"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:29"]Hassua on myös se, että jos kertoo tarjoavansa lapsille terveellistä, prosessoimatonta ja esimerkiksi vähähiilihydraattista ruokaa (tämä oli nyt vaan esimerkki, ei aloiteta sitä karppausjankutusta taas!) niin kauhistelijoiden kommentti on "pitäähän lapsen saada tavallista kotiruokaa!" Totta, olen samaa mieltä, mutta jos nyt lähdetään miettimään mitä se perus tavallinen kotiruoka Suomessa tuppaa olemaan, niin vaikkapa hyvin yleinen nakkikastike: nitriiteillä kyllästettyjä lisäaine/väripötköjä, jauhoja ja rasvaa. Mitä elintärkeää tuossa on? Siihen vielä kylkeen perunamuussia, pahimmassa tapauksessa pussista tehtynä. Voi mitä ravinteikkuutta! Samoin kouluruoka on tärkkelyspitoista ja ravinneköyhää, valitettavasti kun oppilaat ei sitä tuoresalaattia tai raastetta liikaa lautaselleen kahmi. Näitä asioita hoidan ihan työni puolesta niin joudun toteamaan kouluruoan surullisen tilan. Näitä vaihtoehtoja vasten esim. karppiperhe tarjoaa kanafilettä runsaan salaatin ja vaikka uunikasvisten kanssa, tai vaikka kokolihapihvin + vihanneksia. Ja tätä jälkimmäistä vaihtoehtoa kauhistellaan lapsille vaarallisena :D [/quote] Äitini on sitä mieltä että onhan teillekkin syötetty normaali kotiruokaa ja hyvin ootte kasvanu. Kummakaan ko jokaisella jonkinlaista maha ja iho ongelmaa. Ollaan syöty paljon pottua ja ruskeaa kastiketta nakeilla. Että ollaan kasvettu mutta hyvin eivoida
[/quote]
Minullekin anoppi keukosi, että kyllä ennen KAIKKI söi leipää. Niin varmaan, ja syö vieläkin, ja samaan aikaan suolisto-ongelmat, diabetes ja lukuisat muut sairaudet yleistyy räjähdysmäisesti. Ja kumma kun monella esim. astman oireet tai ripuli poistuu kun jättää sen ihanan välttämättömän LEIVÄN pois ruokavaliosta.
Ok, yksi terveysintoilija ilmoittautuu. Lupaan tästedes olla puhumatta omasta ruokavaliostani.. Ainut syy miksi olen siitä puhunut on se , että sen avulla paranin diabetes 2:sta. Halusin jakaa ilosanomaa jos joku vaikka voisi myös voida paremmin. im sorry, wont happen again.
Kyllä se työkavereiden kielet kirvoittaa, kun ei ota kahvipöydässä olevia jokapäiväisiä herkkuja. "Niin sä ootkin sellainen terveysintoilija ja me vaan tällaisia tavallisia tietämättömiä, jotka syö kaikkea jne.". Kommentoijat on kaikenpainoisia ja kaikenikäisiä. Todellakaan en saarnaa, paasaa, kiinnitä huomioita toisen syömisiin tai tee mitään numeroa omasta syömisestäni. Päinvastoin koetan olla tässä asiassa täysin huomaamaton, koska se ei kiinnosta mua pätkääkään mitä muut syö ja olisin mieluusi ilman näitä kommenteja. Jos joku kysyy, niin kerron, että esim. sokeri/vehnä on paha mun vatsalle - helpompaa mulle olla vain ilman. Jos joku on oikein varta vasten leiponut vaikka juhlistaakseen synttäreitään, niin sitten yleensä otan. Mutta näihin jatkuvasti kaffepöytään virtaaviin karkkipusseihin/kekseihin en koske.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 13:17"]Koska me kuollaan kaikki kuitenkin. On myös erittäin vaikeaa vetää rajaa mikä loppujenlopuksi on terveellistä ja mikä ei. Isovanhemmat söivät pääsääntöisesti perunaa ja lihaa ja elivät 100-vuotiaksi melkein.
Kuolema tulee meille kaikille. Tähdet sammuu ja planeetat kuolee. Mikä järki tässä kaikessa on? Ei mikään. Millään ei ole oikeastaan mitään merkitystä.
[/quote]
se joka uskoo Jumalaan saa iänkaikkisen elämän. aamen
Koska me kuollaan kaikki kuitenkin. On myös erittäin vaikeaa vetää rajaa mikä loppujenlopuksi on terveellistä ja mikä ei. Isovanhemmat söivät pääsääntöisesti perunaa ja lihaa ja elivät 100-vuotiaksi melkein.
Kuolema tulee meille kaikille. Tähdet sammuu ja planeetat kuolee. Mikä järki tässä kaikessa on? Ei mikään. Millään ei ole oikeastaan mitään merkitystä.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 13:17"]Koska me kuollaan kaikki kuitenkin. On myös erittäin vaikeaa vetää rajaa mikä loppujenlopuksi on terveellistä ja mikä ei. Isovanhemmat söivät pääsääntöisesti perunaa ja lihaa ja elivät 100-vuotiaksi melkein.
[/quote]
Ikuinen elämäkö sen merkityksen tuo? :D Eikös jokaisen ole tarkoitus tuoda jotain itsestään maailmaan? Silloin jokaisella on jotain merkitystä : )
No ehkä se lähipiiirkin on istten niin vetämätöntä ja hälläväliä tyylistä, ei ne jaksa ottaa kantaa. Mut sullahan on sitten millä näyttää, kun muut alkaa kipuille ja sä senkun porskutat, siitä kyse.
Pakko sanoa, että minua kyllä harmittaisi, jos olen tehnyt vieraalle ruokaa ja hän ei syö sitä ollenkaan, vaan tyytyy omiin eväisiin. Jos ei halua millään syödä toisen tarjoamaa ruokaa, mielummin sitten ottaisi sitä vain vähän tai selittäisi, että söi juuri äsken. Siinä on kuitenkin varta vasten ajateltu kyseistä ihmistä ja pyritty ilahduttamaan häntä. Minut on kasvatettu kunnioittamaan toisten tekemää ruokaa, vaikkei sitä itse tavallisesti söisikään. Musta on ihanaa, jos joku haluaa juuri ilahduttaa minua tekemällä minulle ruokaa, tykkään kyllä tehdä niin muillekin.
Pyrin huomioimaan mahdolliset allergiat ja erityisruokavaliot, mutta jos teen isommalle poppoolle ruokaa, joskus on tosi vaikeaa saada sopimaan kaikkien ruokavaliot yhteen. Kannattaa näissäkin miettiä vähän sitä toista ihmistä, eikä vain epäkohteliaasti tuijottaa omaa napaansa. Terveellisyydessä ei kuitenkaan ole mitään pahaa, mutta jos ei pysty kyläillessä syömään mitään (poikkeuksena allergiat ja erityisruokavaliot) ja pahimmassa tapauksessa tekee siitä hirveän numeron, niin silloin on hyvä omaa asennettakin miettiä.
Mä syön terveellisesti mutta en oo mikään hoikkeli.Ei hoikkuus aina tarkoita että on terve.Mun täytyy syödä todella terveellisesti ja laadukkaasti jotta tunnen oloni hyväksi ja terveeksi.Mutta käytän paljon rasvaisia tuotteita siksi että jaksan kotityöt ja kolme lasta ja nyt raskaana.Jos en ole raskaana on vanhassa omakotitalossa niin paljon työtä että täytyy olla super energinen että jaksaa touhuta ja rempata.Siksi kun vartoon lasta lihon ihan kivasti koska syön yhtä paljon mutten touhua ihan niin paljon joten minusta tulee heti huonokuntoinen?
