HS: Elina Gustafsson avoimena traagisesta teini-iästään – ”13-vuotiaasta lähtien olin joka viikonloppu kännissä”
Erikoista ettei ole lasuja tehty ja sijoitusta. Tänä päivänä oltais otettu huostaan. Oma teini jäi kaljoista kiinni, kuljetti repussa ja siitä syntyi melkoinen soppa. Joudutaan johonkin arviointiin, tarkkailuun koko perhe viikoiksi. On vissiin vähän muuttuneet käytännöt vuosien saatossa?
Kommentit (63)
Riippunee varmaan tapauksesta ja tuurista, jääkö kiinni ja siitä kuinka ruuhkautunut kyseinen palvelu sillä paikkakunnalla sattuu olemaan
90-luvun alussa teinien juominen oli ihan tavallista. Tätä ei enää nykysukupolvi muista. Itse en juonut yläasteikäisenä, ja olinkin nolo nörtti luokallani.
En ole lukenut juttua, mutta eikös kaikki yläasteelaiset olleet perjantaina kännissä ainakin 90-luvulla? Oli ihan normaalia. Alkuviikkona kelattiin edellisviikonlopun bileiden tapahtumia, ke-pe suunniteltiin seuraavia bileitä, ja sitten viikonloppuna oli ne bileet. Ei kukaan mitään heitteillä ollut, vaan tää oli ihan tavallista teinin elämää. Porukka oli kuitenkin hyviä koulussa, hyvistä perheistä, oli toki myös harrastuksia, ja myöhemmin monet päätyi korkeakouluihin.
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut juttua, mutta eikös kaikki yläasteelaiset olleet perjantaina kännissä ainakin 90-luvulla? Oli ihan normaalia. Alkuviikkona kelattiin edellisviikonlopun bileiden tapahtumia, ke-pe suunniteltiin seuraavia bileitä, ja sitten viikonloppuna oli ne bileet. Ei kukaan mitään heitteillä ollut, vaan tää oli ihan tavallista teinin elämää. Porukka oli kuitenkin hyviä koulussa, hyvistä perheistä, oli toki myös harrastuksia, ja myöhemmin monet päätyi korkeakouluihin.
Näinhän se oli. Melkein kaikki joi ja jos joku ei juonut, piti toivoa ettei kukaan saa tietää. Kännikokemuksilla kehuskeltiin koulussa.
Minäkin olin ja suurin osa kavereistani myös, nekin jotka saivat kymppejä koulussa. Oli harvinaista, jos joku ei juonut.
1981
Miksi tuo nainen on koko ajan otsikoissa?
Vierailija kirjoitti:
90-luvun alussa teinien juominen oli ihan tavallista. Tätä ei enää nykysukupolvi muista. Itse en juonut yläasteikäisenä, ja olinkin nolo nörtti luokallani.
Kasarilla luokkabileet ja kaveribileet oli ihan tavallisia. Meidän luokalla ja rinnaikkaisluokilla oli vain aivan muutama ketkä ei koskaan bilettäneet. Nykyään siitä olisi tullut 99 % porukoille lasut.
Kiltti kympin lukiolaistyttö ja piilotin pullon helmeilevää omenaviiniä pihalle josta sitten noudettiin kaverin kanssa ja lähdettiin "tanssilavalle" jossa esiintyi joku bändi. Tervetuloa kasarille...
On tosiaankin ajat muuttuneet. Lasuja tehdään todella herkästi, ehkä liiankin joissain tapauksissa. Nuoret eivät saa tehdä enää mitään mistä ei tulisi sanomista. Mutta tämän ymmärtää kun miettii että millaiset bisnekset pyörii. Yksityiset firmat takoo voittoa mitä enemmän lapsia sijoitetaan kodin ulkopuolelle. Se oli jotain 30% mitä voivat saada voittoa!!! Oli tutkimusta tästä tehty. Surullista mutta totta.
Tavis voisi kertoa siitä aiheesta, ei tyrkytysjulkkikset. Vanhemman tehtävä pitää huolta lapsesta.
Kasarilla oli aivan normaalia juoda joka perjantai.
Olen syntynyt -80 ja todellakin oltiin kännissä tämän tästä. Ja jotenkin näen että tämä alkoholikulttuurin kääntyminen päinvastaiseksi ei ole tehnyt nuorille hyvää. Moni nuori on vain kotona ahdistumassa kun miettii omaa tulevaisuuttaan, ilmastonmuutosta ja mitä lie. Moni ei pysty käymään koulua ollenkaan kun kaikki vain ahdistaa, nuorten murheet ovat nykyään jotenkin niin valtavia. Monelle tekisi niin hyvää vain vetää kännit välillä ja murehtia sitä, ettei jää kotona siitä kiinni.
Ja olen kouluterkka ammatiltani.
En ole varsinaisesti tuttava, mutta tiedän tuon perheen kyllä, ja käsittääkseni ihan lämmin normaali perhe on, ja koko perhe sisaruksineen ainakin muutama vuosi sitten oli vielä läheisissä väleissä keskenään. Varmasti Elina kipuili nuorempana jo pelkästään seksuaalisuuteenkin liittyen, mutta tuntuu kyllä melkoiselta liioittelulta kutsua tavallista 2000-luvun alun nuoruutta "traagiseksi".
Ylä asteella kasi luokalla suurin osa suunnitteli mistä saa alkoholipitoista juomaa perjantai illaksi. Jonkun isoveli tai sisko yleensä värvättiin hankkimaan juomat.
Kasarilla moni luokkakaveri oli joka viikonloppu kännissä. Ihan ns. tavallisista perheistä olivat. Mä taas olin juoppoperheestä eikä tullut mieleenkään, että olisin juonut.
Enkä tiedä kuka olisi lasuja tms. tehnyt. Harvakseltaan jäivät kiinni, jos sitäkään. Silloin elettiin kuin ellun kanat. Eikä tullut mieleenkään, että olisivat jotenkin traagista nuoruuttaan eläneet.
Nyt kun miettii, niin osa heistä enää nykyään kupittaa satunnaisesti. Ovat keskiluokkaisten perheiden, keskiluokkaisia vanhempia. Juhlat ovat erikseen, mutta sellainen jatkuva ryyppääminen ja tissuttelu jäi sinne nuoruusvuosiin.
Me olemme suht tiiviissä tekemisissä vieläkin yläasteen luokkan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt -80 ja todellakin oltiin kännissä tämän tästä. Ja jotenkin näen että tämä alkoholikulttuurin kääntyminen päinvastaiseksi ei ole tehnyt nuorille hyvää. Moni nuori on vain kotona ahdistumassa kun miettii omaa tulevaisuuttaan, ilmastonmuutosta ja mitä lie. Moni ei pysty käymään koulua ollenkaan kun kaikki vain ahdistaa, nuorten murheet ovat nykyään jotenkin niin valtavia. Monelle tekisi niin hyvää vain vetää kännit välillä ja murehtia sitä, ettei jää kotona siitä kiinni.
Mielenkiintoinen näkökulma. Tuossa voi olla perää mutta eihän tuollaista saa sanoa. Varmaan parempi silloin tällöin kännit kun syödä niitä ahdistuslääkkeitä mitä nykyään on monilla nuorilla.
APn teini on tehnyt on jotain muutakin kuin kuljettanut repussa juomia. Tai kertoja on useita. Yhdestä kerrasta ei vielä joudu yhtään mihinkään tarkkailuun tms.
Vierailija kirjoitti:
Ei saatana mikä "ammattilainen"! :D
MItään muuta vaihtoehtoako et keksi ahdistukselle kuin dokaamisen? Just. Ehkä tuo jopa vois yhteen tai kahteen tyyppiin vaikuttaa ja sitten tulee vielä kunnon riippuvuus päälle kun päihteet vie.
No, yksi sukupolvihan siinä vaan menetettäis ja sitten taas taivaanrannassa näkyis kirkkautta.
"kouluterkka" on hyvä ja vaikka piipahtaa lähipubeissa tai tuolla puskissa, jossa noita juoma-ammattilaisia on. Siellä ne suurimmat ahdistukset puidaan ja otetaan lisää. Ovat suuria ajattelijoita ja todella perillä kaikesta. Eikä viina ole tehnyt heistä muuta kuin sairaita.
Ollut siis ihan heitteellä. Ihme, ettei kotona, koulussa ja naaprustossa ole puututtu tilanteeseen.