Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveri kuvittelee olevansa hyvä valokuvaaja

Vierailija
06.02.2022 |

ja tyrkyttää aina ( maksullisia) palveluitaan mulle, jos meillä on jotain juhlia, kuten nyt lasten rippijuhlat tai ylioppilasjuhlat tai jotakin. Vaikea kieltäytyä kohteliaasti ja kerran erehdyin antamaan luvan kuvata itseäni työpaikkahakemukseen, kun aattelin, että kaverilla on kuitenkin hyvä kamera ja sitä rataa. Virhe, näytin kaamealta. Keksikää nyt jotain hyviä tekosyitä mulle, että pääsen pälkähästä.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on keksinyt mielestään muka hauskan jutun.

Kyllä se on niin päin, että jos joku kuulee tuttavan tai tuttavan tuttavan harrastavan valokuvausta, tai tekevän sitä jopa ammatikseen, niin kutsuja kaiken maailman kissanristiäisiin alkaa satelemaan. "Otathan kameran mukaan, niin voit sitten ottaa muutaman kuvan juhlakalusta". Kaikki sillä oletuksella, että toista ei haittaa yhtään tuhlata vapaa-aikaansa tehdäkseen työtään ilmaiseksi.

Vierailija
22/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä valokuvaan huvikseni ilmaiseksi. Olen päässyt mukaviin kemuihin, ja mm festareille/keikoille, kun olen luvannut kuvata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on niin päin, että jos joku kuulee tuttavan tai tuttavan tuttavan harrastavan valokuvausta, tai tekevän sitä jopa ammatikseen, niin kutsuja kaiken maailman kissanristiäisiin alkaa satelemaan. "Otathan kameran mukaan, niin voit sitten ottaa muutaman kuvan juhlakalusta". Kaikki sillä oletuksella, että toista ei haittaa yhtään tuhlata vapaa-aikaansa tehdäkseen työtään ilmaiseksi.

Tämä kaverini kyllä tyrkyttää itse itseään kuvaajaksi ja maksaakin pitäisi ihan saman verran kuin ammattikuvaajalle. Itse en kehtaisi, mutta tietysti jos sillä aikoo leipänsä ansaita.

Vierailija
24/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kaverini kyllä tyrkyttää itse itseään kuvaajaksi ja maksaakin pitäisi ihan saman verran kuin ammattikuvaajalle. Itse en kehtaisi, mutta tietysti jos sillä aikoo leipänsä ansaita.

Taisi tosiaan mennä niin päin, että sinä kyselit kuvaajaa ilmaiseksi ja tämä antoi sulle hinnaston, niin aloit nillittää, että eihän kukaan kenenkään harrastelijan napin painamisista mitään maksa. "Kuinka vaikeata se voi olla. Suuntaa kohteeseen ja paina nappia."

Vierailija
25/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos näytät kaamealta kuvassa, se johtuu sun karmeasta naamasta. Ei mikään kamera sitä muuksi muuta.

Voi kuule, sillä kuvaajalla on TODELLA paljon merkitystä.

Ammattikuvaaja osaa houkutella sinusta esiin oikeanlaisen ilmeen. Kokeillaan monenlaisia ja kun hän huomaa jonkun hyvän, kannustaa taas "hymyilemään silleen kivasti, että sun silmiisi syttyy valo". Ja säätää niitä omia valojaan, ottaa kuvan oikeasta kulmasta eikä niin, että sieraimet ja nenäkarvat loistavat hurjina. Pidetään huoli, että tausta on sopivan neutraali ja että kuvassa ollaan oikeassa suhteessa, ei kuvan laidassa tai niin, että käsi katkeaa hassusti kesken kuvan.

Nämä tee-se-itse-kuvaajat rääppävät yhden kuvan salamalla suoraan päin naamaa ja se oli siinä.

Huomasitko, että ap höpötti esimerkiksi rippi- ja ylioppilasjuhlista, ei mistään yksityisistä rauhallisista henkilökuvauksista? Ei jossakin juhlissa yksikään kuvaaja ehdi houkuttelemaan kaikille kuvattaville kivoja hymyjä ja valoja silmiin. Hohhoijaa vaan niille jutuille siis.

Juhlissa voi ottaa jossakin vaiheessa poseerauskuvia, mutta suurin osa kuvista on sitä oikeaa tohinaa ja elävää elämää, jossa ollaan juuri siellä missä ollaan, eli taustalla saattaa olla muutakin kuin sopivan neutraali ja valaistus on täsmälleen sitä sitä mitä se siinä hetkessä on.

Kuvailen itse paljon ja pyrin olemaan kamerani kanssa siellä missä tapahtuu ja aina kuvauspaikka ei ole paras mahdollinen. Olen kuitenkin saanut paljon todella upeita lämpimiä hetkiä kuvattua, esimerkiksi juuri viime kesänä kummitytön ylipppilasjuhlissa sain ikuistettua 95 vuotiaan isomummin ja sankarin hymyilevät kasvot, kun he toisiinsa katsoivat ennen halaamista, päivänsankarin isän onnellisen hymyn, kun hän piti puhetta lapselleen, äidin ja tyttären välisen nopean hymyn ja monia muita nopeasti ohi meneviä tilanteita. Otan jokaisessa tilanteessa hyvin paljon kuvia ja lähetän niistä mukavimmat ja parhaimmat asianosaisille. En muuttele kuvia välttämättä ollenkaan ja en saa valitettavasti ihmisiltä kuvattaessa pois niitä piirteitä, joista he eivät pidä. Jos ihmisellä on ylipainoa 50 kg, niin toki se kuvassa näkyy, samoin muut tällaiset asiat, jotka ovat olemassa.

Vierailija
26/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä valokuvaan huvikseni ilmaiseksi. Olen päässyt mukaviin kemuihin, ja mm festareille/keikoille, kun olen luvannut kuvata.

Olen takavuosina kuvannut muutamat häät, väitökset jne. Puuduttavaa hommaa.

Yllättävän monta yhteydenottoa sain naisilta alastonkuvista. Tämä oli siis parikymmentä vuotta sitten, aikana jolloin KUNNOLLISET digikamerat oli harvinaisia.

Vierailija
27/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n on nyt harjoiteltava olemaan tiukka ja huolehdittava ihan itse rahojensa kohteesta. Jos et halua maksaa kaverille kuvista, niin et edes pyydä tyyppiä paikalle. Oma päätös se on.

Vierailija
28/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän monta yhteydenottoa sain naisilta alastonkuvista. Tämä oli siis parikymmentä vuotta sitten, aikana jolloin KUNNOLLISET digikamerat oli harvinaisia.

Sitä se teettää, kun kuvaa naisia salaa pukuhuoneessa. Yhdeydenotot olivat siis haasteita oikeuteen.

Vierailija
29/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua naurattaa myös nämä da vinci -wannebeet: taiteilijat, jotka luulevat olevansa muusikkoja, kuvataiteilijoita, valokuvaajia, runoilijoita jne. eikä mitään taiteenalan koulutusta... Vaan nimi.

Juuri tämä!

Kyllä on somekavereissa kummasti alkanut tulla näitä taiteilijoita jotka maalaavat pikkuviineissään olkihattu päässä sormiväreillä sitä omaa sisintä isoille taulupohjille. Usein nämä taitelijat ovat entisiä vanhoillislestadiolaisia. Hakevat hyväksyntää ja omaa itseään terapian ohella, toiset kehuvat ja mylly saa lisää vettä siipiensä alle..

Miten se sinulta on pois? Taiteellinen itseilmaisu on oikeasti tervettä puuhaa ja tuo paljon merkityksellisyyttä monelle. Ei siitä tarvitse ammattia tulla eikä muiden tarvitse niistä töistä pitää. Monet kyllä myös kehittyvät vuosien varrella. Mieleistä taideharrastusta kannattaisi jokaisen kokeilla.

Vierailija
30/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kuvaaminen mutta erityisesti kasvokuvan ottaminen vaatii perehtymistä ja osaamista. Ammattikuvaajat ottavat passikuvan monen metrin etäisyydeltä vähän pitemmällä polttovälillä. Harrastelija läheltä laajakulmalla ja usein vielä yläviistosta. Harrastelija saisi luurangonkin näyttämään pullealta porsaalta. 

Tähän on pakko todeta, että passikuvan tulee olla tietynlainen. Poliisilaitoksen sivuilta löytyy tarkat ohjeet. Valon tulee olla esimerkiksi olla tasainen ja taustan tasaisen valkoinen. Eli vaatii ihan oikeasti tietoa, miten kuvan ottaa.

Vierailija
31/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua naurattaa myös nämä da vinci -wannebeet: taiteilijat, jotka luulevat olevansa muusikkoja, kuvataiteilijoita, valokuvaajia, runoilijoita jne. eikä mitään taiteenalan koulutusta... Vaan nimi.

Juuri tämä!

Kyllä on somekavereissa kummasti alkanut tulla näitä taiteilijoita jotka maalaavat pikkuviineissään olkihattu päässä sormiväreillä sitä omaa sisintä isoille taulupohjille. Usein nämä taitelijat ovat entisiä vanhoillislestadiolaisia. Hakevat hyväksyntää ja omaa itseään terapian ohella, toiset kehuvat ja mylly saa lisää vettä siipiensä alle..

