3-vuotiaani ei tiedä mitä karkit ovat
Tänään havahduin tähän tosiasiaan kun kaupassa äiti antoi parivuotiaalle lapselleen lakun ja omani kysyi, äiti mitä tuo poika syö. Onko jotenkin epänormaalia ettei lapsi vielä syö karkkia? Miten teillä muilla on alkanut karkinsyönti ja missä iässä? En ole mikään friikki tai tiukkapipo, mutta en itse osta koskaan karkkeja. Syön paljon hedelmiä ja herkuttelen itse yleensä ihan ruualla, joten lapsi ei ole kotonakaan nähnyt karkkeja. Jäätelöä ostetaan joskus, keksit maistuu ja jouluna sai ottaa pari suklaata. Tuleeko tästä nyt aikuisena kauhea karkkivaje??
Kommentit (20)
Referoin.
En ole antanut lapselleni vielä karkkia koska olen parempi äiti kuin muut ja haluan sen teille tässä kertoa. Voitte ihailla.
Mulla on kaksi serkkua, jotka ensimmäisinä elinvuosinaan eivät tienneet mitä karkit on. Sittemmin heistä molemmista tuli oikein karkkirohmuja, ja nyt aikuisina huomattavan ylipainoisia molemmat.
Se on minusta tässä tarinassa epänormaalia ja huolestuttavaa ettei lapsesi ole tämän kolmen vuoden aikana nähnyt aiemmin kenenkään syövän karkkia. Kellarissako lastanne pidätte?
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 21:32"]Referoin.
En ole antanut lapselleni vielä karkkia koska olen parempi äiti kuin muut ja haluan sen teille tässä kertoa. Voitte ihailla.
[/quote]
No ei. Vaan koska en itse karkkia syö niin hämmästyin kun sitä työnnettiin jo parivuotiaan käteen, luulin ettei lapsille karkkia anneta noin vaan ja noin pieninä. Sama se mulle on, hämmästyttää vaan. -ap
Usein ne, joille ei ole annettu karkkia, friikahtaa ekoilla synttäreillä, joissa karkkia saa syödä vapaasti. Ihmettelen lapsen sosiaalista elämää. Ettekö käy juhlissa?
Meillä ei aikuisetkaan syö karkkia, joten on ollut luontevaa olla ostamatta sitä myöskään lapselle. 4-5-vuotiaasta saakka lapsi on saanut ottaa karkkia, jos sitä on hänelle tarjottu / sitä on ollut tarjolla esim. kaverisynttäreillä. Sitä aikaisemmin karkkia ei esim. kyläpaikoissa edes ollut tarjolla, joten asiasta ei ole tarvinnut tehdä mitään "ongelmaa".
Kotiin emme kuitenkaan osta karkkia, eikä lapsi ole sen ostamista pyytänytkään. Hän ei myöskään osta sitä omilla rahoillaan (emme siis ole häntä kieltänyt ostamasta karkkia, hän ostaa vaan mieluummin muuta). Lapsi on nyt eskari-ikäinen.
En itse syö karkkia, meillä ei pääsääntöisesti koskaan ole karkkia, mutta silti lapset jo pieninä tiesi, mistä on kyse. Ostopyyntöihin ilmoitin, että äiti ei osta. Siihen tyytyivät. Mutta jos mummi toi karkkipussillisen, sen sai syödä tai säästää, ei ollut mitään vain yhtenä päivänä viikossa -karkkisääntöjä. Isompinakaan eivät ole olleet mitään karkki-intoilijoita, enemmänkin hyvin valikoivia.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 21:33"]Mulla on kaksi serkkua, jotka ensimmäisinä elinvuosinaan eivät tienneet mitä karkit on. Sittemmin heistä molemmista tuli oikein karkkirohmuja, ja nyt aikuisina huomattavan ylipainoisia molemmat.
[/quote]
Tiedän vastaavia tapauksia, mutta hullulta tuntuu sen takia alkaa ostaa karkkeja lapselle kun ei niitä itse syödä! - ap
Ei ne lapset sitä ole vailla, niin kauan kuin ei näe muidenkaan syövän. Ei siinä ole mitään outoa, onhan paljon muitakin lajeja minkä olemassaolosta lapset ei tiedä. Omalle pojalle ukki koetti parivuotiaana syöttää karkkia, mutta sylki pois, siinä hänen ekat kokemukset. Ei nykyäänkään syö kuin suklaata ja muutaman palan kerrallaan, ei ole karkkirohmua tullut vaikka ei taaperona oppinut niitä syömään. On jo kasvanut aikuiseksi.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 21:36"]En itse syö karkkia, meillä ei pääsääntöisesti koskaan ole karkkia, mutta silti lapset jo pieninä tiesi, mistä on kyse. Ostopyyntöihin ilmoitin, että äiti ei osta. Siihen tyytyivät. Mutta jos mummi toi karkkipussillisen, sen sai syödä tai säästää, ei ollut mitään vain yhtenä päivänä viikossa -karkkisääntöjä. Isompinakaan eivät ole olleet mitään karkki-intoilijoita, enemmänkin hyvin valikoivia.
[/quote]
Ihana kuulla, mietityttää kovasti vaan se että alkaako se taaperon karkinsyönti sillä että äiti ostaa ja laittaa käteen lakun sitä pyytämättömälle lapselle. Pahoittelen ihmettelyäni, itse esikoislapsen kanssa olin niin kaikenmaailman ruokaohjeistuksien pelottelema ettei käynyt mielessäkään alle parivuotiaalle tarjota marjoja tai hedelmiä kummempaa herkkua.-ap
Itse en 4-vuotiaana tiennyt mitä on laku, kun perhepäivähoitaja sitä minulle tarjosi. Vanhempani saivat suojattua hampaani karkeilta neljän ensimmäisen ikävuoteni ajan, ja siitä olen heille ikuisesti kiitollinen. Varhaislapsuuden ruokavaliolla on nimittäin huomattava vaikutus siihen, minkälainen mikrobikanta suuhun asettuu, ja sillä taas on huomattava vaikutus hampaiden reikiintymisalttiuteen. Ehkä tästä syystä itselleni tuli ensimmäiset reiät hampaisiin vasta parikymppisenä, vaikka teini-iässä en juuri koskaan harjannut hampaitani, ja muutenkin laiminlöin hampaideni hoitoa minkä kerkesin...
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 21:51"]. Varhaislapsuuden ruokavaliolla on nimittäin huomattava vaikutus siihen, minkälainen mikrobikanta suuhun asettuu
[/quote]
Muahahahaaaaaa
Voi elämä anna mun kaikki kestää
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 21:48"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 21:36"]En itse syö karkkia, meillä ei pääsääntöisesti koskaan ole karkkia, mutta silti lapset jo pieninä tiesi, mistä on kyse. Ostopyyntöihin ilmoitin, että äiti ei osta. Siihen tyytyivät. Mutta jos mummi toi karkkipussillisen, sen sai syödä tai säästää, ei ollut mitään vain yhtenä päivänä viikossa -karkkisääntöjä. Isompinakaan eivät ole olleet mitään karkki-intoilijoita, enemmänkin hyvin valikoivia. [/quote] Ihana kuulla, mietityttää kovasti vaan se että alkaako se taaperon karkinsyönti sillä että äiti ostaa ja laittaa käteen lakun sitä pyytämättömälle lapselle. Pahoittelen ihmettelyäni, itse esikoislapsen kanssa olin niin kaikenmaailman ruokaohjeistuksien pelottelema ettei käynyt mielessäkään alle parivuotiaalle tarjota marjoja tai hedelmiä kummempaa herkkua.-ap
[/quote]
Ei se siitä ala. Tosin miksi antaa lapselle karkkia, jos hän ei sitä kaipaa?
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 21:51"]
Itse en 4-vuotiaana tiennyt mitä on laku, kun perhepäivähoitaja sitä minulle tarjosi. Vanhempani saivat suojattua hampaani karkeilta neljän ensimmäisen ikävuoteni ajan, ja siitä olen heille ikuisesti kiitollinen. Varhaislapsuuden ruokavaliolla on nimittäin huomattava vaikutus siihen, minkälainen mikrobikanta suuhun asettuu, ja sillä taas on huomattava vaikutus hampaiden reikiintymisalttiuteen. Ehkä tästä syystä itselleni tuli ensimmäiset reiät hampaisiin vasta parikymppisenä, vaikka teini-iässä en juuri koskaan harjannut hampaitani, ja muutenkin laiminlöin hampaideni hoitoa minkä kerkesin...
[/quote]
Mulle tuli ensimmäiset reiät vasta 36-vuotiaana. Useampi reikä tulikin kerralla, kun laiminlöin hampaiden harjausta. Oli myös karkinsyönti ja limsanjuonti kortilla lapsuudessa.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 21:35"][quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 21:32"]Referoin.
[/quote]
No ei. Vaan koska en itse karkkia syö niin hämmästyin kun sitä työnnettiin jo parivuotiaan käteen, luulin ettei lapsille karkkia anneta noin vaan ja noin pieninä. Sama se mulle on, hämmästyttää vaan. -ap
[/quote]
Missä tynnyrissä sä oot oleillut, jos et koskaan oo nähnyt alle kolme vuotiaan syövän karkkia? Ettekö oo ollut vaikka juhlissa, joissa on tarjolla karkkia ja lapsia paikalla? Ei ne karkit oo niin paha juttu, kuin vaikka keksit ja suklaa. Karkeissa on vähemmän kaloreita...
Miten minusta tuntuu, että tämä palsta on nykyään täynnä teinejä, jotka alapeukuttavat hulluna kaikkia vastuullisten aikuisten kirjoittamia viestejä... Muutenkin kommentointi paikoin erittäin epäkypsää ja asiatonta.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 21:51"]Itse en 4-vuotiaana tiennyt mitä on laku, kun perhepäivähoitaja sitä minulle tarjosi. Vanhempani saivat suojattua hampaani karkeilta neljän ensimmäisen ikävuoteni ajan, ja siitä olen heille ikuisesti kiitollinen. Varhaislapsuuden ruokavaliolla on nimittäin huomattava vaikutus siihen, minkälainen mikrobikanta suuhun asettuu, ja sillä taas on huomattava vaikutus hampaiden reikiintymisalttiuteen. Ehkä tästä syystä itselleni tuli ensimmäiset reiät hampaisiin vasta parikymppisenä, vaikka teini-iässä en juuri koskaan harjannut hampaitani, ja muutenkin laiminlöin hampaideni hoitoa minkä kerkesin...
[/quote]
Samoin. Mulle ei myöskään annettu mehua johonki tiettyyn ikävuoteen mennessä tosta syystä :D Oon normaalipainoinen ja kuntosaliharrastaja :)
Meillä lapsi saa karkkia, kun meillä sitä kotoa on. Siis yleensä suklaalevystä pieniä paloja. Lakritsia ja salmiakkia emme lapselle anna. Jäätelöä saa, samoin pullaa ja keksejä. Karkin korvaa meillä ksylitolipastillit ruuan jälkeen.