Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en ymmärrä, miksi se laihuus on niin tärkeää

Vierailija
06.02.2022 |

Ihan sama ihminen mä olen nyt pulskana kuin hoikkana. Valis

Kommentit (70)

41/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä normaalipainon rajoissa pysyminen on tärkeää jo terveydenkin kannalta. 

Myös oman mielenterveyden. Nuoreta tätä terveyspuolta asiasta ei tule huomanneeksi.

Itse olen saanut laihduttamalla ja ruokavaliohoidolla kakkostyypin diabeteksen hallintaan niin ettei lääkitystä ole tarvinnut enää vuosiin. 

Painoni ON silti vielä sairaalloisen ylipainon puolella, mutta enää ei haittaa liikkumista. 

Laihdutusprojekti mulla päästä normaalipainoon ennen eläkeikää, johonka ei  niin pitkä matka enää ole

Mä en ole enää nuori, kohta viisikymppinen. Ap

Olet pitkään vielä työikäinen

Vierailija
42/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama onko se geeneistä lähtevä biologinen pysyvä perusasetus vai "kulttuurin meihin iskostama satunnainen ja muuttuva normi", niin tällä hetkellä juuri kukaan ei näe tursuavia mahamakkaroita vetovoimatekijänä toisessa ihmisessä.

Eli laihuus on tärkeää, jos haluat olla enemmistön silmissä fyysisesti viehättävä ja vetovoimainen. Itselleni elämä on opettanut, että myös ne "tärkeintä on sisin" -tyypit ottavat sen hyvän sisimmän kauniissa paketissa mieluiten. Terveydentilaan laihuus - lievä ylipaino ei ole juuri merkitystä.

Se luudanvarsi ei ole sen kauniimpi eikä seksikkäämpi kuin pyöreäkään nainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin että normaalipaino/lievä ylipaino on parempi tavoite elämässä kuin laihuus, jos on paino-ongelmia. Kaikista ei vaan koskaan tule laihoja, miksi suotta tuhlata elämäänsä johonkin minkä saavuttaminen ja ylläpitäminen olisi hirveän hankalaa?

Olin nuorena ja parikymppisenä lievästi ylipainoinen ja näytin hyvältä ainakin nyt kun kuvista katsoo. 24-vuotiaasta 29 lihosin 15 kiloa joista haluan päästä eroon.

Olen itse ylipainoinen, ja haaveillut koko elämäni hoikasta rungosta. Olin lapsesta asti pullea, joten en edes tiedä miltä tuntuisi olla laiha. Sovin kuitenkin itseni kanssa pari vuotta sitten, että normaali/lievä ylipaino riittää. Siihen tähtäämistä jatkan heti kun lapseni on syntynyt, nyt raskaana en halua laihduttaa.

Sä olet tehnyt fiksun päätöksen. Osaat olla itsellesi armollisempi ja olet muodostanut tavoitteen, joka on realistisempi ja helpompi saavuttaa. Raskausaikana ei todellakaan tarvitse laihduttaa. Se ettei laihduta ei tarkoita ettetkö voisi liikkua ja syödä terveellisesti:

pitää huolta itsestä ja tulevasta vauvasta. Ylipäätään äitiyteen jo liittyy vaatimuksia ja muutoksia. Me naiset uuvutetaan itsemme jos vaaditaan siinä sivussa täydellistä vanhemmuutta, vartaloa, kotia jne. Parhaiten onnistuvat ne, jotka suhteuttavat tavoitteet omaan elämäntilanteeseen sopivaksi.

Vierailija
44/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalipainoon tähtäämisen ymmärrän, silloin on todennäköisemmin terveempi ja paremman näköinen kuin lihavana tai oikein laihana. Mutta laihuuteen pyrkimistä tai kituuttamista en ymmärrä. 

Vierailija
45/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän laihuus ole tärkeää. Normaalipainoon pyrkimiseenhän kannustetaan.

Ja miksi, koska merkittävä ylipaino useimmille tulee myöhemmin elämässä aiheuttamaan vakaviakin sairauksia. Ei myöskään löydä kaupasta sopivia vaatteita.

Jeesustelua väittää, että huoli lähimmäisestä ajaisia ihmisiä haukkumaan läskejä.

Totta. oikeasti motiivina on vain epäterve"kauneus"käsitys, että se luudanvarsi olisi muka kauniimpi kuin pyöreä nainen. Lihavia miehiä ei juuri haukuta koska lihava mies on miehekäs nallekarhu.