Miten se sinulta on pois? Taiteellinen itseilmaisu on oikeasti tervettä puuhaa ja tuo paljon merkityksellisyyttä monelle. Ei siitä tarvitse ammattia tulla eikä muiden tarvitse niistä töistä pitää. Monet kyllä myös kehittyvät vuosien varrella. Mieleistä taideharrastusta kannattaisi jokaisen kokeilla.

Kiva, jos ihmiset innostuvat maalaamaan. Iso hyvälaatuinen valmispohja on kallis, noin 100 € - 150 €, joten ei hirveän pitkään viitsi niitä pohjia ostaa ja töhriä, jos maalaaminen ei suju.

Maalaan itse, ja olen joskus miettinyt pohjan tekokurssia. Voisin antaa yksityisopetusta myös pohjien tekemiseen.

Vierailija
32/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, ettei nyt ole varaa maksaa kuvista.

Vierailija
33/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös kuvannut tuttujen häitä ja aika kamalaa hommaa. Pienellä palkkiolla iso työ. Kun ei kehtaa laskuttaa edes puolia täydestä hinnasta. Yhdet häät lupauduin kuvaamaan häälahjaksi. Kammottavaa. Annoin vielä kymppikuvia noin 300 kpl lahjaksi. Kaiken huipuksi morsian ei edes maininnut instassaan minua kuvaajana, vaan veljensä, joka otti ryhmäkuvia häissä. Koska kyllähän sitä haluaa nyt omaa veljeään mainostaa. Annoin siis häälahjan, jonka arvo on noin 600 €, ja tämän sitten sain takaisin.

Ei enää ikinä tuollaisia keikkoja.

Tutut on pahimpia, aina jotain marinaa hinnasta. Vaikka teen tosi halvalla. Oksetus, älkää käyttäkö tuttujanne hyväksi.

Vierailija
34/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös kuvannut tuttujen häitä ja aika kamalaa hommaa. Pienellä palkkiolla iso työ. Kun ei kehtaa laskuttaa edes puolia täydestä hinnasta. Yhdet häät lupauduin kuvaamaan häälahjaksi. Kammottavaa. Annoin vielä kymppikuvia noin 300 kpl lahjaksi. Kaiken huipuksi morsian ei edes maininnut instassaan minua kuvaajana, vaan veljensä, joka otti ryhmäkuvia häissä. Koska kyllähän sitä haluaa nyt omaa veljeään mainostaa. Annoin siis häälahjan, jonka arvo on noin 600 €, ja tämän sitten sain takaisin.

Ei enää ikinä tuollaisia keikkoja.

Tutut on pahimpia, aina jotain marinaa hinnasta. Vaikka teen tosi halvalla. Oksetus, älkää käyttäkö tuttujanne hyväksi.

Häihin saattaa olla +50 km matka suuntaansa, aikaa menee koko päivä ja ilta. Ja ainoa palkkio on joku karjalanpaisti ja kakkukahvit.

Vierailija
35/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä se teettää, kun kuvaa naisia salaa pukuhuoneessa. Yhdeydenotot olivat siis haasteita oikeuteen.

Jos lohduttaa, yhtään alastonkuvasta en tehnyt.

Nykyään digijärkkäreitä, putkia ym alkaa olla joka toisella, että ei liene ongelma löytää kuvaajia.

Viimeisin kuvauskeikka oli lakkiaiset. Kakku- ja pullapalkalla.

Vierailija
36/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taiteilijaksi koulutuksella tulla. Sitä jotain joko on tai ei ole.

Vierailija
37/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta valokuvaamista oppii valokuvaamalla.

Vierailija
38/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos et osaa valokuvata myy kamerasi pelle!!!!!

Vierailija
39/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on enpiiristä kokemusta asiasta. Kallistun siihen entistä enemmän, että työrutiini tekee taiteilijan. Koulussa oppii tuota työrytmiä. Se, että tekee säännöllisesti joka päivä tai muutamana päivänä viikossa vaikka kolme tuntia taidetta. Ihan aiheen parissa käytetty tuntimäärä. Tosin tämä sama asia pätee mihin tahansa muuhunkin, vaikka urheiluun.

Vierailija
40/61 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot vain, että ei kiitos, tässä on nyt perhejuhla ja pärjäätte omilla kuvilla. Se siitä sitten ja ei ollut vaikeaa. Olet kuitenkin ihan aikuinen ihminen, jolla on aikuisia lapsiakin, joten ei luulisi olla vaikeaa sanoa ei.

Sitä paitsi lehmän näköisestä ei saa hyväkään kuvaaja kaunokaista.

Tämä. Vahvasti.