Kenen henkilön elämänkerran/omaelämänkerran luitte viimeksi?
Kommentit (60)
Älyttömän mielenkiintoinen kirja, Epäluonnolliset syyt, oikeuspatologin elämä ja monet kuolemat, Richard Shepherd.
Kirjan nimi kertoo jo paljon, eli brittiläisen oikeuspatologin kirjoittama kirja. Kuuntelin sen parissa päivässä töiden lomassa. N47
Nikola Teslan. Se oli tosi hyvä kirja.
Vierailija kirjoitti:
Älyttömän mielenkiintoinen kirja, Epäluonnolliset syyt, oikeuspatologin elämä ja monet kuolemat, Richard Shepherd.
Kirjan nimi kertoo jo paljon, eli brittiläisen oikeuspatologin kirjoittama kirja. Kuuntelin sen parissa päivässä töiden lomassa. N47
Kuuntelen siis paljon elämäkertoja, edellinen kirja oli Prinsessan pako, joka kertoi siis siitä, kun se Iisalmelaistyttö yritti pelastaa Dubain prinsessan. Sitä ennen kuuntelin Nacci Tranbergin kirjan, jossa oli paljon mielenkiintoista uutta tietoa siitä porukasta ja tyypistä.
Saksitanssi kertoi ihan kivasti Risto Helinin hienosta urasta maailmalla kampaajana ja maskeerajana.
Kari Hautamäen Et sinä (vielä) kuole oli mielenkiintoinen kirja ensihoitajan työstä.
Helvetti, jota kutsuin rakkaudeksi ja Paholainen vuoteessani kertoivat taas miesten huijaamista naisista.
Kohta voi vähän kirpaista oli hauska, mutta mielenkiintoinen kirja brittilääkärin arjesta.
Edward Snowdenin kirja oli silmiä avaava.
Tarja Halosen elämäkerta hyvä ja ajastaan kertova, samoin Angela Merkelin ja Hannele Pokan kirjat.
Siamäk Naghianin uskomaton elämä kertoi oman tarinansa hänen Suomeen muutostaan hyvin, toinen mielenkiintoinen tarina oli
Syyrialaismiehen tarina Yksi miljoonista.
Arja Ahtaanluoman Puolinainen oli todella hyvä kirja hänen hoitovirheen seurauksena tulleista asioista, kuvia löytyy netistä.
Kati Outisen kirja Niin lähelle kuin muistan oli myös tosi hyvä.
Lisääkin hyviä kirjoja on vaikka kuinka, tässä vain muutama. N47
Kari Lumikeron ja Petri Sarasteen kirjat olivat hyviä.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luen paljon, mutta lähes pelkästään fiktiota. Elämäkerrat ja omaelämäkerrat ovat jääneet minulle täysin vieraaksi lajiksi, ehkä en sitten koe muita ihmisiä tarpeeksi kiinnostavina? En muista lukeneeni kuin yhden elämäkerran, se oli Pekka Herlinistä kertova Koneen ruhtinas. Oli kyllä erinomainen kirja.
Kiinnostavuus ei riipu pelkästään siitä, miten suuri tai pieni henkilö on ollut, vaan myös siitä, miten asiat esitetään. Mä en oo mikään suuri elämäkertojen lukija, mutta onhan niitäkin tullut jonkin verran kahlattua. Mieleen on jäänyt yksi ylitse muiden: Aino Kuusisen (Otto-Wille Kuusisen vaimo) omaelämäkerta Jumala syöksee enkelinsä. Pompööisistä nimestä huolimatta voin suositella. Muistaakseni kirja on toteutettu yhdessä haamukirjailijan kanssa, mutta siitä paistaa sellainen elämänasenne ja huumori, että se jää mieleen.
Jos aihepiiri ei ole tuttu, tässä tiivistelmä: Otto-Wille Kuusinen oli suomalainen kommunisti, joka oli merkittävässä asemassa Neuvostoliitossa ja selvisi Stalinin puhdistuksista sekä hengissä että tuomiotta. Nuoren vaimonsa Ainon Kuusinen oli kuitenkin valmis uhraamaan leireille, joilta tämä onneksi selvisi hengissä. Aino Kuusinen toimi ennen tuomiotaan Kominternissä (kommunistinen internationaali, jonka tarkoituksena oli levittää vallankumouksellista aatetta ympäri maailmaa), ja niin monen muun kominterniläisen tavoin joutui Stalinin puhdistusten pyörteeseen.
