Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenen henkilön elämänkerran/omaelämänkerran luitte viimeksi?

Vierailija
06.02.2022 |

Tai mikä teillä on tällä hetkellä kesken?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa henkilön elämäkerta, jonka tähän mennessä olen lukenut, on ollut Zlatanin. Ja sekin sen takia, että kaveri sen minulle lahjaksi antoi ja sanoi, että kannattaa lukea, on niin hyvä. No, luin ja olisin kyllä selvinnyt ihan yhtä onnellisena lukemattakin, vaikkei tuo mitenkään huono ollut ja ihan kerrottavaakin riitti. U2:n "yhtye-elämäkerrasta" tykkäsin, samoin The Policen. Nyt on lukujonossa Dave Grohlin elämäkerta ja sitä odotan ihan innolla. Mutta näitä 20-50 vuotiaiden suomalaisten mukajulkkisten "elämäkertoja" en kyllä jaksa tajuta. Ihminen ei ole oikeasti tehnyt tai kokenut mitään ermkittävää, mutta jokaisen wanna be -staran pitää silti päästä se elämäkerta tekmeään. Ja ihmiset sitten ostavat ja lukevat innoissaan, miten vähän pantiin ja dokattiin tai miten itse kukin on ollut niin koulukiusattu ja väärinymmärretty....

Oletpas vihamielinen. Et taida oikein arvostaa muita ihmisiä.

Vierailija
42/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dave Grohlin. Muusikko Nirvana/ Foo Fighters

Varmaan mielenkiintoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ismo Alangon.

Olin yllättynyt päihteiden määrästä...

Mä en yllättynyt.

Vierailija
44/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kenenkään.

Vierailija
45/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jamie Lynn Spearsin.

Vierailija
46/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauko Röyhkän. Mielenkiintoisia juttuja hyvin kerrottuna.

Vierailija
47/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ismo Leikolan

Vierailija
48/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samuel Jyringin. (Ei tuo nyt ihan virallinen omaelämäkerta ole, mutta sen suuntainen).

Vierailija
49/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taavi Kassilan. Värittänyt tarinoitaan aika pahasti, näin hänen itsensä tuntien pidemmältä ajalta. Jotkut taitaa olla valheita.

Vierailija
50/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samu Haberin, tykkäsin itseironisesta ja humoristisesta kerrontatyylistä. Aika vauhdikasta elämää viettänyt heppu on hän. 

Vierailija
51/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen parhaillaan Donald Spoton Marilyn Monroe -elämänkertaa, jota yleisesti pidetään parhaimpana ja luotettavimpana. Minua on pitkään kiehtonut M. M. ja hänen elämänsä, mutta ajattelin että hän on kuitenkin "vaan" semmoinen kaunis näyttelijä joka kuoli varhain - eli ei syvällisen paneutumisen arvoinen. Mutta luin kuitenkin huvikseni hänen lyhyehkön postuumisti julkaistun omaelämänkertansa, ja olin hämmästynyt kuinka moderneja ja fiksuja ajatuksia hänellä oli itsestään ja maailmasta. Sitten hankin käteeni tämän paksun Spoton kirjoittaman elämänkerran ja olen nyt aivan koukussa. Käsittämätöntä miten voi tulla sellainen "entä mitä sitten tapahtui?" -fiilis vaikka jokseenkin tietää mitä tapahtuu. Mulle on myös ihan mannaa kuulla kaikkea inside-tietoa ja yksityiskohtaisia kuvauksia ja yhteiskunnallista taustoitusta kyseisestä henkilöstä ja hänen elämänvaiheistaan. M.M. oli kyllä todella ihmeellinen ja ristiriitainen henkilö.

Vierailija
52/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt on tavallaan tiivistettynä useita elämäkertoja: Sanna-Mari Hovin Viikingeistä Victoriaan, Ruotsin monarkian tarina. Nyt kesken siis, Kustaa VI Aadolfissa menossa jo.

Vierailija
53/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alexi Laihon, ikävä kyllä kokemus jäi vähän ”lättänäksi”. Kuin olisi kiireessä jotenkin kyhätty kasaan. Olisin kaivannut esim kuvia bodomin uran ja Alexin elämän varrelta. Muutenkin kirja keskittyi lähinnä bisneksien kulkuun, vaikka tarjosi vastauksia muutamiin tärkeisiin yksityiselämän asioihinkin.

Vierailija
54/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henrik VIII

Vierailija
55/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen parhaillaan Donald Spoton Marilyn Monroe -elämänkertaa, jota yleisesti pidetään parhaimpana ja luotettavimpana. Minua on pitkään kiehtonut M. M. ja hänen elämänsä, mutta ajattelin että hän on kuitenkin "vaan" semmoinen kaunis näyttelijä joka kuoli varhain - eli ei syvällisen paneutumisen arvoinen. Mutta luin kuitenkin huvikseni hänen lyhyehkön postuumisti julkaistun omaelämänkertansa, ja olin hämmästynyt kuinka moderneja ja fiksuja ajatuksia hänellä oli itsestään ja maailmasta. Sitten hankin käteeni tämän paksun Spoton kirjoittaman elämänkerran ja olen nyt aivan koukussa. Käsittämätöntä miten voi tulla sellainen "entä mitä sitten tapahtui?" -fiilis vaikka jokseenkin tietää mitä tapahtuu. Mulle on myös ihan mannaa kuulla kaikkea inside-tietoa ja yksityiskohtaisia kuvauksia ja yhteiskunnallista taustoitusta kyseisestä henkilöstä ja hänen elämänvaiheistaan. M.M. oli kyllä todella ihmeellinen ja ristiriitainen henkilö.

Vinkkinä, jos kiinnostaa niin Spoto on kirjoittanut ansiokkaat teokset myös Elizabeth Taylorista, Grace Kellysta ja vaikka kenestä...

Marilyn oli kyllä huippu, paljon enemmän kuin useimmat tietää. 

Vierailija
56/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jon Moxleyn

Vierailija
57/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvataiteilija Henry Wuorila-Stenbergin Hämärän näkijä. Tykkäsin ja samastuin.

Vierailija
58/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi luin Phil Collinsin, nyt on kesken Lenny Kravitz.

Vierailija
59/60 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luin peräkkäin Phil Collinsin ja Mike Rutherfordin elämäkerrat. Ne valmensivat minua hyvin kirjoittamaan historiallisen romaanin naisesta, jota palvottiin elinaikanaan jumalana.

Vierailija
60/60 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chris Cornell