Ostatko osamaksulla?
Jos esim. joku kodinkone tai muu kalliimpi hajoaa? Itselläni osamaksut ovat arkipäivää ja teen paljon hankintoja sillä.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Auton olen aina ostanut rahoituksella koska saan paremman tuoton osakkeista mitä rahoituksen kulut ovat.
Suorastaan huvittavaa kuinka jotkut makuuttavat rahaa tilillä ja sitten tuhlaavat sen. Raha kannattaa laittaa poikimaan, jos sitä on ylimääräistä.
Ja tappiollisia osakkeita ei tunnetusti olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos meiltä nyt hajoaisi esim. pyykinpesukone, niin uusi pitäisi ostaa osamaksulla. Ei ole säästöjä koska viimein vuosi on ollut meille taloudellisesti katastrofi ja säästöt käytetty elämiseen. Useita eri syitä miksi näin on käynyt eikä ole ollut itsestä johtuvia. Vähitellen alkaa tilanne paranemaan, mutta säästöjä ei ole vielä ehtinyt syntyä.
Ei jokaisessa osamaksussa ole isoja korkoja.
Ei koskaan. Aina on joku muu syyllinen.
Voin ostaa, jos ei tule lisäkuluja. Esim puhelimen voi ostaa osamaksulla ilman kuluja.
Autoa sen sijaan ei kannata ostaa käteisellä. Voit laittaa sen summan poikimaan.
En oikein ymmärrä onko sillä paljoa väliä, jos ostaa vaikka etelänmatkan ja makselee sen osissa pois, kuin että jos säästää ensin vaikka vuoden siihen.
No tietty korot ja muut pienehköt lisämaksut, mutta jos puhutaan vaikka 2000 €:n luotosta, niin aika pieniksi ne jää. Satasen luokkaa vuodessa.
Sama jos jokin kodinkone hajoaa yllättäen, niin millä pienituloinen perheellinen niitä muuten hommaa kuin osamaksulla?
Autoa nyt ei pysty vaihtamaan kalliimpaan kuin osamaksulla asunnosta nyt puhumattakaan, siis jos olisi tarve.
Ja aika monet edelleen vuonna 2022 laittaa tuon satasen ja aika paljon enemmänkin johonkin muuhun, esim. tupakkaan tai alkoholiin, itse en taas käytä kumpaakaan.
Tämän tabletin ostin. 2v maksuajalla, liittymä ja tabletti yhteensä 11,90/kk.
Vierailija kirjoitti:
Toisinaan. Korottomalla ja kuluttomalla.
Auto, 1/3 käsirahha ja loppu rahoitusta siten että lainaa on aina vähemmän kuin vakuutusyhtiön lunastusarvo.
Nyt on myös 2 puhelinta ja wifimokkula osamaksulla. Laiskuuttani. Oli kiva tilata ne niin ettei tilatessa maksanut mitään, eka lasku tuli muutaman viikon perässä. Samaan aikaan oli visalla muitakin ostoja joten en sitäkään viitsinyt höylätä vaikka luottorajasta oli yli puolet jäljellä. Nyt en vaan viitsi kirjautua ja pyytää loppulaskua kun kk-lasku tulee automaattisesti verkkopankkiin.
Autoa olen lyhentänyt vuoden maksujen verran ylimääräistä ja tällä hetkellä voisin kaikki nuo osamaksut maksaa kaikki poiskin. Pari pientä asuntolainaa on lisäksi. Jos korot pomppaa, maksan kakkosasunnon velattomaksi ja sijoitusasunnon korot menee vähennyksiin joka tapauksessa.
Oletko vakuutustarkastaja kun tiedät lunastushinnan etukäteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään tavaraa ei tarvitse niin kipeästi ihan heti ja nyt, että se pitäisi ostaa osamaksulla.
Voisiko ajatella laittaa jotain säästöön ja ostaa sitten, kun on varaa? Tulisi halvemmaksikin ilman korkoja.Joo. Helposti pystyy pesemmän perheen pyykit nyrkkipyykkinä kylppärin käsienpesualtaassa, jos pesukone hajoaa ja uusi on varaa ostaa vuoden päästä.
Jos elää kädestä suuhun niin näin kai sitten käy. Puskurirahasto on typerä sana, mutta sellainen pitäisi olla yllättäviä menoja varten. Pyykkää sitten vaikka siinä kylppärin käsienpesualtaassa, jos olet elämäsi noin typerästi järjestänyt.
Jos elää kädestä suuhun, ei pysty keräämään puskurirahastoa. Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta? Et ilmeisesti itse ole ollut ikinä tilanteessa, että lasket kolikoita ja mietit, että mitä ruokaa niillä ostetaan, kun tilipäivään on vielä viikko ja tili ammottaa tyhjyyttään.
Kyllä mulla nykyään olisi varaa ostaa uusi pesukone vaikka joka kuussa. Mutta aikoinaan, kun tulot oli vielä pienet ja puoliso työttömänä, niin kyllä se veti mietteliääksi, että mitäs nyt, kun käytettynä ostettu pesukone hajosi kesken linkouksen tai kun autosta meni jarrut rikki ja olisi silti pitänyt jotenkin päästä töihin, että saa rahaa auton korjaukseen.
Jos elät kädestä suuhun, mistä voit olettaa pystyväsi irrottamaan jatkossa ne osamaksu lyhentämiseen tarvittavat summat? Jos se ei onnistu etukäteen, miksi se onnistuisi yhtään paremmin jälkikäteen?
