Tyttäreni ei pääse opiskelemaan unelma ammattiaan ja se on minun vikani!
Painostin tytärtäni suorittamaan opintonsa loppuun ammattikoulussa joka ei ollutkaan sitten loppuviimein hänen oma alansa. Nyt hän ei voi hakea opiskelemaan unelma alaansa joka on myös ammattikoulussa, sillä hänellä on jo ammatillinen tutkinto. Emme tienneet tästä, joku uusi laki?! Aikuisopistossa alaa ei voi opiskella ja oppisopimuspaikkoja on käynyt kyselemässä - tuloksetta.
Viimeinen toivomme oli tämä lisähaku, jossa ylimääräisiä paikkoja jaetaan, mutta ilmeisesti on niin että edes tähän ei amiksilla ole sijaa.
Kommentit (78)
Tämä on oikeistolaista koulutuspolitiikkaa. Kokoomus oli suurin puolue edellisessä hallituksessa. Nyt se on saanut vielä samanhenkiset kaverit mukaan, eli tätä on luvassa lisää. Ottakaa oikeasti asioista selvää ennen kuin äänestätte.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:10"]Jos tämä ei ole provo, niin ota nyt selvää asioista! Kyllä ammattikouluun pääsee opiskelemaan toistakin tutkintoa. Ei kannattaisi aina luottaa vain iltapäivälehtiin silloin, kun on kyse näin tärkeistä asioista. Mistä asti ammattikouluille on alkanut tulla rahaa sen mukaan, moniko on valmistunut? Aiemmin on valtionosuus toisen asteen oppilaitoksille tullut sen mukaan, montako opiskelijaa on ollut kirjoilla syyskuun ja tammikuun 20. päivä. Siksi eräitten valmistumistakin on venytetty näiden päivien yli, kun on saatu silloin valtionosuus koko sille lukukaudelle, vaikka opiskelija ei todellisuudessa ole saanut koulusta muuta kuin todistuksen. [/quote] "Jo ammatillisen tutkinnon tai korkeakoulututkinnon suorittaneet eivät voi hakea yhteishaussa. " ihan oph sivuilta kopsattu
[/quote]
Ymmärrätkö lukemaasi? Siellä lukee että ei voi hakea yhteishaussa vaan hakeutua suoraan oppilaitokseen. Linkki tässä : https://opintopolku.fi/wp/valintojen-tuki/jos-sinulla-on-jo-tutkinto/
Ja suora lainaus linkistä: "Jos olet jo suorittanut jonkin ammatillisen tutkinnon tai korkeakoulututkinnon, voit hakea aikuiskoulutukseen. Aikuiskoulutuksena järjestetään samoja ammatillisia perustutkintoja kuin nuorillekin. Lisäksi aikuisille on tarjolla lukuisia ammatti- ja erikoisammattitutkintoja.
Ammatillisissa oppilaitoksissa voi olla myös opiskelupaikkoja tutkinnon suorittaneille. Niihin ei haeta ammatillisen koulutuksen yhteishaussa vaan suoraan oppilaitokseen. Löydät parhaiten tietoa koulutuksista oppilaitosten omilta sivuilta.
Aikuiskoulutukseen haet suoraan oppilaitokseen. Usein hakuaika on jatkuva, ja oppilaitokset täyttävät vapaita paikkoja pitkin vuotta."
Et kuitenkaan vastannut kysymykseen, mistä lähtien ammatilliset oppilaitokset ovat alkaneet saada jotain rahaa valmistuneiden eivätkä opiskelevien lukumäärän mukaan. Löytynee myös OPH:n sivulta ...
Oikea ongelma on se, että harva 16-vuotias tietää, mitä aikoo aikuisena tehdä. On paljon sellaisia ammatteja, joista he eivät tiedä mitään. Toiseksi vielä harvempi tietää, millä paikkakunnalla asuu ja millaiset työmahdollisuudet siellä on. Ja vielä vähemmän osataan ennustaa, millä alalla on riittävästi töitä 30 vuoden kuluttua siellä, missä hän silloin elää.
