HS: Elina Gustafsson avoimena traagisesta teini-iästään – ”13-vuotiaasta lähtien olin joka viikonloppu kännissä”
Erikoista ettei ole lasuja tehty ja sijoitusta. Tänä päivänä oltais otettu huostaan. Oma teini jäi kaljoista kiinni, kuljetti repussa ja siitä syntyi melkoinen soppa. Joudutaan johonkin arviointiin, tarkkailuun koko perhe viikoiksi. On vissiin vähän muuttuneet käytännöt vuosien saatossa?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt -80 ja todellakin oltiin kännissä tämän tästä. Ja jotenkin näen että tämä alkoholikulttuurin kääntyminen päinvastaiseksi ei ole tehnyt nuorille hyvää. Moni nuori on vain kotona ahdistumassa kun miettii omaa tulevaisuuttaan, ilmastonmuutosta ja mitä lie. Moni ei pysty käymään koulua ollenkaan kun kaikki vain ahdistaa, nuorten murheet ovat nykyään jotenkin niin valtavia. Monelle tekisi niin hyvää vain vetää kännit välillä ja murehtia sitä, ettei jää kotona siitä kiinni.
Ja olen kouluterkka ammatiltani.
Hyvä näkökulma. Meidän aikana ei ahdistuttu niin kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut juttua, mutta eikös kaikki yläasteelaiset olleet perjantaina kännissä ainakin 90-luvulla? Oli ihan normaalia. Alkuviikkona kelattiin edellisviikonlopun bileiden tapahtumia, ke-pe suunniteltiin seuraavia bileitä, ja sitten viikonloppuna oli ne bileet. Ei kukaan mitään heitteillä ollut, vaan tää oli ihan tavallista teinin elämää. Porukka oli kuitenkin hyviä koulussa, hyvistä perheistä, oli toki myös harrastuksia, ja myöhemmin monet päätyi korkeakouluihin.
Kyllä, juuri näin. Paikallisessa nuorisotalossakin oltiin ihan lärvit pe ja la. Ihan normaalia oli. Koulut käytiin kuitenkin hyvin ja viikolla käytiin harrastuksissa. Suurin ongelma oli se, et mistä löydetään täysikäinen hakuri.
Musta olisi tehty varmaan nykyaikana tuhansia lasuja. Ihan normaali työssäkäyvä perheellinen nelikymppinen musta kuitenkin tuli.
Vierailija kirjoitti:
On tosiaankin ajat muuttuneet. Lasuja tehdään todella herkästi, ehkä liiankin joissain tapauksissa. Nuoret eivät saa tehdä enää mitään mistä ei tulisi sanomista. Mutta tämän ymmärtää kun miettii että millaiset bisnekset pyörii. Yksityiset firmat takoo voittoa mitä enemmän lapsia sijoitetaan kodin ulkopuolelle. Se oli jotain 30% mitä voivat saada voittoa!!! Oli tutkimusta tästä tehty. Surullista mutta totta.
Suurin osa lasuista ei kylläkään johda sijoitukseen. Lasuja tehdään paljon viranomaisten toimesta, koska heillä on siihen lakisääteinen velvollisuus. Suurin osa lasuista ei johda sen kummempiin toimenpiteisiin kuin siihen, että arvioidaan lastensuojelun toimesta perheen tilanne. Jos mitään hälyttävää ei ole esimerkiksi kyse yksittäisestä ensikännistä alaikäisenä ja asia on perheessä asianmukaisesti hoidettu, niin ei siitä mitään seuraa. Lastensuojelussa sijoitus on aina viimesijainen vaihtoehto ja pitää olla aika pahoja ongelmia, jos sellaiseen päädytään. Usein jopa pahasti huumeriippuvaisia vakavan rikostaustan omaavia vanhempia yritetään usein ensin kuntouttaa ja hoitaa ennen lapsen huostaanottoa. Lastensuojeluilmoituksia tehtailevat tahot ovat ihan tavallisia päiväkodin tätejä ja opettajia, koska he kuulevat kaikki höpinät mitä lapset puhuvat perhe-elämästään.
Vierailija kirjoitti:
APn teini on tehnyt on jotain muutakin kuin kuljettanut repussa juomia. Tai kertoja on useita. Yhdestä kerrasta ei vielä joudu yhtään mihinkään tarkkailuun tms.
Juu ei ole tehnyt mitään muuta! Ja siksi tämä asia kyllä mietityttää. Kait se on vain niin tarkkaa nykyisin. Ainakin sossusta näin sanottiin. Että alkoholin kuljettaminen taikka nauttiminen on iso ja erittäin huono juttu. Kouluunkin tästä ilmoitetaan. ap
Ohis, mutta onko mulla ihan hirveä aukko yleissivistyksessä, kun en tiennyt kuka on Elina Gustafsson? Piti googlata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
APn teini on tehnyt on jotain muutakin kuin kuljettanut repussa juomia. Tai kertoja on useita. Yhdestä kerrasta ei vielä joudu yhtään mihinkään tarkkailuun tms.
Juu ei ole tehnyt mitään muuta! Ja siksi tämä asia kyllä mietityttää. Kait se on vain niin tarkkaa nykyisin. Ainakin sossusta näin sanottiin. Että alkoholin kuljettaminen taikka nauttiminen on iso ja erittäin huono juttu. Kouluunkin tästä ilmoitetaan. ap
Sen takia iso osa nuorista varmaan siirtynytkin pilveen, pillereihin ja muihin mömmöihin.
