Kaveri kuvittelee olevansa hyvä valokuvaaja
ja tyrkyttää aina ( maksullisia) palveluitaan mulle, jos meillä on jotain juhlia, kuten nyt lasten rippijuhlat tai ylioppilasjuhlat tai jotakin. Vaikea kieltäytyä kohteliaasti ja kerran erehdyin antamaan luvan kuvata itseäni työpaikkahakemukseen, kun aattelin, että kaverilla on kuitenkin hyvä kamera ja sitä rataa. Virhe, näytin kaamealta. Keksikää nyt jotain hyviä tekosyitä mulle, että pääsen pälkähästä.
Kommentit (61)
Jos näytät kaamealta kuvassa, se johtuu sun karmeasta naamasta. Ei mikään kamera sitä muuksi muuta.
Niin no et sitten ajatellut ap että vika saattaa myös olla sinussa? Ei kaikki ihmiset todellakaan näytä miltään huippumalleilta kuvissa ja jotkut eivät näytä edes itseltään.
Miten aikuiset ei osaa sanoa ei. Ei ihme että rahat menee ihme shoppailuun kun se EI sanonta on niin vaikeaa. Ei mulle ainakaan koskaan ole ketään huuhaa jamppa myynyt mitään palveluita ja rahaa kuitenkin olis ostaa. En mä facettajillekkaan lahjoita rahaa kun ne kertoo jotain afrikan köyhistä naisista.
Tiedän tunteen. Mieheni on opiskellut valokuvausta joskus vuosia sitten ja kuvittelee itse ottavansa hyviä kuvia. No, ehkä teknisesti hyvälaatuisia, mutta hänellä ei ole minkäänlaista silmää kuvakulmalle tai että kuvattava kohde olisi edukseen kuvassa.
Sano EI kiitos. Jos kysyy miksi, niin sano ettei ole tarvetta. Pakoile, livahda jonnekin tekosyyllä.
Ihan varmasti näytän kauhealta, mutta kyllä minusta hyviäkin kuvia saa, tai edes sellaisia missä korostuu parhaat puoleni. Merkillistä kyllä kaveri ottaa itsestään kuvia, joissa on edukseen, mutta muista ei.
Helppohan tästä olisikin kieltäytyä, jos kysymyksessä olisi joku random- kaupustelija, mutta kun kyseessä on kaveri.
Naaman näyttäminen kaamealta ei johdu kuvaajasta tai kamerasta.
Mutta tuttu ilmiö ihan somessa miten kaikki järkäärin omistajat kuvittelevat olevansa jotain ammattikuvaajia. Harva viitsii oikeasti opetella sen järkkärin käyttöä. Itselläkin järkkäri mutta en lataa somea täyteen kuvia missä esim taustasumusta näkee että kunnon kamera kyseessä. Jokainen saa sen taustasumun esiin, harva osaa kunnolla hyödyntää järkkäriä.
Mua naurattaa myös nämä da vinci -wannebeet: taiteilijat, jotka luulevat olevansa muusikkoja, kuvataiteilijoita, valokuvaajia, runoilijoita jne. eikä mitään taiteenalan koulutusta... Vaan nimi.
Kuka vaan voi ostaa kameran. Harva osaa ottaa nättejä kuvia.
Vierailija kirjoitti:
Mua naurattaa myös nämä da vinci -wannebeet: taiteilijat, jotka luulevat olevansa muusikkoja, kuvataiteilijoita, valokuvaajia, runoilijoita jne. eikä mitään taiteenalan koulutusta... Vaan nimi.
Juuri tämä!
Kyllä on somekavereissa kummasti alkanut tulla näitä taiteilijoita jotka maalaavat pikkuviineissään olkihattu päässä sormiväreillä sitä omaa sisintä isoille taulupohjille. Usein nämä taitelijat ovat entisiä vanhoillislestadiolaisia. Hakevat hyväksyntää ja omaa itseään terapian ohella, toiset kehuvat ja mylly saa lisää vettä siipiensä alle..
Vierailija kirjoitti:
Kuka vaan voi ostaa kameran. Harva osaa ottaa nättejä kuvia.
Yhdet näppäilee, toiset kuvaa.
Sanot vain, että ei kiitos, tässä on nyt perhejuhla ja pärjäätte omilla kuvilla. Se siitä sitten ja ei ollut vaikeaa. Olet kuitenkin ihan aikuinen ihminen, jolla on aikuisia lapsiakin, joten ei luulisi olla vaikeaa sanoa ei.
Sitä paitsi lehmän näköisestä ei saa hyväkään kuvaaja kaunokaista.
Mulla on myös itsestään liikoja kuvitteleva valokuvaaja-kaveri. Se ei voi laittaa kuvia mihinkään esille, koska kuvittelee, että kaikki on heti varastamassa sen kuvia. Ja myyvät niitä edelleen. Ei se oikeasti ole sen parempi kuvaaja, kuin kuka tahansa meistä muista, jotka laitamme instaan kauniita auringonnousuja tai järvimaisemia tai mökkikuvia faceen.
Vierailija kirjoitti:
Jos näytät kaamealta kuvassa, se johtuu sun karmeasta naamasta. Ei mikään kamera sitä muuksi muuta.
Voi kuule, sillä kuvaajalla on TODELLA paljon merkitystä.
Ammattikuvaaja osaa houkutella sinusta esiin oikeanlaisen ilmeen. Kokeillaan monenlaisia ja kun hän huomaa jonkun hyvän, kannustaa taas "hymyilemään silleen kivasti, että sun silmiisi syttyy valo". Ja säätää niitä omia valojaan, ottaa kuvan oikeasta kulmasta eikä niin, että sieraimet ja nenäkarvat loistavat hurjina. Pidetään huoli, että tausta on sopivan neutraali ja että kuvassa ollaan oikeassa suhteessa, ei kuvan laidassa tai niin, että käsi katkeaa hassusti kesken kuvan.
Nämä tee-se-itse-kuvaajat rääppävät yhden kuvan salamalla suoraan päin naamaa ja se oli siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, sillä kuvaajalla on TODELLA paljon merkitystä.
Ammattikuvaaja osaa houkutella sinusta esiin oikeanlaisen ilmeen. Kokeillaan monenlaisia ja kun hän huomaa jonkun hyvän, kannustaa taas "hymyilemään silleen kivasti, että sun silmiisi syttyy valo". Ja säätää niitä omia valojaan, ottaa kuvan oikeasta kulmasta eikä niin, että sieraimet ja nenäkarvat loistavat hurjina. Pidetään huoli, että tausta on sopivan neutraali ja että kuvassa ollaan oikeassa suhteessa, ei kuvan laidassa tai niin, että käsi katkeaa hassusti kesken kuvan.
Nämä tee-se-itse-kuvaajat rääppävät yhden kuvan salamalla suoraan päin naamaa ja se oli siinä.
Niin totta!
Voi olla, että teillä on erilainen näkemys hyvästä valokuvasta. Itse en ole hyvä valokuvaaja vaikka otan paljon kuvia. Valitettavasti minun mielestäni hyviä henkilökuvia ovat ne, joissa näkyvät kuvattavan persoona eli esim. rypyt ja juonteet. Myös muussa kuvauksessa pyrin saamaan kuvaan jotain erityistä yksityiskohtaa eli kukkakuvassa on jossain kurkkimassa hyönteinen jne. Inhoan ns. täydellisiä kuvia, niitä voi kuka vaan tehdä photoshoppauksella.
Kaikki kuvaaminen mutta erityisesti kasvokuvan ottaminen vaatii perehtymistä ja osaamista. Ammattikuvaajat ottavat passikuvan monen metrin etäisyydeltä vähän pitemmällä polttovälillä. Harrastelija läheltä laajakulmalla ja usein vielä yläviistosta. Harrastelija saisi luurangonkin näyttämään pullealta porsaalta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kuvaaminen mutta erityisesti kasvokuvan ottaminen vaatii perehtymistä ja osaamista. Ammattikuvaajat ottavat passikuvan monen metrin etäisyydeltä vähän pitemmällä polttovälillä. Harrastelija läheltä laajakulmalla ja usein vielä yläviistosta. Harrastelija saisi luurangonkin näyttämään pullealta porsaalta.
Kävin kuvaamossa otattamassa passikuvan ja hän otti läheltä yläviistosta yhden kuvan.
Harva on oikeasti hyvä kuvaaja. Eikä hyväksi kuvaajaksi opita millään kamerakurssilla. Jos ei ole näkemystä ja silmää taiteellisuudelle niin ei sitä opi.
Jotkut huonot kuvaajat perustavat jopa oman studion. Ei mitään häpyä eikä itsekritiikkiä.