Eikö vasemmalle kääntyvän kuulu väistävää oikealle kääntyvää, jos tiet risteävät?
Kommentit (54)
Riippuu mistä tuo vasemmalle kääntyjä tulee.
Joo. Kyllä. Mutta jos tulevat siihen risteykseen samasta suunnasta niin se kääntyy ensin joka on etummaisena.
Se saa mennä ensin joka on lähempänä (joka ei ylitä ajorataa).
Kyllä, jos kummallakaan ei ole kolmiota, mutta jos vasemmalle kääntyvä on jo risteyksessä kun toinen tulee siihen, oikealle kääntyvä odottaa.
Jos tiet risteävät, ei ne joudu väistämään toisiaan. Vasemmalle kääntyvä väistää oikealle kääntyvää vain jos tulevat tasa-aevoiseen risteykseen samaan aikaan eri suunnista (vastakkain).
Tasa-arvoisessa risteyksessä väistetään oikealta tulevaa. Vastakkaisiata suunnista lähestyttäessä vasemmalle kääntyvä väistää muita.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on ajotie,
RISTEYS-------- Apina tulee täältä ja kääntyy vasemmalle
I
I
I
Minä tulen täältä ja käännyn oikealle
Ap
Tuossa tapauksessa sovitte hyvin yhtäaikaa. Älä koukkaa vastaantulijoiden kaistan kautta. Valitse ajolinjasi paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on ajotie,
I
I
I
Ap
Sinä ja apina saatte ylittää risteyksen yhtä aikaa.
Eihän tuossa ole sitten mitään epäselvää jos apinalla ei ole kolmiota, hän tulee ensin (oikealta) ja sinä väistät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on ajotie,
I
I
I
Ap
Tuossa tapauksessa sovitte hyvin yhtäaikaa. Älä koukkaa vastaantulijoiden kaistan kautta. Valitse ajolinjasi paremmin.
Hän siinä koukkasi! Minun kuitenkin pitäisi väistää oikealta tulevaa. Jäin itse mäkeen jumiin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on ajotie,
I
I
I
Ap
Ettehän te samalla kaistalla aja, joten ette väistä toisianne.
Ei, koska vasemmalle kääntyjä ylittää koko risteyksen ja oikelle kääntyvä "vastaantulija" ei ylitä yhtään kaistaa kääntyessään.
Molemmat väistävät kääntyessään jalankulkijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on ajotie,
I
I
I
Ap
Ettehän te samalla kaistalla aja, joten ette väistä toisianne.
Nokun hän tuli kaistalleni!
Eli minun pitää väistää. Vittumaista touhua.
AP
Vierailija kirjoitti:
Tässä on ajotie,
I
I
I
Ap
Eihän tuossa ajolinjat edes kohtaa, kunhan kummankin ajolinjat ovat sääntöjenmukaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on ajotie,
I
I
I
Ap
Hän siinä koukkasi! Minun kuitenkin pitäisi väistää oikealta tulevaa. Jäin itse mäkeen jumiin.
Jos toinen auto tulee sun kaistalle, kannattaa toki väistää, tuli se oikealta tai vasemmalta.
Niin mutta hän tuli kaistalleni ja jouduin pysähtymään enkä päässyt enää mäestä menemään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on ajotie,
I
I
I
Ap
Jos toinen auto tulee sun kaistalle, kannattaa toki väistää, tuli se oikealta tai vasemmalta.
Pakkohan se oli ja jäin siihen jumiin.
Ap
Nyt kaikki pätijät vauhtiin, kiitos.