90-luvulla vain marginaaliosa näitä käytti ja niistä sitten oikeasti tuli näitä elämämkoululaisia. Meistä viikonloppu kännääjistä tuli ihan normaaleja perheellisiä peruskeski-ikäisiä lainoineen ja töineen.
No aika perseestä tuollainen kyttäysmeininkikin jos perhe joutuu jotain kaavakkeita täyttämään teinin kaljoittelusta. Jos siis kerran jää kiinni kaljat repussa.
99% nuorista ottaa alaikäisinä alkoholia. Ei sille ihan kauheasti ole tehtävissä ja on kyllä mielestäni normaalia. Ei ainakaan vanhempien vika.
Jossain tuossa välillä varmaan se järkikin asuu.
Ongelmahan on se että kun niitä lasuja tehdään herkästi niin, niitä kun tuleekin useampi niin siinä ollaankin sitten lirissä. Sijoituksesta aletaan keskustella! Nuori voi jäädä kiinni vaikka mopolla leikkimisestä, temppuilee sillä esim. koulun/kaupan pihalla. Siitäkin tulee lasu. Taikka ajaakin ylinopeutta. Ja sitten nämä ekat alkokokeilut, niistä tulee lasut. Ja jos olet bileissä johon poliisit on soitettu. Ottavat nimet ylös ja tehdään lasu. Että kyllä niitä vain voi toisille tulla useampi vaikka kuinka olisi hyvästä perheestä teini.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt -80 ja todellakin oltiin kännissä tämän tästä. Ja jotenkin näen että tämä alkoholikulttuurin kääntyminen päinvastaiseksi ei ole tehnyt nuorille hyvää. Moni nuori on vain kotona ahdistumassa kun miettii omaa tulevaisuuttaan, ilmastonmuutosta ja mitä lie. Moni ei pysty käymään koulua ollenkaan kun kaikki vain ahdistaa, nuorten murheet ovat nykyään jotenkin niin valtavia. Monelle tekisi niin hyvää vain vetää kännit välillä ja murehtia sitä, ettei jää kotona siitä kiinni.
Ja olen kouluterkka ammatiltani.
Kiitos tästä synninpäästöstä :). Omaa ahdistunutta teiniäni (lähes 18v jo) oikeasti kehotan lähtemään joka ikisiin bileisiin, mihin hänellä omat voimat riittää. Ja annan rahaa kohtuullisesti myös alkoholiin, muistuttaen samalla syömisen tärkeydestä :).
Ja ollaan ihan tavallinen, akateeminen perhe. Itse olen viettänyt myös tuollaisen ysärinuoruuden ja ihan yhteiskuntakelpoinen on tullut.
Vierailija kirjoitti:
90-luvun alussa teinien juominen oli ihan tavallista. Tätä ei enää nykysukupolvi muista. Itse en juonut yläasteikäisenä, ja olinkin nolo nörtti luokallani.
Ja täällä pienemmällä paikkakunnalla oli vielä 2000-luvun alussakin ihan normaalia että "kaikki" veti perseet olalle joka viikonloppu. Nykyään on onneksi nuoriso viisaampaa, eivätkä örvellä räkä poskella.
Mielenkiintoista lukea näitä kommentteja, kun itse 2000-luvulla syntyneenä nuorena olin ensimmäisen kerran kännissä n. puoli vuotta ennen kuin täytin 18 ja tämä taisi tapahtua kahdesti. Olin (tai olen) siis tunnollinen samoin kuin kaverini. Näihin muihin kommentteihin viitaten pakko myös myöntää, että olen ahdistunut. Käy hieman kateeksi ajatella tuollaista nuoruutta jossa pidettiin enemmän hauskaa...
Rekkalesbo sai uhriutua kun ei ole saanut riittävää huomiota medialta 🤣
Se v i t u n ällö tyrkkylepakko on keksinyt puolet jutusta että saa sympatiapisteitä.
Minä elin teinivuoteni kasarilla, loppuvuosikymmenellä. 90% yläasteeni oppilaista joi alkoholia joka perjantai ja kännissä mentiin sitten discoon. 10% ei juonut, ja heitä pidettiin säälittävinä nörtteinä. Makeat tyypit juhli aina perjantaisin ja kuivin suin ei oltu. Moni poltti myös röökiä juodessaan.
Ei me edes tiedetty mistään ahdistuksesta 90 luvulla.
Kohta taitaa itkee häpykarva hampaan välissä, että sankaritar jätti sen, kun oli koko ajan itkemässä ongelmistaan julkisuudessa. Läheisriippuvuutta on hyvin usein myös päihde- ja alkoholiongelman ja syömishäiriön lisänä.... Melko riehakkaastihan sitä tultiin onnea ja auvoa julkisuuteen tuomaan heti suhteen alettua. Miksei nämä vois joskus olla vaan hiljaa ja onnellisia?
Omalla kylälläni 6. luokalla ollessani yhdellä pojalla oli kossupullo diskossa mukana. Oli saanut isältään, siitä se juominen jo lähti osalla. Ei mitään ihmeellistä tuossa.
Hohhoijaa. Sanoman uusi token-lesbo.
Tämä idioottimainen kärjistäminen on se ongelma. Siellähän pitäisi olla kaikki 80- ja 90-luvun teinit juomassa lähipubissa, jos teini-iän kännääminen johtaisi alkoholismiin. Mutta kun se ei johda. Ihan normaaleja, menestyneitä työssäkäyviä aikuisia meistä on tullut. Nykynuorista osa ei ikinä ehkä selviä työelämään kun elämä ahdistaa liikaa. Ja kaltaistesi aikuisten vuoksi pitää pelätä sitäkin, että pienikin hauskanpito johtaa rappioon ja pilaa elämän.