Ostatko osamaksulla?
Jos esim. joku kodinkone tai muu kalliimpi hajoaa? Itselläni osamaksut ovat arkipäivää ja teen paljon hankintoja sillä.
Kommentit (95)
En osta nykyään enää. Viimeksi olen ostanut joskus 10-15 vuotta sitten, kun vaihdoin eka kerran älypuhelimeen. Silloin ostin sen, kuten siihen aikaan sanottiin, kytkynä.
En osta. Asunnonkin ostin käteisellä.
Että olenko nuija?
En. Miksi maksaisin satasen tavarasta 150.
Asuntoon otin lainaa ja auto on rahoitettu.
Ei mitään järkeä.
Kodinkoneet käytetään loppuun ja puskurista otetaan, kun pitää ostaa uusi.
Aikoinaan oli opintolainaa, aloin maksamaan sitä pois heti valmistumisen jälkeen.
Asuntojen vaihdossa ollaan otettu lisää lainaa, muuta ei.
Tunnen sen sijaan monia, jotka maksaa zalandon hulluja korkoja. Hölmöä !
En tietenkään osta. Noi on jotain laskutaidottomien amisuunojen hommia.
Olen 55-vuotias enkä ole koskaan niin alas vajonnut, että olisi jotain osamaksulla pitänyt ostaa.
En, ellei asuntolainaa ja yrityslainaa lasketa. Noin 30 vuotta sitten ostin osamaksulla Lääkärikirjasarjan ja oli niin tyhmää maksaa viimeisiä osia "vanhasta" jutusta. Se jäikin ainoaksi osamaksuostoksi. Jos ei oo varaa, oon ilman.
Jos pystyy maksamaan osamaksut ei edes tarvitse osamaksua.
Jos se on perusteltua. Esimerkiksi nykyinen puhelimeni tuli osamaksulla, ns. kytkynä, selkeästi halvemmaksi kuin kerralla maksettuna.
Vierailija kirjoitti:
Olen 55-vuotias enkä ole koskaan niin alas vajonnut, että olisi jotain osamaksulla pitänyt ostaa.
Sun ikäpolvi varmaan selviääkin aika hyvin tästä osamaksu-ongelmasta. Nuorillehan tämä on todellinen ongelma jos kotona ei ole opetettu todella painokkaasti sitä, että mitään ei osteta ellei raha ole jo tilillä. Joka kauppa tarjoaa osamaksuja todella vaivattomasti ja nettishoppailuhan on myös varmaan yleisempää nuorten parissa kuin 50+ vuotiailla.
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään osta. Noi on jotain laskutaidottomien amisuunojen hommia.
Nousiko itsetunto kun sai aiheeseen kuulumattomasti irvailla amiksen käyneille? Olette oksettavaa sakkia, ilman duunareita ette pärjäisi kuitenkaan. Vai onnistuuko vaikkapa kytkinremontti autoon tarpeen vaatiessa?
Onpas täällä viisaita ihmisiä. Kiitos vastauksistanne. Itsekin ihan häpeän tätä ja yritän tehdä parannusta tämän suhteen. Tosiaan kalliiksi tulee nämä hankinnat ja siinä mielessä suurta tyhmyyttä tämä.
-ap
Ostan silmälasit aina osamaksulla, kun koroton puoli vuotta. Viime aikoina olen käyttänyt vaateostoksiin netistä Klarnaa, siinä on se hyvä puoli, että ei tarvitse heti maksaa ja vaateostoksissa yleensä vähintään puolet lähtee palautuksena takaisin. Klarnassa lasku tulee viiveellä ja käytän joko sitä heti maksua (eli käytännössä kuukauden maksuaika) tai osiin pilkkomista. Ihan siis vaan muutaman kuukauden juttuja maksimissaan. Kun tulee vähän parempi tili, maksan pois
Itse välttelen viimeiseen asti. Ostaisin kyllä jos ihan pakko olisi. Olen nuoruudessa hölmöillyt niin paljon raha-asioiden kanssa, että nykyään osamaksu kuulostaa pelottavalta. Mutta tosiaan jos esimerkiksi puhelin hajoaa eikä ole rahaa,niin pakko se olisi ostaa.
Ostan osamaksulla jos se on korotonta. Lähinnä puhelimia operaattoreilta. Sitten maksan kerralla jos tarvitsee maksaa yhtään ylimääräistä.
Mitään tavaraa ei tarvitse niin kipeästi ihan heti ja nyt, että se pitäisi ostaa osamaksulla.
Voisiko ajatella laittaa jotain säästöön ja ostaa sitten, kun on varaa? Tulisi halvemmaksikin ilman korkoja.
Vierailija kirjoitti:
En osta. Asunnonkin ostin käteisellä.
Niin varmaan. Kävelit pankkiin selkäreppu täynnä setelirahaa.
Auto on rahoituksella. Muut ostan luottokortilla, jos ei ole tilillä rahaa.
En. On perusteetonta olettaa, että rahatilanne olisi tulevaisuudessa parempi kuin nyt. Sen sijaan laitan joka kk 70 eur laskutilille ylimääräistä. Se on 840 eur vuodessa, puhelimen tai mikron uusii hyvin. Tai ostaa huonekalun tms. "Yllätys"osamaksut kun ei niitä ikinä oikeasti ole, ei mikään laite nykyään uusimatta ikuisesti kestä.
Vältän noita jopa silloin, kun puhtaasti talousmatematiikalla olisi fiksumpaa ostaa korottomana osissa. Arvostan huoletonta kevyttä elämää, jossa laskuja on minimimäärä eikä takaraivossa kolkuta mitään. Varauksetta suosittelen.
En. Autoon otettiin osamaksu ja niin pieni että sekin maksettiin vuodessa. En osta mitään velaksi paitsi asunnon.