Kerrostaloasuja, tunnetko piston sydämmessäsi kun omakotitaloasujat tekevät lumitöitä henkihieverissä?
Varsinkin näin vasta sataneen suojalumen jälkeen sairaalassa näkyy piikki kun kymmenet sydäninfarktin lumitöissä saaneet potilaat vyöryvät sisään.
"Meilahden sairaalaan tuli Juvosen mukaan tällä viikolla kymmenkunta potilasta hoitoon, joissa esitietona oli, että he olivat tekemässä lumitöitä ja alkoivat rintakivut. Osa on tullut elvyttäen ja osa on tullut ambulanssikyydillä".
Sillä välin kun suuria pihakivetyksiä puhdistetaan lumesta rivi sekä omakotitaloissa niin kerrostaloasuja juo rauhassa aamukahvit ja lukee päivän uutiset.
Mikä on se tunne aamulla kun näet lumen peittämän maan eikä sinun tarvitse lähteä lumitöihin?
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyppäsin mönkijän (vai mikä tuo laite nyt onkaan) selkään, aura olikin jo valmiina ja siinäpä se, aikaa meni vissiin vartti jos sitäkään. Naapurin pojat tuli kyseleen, että saisiko he ajaa, olis kuulema kivaa.
Olen nainen ja asun yksin 167 m2 uutta omakotitaloa, ihan itelle rakennutin. En katsokaas ole kerrostaloläävässä asuva köyhä.
🤣En minäkään ole homeisessa omakotitaloläävässä asuva köyhä. Kerrostaloasunto 157 neliötä ilman kellari- ym. hukkatiloja. Ne on sitten lisäksi taloyhtiön tiloissa.
Kerrostalossa on ihan sama mikä koko, se on kuitenkin vain kerrostaloläävä.
OhisJoo ei näitä voi verrata.
Kerrostalossa sitä on aina muista kiinni. Lupa joka asiaan, kaikkiin korjauksiin pitää löytyä yhteisymmärrys.
Omakotitalossa saa tehdä kun itse haluaa ja mitä itse haluaa. Mahdollinen remppa kestää hetken, kerrostalossa kun aloitetaan se on kuukausien homma.
Omistan muutaman osakkeen ja tiedän mistä puhun. En niissä itse asuisi vaikka maksettaisiin mutta mukavaa ne on muilla maksattaa.
😅No ei todellakaan pidä pyytää jokaiseen asiaan lupaa kerrostalossa. Ihme kuvitelmia joillakin on.
No tapetointiin ja maalaukseen ei, eikä esim. jos kaappien ovet vaihdetaan, mutta runkojen vaihtoon tarvitsee ja muuhun remppaan ja ilmoittaa täytyy, isommat rempat pitää viedä yhtiökokoukseen. Terkuin isännöinti.
Ps. Ihme kuvittelua, voipi tulla kuvitelmasi sinulle kalliiksi.
Kaappien runkojen vaihtoon muka lupa. Älä naurat? Moni asia pitää vaan ilmoittaa sen takia, ettäsinne tulee tehtyä asianmukaiset suojaukset. Ei niihin mitään varsinaista lupaa tarvita. Ja hyvä, että on ilmoitusvelvollisuus, niin ei rakenteet mene pilalle, kun pihit tekis rempat säästäen esim. vesieristyksestä. Ja asbestitn takia on hyvä kontrolloida, ettei ole terveydelle vaarallista purkutyöt. Omakotiasuja vaan purkaa, terveydestä viis.
Ilmasta liikuntaa. Senkus muuttaa kerrosleipätaloon. Toki sielläkin voi kuolla sydäriin.
Vierailija kirjoitti:
Todella omituinen kysymys. Vastaavasti omakotitalossa asuvilta pitäisi kysyä tunteeko piston sydämessä, kun on kaunis kesäpäivä ja näkee, että kerrostaloasujat ovat sisällä, kun heillä ei ole omaa pihaa, jossa hengata ja grillata.
Eivätkö he voi lähteä mihinkään , esim kesämökilleen?
Asun kerrostalossa, mutta iäkäs isäni asuu omakotitalossa, josta ei suostu muuttamaan. Joudun raahautumaan sinne tekemään talvisin lumityöt, kesäisin ruohonleikkuut yms. Joten ei tässä ole mitään iloa, vaikka asun kerrostalossa.