Kuusisen kirjassa on varmasti myös Lapin lisää (älkää kysykö yksityiskohtia, olen lukenut sen varmasti yli 10 vuotta sitten), mutta uskon kyllä, että hänen asenteensa oli se, joka piti hänet hengissä. Jäi sellainen olo kirjan lukemisen jälkeen, että totuus on monesti tarua ihmeellisempää.
Kiutos vinkistä!
Keräillessäni kirppareilta Päätaloa, pyörittelin tuotakin käsissäni, mutta jäi ostamatta.
Hih, kirpparin pitäjä ei ole penaalin terävin kynä, oli laittanut hyllyyn "uskonnollinen kirjallisuus"...
Sen on voinut asiakaskin siirtää väärään paikkaan.
Julia Childin elämäkerta :) oli ihana.
Tais olla Kiira Korven ”elämänkerta”. Tosin jos henkilö on alle 30-vuotias, niin aika pienen osan elämää se elämänkerta sisältää.
Dave Grohlin. Muusikko Nirvana/ Foo Fighters
Ainoa henkilön elämäkerta, jonka tähän mennessä olen lukenut, on ollut Zlatanin. Ja sekin sen takia, että kaveri sen minulle lahjaksi antoi ja sanoi, että kannattaa lukea, on niin hyvä. No, luin ja olisin kyllä selvinnyt ihan yhtä onnellisena lukemattakin, vaikkei tuo mitenkään huono ollut ja ihan kerrottavaakin riitti. U2:n "yhtye-elämäkerrasta" tykkäsin, samoin The Policen. Nyt on lukujonossa Dave Grohlin elämäkerta ja sitä odotan ihan innolla. Mutta näitä 20-50 vuotiaiden suomalaisten mukajulkkisten "elämäkertoja" en kyllä jaksa tajuta. Ihminen ei ole oikeasti tehnyt tai kokenut mitään ermkittävää, mutta jokaisen wanna be -staran pitää silti päästä se elämäkerta tekmeään. Ja ihmiset sitten ostavat ja lukevat innoissaan, miten vähän pantiin ja dokattiin tai miten itse kukin on ollut niin koulukiusattu ja väärinymmärretty....
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut Tommi Liimatan omaelämäkerrallisia kirjoja. Loppuvuodesta luin Jeppiksen ja Jeppis 2:n, nyt on kesken Rollo.
Loistava kirja.
Siinä kerrotaan tutuista asioista ja muutama mainittu päivämäärä on syöpynyt suoraan muistiini.
Bruce Dickinson: omaelämäkerta. What does this button do? äänikirja on kesken.
Luen paraikaa Ismo Alangon elämäkertaa. Kirjoittaja on Katja Kettu. Mielenkiintoisia muisteluksia on tullut vastaan, mutta tekstiä olisi voinut työstää enemmän. Turhaa toistoa ja kirjoitusvirheitä. Ajassa seilataan edes taas.
Ismo Alangon.
Olin yllättynyt päihteiden määrästä...
Vierailija kirjoitti:
Kiitti vinkistä! Tein juuri kirjasta varauksen.
Mick Wall kirjoittama Lemmy: The Ace of Spades. Elämäkerta Lemmy Kilmisterista ja Motörheadista. Aivan huippu!
Muistaakseni Humphrey Carpenterin kirjoittaman teoksen J. R. R. Tolkienista. En lue elämäkertoja erityisen paljon. Seuraavaksi luen tältä saralta varmaankin Mark Twainin omaelämäkerran.
Runoilija Eeva-Liisa Mannerin, Marja-Leena Tuurnan kirjoittama. En yleensä lue elämäkertoja, mutta tätä olin odottanut jo etukäteen, sillä rakastan Mannerin runoja ja oli hän mielenkiintoinen persoonakin. Hyvin kirjoitettu kirja, suosittelen! Valaisi hyvin tämän erakkomaisen kirjailijan elämää.
Taidemaalari Ilja Repin: Mennyt aika läheinen