Kysyn myös, kuka jää ammattikoulutuksen ulkopuolelle? En tunne yhtään sellaista, joka ei olisi jollakin tavalla ns. heikkolahjainen, eli ei tulisi selviämään normaalista opetuksesta. Tänäkin vuonna jää ammattikoulupaikkoja täyttämättä. Se on sitten oma valinta, jos ei voi lähteä automaalarilinjalle, vaan ehdottomasti parturi-kampaaja, liikunnanohjaaja tai vähintään pintakäsittely- ja sisustuslinjalle.
Meillä on töissä muutamia valmistuneita diplomi-insinöörejä ja kauppatieteiden maistereita, nyt yksikin dippainssi suorittaa kauppatieteiden kandin tutkintoa siihen perään töiden ohessa ja on melkein loppusuoralla ja voi olla että jatkaa maisteriksikin, ja yksi kauppatieteiden maisteri aloittaa syksyllä dippainsinöörin koulutusohjelmaa joka kestää hänellä vajaat 2 vuotta joka on kuitenkin aivan eri alaa kuin nykyinen tutkinto ja työ.
Miksi nämä saavat sitten tehdä kaksi yliopiston korkeakoulututkintoa peräkkäin jos on sellainen laki joka estäisi sen?
Jos on jo ammattitutkinto alla, pitää hakea erillishaun kautta opiskelemaan. Erillishaussa ei tosin ole ihan hirveän laaja valikoima.
Suomessa on nyt jokin sellainen uuspätevä sukupolvi joiden pakko päästä hehkuttamaan väh. kahdella korkeakoulututkinnolla ja kerätä niitä kuin sulkia hattuun, ja niitä tutkintoja haalitaan yhtä kovalla kiihkolla kuin kalliita merkkilaukkuja. "Hei olen DI joka myös Yhteiskuntatieteiden kandi ja ajattelin huvikseni vielä Oikeustiedettäkin kun pääsin sisään sinnekin enkä muuta tekemistä keksinyt"
Eikö nuo vie muilta opiskelupaikkoja tuolla touhulla? Lisäksi tänä päivänä työnantajat alkaneet painottamaan hauissa enemmän sosiaalisten taitojen puolesta, kuin tutkintojen perusteella hakemista koska haluavat ihmisiä jotka eivät ole hankalia, vaativia, vaan joustavia ja jotka tulevat muiden kanssa toimeen.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 12:46"]
Meillä on töissä muutamia valmistuneita diplomi-insinöörejä ja kauppatieteiden maistereita, nyt yksikin dippainssi suorittaa kauppatieteiden kandin tutkintoa siihen perään töiden ohessa ja on melkein loppusuoralla ja voi olla että jatkaa maisteriksikin, ja yksi kauppatieteiden maisteri aloittaa syksyllä dippainsinöörin koulutusohjelmaa joka kestää hänellä vajaat 2 vuotta joka on kuitenkin aivan eri alaa kuin nykyinen tutkinto ja työ.
Miksi nämä saavat sitten tehdä kaksi yliopiston korkeakoulututkintoa peräkkäin jos on sellainen laki joka estäisi sen?
[/quote]
Uudistus koski opintotukea, tukikuukausia rajoitetaan. Esimerkiksi aikuiskoulutustuella tai kokonaan omalla kustannuksella voi aivan hyvin opiskella jatkossakin.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 12:46"]
Meillä on töissä muutamia valmistuneita diplomi-insinöörejä ja kauppatieteiden maistereita, nyt yksikin dippainssi suorittaa kauppatieteiden kandin tutkintoa siihen perään töiden ohessa ja on melkein loppusuoralla ja voi olla että jatkaa maisteriksikin, ja yksi kauppatieteiden maisteri aloittaa syksyllä dippainsinöörin koulutusohjelmaa joka kestää hänellä vajaat 2 vuotta joka on kuitenkin aivan eri alaa kuin nykyinen tutkinto ja työ.
Miksi nämä saavat sitten tehdä kaksi yliopiston korkeakoulututkintoa peräkkäin jos on sellainen laki joka estäisi sen?
[/quote]
Uudistus koski opintotukea, tukikuukausia rajoitetaan. Esimerkiksi aikuiskoulutustuella tai kokonaan omalla kustannuksella voi aivan hyvin opiskella jatkossakin.
[/quote]
Niin joo ja toisen asteen ammatillista koulutusta tämä rajoitus ei kai koske ollenkaan. Ja nimenomaan toisen asteen ammatillista ouultusta ketju koskee, mutta jonkun valonpään piti taas alkaa horista korkeakoulututkinnoista.
Löytyykö haluttua alaa mistään muualta aikuispuolelta? Tyttö on kuitenkin jo vähintään 19-vuotias ja vaikka tutulta alueelta muutto voikin olla katastrofi, niin kannattaahan unelma-ammatti silti käydä nappaamassa jostakin vieraasta paikasta, jos se on mahdollista. Aikuispuolen opinnot kestää kuitenkin vain 2 vuotta ja se uusi mesta voi koitua yllättävänkin mahtavaksi. Olisi hämmentävää jos ko. alaa ei mistään löytyisi aikuispuolelta.
Mutta tsemppiä siihen oppisopimuspaikan hakuun! Se on hankalaa, kun taloudellinen tilanne on mitä on, mutta kyllä se sinnikkyydellä voi löytyä!
Mä oon nyt ihan pihalla, siis mikä juttu tämä on? Eikö se (korkeakoulu)uudistus peruttu? Hallitus peru oman lakialoitteensa?
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 13:15"]Mä oon nyt ihan pihalla, siis mikä juttu tämä on? Eikö se (korkeakoulu)uudistus peruttu? Hallitus peru oman lakialoitteensa?
[/quote]
Tässä topikissa puhutaan toisen asteen opinnoista
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 09:46"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 09:24"]
Moniko teistäkin äänesti nykyisiä hallituspuolueita?
[/quote]
Älä jaksa taas
[/quote]
Niin, varsinkin kun nuo päätökset on tehty edellisen hallituksen aikana.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:15"]
Erittäin hyvä oppilas menee lukioon, muut amikseen? Sukulaistyttönikin oli lähes kympin oppilas yläasteella. Kyselin hakeeko lukioon vai amikseen. Tyttö ja perheensä nauroivat ylimielisesti, että kyllä näillä papereilla lukioon mennään eikä amikseen. Tyttö kävi vuoden lukiota ja suoritti yhden kurssin, haki sitten amikseen eikä päässyt lähäriksi. Koin pientä vahingoniloa.
Kysymys- miten voi opiskella vuoden aikana vain yhden kurssin!
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 13:39"][quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:15"]
Erittäin hyvä oppilas menee lukioon, muut amikseen? Sukulaistyttönikin oli lähes kympin oppilas yläasteella. Kyselin hakeeko lukioon vai amikseen. Tyttö ja perheensä nauroivat ylimielisesti, että kyllä näillä papereilla lukioon mennään eikä amikseen. Tyttö kävi vuoden lukiota ja suoritti yhden kurssin, haki sitten amikseen eikä päässyt lähäriksi. Koin pientä vahingoniloa.
Kysymys- miten voi opiskella vuoden aikana vain yhden kurssin!
