Mä en ymmärrä, miksi se laihuus on niin tärkeää
Ihan sama ihminen mä olen nyt pulskana kuin hoikkana. Valis
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä normaalipainon rajoissa pysyminen on tärkeää jo terveydenkin kannalta.
Myös oman mielenterveyden. Nuoreta tätä terveyspuolta asiasta ei tule huomanneeksi.Itse olen saanut laihduttamalla ja ruokavaliohoidolla kakkostyypin diabeteksen hallintaan niin ettei lääkitystä ole tarvinnut enää vuosiin.
Painoni ON silti vielä sairaalloisen ylipainon puolella, mutta enää ei haittaa liikkumista.
Laihdutusprojekti mulla päästä normaalipainoon ennen eläkeikää, johonka ei niin pitkä matka enää ole
Mä en ole enää nuori, kohta viisikymppinen. Ap
Olet pitkään vielä työikäinen
En mä ole töissä käynyt vuosikymmeniin. Ap
Näin ne jotkut ovat tietävinään miten asiat elämässä menee, tai pitäisi mennä. Huoh!
Se nyt tuppaa olemaan yhteiskunnallinen, kulttuurillinen normi/ihanne, jota mm. media ylläpitää.
Ennen rotevia ja lihavia naisia suorastaan ihannoitiin, sillä se oli merkki korkeasta elintasosta ja vauraudesta.
Tuo ei enää tänä päivänä päde, sillä ruokaa tuotetaan yli tarpeen, se on edullista ja monien ihmisten saatavilla.
Nykyään vauraudesta ja menestyksestä kertoo hoikkuus ja hyväkroppaisuus, että on varaa syödä terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Se nyt tuppaa olemaan yhteiskunnallinen, kulttuurillinen normi/ihanne, jota mm. media ylläpitää.
Ennen rotevia ja lihavia naisia suorastaan ihannoitiin, sillä se oli merkki korkeasta elintasosta ja vauraudesta.
Tuo ei enää tänä päivänä päde, sillä ruokaa tuotetaan yli tarpeen, se on edullista ja monien ihmisten saatavilla.
Nykyään vauraudesta ja menestyksestä kertoo hoikkuus ja hyväkroppaisuus, että on varaa syödä terveellisesti.
Jatkan vielä:
Tai siis ei se paino kerro yhtään mitään tavoitelluista saavutuksista, niin siis vain yleisesti ajatellaan (normi).
Esteettisyys on jokaisessa ihmisessä sisään kasvaneena. Jo vauvat katselevat mieluummin tietyn näköisiä kasvoja.
Ylipainoisissakin on eroja. Paremmin hyväksytään ne naiset, joilla hormonitoiminnan ansioista rasva kertyy reisiin ja pakaroihin. Jos rasva samaisen hormonitoiminnan takia kertyykin vatsaan, harva pitää sitä sopusuhtaisena ruumiinrakenteena. Ja sopusuhtaisuus on se, mikä useimpia miellyttää.
Miehillä siedetään daddy-vatsaa useammin kuin naisilla mommy-vatsaa, ja sille ei mitään. Ihmisten sisään rakennettuja käsityksiä on aika mahdotonta muuttaa, joten jos oma läski haittaa, kannattaa muuttaa itseään. Jokainen toimii oman tärkeysjärjestyksensä mukaan.
Ne, joille muiden mielipide on tärkeä, pitävät huolta ulkonäöstään enemmän kuin ne jotka eivät juuri piittaa.
Ja lisäksi on tietysti itsestään selvyydet, eli terveys, josta tulisi liian pitkä lista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä normaalipainon rajoissa pysyminen on tärkeää jo terveydenkin kannalta.
Myös oman mielenterveyden. Nuoreta tätä terveyspuolta asiasta ei tule huomanneeksi.Itse olen saanut laihduttamalla ja ruokavaliohoidolla kakkostyypin diabeteksen hallintaan niin ettei lääkitystä ole tarvinnut enää vuosiin.
Painoni ON silti vielä sairaalloisen ylipainon puolella, mutta enää ei haittaa liikkumista.
Laihdutusprojekti mulla päästä normaalipainoon ennen eläkeikää, johonka ei niin pitkä matka enää ole
Mä en ole enää nuori, kohta viisikymppinen. Ap
Olet pitkään vielä työikäinen
En mä ole töissä käynyt vuosikymmeniin. Ap
Näin ne jotkut ovat tietävinään miten asiat elämässä menee, tai pitäisi mennä. Huoh!
Joo, en mä ole koskaan työelämään päässyt. Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi se ruoan mättääminen on niin tärkeää?
Yksi elämän parhaimmista asioista, yksi syy miksi jaksan nousta aamuisin
N35 bmi 37
Noh itselläni syy laihduttamiseen oli ainakin verenpaine. Sairaanhoitajana tiedän, että korkea verenopaine> lisää riskiä myös aivotapaturmille esim. aivoverenvuoto. Puhumattakaan nivelvaivoille yms. kaikelle. Yritän pysyä terveenä, jotta voin seisoa omilla jaloillani mahdollisimman pitkään.
