Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ilmeisesti niin lievästi autismin kirjo -oireinen

Vierailija
06.02.2022 |

Että muut ei sitä huomaa ja siksi eivät millään usko, että mulla voisi olla se. Ja vaikka olen selittänyt, että naisilla se voi ilmetä lievemmin ja kaikkia selkeitä autismin kirjolaisen piirteitä ja tapoja ei välttämättä esiinny niin selkeästi. Ammattilaiset eikä läheiset usko millään, että mulla voisi olla autismin kirjon häiriö/Asperger, vaikka omasta mielestäni olen selkeä tapaus.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos autismisi on lievää, niin mitä hyötyä koet saavasi diagnoosista?

Vierailija
2/50 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisista asioista päättelet että näin olisi? Kysyn siis siksi, kun epäilen että miesystävälläni saattaisi olla lievänä myös...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisista asioista päättelet että näin olisi? Kysyn siis siksi, kun epäilen että miesystävälläni saattaisi olla lievänä myös...

Olen vähän kömpelö sosiaalisesti. Olen kyllä tosi puhelias, mutta en osaa luonnostaan keskustella vastavuoroisesti, vaan minun täytyy ajatuksen kanssa yrittää vastavuoroisuutta keskustellessa. Aina se ei silti onnistu täysin. Mulla on vaikeuksia katsoa silmiin ja katsekontaktiakin minun täytyy väkisin yrittää välillä pitää yllä, mutta silti niin ettei tuijota liian intensiivisesti. Kaikkea tällasta. Niin ja väsyn henkisesti liian pitkään jatkuneesta sosialisoinnista ja menen siitä helposti ylikierroksille ja sitten minun on vaikea palautua ja rauhoittua sen jälkeen. Ja mulla on joitain spesifejä kiinnostuksen kohteita, esim. Keskiajan Englannin kuninkaalliset, erityisesti Tudor-suku. Olen myös tosi pikkutarkka ja huolellinen. Älykkyydeltäni olen keskivertoa korkeammalla tasolla ja olen erittäin "kirjaviisas" ja tiedän vähän melkeenpä kaikesta (jos vähän liioitellaan) jotain, koska olen lukenut laajasti ja intensiivisesti asioista. Mutta kaikista haittaavin asia itselleni tässä on se erilaisuuden kokemus ja siksi koen, että siitä diagnoosista olisi apua, että ei tarvisi ajatella että, joo no olen muuten vaan vähän tällanen outo. Diagnoosin avulla saisin selityksen tälle "outoudelleni" ja saisin myös ymmärrystä muilta ja minua ei käsitettäisi niin paljon väärin. Siis ymmärrystä ammatti-ihmisiltä. En minä siitä diagnoosista tietenkään joka vastaantulijalle kertoisi. Ap

Vierailija
4/50 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mulle kaikenlaiset sosiaaliset säännöt ja perinteiset sukupuoliroolit tuntuvat vierailta ja typeriltä, mutta tietenkin joitain noita sääntöjä koitan noudattaa. Ja sukupuoli-identiteettini koen täysin naiseksi, mutta toisaalta minussa on paljon maskuliinisuutta, ja olen ehkä hieman bi-utelias suuntautumiseltani. Kiinnostuksen kohteeni ovat pääasiassa feminiinisiä esim. Kosmetiikka, käsityöt jne. mutta toisaalta olen kiinnostunut myös tieteestä ja elektroniikasta, eli stereotyyppisesti ajatellen "miesten jutuista". Ja tällainen epäselvä/ristiriitainen sukupuoliroolikin on kuulemma oire aspergerista.

Vierailija
5/50 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskeinen oli ap:lta

Vierailija
6/50 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinulla ole mitään autismia.

Vierailija
7/50 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naamioinnin purkamisesta voisi olla apua, mutta kannattaako se. Oireilu myös helpottaa iän myötä ja moni elämänsä asperger diagnoosia kantanut on viisikymppisenä jo niin elämästä oppinut että ei saisi enää nykyisellään diagnoosia itselleen.