[/quote]
Ei käynyt kokeissa ja lintsasi tunneilta
-_- tyypit alkavat puhumaan kastijaosta, siitä kuinka opiskelemaan pääseminen tehdään mahdollisimman vaikeaksi ja kaiken maailman hallitus puheita. Ei ole mahdotonta tämän uudistuksen takia hakea jo amiksen käyneenä amikseen, todellakaan. Tämä uuditus rajoittaa vain yhteishaussa hakemista. On mahdollista hakea erillishaussa, aikuisamikseen tai korkeakoulussa vastaavanlaiseen. Niin että miten oli mahdotonta? Tehty opiskelemaan hakeminen mahdollisimman vaikeaksi vai, kastijako nyt ainakin oli kyseessä... -_- tämän uudistuksen on tarkoitus turvata peruskoulun päättäville koulutuspaikka. Mikä on hyvä koska kaikille ei paikkoja riitä ja useat ilmaiset koulutukset maksavat yhteiskunnallemme jonka talous ei nyt ole kovin hyvin. Niin kumpi on pienempi paha se että joku jolla on jo joku koulutus vaikka ei se unelmien työ olisikaan ja on jo aikuinen joutuu hakemaan muussa kuin yhteishaussa haluaamsa paikkaan/jää ilman paikkaa sinä vuonna/joutuu tekemään kompromissin ja hakemaan esim korkeakoulussa vastaavaan opiskelupaikkaan vai että nuori peruskoulunsa päättänyt ihminen jolla ei ole minkäänlaista koulutusta jää ilman opiskelupaikkaa. Kumpi kannattaisi laittaa tekemään vähän töitä paikkansa saamiseksi nuoren koulutuksettoman vai aikuisen jolla on jo koulutus? Ideaalihan olisi että molemmat pääsisivät haluamaansa paikkaan heti ensiyrittämällä mutta aina se ei vain voi mennä niin ja on valittava pienempi paha. Toki tämäkin jos ei aikuinen pääsisi haluamaansa paikkaan koska on jo koulutus (tämä ei siis kuitenkaan ole mitenkään mahdotonta) aiheuttaa ehkä syrjäytymistä mutta varmemmin syrjäytymistä aiheuttaa se että nuori 15-16 vuotias koulutukseton jää vaille opiskelupaikkaa.
Niin, tuskin ootte ainuita. Itsekin kysyin yhteishaun aikaan serkultani, että onhan opo varoittanut tuosta, ei kuulemma ollut puhettakaan asiasta.
Mulla vähän sama tilanne, patistettiin käymään täysin väärän alan amk-tutkinto loppuun. Toiseen tutkintoon ei kohta saa opintotukea (vaikka olisi tukikuukausia jäljellä), joten olisi pitänyt heti lopettaa opiskelu kun tajusin valinneeni väärin. Ja kohtahan ne ensikertalaiskiintiötkin ovat voimassa...
Eli meidän ei kannata edes soitella mihinkään opinahjoihin ja kysellä opiskelupaikkoja? Tästäkään emme tienneet, että kahteen tutkintoon ei saa opintotukea.
Meillä sama pojan kanssa... Patistin käymään loppuun logistiikkapuolen tutkinnon vaikka poikaa se ei oikein napannut, kun tuntui että joku tutkinto on hyvä saada, eikä vaikuttanut että mikään muukaan ala nyt niin oikein unelma-ammatilta hänelle vaikutti vaan kaikki oli vähän sellaista haihattelun oloista että kai tuokin olisi parempi. Tuntui että riski on suuri että ei tykkää uudestakaan alasta jos vaihtaa. Nyt kuitenkin on 100% varma ettei halua varastohommia tehdä ja että LVI olisi hänen juttunsa. Vaan voi olla vaikea enää toteuttaa.
Hullu tuo laki muuten kokonaisuudessaan, koska nykyään massatyöttömyyden aikana kelle tahansa voi jopa aikuisena tulla tarve saada uusi ammatti, jos on työtön eikä omalta alalta saa töitä. Ammattikoulu valmistaa usein kohtuu nopeasti hyvin työllistäviin ammatteihin, joten se voisi olla vaikka keski-ikäisellekin ok vaihtoehto. Mutta eipä onnistu kohta senkään vertaa kuin nyt.
Ap, mistä alasta on kyse? Oletteko katsoneet, saako sitä opiskella missään aikuiskoulutuksena, vai oletteko tarkistaneet vain lähimmät oppilaitokset? Monissa haku jatkuu vielä, ja varsinaisen hakuajan jälkeenkin saattaa vielä päästä.