Tärkeää on monipuolinen terveellinen ruoka (säännöllisyys, lautasmalli, hevi),
arkiaktiivisuus ja joku hikisempikin liikuntasuoritus viikoittain. Näillä elämäntavoilla edistetään merkittävästi terveyttä, eikä kaikkien silti tarvitse olla laihoja.
Ihan tuoreet tutkimukset vahvistavat ruokavalion laadun ja liikunta-aktiivisuuden vaikuttavan merkittävästi koviin terveusmittareihin (diabetesriski, verenpaine, kolesteroliarvot), VAIKKA paino ei juuri putoaisikaan. Tämä on huomioitu myös lihavuuden Käypä hoito -suosituksissa:
Lääketieteen opiskelijana esitän eriävän mielipiteen, vaikka sinun näkemystä tietenkin arvostan. Ylipaino on vaaratonta, jos se on lihasmassaa tai metabolisesti aktiivista ruskeaa rasvaa etupäässä rintalastan ja solisluiden kohdalla. Näin ei kuitenkaan ole useimpien ihmisten kohdalla, vaan ylipaino johtuu viskeraalirasvasta.
Tiedämme endokrinologisesti, että insuliinihormoni avaa jokaisen solun, jotta ravintotekijät, kuten glukoosi, aminohapot ja triglyseridit pääsevät soluun. Rasvasolut ovat herkkiä, ja ne eivät kykene varastoimaan rasvaa triglyserideinä kovin paljon.
Jos henkilöllä on insuliinisensitiivisyyden laskua eli insuliiniresistenssi kehossa - lähinnä aluksi rasvasoluissa, etenee muihin kehon osiin tilan pahentuessa -, hän ei pysty käyttämään tätä rasvasolujen vatastoitunutta energiaa enää tehokkaasti hyödyksi. Lisäksi veren korkea insuliinitaso eli hyperinsulinemia, joka seuraa jatkuvasta syömisestä, estää rasvasolujen triglyseridien hyödyntämisen energiana siis estää lipolyysiä.
Kun rasvasolujen pienehkö kapasiteetti triglyserideille täyttyy, alkavat rasvasolut tuottaa proinflammatorisia sytokiinejä, joista osan tarkoitus on lisätä verenkiertoa ja uutta verisuonitusta hypoksiselle rasvasolulle. Tämä rasvasolujen tuottama matala-asteinen tulehdus on keskeinen syy, miksi ylipaino on kaikkien sairauksien riskitekijä, kiihdyttäjä sekä osassa niistä myös etiologinen syy.
Kun tähän yhdistetään aineenvaihdunnan häiriötila eli insuliiniresistenssi ja sen parina esiintyvä hyperinsulinemia, alkavat elintapasairauksien syyt selvitä. Mainitsemasi elintapasairauksien syyt lyhyesti:
2. tyypin diabetes: Insuliinitaso on ollut kehossa korkea (hyperinsulinemia) jopa kymmeniä vuosia jatkuvan korkean glykeemisen indeksi ruokien syönnin ja jatkuvan syömisen vuoksi. Keho ei enää kykene erittämään riittävästi insuliinia sitä voimakkaasti vastustavaan eli insuliiniresistenttiin kehoon ja verensokeri (paastoglukoosi) alkaa nousta. Se on täysin korjattava tila lääkkeettömästi elämäntapamuutoksilla, kuten aikaikkunasyömisellä eli pätkäpaastolla ja karsimalla korkean glykeemisen indeksin ruoat.
Korkea verenpaine: Insuliini säätelee typpioksidivälitteisesti kehon verenpainetta yhdessä mm. sympaattisen hermoston kanssa. Insuliiniresistentissä kehossa verisuonten seinämien sileä lihaskudos ei reagoi kunnolla insuliinin käskyyn rentoutua johtaen korkeaan verenpaineeseen.
Sydän-ja verisuonitaudit ovat matala-asteisen tulehduksen aiheuttamia sairauksia. Muun muassa täyteen ahdetut rasvasolut alkavat vuotaa triglyseridejä vereen, jotka hapettuessaan myötävaikuttavat sairauden syntyyn. Lisäksi samaisten rasvasolujen tuottama proinflammatoriset sytokiinit aiheuttavat suoraan matala-asteista tulehdusta vaurioittaen hapetusstressin kautta kaikkia kudoksia, mutta eniten verisuonia, joissa nämä molekyylit virtaaavat. Varsinaiseen ateroskleroottiseen plakkiin (aterooma) liittyy monia tekijöitä kolesterolin lisäksi, kuten häiriintyneet makrofagit eli vaahtosolut (ovat solusyöneet hapettunutta rasvaa ja muuttuneet itse vaarallisiksi keholle). Paras hoito on sydän- ja verisuonitaudeille laskea kehon matala-asteista tulehdusta. Helpoiten tämän käy laihduttamalla.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeää on monipuolinen terveellinen ruoka (säännöllisyys, lautasmalli, hevi),
arkiaktiivisuus ja joku hikisempikin liikuntasuoritus viikoittain. Näillä elämäntavoilla edistetään merkittävästi terveyttä, eikä kaikkien silti tarvitse olla laihoja.Ihan tuoreet tutkimukset vahvistavat ruokavalion laadun ja liikunta-aktiivisuuden vaikuttavan merkittävästi koviin terveusmittareihin (diabetesriski, verenpaine, kolesteroliarvot), VAIKKA paino ei juuri putoaisikaan. Tämä on huomioitu myös lihavuuden Käypä hoito -suosituksissa:
Lääketieteen opiskelijana esitän eriävän mielipiteen, vaikka sinun näkemystä tietenkin arvostan. Ylipaino on vaaratonta, jos se on lihasmassaa tai metabolisesti aktiivista ruskeaa rasvaa etupäässä rintalastan ja solisluiden kohdalla. Näin ei kuitenkaan ole useimpien ihmisten kohdalla, vaan ylipaino johtuu viskeraalirasvasta.