Vierailija
8/50 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voisi mennä testeihin? Hakeudu vaikka työterveyden kautta jos sinulla on työterveys. Muussa tapauksessa ota yht.vaikka paikalliseen teekoohon, siellä on mt hoitsu joka voisi alustavasti ottaa sut vastaan ja ohjata siitä sitten etiäpäin, ehkä saisit lähetteen tarkempiin tutkimuksiin.En nyt ole lukenut tätä viestiketjua joten en tiedä tuliko tässä jotain mitä on ehkä jo täällä esitetty. Jos saat diagnoosin voit saada myös kelalta vammaistukea ja ehkä muutakin tukea, jos jotain tarvitset, ettet selviydy vaikkapa päivittäisissä toiminnoissa tms.

Vierailija
9/50 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset kuvittelevat itselleen sairauksia. Kunhan ovat trendikkäitä. Ei kukaan hakemalla hae todistusta lapamadosta. 

Vierailija
10/50 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja mulle kaikenlaiset sosiaaliset säännöt ja perinteiset sukupuoliroolit tuntuvat vierailta ja typeriltä, mutta tietenkin joitain noita sääntöjä koitan noudattaa. Ja sukupuoli-identiteettini koen täysin naiseksi, mutta toisaalta minussa on paljon maskuliinisuutta, ja olen ehkä hieman bi-utelias suuntautumiseltani. Kiinnostuksen kohteeni ovat pääasiassa feminiinisiä esim. Kosmetiikka, käsityöt jne. mutta toisaalta olen kiinnostunut myös tieteestä ja elektroniikasta, eli stereotyyppisesti ajatellen "miesten jutuista". Ja tällainen epäselvä/ristiriitainen sukupuoliroolikin on kuulemma oire aspergerista.

Epäselvä sukupuolirooli ei ole autisminkirjon oire.

T. Psykologi

Vierailija
11/50 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän kömpelö sosiaalisesti. Olen kyllä tosi puhelias, mutta en osaa luonnostaan keskustella vastavuoroisesti, vaan minun täytyy ajatuksen kanssa yrittää vastavuoroisuutta keskustellessa. Aina se ei silti onnistu täysin. Mulla on vaikeuksia katsoa silmiin ja katsekontaktiakin minun täytyy väkisin yrittää välillä pitää yllä, mutta silti niin ettei tuijota liian intensiivisesti. Kaikkea tällasta. Niin ja väsyn henkisesti liian pitkään jatkuneesta sosialisoinnista ja menen siitä helposti ylikierroksille ja sitten minun on vaikea palautua ja rauhoittua sen jälkeen. Ja mulla on joitain spesifejä kiinnostuksen kohteita, esim. Keskiajan Englannin kuninkaalliset, erityisesti Tudor-suku. Olen myös tosi pikkutarkka ja huolellinen. Älykkyydeltäni olen keskivertoa korkeammalla tasolla ja olen erittäin "kirjaviisas" ja tiedän vähän melkeenpä kaikesta (jos vähän liioitellaan) jotain, koska olen lukenut laajasti ja intensiivisesti asioista. Mutta kaikista haittaavin asia itselleni tässä on se erilaisuuden kokemus ja siksi koen, että siitä diagnoosista olisi apua, että ei tarvisi ajatella että, joo no olen muuten vaan vähän tällanen outo. Diagnoosin avulla saisin selityksen tälle "outoudelleni" ja saisin myös ymmärrystä muilta ja minua ei käsitettäisi niin paljon väärin. Siis ymmärrystä ammatti-ihmisiltä. En minä siitä diagnoosista tietenkään joka vastaantulijalle kertoisi. Ap

Joka toinen meistä olisi autisti noilla kriteereillä. 

Vierailija
12/50 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naamioinnin purkamisesta voisi olla apua, mutta kannattaako se. Oireilu myös helpottaa iän myötä ja moni elämänsä asperger diagnoosia kantanut on viisikymppisenä jo niin elämästä oppinut että ei saisi enää nykyisellään diagnoosia itselleen.