Ylleensä terveysintoilijat pyytämättä ja tilaamatta hehkuttavat , suorastaan painostavat ympäristölleen omia tapojaan. Se on aika ärsyttävää.
Elä ja anna Lassenkin elää.
Kyllä sä selvästi koitat vähä nostaa ittees johkin jalustalle noilla jutuillas.melko lapsellista että kattokaa mää syön tummaa suklaata,tää on niin hyvää mutta mutta terveellistä ja mää oon parempi kun te.
Oot vaan kusipää beibe.Koita vähä hillitä!
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 13:17"]Koska me kuollaan kaikki kuitenkin. On myös erittäin vaikeaa vetää rajaa mikä loppujenlopuksi on terveellistä ja mikä ei. Isovanhemmat söivät pääsääntöisesti perunaa ja lihaa ja elivät 100-vuotiaksi melkein. Kuolema tulee meille kaikille. Tähdet sammuu ja planeetat kuolee. Mikä järki tässä kaikessa on? Ei mikään. Millään ei ole oikeastaan mitään merkitystä. [/quote] Ikuinen elämäkö sen merkityksen tuo? :D Eikös jokaisen ole tarkoitus tuoda jotain itsestään maailmaan? Silloin jokaisella on jotain merkitystä : )
[/quote]
No oon mä runkannu aika paljon, mutta oishan se nainen mukava olla jos siitä sais pitää huolta ja rakastaa. Ehkäpä jonakin päivänä :)
Jaa-a... Mulla on vähän samanlaisia kokemuksia, kuin sulla, joten en osaa vastausta antaa.
En syö sokeria missään muodossa, en ns normiherkkuja, leivonnaisia, jäätelöitä jne. Syön paljon smoothieita, vihanneksia, hedelmiä, marjoja ja juureksia. Vältän pitkälle prosessoituja tuotteita. Suosin luomua ja raakaravintoa. Olen hoikka. Liikun paljon. Ja olen huomannut, miten ihmisiä ärsyttää mun ruokavalioni. Kaikenlaisia huomautuksia ja kommentteja satelee ympäriltä.
Mulle on ihan sama, miten muut elää enkä tyrkytä omia valintoja muille.
Kukaan täällä ei omaa vuoronumeroaan ja lähtöpäiväänsä tiedä. Tiedostan, että myös minua voi kohdata vakava sairaus, onnettomuus jne. Mutta se aika, jonka täällä olen, haluan tuntea oloni mahdollisimman terveeksi, energiseksi, hyvinvoivaksi ja onnelliseksi. Sen olen parhaiten saavuttanut tällä ruokavaliolla ja itseni hoidolla. Uskon, että se mitä laitan suusta alas, ei vaikuta pelkästään fyysiseen, vaan myös henkiseen hyvinvointiini.
Ei pitäisi olla muilta pois....ihmeen monia asia silti häiritsee.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 13:52"]
Jaa-a... Mulla on vähän samanlaisia kokemuksia, kuin sulla, joten en osaa vastausta antaa.
En syö sokeria missään muodossa, en ns normiherkkuja, leivonnaisia, jäätelöitä jne. Syön paljon smoothieita, vihanneksia, hedelmiä, marjoja ja juureksia. Vältän pitkälle prosessoituja tuotteita. Suosin luomua ja raakaravintoa. Olen hoikka. Liikun paljon. Ja olen huomannut, miten ihmisiä ärsyttää mun ruokavalioni. Kaikenlaisia huomautuksia ja kommentteja satelee ympäriltä.
Kukaan täällä ei omaa vuoronumeroaan ja lähtöpäiväänsä tiedä. Tiedostan, että myös minua voi kohdata vakava sairaus, onnettomuus jne. Mutta se aika, jonka täällä olen, haluan tuntea oloni mahdollisimman terveeksi, energiseksi, hyvinvoivaksi ja onnelliseksi. Sen olen parhaiten saavuttanut tällä ruokavaliolla ja itseni hoidolla. Uskon, että se mitä laitan suusta alas, ei vaikuta pelkästään fyysiseen, vaan myös henkiseen hyvinvointiini.
[/quote]
Eihän se ole muilta pois, mutta ehdottomuus koetaan usein hankalana. Itsekin tykkään syödä terveellisesti, mutta kyllä mun ruokavalioon silti mahtuu sokeri ja valkoiset jauhotkin.
Teetkö valinnoistasi numeron? Saarnaatko terveellisyyden puolesta? Terrorsoitko lähipiiriäsi luennoimalla tumman suklaan terveysvaikutuksista? Hehkutatko kovia salitreenejä? Heitteletkö kommentteja muiden elämäntavoista?
Jos vastaan yhteenkin kyllä, saat vastauksesi, miksi ärsyttää.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 13:55"]Teetkö valinnoistasi numeron? Saarnaatko terveellisyyden puolesta? Terrorsoitko lähipiiriäsi luennoimalla tumman suklaan terveysvaikutuksista? Hehkutatko kovia salitreenejä? Heitteletkö kommentteja muiden elämäntavoista?
Jos vastaan yhteenkin kyllä, saat vastauksesi, miksi ärsyttää.
[/quote]
Vastaus kaikkeen en. Syön esim aamupalalla siemeniä kourallisen (tottakai lisäks kaikkea muutakin) mutta nää siemenet saa monet ärsyyntymään, että miks tommosia pahoja linnunruokia syöt. Anoppi tykkäs huonoa kun mulla on 'omat eväät' mukana, pitäs syyä sitä mitä talonväki tarjoaa. Mukana tuon siis siemenet, lisäks piimän että saan maitohappobakteereja. Anoppilassa ei edes kasviksia syyä niin nekin tuon mukanani. En vain voi syyä leipää ja kakkuja joka välipalalla, johan siinä kipeeksi tulee.. tästä sitten moititaan. En puhu treeneistä ym mitään, tiiän ettei se niitä kiinnosta. Juttelen sellasten kans niistä keitä kiinostaa. Mutta se että katotaan päästä varpaisiin ja kommentoidaan ulkonäköä, en ymmärrä miksi se muita ärsyttää, miksi en sais olla tällanen! Sitte varmaan kelpaisin jos olisin pyöree tynnyri, ei ärsyttäis kenenkään silmää..
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 13:52"]
[/quote]
Eihän se ole muilta pois, mutta ehdottomuus koetaan usein hankalana. Itsekin tykkään syödä terveellisesti, mutta kyllä mun ruokavalioon silti mahtuu sokeri ja valkoiset jauhotkin.
[/quote]
Miten se muille on hankalaa, jos mullekaan ei ole? Enhän mä pakota muiden jättämään esim sitä sokeria pois. Olen kuullut kommentteja "Miksi pitää olla noin äärilaitaista?" "Et sä tota jaksa kovin kauaa pitää", "Ota nyt yksi pulla! Ota! Ota!", "Et kai sä nyt yhteen kakun palaan kuole!", "Koska sä ajattelit lopettaa tuon dieetin", "Mä en jaksais", "Mä en pystyisi", "Mä en viittis" jne.
En ole dieetillä, tämä on mun elämäntapani, jota en aio lopettaa vaan muiden mieliksi tai muiden elämää helpottaakseni. Vaikka en kuole kakunpalaan, en aio sitä syödä. En saa keuhkosyöpää parista tupakastakaan, mutta en aio niitä polttaa. Enkä ota pullaa, että jollain tulisi parempi mieli. En odota kenenkään tarjoavan kylässä mitään erikoisherkkuja, vaan huolehdin itse omista ruoaistani. Kenenkään ei tarvi ottaa mitään stressiä mun elämäntavoistani, en minäkään ota muiden. Haluan olla vain hyvinvoiva ja onnellinen ja toivottavasti muutkin ovat!
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 01:46"]
Pakko sanoa, että minua kyllä harmittaisi, jos olen tehnyt vieraalle ruokaa ja hän ei syö sitä ollenkaan, vaan tyytyy omiin eväisiin. Jos ei halua millään syödä toisen tarjoamaa ruokaa, mielummin sitten ottaisi sitä vain vähän tai selittäisi, että söi juuri äsken. Siinä on kuitenkin varta vasten ajateltu kyseistä ihmistä ja pyritty ilahduttamaan häntä. Minut on kasvatettu kunnioittamaan toisten tekemää ruokaa, vaikkei sitä itse tavallisesti söisikään. Musta on ihanaa, jos joku haluaa juuri ilahduttaa minua tekemällä minulle ruokaa, tykkään kyllä tehdä niin muillekin. Pyrin huomioimaan mahdolliset allergiat ja erityisruokavaliot, mutta jos teen isommalle poppoolle ruokaa, joskus on tosi vaikeaa saada sopimaan kaikkien ruokavaliot yhteen. Kannattaa näissäkin miettiä vähän sitä toista ihmistä, eikä vain epäkohteliaasti tuijottaa omaa napaansa. Terveellisyydessä ei kuitenkaan ole mitään pahaa, mutta jos ei pysty kyläillessä syömään mitään (poikkeuksena allergiat ja erityisruokavaliot) ja pahimmassa tapauksessa tekee siitä hirveän numeron, niin silloin on hyvä omaa asennettakin miettiä.
[/quote]
Etkö sä tiedustele sun vierailta etukäteen, onko heillä niitä allergioita tai ruokarajoitteita?
Jos et, niin ihan oma moka, jos vieras ei syö. Jos kysyt, niin mikä on niin vaikeaa niitä noudattaa? Jos teet isommalle porukalle, niin onko vaikea tehdä edes yksi ruokalaji, jota erityisruokavalioinenkin voi syödä? Ja jos on, niin mitä hemmettiä se sua vaivaa, jos vieras ei syö mitään tai ottaa omat eväät?
Mä en ole nyt varma, kumpi tässä on pikkumaisempi ja itsekkäämpi, sun vieraasi vai sä...
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:29"]Hassua on myös se, että jos kertoo tarjoavansa lapsille terveellistä, prosessoimatonta ja esimerkiksi vähähiilihydraattista ruokaa (tämä oli nyt vaan esimerkki, ei aloiteta sitä karppausjankutusta taas!) niin kauhistelijoiden kommentti on "pitäähän lapsen saada tavallista kotiruokaa!" Totta, olen samaa mieltä, mutta jos nyt lähdetään miettimään mitä se perus tavallinen kotiruoka Suomessa tuppaa olemaan, niin vaikkapa hyvin yleinen nakkikastike: nitriiteillä kyllästettyjä lisäaine/väripötköjä, jauhoja ja rasvaa. Mitä elintärkeää tuossa on? Siihen vielä kylkeen perunamuussia, pahimmassa tapauksessa pussista tehtynä. Voi mitä ravinteikkuutta! Samoin kouluruoka on tärkkelyspitoista ja ravinneköyhää, valitettavasti kun oppilaat ei sitä tuoresalaattia tai raastetta liikaa lautaselleen kahmi. Näitä asioita hoidan ihan työni puolesta niin joudun toteamaan kouluruoan surullisen tilan.
Näitä vaihtoehtoja vasten esim. karppiperhe tarjoaa kanafilettä runsaan salaatin ja vaikka uunikasvisten kanssa, tai vaikka kokolihapihvin + vihanneksia. Ja tätä jälkimmäistä vaihtoehtoa kauhistellaan lapsille vaarallisena :D
[/quote]
Äitini on sitä mieltä että onhan teillekkin syötetty normaali kotiruokaa ja hyvin ootte kasvanu. Kummakaan ko jokaisella jonkinlaista maha ja iho ongelmaa. Ollaan syöty paljon pottua ja ruskeaa kastiketta nakeilla. Että ollaan kasvettu mutta hyvin eivoida