Vierailija
46/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös oman mielenterveyden. Nuoreta tätä terveyspuolta asiasta ei tule huomanneeksi.

Itse olen saanut laihduttamalla ja ruokavaliohoidolla kakkostyypin diabeteksen hallintaan niin ettei lääkitystä ole tarvinnut enää vuosiin. 

Painoni ON silti vielä sairaalloisen ylipainon puolella, mutta enää ei haittaa liikkumista. 

Laihdutusprojekti mulla päästä normaalipainoon ennen eläkeikää, johonka ei  niin pitkä matka enää ole

En mä ole töissä käynyt vuosikymmeniin. Ap

Vierailija
47/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep olen kyllä huolissano hyvin lihavan isäni terveydestä mutta empä netissä suolla läskivihaa kaikille ylipainoisille 

ei se huolesta johdu. ikinä.

Vierailija
48/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin että normaalipaino/lievä ylipaino on parempi tavoite elämässä kuin laihuus, jos on paino-ongelmia. Kaikista ei vaan koskaan tule laihoja, miksi suotta tuhlata elämäänsä johonkin minkä saavuttaminen ja ylläpitäminen olisi hirveän hankalaa?

Olin nuorena ja parikymppisenä lievästi ylipainoinen ja näytin hyvältä ainakin nyt kun kuvista katsoo. 24-vuotiaasta 29 lihosin 15 kiloa joista haluan päästä eroon.

Olen itse ylipainoinen, ja haaveillut koko elämäni hoikasta rungosta. Olin lapsesta asti pullea, joten en edes tiedä miltä tuntuisi olla laiha. Sovin kuitenkin itseni kanssa pari vuotta sitten, että normaali/lievä ylipaino riittää. Siihen tähtäämistä jatkan heti kun lapseni on syntynyt, nyt raskaana en halua laihduttaa.

Miksi et halua pudottaa painoa raskaana? Luulisi synnyttämisen olevan helpompaa ja komplikaatioiden pienempiä kun olisit syönyt terveellisemmin ja urheillut raskausaikana.

Taas joku joka kuvittelee että kaikkien ylipainoisten ruokavalio koostuu suklaasta, pitsasta ja sipseistä ja liikuntaa ei harrasteta lainkaan.

Olen ylipainoinen, lähes grammalleen samassa painossa pysynyt jo vuosia. Harrastan juoksua, kuntosalia ja syön terveellisesti. Kuntoni on hyvä ja veriarvot erinomaiset. Herkuttelen muutaman kerran kuukaudessa.

Joskus olen yrittänyt laihduttaa ja siinä onnistunutkin, mutta en vain pysty olemaan niin vähällä kalorimäärällä että pysyisin hoikempana. Olen niin lyhyt etten saa syödä juuri mitään jos olen normaalipainoinen enkä siedä jatkuvaa nälkää.

Näillä mennään siis. En näe vartalossani mitään vikaa vaikka ylimääräistä onkin.

Ei nälän tunteessa ole mitään pahaa, päinvastoin. Sillä saattaa saada jopa elinvuosia lisää ja ne ylimääräiset rasvat lähtevät helpommin liikkeelle.

Nykyihmisellä on ruokaa saatavilla yllinkyllin, joten luullaan että syömässä pitäisi olla jatkuvasti.

Vierailija
49/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus aiheuttaa todella monenlaisia terveysongelmia, aina syövästä diabetekseen sekä tuki- ja liikuntaelimiin. Kyllä todellakin oman terveyden takia kannattaa miettiä sitä painoaan.

Eipä muuten aiheuta. Niillä saattaa olla korrelaatio, mutta ei kausaatiota. Ja 30 prosenttia sairaanloisesti ylipainoisistakin on täysin terveitä.

Niinpä. Ja valtaosa ihmisistä ei vaan tajua, että tämä "lihavuus sitä ja lihavuus tätä"- puhe ei todellakaan edistä kansanterveyttä. Kun tärkeintä olisi nimenomaan kannustaa terveellisiin elintapoihin, eikä tuijottaa ihmisten kehoja.

Mä esim. olen lihava, mutta hyväkuntoinen. Liikun paljon ja syön pääsääntöisesti varsin terveellisesti, mutta mulla oli pitkään vaikea syömishäiriö, joka laantui vasta kun suostuin lopettamaan laihduttamisen.