Minusta juuri tuntuukin, että se on tuota naamiointia ja näyttelemistä kun keskustelen vaikkapa niitä näitä vähän vieraamman kanssa. Vain läheisten kanssa voin olla täysin oma itseni. Joudun vähän näyttelemään jopa ystävieni kanssa (joita ei ole muuten paljon) normaalia keskustelemista. Jos en näyttelisi yhtään, ja olisin ihan kaikkien kanssa oma itseni niin se tarkottaisi sitä, että olisin täysim hiljaa ja kattelisin seiniä. Toki tuo on näytteleminen on raskasta ja siksi tarvinkin aina palautumisajan sosialisoinnin jälkeen. Parempi se silti varmaan näin on, ja ihan kaikki neurotyypillisetkinhän joutuvat vetämään jonkinlaista roolia esim. töissä. Ap

Vierailija
13/50 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Psykologi

Se kylläkin on usein Aspergerin oire. Tarvit lisää koulutusta ja tietoa psykologi.

Vierailija
14/50 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Psykologi

Se kylläkin on usein Aspergerin oire. Tarvit lisää koulutusta ja tietoa psykologi.

Itseasiassa ei ole. Kannattaisi nyt lukea se tutkinto ensin ja vastata vasta sitten.

Vierailija
15/50 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset kuvittelevat itselleen sairauksia. Kunhan ovat trendikkäitä. Ei kukaan hakemalla hae todistusta lapamadosta. 

En ikinä opi ymmärtämään tätä kieltämistä ja dissaamista näiden muutamien nimenomaisten tilojen kohdalla. Olisiko kiva kohdata samaa vähättelyä ja ”trendittelyä” kun yrität kertoa vaikkapa migreenistä tai levottomista jaloista? Kuka kertoisi ihan vaan huvikseen epäilevänsä itsellään tilaa josta on yleensä vain haittaa elämässä? Kai tuo on joku yksinkertaisuuden multihuipentuma päätellä että jos sitä ei voi suoraan nähdä, niin sitten sitä ei ole.

Vierailija
16/50 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Psykologi

Itseasiassa ei ole. Kannattaisi nyt lukea se tutkinto ensin ja vastata vasta sitten.

Ja tiedoksi ettei Asperger diagnoosia enää ole. On ainoastaan autisminkirjo.

Vierailija
17/50 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Psykologi

Näin on. Noin 7% asperger diagnoosin saaneista on transsukupuolisia. 

Vierailija
18/50 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Psykologi

Ja tiedoksi ettei Asperger diagnoosia enää ole. On ainoastaan autisminkirjo.

Minä kutsun tätä omaa tilaani edelleen Aspergeriksi oli sitä diagnoosia virallisesti olemassa tai ei. Ja en jostain syystä pysty linkittämään autismiliiton sivuilta sukupuolidysforiasta kertovaa artikkelia, mutta löydät sen kun googletat Asperger ja sukupuoli-identiteetti. Sinun tutkinnollasi näköjään ei ole juurikaan painoarvoa kun kouluttamatonkin tietää enemmän kuin sinä. Ap

Vierailija
19/50 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Psykologi

Autismikirjon häiriö ja sukupuolikokemus

Autismikirjon häiriön ja sukupuolidysforian välillä on huomattavaa yhteisesiintyvyyttä. Samanaikainen autismikirjon häiriö ja sukupuoli-identiteetin ristiriita asettavat moninkertaiset haasteet oman itsensä hyväksymiselle ja sosiaaliselle kypsymiselle. Kun sukupuolenkokemus ei vastaa syntymäsukupuolta, se voi aiheuttaa sukupuolidysforiaa eli ahdistusta, kärsimystä tai epämukavuuden tunnetta suhteessa kehon sukupuoliominaisuuksiin ja sosiaaliseen sukupuolittamiseen.

https://www.autismiliitto.fi/liitto/autismi-lehden_sivuilta/tutkimukset…

Vierailija
20/50 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Itse olen koulukuntaa, joka ajattelee, että esimerkiksi Asperger-diagnoosista on hyötyä tasan siinä kohtaa, kun piirteet ja ongelmat ovat niin vahvoja, että tarvitaan tukitoimia. Itse diagnoosiin taas mielestäni tarvitaan sekä psykologiset testaukset että neuropsykologiset testit. Minulla on sekä amk-tutkinto että yliopistotutkinto, mutta olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Diagnoosini olen saanut julkiselta puolelta, olin sairaalassa testeissä usemapana päivänä. Sosiaaliset ongelmani ovat vaikeita, käytännössä en tajua lainkaan neurotyypillisten logiikkaa ajattelussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi