Nyt ei nähtävästi enää pääse viralliseen
koronatestiin sairaalaan, mutta mitäs jos koronapassi tuleekin ja täytyisi olla se kolme rokotetta, mutta jos on koronan sairastanut kahden rokotteen jälkeen, niin milläs sen todistat, jos ei asiasta ole OmaKannassa mitään kirjausta?
Kotitestihän ei ole virallinen testi.
Kommentit (17)
Kyllä pääsee julkiseen testiin, ainakin Lahdessa. Tee omaolon koronakysely ja soita sieltä löytyvään numeroon.
Soitin juuri oman kaupungin terkkarin ajanvaraukseen ja siellä sanottiin, että ainoastaan sote-henkilöstö testataan julkisella puolella, muut voivat mennä testiin työterveyshuollon puolelle.
Mutta en tiedä kuinka kallis testi olisi maksaa itse? Jos ei työnantaja halua testiä maksaa.
Essotella pääsee myös testiin aina tarvittaessa.
Ei haittaa en ikinä elämässäni suostu lataamaan passia. Passi on lampaille.
Menet yksityiselle tai käyt ottamassa sen kolmannen rokotteen. Siitä kolmannesta rokotteesta ei ole mitään haittaa (vaikkei ehkä kovin suurta lisähyötyäkään), vaikka sen ottaisi kuukausi sairastetun koronan jälkeen. Sitä ei vain tarvitsisi ottaa vastutstukyvyn kannalta, kun sen lisäimmunitettiin on saanut jo tartunnasta. Mutta jos ei ole virallista testitulosta, ei kukaan rokotuspisteelläkään tiedä, oletko sairastanut vai et, joten saat sen ilmaisen rokotteen ja vielä paremman immuniteetin - ongelma ratkaistu.
Rokotteen saa jokainen ilmaiseksi, jos tekee omia henkilökohtaisia valintoja asian suhteen vastaa myös seurauksista itse.
Vierailija kirjoitti:
Soitin juuri oman kaupungin terkkarin ajanvaraukseen ja siellä sanottiin, että ainoastaan sote-henkilöstö testataan julkisella puolella, muut voivat mennä testiin työterveyshuollon puolelle.
Mutta en tiedä kuinka kallis testi olisi maksaa itse? Jos ei työnantaja halua testiä maksaa.
Osaatko googlettaa? Jos osaat, saat helposti selville koronatestin hinnan oman paikkakuntasi yksityisillä. Pikasella tsekkauksella näyttäisi vaihtelevan 50 - 130 € välillä, jos ei laita mitään rajausta sijainnista.
Vierailija kirjoitti:
Rokotteen saa jokainen ilmaiseksi, jos tekee omia henkilökohtaisia valintoja asian suhteen vastaa myös seurauksista itse.
Rokotetta ei suositella ottamaan 6kk sairastetun taudin jälkeen.
Jos jos jos… Mitä jos eläisit tämän hetkisten tietojen valossa.
Ei yhteiskunta maksa sulle muitakaan juttuja, mitä voit tarvita matkustamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotetta ei suositella ottamaan 6kk sairastetun taudin jälkeen.
Tuo suositus on ihan sen takia, ettei se ole tarpeellinen, ei sen takia, että siitä olsi haittaa. Eli sairastamisen jälkeen saa immuniteetin, jonka saisi rokotteellakin, joten rokotetta ei kannata "tuhlata" taudin sairastaneeseen, jos on niitäkin, jotka eivät ole sairastaneet ja tarvitsevat siksi rokotteen kipeämmin. Mutta mitään varsinaista tehoon tai turvallisuuteen liittyvää syytä, joka estäisi rokotteen ottamisen reilustikin alle 6 kk sairastamisen jälkeen, ei ole. Ihan samoin rokotteille on tuo 4-6 kk suositusväli Suomessa, mutta esim. valmistajat itse suosittelivat jo alunperin paljon lyhyempää antoväliä kahdelle ensimmäiselle rokoteelle, ja maailmalla tuota kolmatta rokotetta on annettu paljon lyhyemmällä välillä kuin Suomessa. Eli tuo on ihan vain viranomaistaholla päätetty suositus, joka perustuu rokotejärjestelmän optiomointiin - ei siihen, että rokotetta ei jostain fysiologisesta syystä missään nimessä saisi antaa taudin sairastaneelle tuota aiemmin.
Jos siis taudin sairastanut ei halua maksaa testistä, mutta tarvitsee passin, hän voi vallan mainiosti käydä ottamassa sen kolmannen rokotteen. Kunhan ei rokotuspisteellä möläytä sairastaneensa tautia juuri. Etenkin kun tällä hetkellä ei ole Suomessa sen paremmin rokotteet kuin rokotusajatkaan loppumassa kesken.
Mistä päin ap on? HUS:n alueella pääsee testiin.
Vierailija kirjoitti:
Israel edelläkävijänä viitoittaa tietämme.
https://www.israelnationalnews.com/news/321674
Kuka mitäkin seurauksia tuleekaan kantamaan?
Vasta tiedän yhden päässeen. Ei ole rokotettu niin pääsi kun sairastui.
Kaikki testit tulisi olla maksullisia, ainoat syyt ovat matkustaminen ja hysteria, jos sinut taas otetaan sairaalaan sisään muusta syystä, testi olisi ilmainen.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin lähetteellä testistä saa 100€ Kela-korvauksen, joten etsi palveluntarjoaja, joka antaa automaattisesti lähetteen, ja jonka hinta testille on lähempänä satasta kuin kahta sataa.
Nosto