Se on vaan ihanaa ku ei oo lumitöitä eikä pörssisähköä ❤️
Lumityöt ja muut voi vähentää kotitalousvähennyksenä. Useamman talon kannattaisi mennä kimppaan ja ulkoistaa lumityöt nurmikonleikkuun ym. Olisi yhtä helppoa asua kuin kerrostalossa
Vierailija kirjoitti:
Ilmasta liikuntaa. Senkus muuttaa kerrosleipätaloon. Toki sielläkin voi kuolla sydäriin.
No mutta, ei kerrostalossa ole asukkaita kielletty tekemästä lumitöitä. Mono tekee niitä ihan kuntoilumielessä.
Vierailija kirjoitti:
Asumismuoto on oma valinta. Omista valinnoista on seurauksia. Omakotitalossa asuja voi yhtäläisesti ulkoistaa lumityöt. Kuluista saa jopa kotitalousvähennyksen.
Jota kerrostalossa asuva ei saa, kiltisti on vastikkeessa maksettava. Iso piha useimmissa kerrostalossa, omakotitalossa alue on pieni.
Olen niitä lumitöitä tehnyt rapiat 30 vuotta ja nyt tuntuu tosi hienolta juoda aamukahvit kerrostalossa.
Tämä palsta on kyllä hauska tässä omakotita vs. kerrostalo tappelussa. Vuosia (joo, valitettavasti olen roikkunut täällä vuosia) on jaksettu jankata tästä asiasta. Asuinmuoto on kuitenkin jokaisen oma valinta. Jos ei kunto kestä kolausta, niin sitten se pitää ulkoistaa.
En tunne. En työnnä enkä nostele liian isoja kuormia. Mutta omakotitaloasujat saisivat oikeasti seurailla elimistönsä viestejä työnnellessään painavia lumikolakuormia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumismuoto on oma valinta. Omista valinnoista on seurauksia. Omakotitalossa asuja voi yhtäläisesti ulkoistaa lumityöt. Kuluista saa jopa kotitalousvähennyksen.
Jota kerrostalossa asuva ei saa, kiltisti on vastikkeessa maksettava. Iso piha useimmissa kerrostalossa, omakotitalossa alue on pieni.
Se riippuu tontista ja talon paikasta sillä tontilla. Tämän kerrostalon tontilla on tasaista vain parkkipaikka.
Vierailija kirjoitti:
Todella omituinen kysymys. Vastaavasti omakotitalossa asuvilta pitäisi kysyä tunteeko piston sydämessä, kun on kaunis kesäpäivä ja näkee, että kerrostaloasujat ovat sisällä, kun heillä ei ole omaa pihaa, jossa hengata ja grillata.
Meillä ainakin on kaksi isoa parveketta, joissa voi nauttia kesäpäivistä ja parvekelasien takana viileämmillä syyspäivilläkin parvekkeella pystyy oleskelemaan. Ja partsillakin voi grillata. Tuuli ei haittaa, kun voi sulkea parvekelasit ym. ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ne huoltokustannukset maltaita maksa, kun se kulu menee kuitenkin jaettavaksi kaikkien osakkaiden kesken. Ja on osaavat huoltomiehet kuitenkin apuna tarvittaessa.
No saavat hyötyliikuntaa. Oon patalaiska joten omakotitaloasuminen ei ole minua varten... Ellen voita lotossa, ja voisin palkata remonttimiehen, puutarhurin, huoltomiehen, putkimiehen jne. Nyt nuo kulut menevät vastikkeeseen. T. Laiska
Vierailija kirjoitti:
Lumityöt ja muut voi vähentää kotitalousvähennyksenä. Useamman talon kannattaisi mennä kimppaan ja ulkoistaa lumityöt nurmikonleikkuun ym. Olisi yhtä helppoa asua kuin kerrostalossa
No et sä kaikkea saa kotitalousvähennyksenä takaisin.
En minkäänlaista pistoa. Omakotiasuja on osansa valinnut.
En, lennän loma-asunnolleni Espanjaan ja nautin elämästä.
Asun kerrostalossa, halvalla sukulaisen asunnossa. Olen onnellinen ettei tarvii tehdä lumitöitä, hermot menis varmasti, jos joutuisin tekemään tai sitten kulkisin jotain pikkupolkua pitkin. Nostan hattua omakotiasujille, siitä mitä joutuvat tekemään ja huolehtimaan muutenkin taloistansa. Ei käy kateeksi. Mulla on tosin kesälläkin paikka missä voin olla muiden kustannuksella. Olen onnekas. Tosin tulisin hulluksi jos joutuisin tuhlaamaan aikaani lumi ja multa töissä, että yhteiskunta säästää mun mielenterveyskustannuksissa.