Tiedämme endokrinologisesti, että insuliinihormoni avaa jokaisen solun, jotta ravintotekijät, kuten glukoosi, aminohapot ja triglyseridit pääsevät soluun. Rasvasolut ovat herkkiä, ja ne eivät kykene varastoimaan rasvaa triglyserideinä kovin paljon.
Jos henkilöllä on insuliinisensitiivisyyden laskua eli insuliiniresistenssi kehossa - lähinnä aluksi rasvasoluissa, etenee muihin kehon osiin tilan pahentuessa -, hän ei pysty käyttämään tätä rasvasolujen vatastoitunutta energiaa enää tehokkaasti hyödyksi. Lisäksi veren korkea insuliinitaso eli hyperinsulinemia, joka seuraa jatkuvasta syömisestä, estää rasvasolujen triglyseridien hyödyntämisen energiana siis estää lipolyysiä.Kun rasvasolujen pienehkö kapasiteetti triglyserideille täyttyy, alkavat rasvasolut tuottaa proinflammatorisia sytokiinejä, joista osan tarkoitus on lisätä verenkiertoa ja uutta verisuonitusta hypoksiselle rasvasolulle. Tämä rasvasolujen tuottama matala-asteinen tulehdus on keskeinen syy, miksi ylipaino on kaikkien sairauksien riskitekijä, kiihdyttäjä sekä osassa niistä myös etiologinen syy.
Kun tähän yhdistetään aineenvaihdunnan häiriötila eli insuliiniresistenssi ja sen parina esiintyvä hyperinsulinemia, alkavat elintapasairauksien syyt selvitä. Mainitsemasi elintapasairauksien syyt lyhyesti:
2. tyypin diabetes: Insuliinitaso on ollut kehossa korkea (hyperinsulinemia) jopa kymmeniä vuosia jatkuvan korkean glykeemisen indeksi ruokien syönnin ja jatkuvan syömisen vuoksi. Keho ei enää kykene erittämään riittävästi insuliinia sitä voimakkaasti vastustavaan eli insuliiniresistenttiin kehoon ja verensokeri (paastoglukoosi) alkaa nousta. Se on täysin korjattava tila lääkkeettömästi elämäntapamuutoksilla, kuten aikaikkunasyömisellä eli pätkäpaastolla ja karsimalla korkean glykeemisen indeksin ruoat.
Korkea verenpaine: Insuliini säätelee typpioksidivälitteisesti kehon verenpainetta yhdessä mm. sympaattisen hermoston kanssa. Insuliiniresistentissä kehossa verisuonten seinämien sileä lihaskudos ei reagoi kunnolla insuliinin käskyyn rentoutua johtaen korkeaan verenpaineeseen.
Sydän-ja verisuonitaudit ovat matala-asteisen tulehduksen aiheuttamia sairauksia. Muun muassa täyteen ahdetut rasvasolut alkavat vuotaa triglyseridejä vereen, jotka hapettuessaan myötävaikuttavat sairauden syntyyn. Lisäksi samaisten rasvasolujen tuottama proinflammatoriset sytokiinit aiheuttavat suoraan matala-asteista tulehdusta vaurioittaen hapetusstressin kautta kaikkia kudoksia, mutta eniten verisuonia, joissa nämä molekyylit virtaaavat. Varsinaiseen ateroskleroottiseen plakkiin (aterooma) liittyy monia tekijöitä kolesterolin lisäksi, kuten häiriintyneet makrofagit eli vaahtosolut (ovat solusyöneet hapettunutta rasvaa ja muuttuneet itse vaarallisiksi keholle). Paras hoito on sydän- ja verisuonitaudeille laskea kehon matala-asteista tulehdusta. Helpoiten tämän käy laihduttamalla.
Jestas sentään tätä palstaa. Viestini alku on toisen henkilön viestin lainaus, johon vastasin. Hirveä vaiva kirjoittaa pitkä teksti ja jälki on surkeaa 😂
Ja tekstinsyöttö on ärsyttävää!