Nyt olen terveempi ( henkisesti ja fyysisesti) kuin ikinä, mutta millekään terveysteolleni ei anneta mitään arvoa, eikä niitä suunnilleen edes uskota, koska olen lihava.

Tämä liittyy jo ihan liikunnan harrastamiseenkin. Tosi moni lihava ei liiku just siksi, että lihavalle liikuntaa tarjotaan vain laihtumisen välineeksi. Ja kun se ei ole siinä kovinkaan tehokas väline, niin moni lihava ajattelee, että miksi suotta liikkua, kun ei se auta laihtumaan. Vaikka todellisuudessa liikunta tekee hyvää ihan kaikille. 

Sillä todellakin on merkitystä miten lihava elää, ja siitä pitäisi puhua, eikä ikuisesta epätoivoisesta laihduttamisesta.

Mä tosiaan lähestyn sitä maagista  50 vuoden ikää, eikä mulla ole mitään sairauksia, tai ongelmia metaboliassa. Tämä tutkittiin viime syksynä laajoilla verikokeilla ja sokerirasituksella. Painoa on 113kg. 

Mutta mä liikun päivittäin varmasti keskivertoa enemmän, olen aina liikkunut. En käytä juurikaan päihteitä, saati polta tupakkaa, pyrin nukkumaan tarpeeksi ja mulla on positiivinen asenne elämään.

Niin ja ehkä se tärkein, mikä meinataan aina jättää pois keskusteluista: vaikka mun geenini ei tue laihuutta ( koko suku on pulleroita), niin terveyttä tukee. Meidän suvun keskivartalolihavat rasvapallerot elelee perusterveinä 90+ ikäisiksi. Toki siinä 80+ iässä kaikki alkaa jo iän myötä vähän menettämään vararavintoaan. Mutta hoikaksi ei kukaan ole vielä laihtunut.

Vierailija
50/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et halua pudottaa painoa raskaana? Luulisi synnyttämisen olevan helpompaa ja komplikaatioiden pienempiä kun olisit syönyt terveellisemmin ja urheillut raskausaikana.

Kyllä raskausaikana voi syödä terveellisesti ja urheilla ( jos kunto sen sallii), mutta painoa ei pidä pudottaa. Siihen voi pyrkiä, ettei raskauskiloja kerry, mutta varsinainen laihduttaminen raskausaikana on erittäin ei-suositeltavaa. Se ei tee hyvää kummallekaan, ei äidille eikä vauvalle.

Vierailija
51/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

RainbowUnicorn kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihuus ei ole tärkeää. Se nähdään vain usein vastakohtana lihavuudelle ja yhdistetään automaattisesti terveyteen. Jokainen itseään kitudieeteillä kiusannut tietää, ettei vaaka ainoana mittarina kerro mitään elämänlaadusta ja hyvinvoinnista.

Tärkeää on monipuolinen terveellinen ruoka (säännöllisyys, lautasmalli, hevi),

arkiaktiivisuus ja joku hikisempikin liikuntasuoritus viikoittain. Näillä elämäntavoilla edistetään merkittävästi terveyttä, eikä kaikkien silti tarvitse olla laihoja.

Itselläni on BMI lievän lihavuuden puolella, mutta koen kaikin tavoin itseni terveeksi ja hyväkuntoiseksi. Esteettisessä mielessä on varmasti ylimääräistä rasvaa, mutta kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja terveyden kannalta hommassa painaa itsensä hyväksyminen enemmän kuin laihuuden tavoittelu.

Ihan tuoreet tutkimukset vahvistavat ruokavalion laadun ja liikunta-aktiivisuuden vaikuttavan merkittävästi koviin terveusmittareihin (diabetesriski, verenpaine, kolesteroliarvot), VAIKKA paino ei juuri putoaisikaan. Tämä on huomioitu myös lihavuuden Käypä hoito -suosituksissa:

painon putoaminen EI ole ensisijainen tavoite!

Paino asettuu ajan kanssa sopiviin yksilöllisiin lukemiin, mutta omaan terveyteen voi vaikuttaa heti.

Terveisin terveystieteilijä

Miehillä erektio-ongelmat lisääntyvät tasaisesti BMI:n kohotessa ja samoin kaikilla syöpäriskit kohoavat jo lievässäkin ylipainossa. 

Laihuuden ja megalihavuuden välissä on normaalipaino. 

Juuri tästä syystä sanoinkin, että laihuus ei ole tärkeää. Se edustaa jatkumon toista ääripäätä.

En kiistä lihavuutta altistavana tekijänä useille sairauksille. Tieto siitä ei kuitenkaan ratkaise yksilötason haasteita. On myös yksisilmäistä tarkastella terveyttä ainoastaan painonäkökulmasta. Normaalipainoinen saattaa tupakoida ja syödä yksipuolisesti. Lievästi lihava harrastaa aktiivisesti yms.

Väestötason lisäksi on aina myös yksilötaso. Epidemiologinen näkökulma ei yksin riitä kun halutaan vaikuttaa yksilön terveyskäyttäytymiseen ja edistää sitä.

Vierailija
52/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyden näkökulmasta normaalipainossa pysyminen on tärkeää, ei laihuus. 175cm pitkä nainen on vielä 80-85kg painoisena suht normaalipainoinen eli ei tarvitse olla tikkulaiha todellakaan.

Että mitenkä? Noilla mitoilla ei todellakaan olla normaalipainossa.

Vierailija
53/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut luulevat että kyse on pelkästä ulkonäöstä eikä verorahoilla hoidetuista sairauksista.

Kaikkia sairauksia hoidetaan myös verorahoilla. Laivoilla taipumus esimerkiksi osteoporoosiin suurempi. Ja päivystykset ovat pullollaan näitä, varsinkin liukkailla keleillä. Anoreksia ja monet muut sairaudet kuormittaa ja voivat tappaa, erityisesti ilman näitä verorahoja. Sama pyörä pyörii keskusteluissa, esim. koulukiusaajat jatkaa aikuisenakin samaa?

Vierailija
54/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut luulevat että kyse on pelkästä ulkonäöstä eikä verorahoilla hoidetuista sairauksista.

Kaikkia sairauksia hoidetaan myös verorahoilla. Laivoilla taipumus esimerkiksi osteoporoosiin suurempi. Ja päivystykset ovat pullollaan näitä, varsinkin liukkailla keleillä. Anoreksia ja monet muut sairaudet kuormittaa ja voivat tappaa, erityisesti ilman näitä verorahoja. Sama pyörä pyörii keskusteluissa, esim. koulukiusaajat jatkaa aikuisenakin samaa?

Laivoilla/viikolla siis tarkoitin

Vierailija
55/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihoilla🙈

Laivoilla/viikolla siis tarkoitin

Vierailija
56/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus aiheuttaa todella monenlaisia terveysongelmia, aina syövästä diabetekseen sekä tuki- ja liikuntaelimiin. Kyllä todellakin oman terveyden takia kannattaa miettiä sitä painoaan.

Huonot elintavat niitä aiheuttaa, ei rasvakudoksen määrä yksinään.

Vierailija
57/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveyden näkökulmasta normaalipainossa pysyminen on tärkeää, ei laihuus. 175cm pitkä nainen on vielä 80-85kg painoisena suht normaalipainoinen eli ei tarvitse olla tikkulaiha todellakaan.

Normaalipaino ja lievä ylipaino on tutkimusten mukaan parempi kuin BMI alle 20, kuolleisuus on siellä alemmissa luokissa korkeampi.

Lihavuus itsessään alkaa olla ongelma siellä BMI +35 tai 40.

Jos painoa 85 kg ja elintavat kunnossa, ei ongelmaa ole. Naisilla rasvaa muuallakin kuin vatsassa, muualla oleva ei ole edes terveysriski.

Vierailija
58/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko hirveästi nähnyt 175cm pitkiä 80kg naisia? Minä olen. Eivät ole vielä lihavia todellakaan vaan normaamlin näköisiä. BMI on lievän ylipainon puolella, mutta lihasmassan osuus myös vaikuttaa siihen miltä se keho näyttää.

Vierailija
59/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä ole töissä käynyt vuosikymmeniin. Ap

Ylipaino liittyy usein sairauksiin, joita ei välttämättä päälle päin näe. Moni ei sellaista tajua.

Vierailija
60/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa näin molempia kokeneena, että normaalipainoisena oleminen tekee elämästä helpompaa. Sekä fyysisesti, että myös henkisesti.

Nukun paremmin ja oloni on pirteämpi normaalipainoisena. En myöskään väsy niin helposti ja sama työ tuntuu moninverroin helpommalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi