Onko paha juttu vaatia päiväkotia olemaan auki aikaisin ja myöhään?
Pieni kunnallinen sivupäiväkoti, joka on auki 7:30-17. Vaihdoin työpaikkaa ja pitäisi saada lapsi vietyä päiväkotiin jo klo 6:00 etten myöhästy töistä. Työnantaja voi joustaa joinain päivinä viikossa mutta niin että silloin työt alkaa selvästi myöhemmin ja loppuu niin myöhään että ehdin päiväkodille vasta klo 18.
Kommentit (184)
Kyllä päivähoidon täytyy järjestyä mihin tahansa aikaan, jos kuitenkin lepopäivät ja -ajat lapsella täyttyy. Mutta jos ennen kuutta pitäisi lapsi viedä päiväkotiin, voi olla että siinä tapauksessa lapselle osoitetaan vuorohoitopaikka eli vietkin lapsen jo edellisenä iltana hoitoon.
Katsoin huvikseni meidän lähialueiden yksityisten aukioloajat. Kaikki aukeaa vasta klo 7:30.
Vaihda työpaikkaa, etkö oikeasti mieti lapsesi hyvinvointia yhtään? 12h poissa kotoa ja sitten kotiin, iltapala, pesut ja nukkumaan. Vai onko tämä työpaikka valittu nimen omaan sen takia, että näkisit lasta mahdollisimman vähän? Viikonlopuksi varmaan vielä mummilaan hoitoon? Lapsi ja teidän suhde kärsii tuosta ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä päivähoidon täytyy järjestyä mihin tahansa aikaan, jos kuitenkin lepopäivät ja -ajat lapsella täyttyy. Mutta jos ennen kuutta pitäisi lapsi viedä päiväkotiin, voi olla että siinä tapauksessa lapselle osoitetaan vuorohoitopaikka eli vietkin lapsen jo edellisenä iltana hoitoon.
Ei ap ole ennen kuutta viemässä.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin huvikseni meidän lähialueiden yksityisten aukioloajat. Kaikki aukeaa vasta klo 7:30.
Sit sulle jää se vuoropäiväkoti tai yksityinen päiväkoti toisessa kunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda työpaikkaa, etkö oikeasti mieti lapsesi hyvinvointia yhtään? 12h poissa kotoa ja sitten kotiin, iltapala, pesut ja nukkumaan. Vai onko tämä työpaikka valittu nimen omaan sen takia, että näkisit lasta mahdollisimman vähän? Viikonlopuksi varmaan vielä mummilaan hoitoon? Lapsi ja teidän suhde kärsii tuosta ja paljon.
Missä ap kirjoittaa tekevänsä pitkää päivää? Ei missään. Hän kirjoittaa että tekee joko aikaista aamua TAI myöhäistä iltapäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle? En minä sellaisia tarvi. Lapseni on kunnallisessa tavallisessa päiväkodissa joka aukeaa seiskalta.
Se on kunnan tehtävä järjestää lapselle päivähoito niin että vanhemmat pääsee töihin. He päättävät onnistuuko se kyseisen päiväkodin aukioloa muuttamalla vai siirtämällä lapsen toiseen päiväkotiin, kumpi vaan on helpompi järjestää. Toivon mukaan olet hyvissä ajoin liikkeellä, mutta periaatteessa kunnan pitäisi jotenkin saada se järjestettyä kahdessa viikossa.
On tämä erikoinen palsta.
Ap tarvii lapselle hoitopaikan töiden takia ennen seiskaa ja saa haukut ja käsketään itse hoitamaan omat ongelmansa.
Jos ap olisi työtön hän saisi haukut ja käskettäisiin vain menemään töihin.
Mikä teitä ihmisiä oikein vaivaa? On ihan tavallista että työt alkaa seiskalta.
Vierailija kirjoitti:
Ei lasta voi viedä päiväkotiin aamu kuudelta.
Totta Mooses voi. Sitten kun menee tuosta vielä aiemmaksi, niin viedään jo illalla päiväkotiin ja nukkuu siellä yön. Tietysti silloin pitää siirtää lapsi vuoropäiväkotiin.
Lapsen voi viedä päivähoitoon myös sunnuntaina ja jouluna. Kas kun ihmiset ovat silloinkin töissä. Ja moni heistä on yksinhuoltaja tai kumpikin vanhempi on vuorotöissä. Mieti sitä kermapeppu, kun seuraavan kerran käyt sairaalassa, kaupassa tai matkustat bussilla.
Tietysti vuorotyöläiset harrastavat sellaista akrobatiaa, että työvuoroja sumplitaan ja vaihdellaan ja sukulaisia ja tuttuja nakitetaan hoitamaan. Minullakin oli aina jouluna kotona toinen vanhemmista ja lisäksi mummi. Taas monikin koulukaverin vanhempi vei lapsen työpaikalleen (tylsistymään), mutta se olikin aikaa ennen subjektiivista päivähoito-oikeutta. Ja ennen koronaa, ja muutenkin silloin ei ollut niin nuuukaa. Kukaan ei kaipaa niitä aikoja takaisin.
Ei voi työssäkäyntiään perustaa toisten hyväntekeväisyyteen, vaan aikaisin menevillä on yhtä lailla oikeus kunnalliseen päivähoitoon työaikoina kuin sinullakin. Muuten maailma pysähtyisi.
Vierailija kirjoitti:
Joutuuhan työttömätkin ottamaan töitä kaukaa ja työpäivän pituudeksi tulee 12h. Ei siinä kysellä kärsiikö lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle? En minä sellaisia tarvi. Lapseni on kunnallisessa tavallisessa päiväkodissa joka aukeaa seiskalta.
Hyvin yleinen ns. sinä-passiivi.
Vierailija kirjoitti:
Ap tarvii lapselle hoitopaikan töiden takia ennen seiskaa ja saa haukut ja käsketään itse hoitamaan omat ongelmansa.
No kuka sen apn puolesta hoitaa? Kyllä se on apn ihan itse haettava se paikka, kunta ei tule asiaa kysymään ovelta.
Et voi vaatia juuri sitä päiväkotia muuttamaan aukiolojaan, mutta voit vaatia kuntaa järjestämään hoidon lapsellesi. Ota yhteyttä kunnan/alueen päivähoidosta vastaavaan, selitä tilanne ja he neuvoo miten edetä. Ei ole mikään pakko ottaa itse selvää auki olevista päiväkodeista, voi hyvin olla että varsinkin pienemmässä kunnassa todetaan että on helpoin järjestää hoito laajentamalla aukioloja, tai sitten lapsen pitää vaihtaa päiväkotia semmoiseen joka aukeaa muutenkin aiemmin. Yksityisissä tosiaan ei yleensä onnistu, mutta voihan sitä aina kysyä. Paremmin se asia kuitenkin selviää sieltä omasta kunnasta kuin av:lta kysymällä, ja vieläpä ihan ilman moralisointia ja v*ttuilua toisin kuin täällä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuka sen apn puolesta hoitaa? Kyllä se on apn ihan itse haettava se paikka, kunta ei tule asiaa kysymään ovelta.
Miksi olet ilkeä? Kaikesta päätellen ap on juuri aikeissa ilmoittaa päiväkotiin että työajat muuttuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oliskin kätevää, jos kerran kuussa jokaiselta kuntalaiselta kysyttäisiin ihan henk.koht., että mites me voitais hoitaa vielä paremmin sun asiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet ilkeä? Kaikesta päätellen ap on juuri aikeissa ilmoittaa päiväkotiin että työajat muuttuneet.
No saahan hän ilmoittaa vaikka presidentille, mutta kun se ilmoitus pitää tehdä varhaiskasvatukseen. Mitä ne päiväkodin työntekijät asiaan voi sanoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkaa apua. Simple. Joku joka hoitaa aamut ja vie lapsen päiväkotiin, kun tämä on herännyt.
Lapsen etu ei ole notkua kellon ympäri siellä päiväkodissa.
Kellon ympäri? Eiköhän ap hae lapsen aikasin jos vie aikaisin. Ja arvaa mitä maksaa palkata aamuiksi hoitaja kotiin.
No jos kello 18 on susta aikaisin. Minusta ei ole.
Hän kirjoitti että ne aikaiset aamut ja myöhäiset iltapäivät on eri päivinä. Luehan tarkemmin.
Ja päivähoito pitäisi sitten räätälöidä hänen mukaansa?
Tottakai pitää, sitä vartenhan se päivähoito on että ihmiset voi käydä töissä. Kyllä se niin menee että päivähoito järjestetään vanhempien töiden ehdoilla, ei töitä päiväkodin ehdoilla. Tai ainakin pitäisi mennä. Ei vanhempien todellakaan kuulu palkata jotain erillistä hoitajaa viemään lapsia päiväkotiin! Se järjestyykö hoito juuri siinä lähipäiväkodissa on sitten kunnan päätettävissä miten parhaaksi katsovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häntä on täällä käsketty täällä palkkaamaan hoitaja aamuksi kotiin, jäämään pois tuosta työpaikasta, olemaan sikiämättä jne.
Ja se järjestyy kunnan vuoropäiväkodissa, jos on tilaa tai yksityisessä päiväkodissa/perhepäivähoitajalla yksityisenhoidon tuella. Aidostuko sä luulet, että kunta muuttaa just sen sun lähipäiväkodin sulle sopivaksi? Se hakemus tehdään sinne kuntaan tietyin speksein, tiesitkö?