Pakko on paras motivaattori. Sitten tingitään ruoasta tai muusta välttämättömästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisinaan. Korottomalla ja kuluttomalla.
Auto, 1/3 käsirahha ja loppu rahoitusta siten että lainaa on aina vähemmän kuin vakuutusyhtiön lunastusarvo.
Nyt on myös 2 puhelinta ja wifimokkula osamaksulla. Laiskuuttani. Oli kiva tilata ne niin ettei tilatessa maksanut mitään, eka lasku tuli muutaman viikon perässä. Samaan aikaan oli visalla muitakin ostoja joten en sitäkään viitsinyt höylätä vaikka luottorajasta oli yli puolet jäljellä. Nyt en vaan viitsi kirjautua ja pyytää loppulaskua kun kk-lasku tulee automaattisesti verkkopankkiin.
Autoa olen lyhentänyt vuoden maksujen verran ylimääräistä ja tällä hetkellä voisin kaikki nuo osamaksut maksaa kaikki poiskin. Pari pientä asuntolainaa on lisäksi. Jos korot pomppaa, maksan kakkosasunnon velattomaksi ja sijoitusasunnon korot menee vähennyksiin joka tapauksessa.Oletko vakuutustarkastaja kun tiedät lunastushinnan etukäteen?
Aina se on muutaman tonnin vähemmän kuin vastaavan hintapyyntö autotalli.com. Nyt mulla on jäljellä tonni ja autolla arvoa 17000.
Vierailija kirjoitti:
Ostan osamaksulla jos se on koroton ja muutenkin maksuton. Ei tavaraa kannata kerralla maksaa vaan sijoittaa se raha. Toki holtittomilla rahankäyttäjillä tämä ei onnistu.
Velalla sijoittajista on moni pyyhkinyt tammikuun heitoissa hikikarpaloita otsaltaan, itse on voinut katsella rauhassa hyviä ostopaikkoja. Toki velkaa voi käyttää fiksustikin, mutta ei pidä vähätellä sitä että velaksi sijoittaminen on aina riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jos se on koroton ja kuluton, kuten moni osari nykyään.
Ei ole olemassa kuluttomia "osareita" kuten ei ole myöskään olemassa ilmaisia lounaita.
"Korottomuus on kaukana todellisuudesta. Rahoituskulut maksaa asiakas muodossa tai toisessa".
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001759186.html
Enpä jaksa lukea, mutta toki yritykset ottavat aina omansa hinnoissa. Se kulu vaan ei ole sen yksittäisen ostoksen koroissa/kuluissa. Yleensä operaattorien myymät laitteet saa osamaksulla, joka on jopa pari senttiä halvempi kuin kertamaksu. Lisäksi olen ostanut kodinkoneita kampanjoista, joissa niitä myydään osarilla, joka maksaa saman verran kuin kertamaksu. Minulla on myös rahaa kertamaksuun, mutta miksi sitoisi käteistä turhaan?
Ostan jos on kysymys isommasta hankinnasta, jota ei ole varaa maksaa kerralla ja joka on oikeasti tärkeä ja jonka vaikutus elämänlaatuun on merkittävä. Eikä haittaa, jos ostos on osamaksun vuoksi muutaman kympin kalliimpi, koska se maksaa itsensä muulla tavoin takaisin.
39/47 Hyvä kysymys! Tavoittelemani elämäntyyli on mukava mutta kohtuullinen. Esim. Martat on laskeneet mitä on suomalaisen kohtuullinen keskibudjetti ja minkä verran eri kokoiset perheet ja yksineläjät kuukaudessa kuluttavat. Kertaostoksena ajateltuna kulutushyödykeet voivat hetkellisesti ylittyä, mutta kun ostoksen jakaa vuoden kuukausille pääsee lähemmäs kohtuullista kuluttamista. Minulle jokin yksittäinen asia kuten laadukas tabletti tai kännykkä voi edustaa hyvää elintasoa. Edellinen tabletti kesti sellaiset 10 vuotta, ennen kuin putosi lattialle ja lasi hajosi. Oli uuden aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään tavaraa ei tarvitse niin kipeästi ihan heti ja nyt, että se pitäisi ostaa osamaksulla.
Voisiko ajatella laittaa jotain säästöön ja ostaa sitten, kun on varaa? Tulisi halvemmaksikin ilman korkoja.Joo. Helposti pystyy pesemmän perheen pyykit nyrkkipyykkinä kylppärin käsienpesualtaassa, jos pesukone hajoaa ja uusi on varaa ostaa vuoden päästä.
Jos elää kädestä suuhun niin näin kai sitten käy. Puskurirahasto on typerä sana, mutta sellainen pitäisi olla yllättäviä menoja varten. Pyykkää sitten vaikka siinä kylppärin käsienpesualtaassa, jos olet elämäsi noin typerästi järjestänyt.
Jos elää kädestä suuhun, ei pysty keräämään puskurirahastoa. Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta? Et ilmeisesti itse ole ollut ikinä tilanteessa, että lasket kolikoita ja mietit, että mitä ruokaa niillä ostetaan, kun tilipäivään on vielä viikko ja tili ammottaa tyhjyyttään.
Kyllä mulla nykyään olisi varaa ostaa uusi pesukone vaikka joka kuussa. Mutta aikoinaan, kun tulot oli vielä pienet ja puoliso työttömänä, niin kyllä se veti mietteliääksi, että mitäs nyt, kun käytettynä ostettu pesukone hajosi kesken linkouksen tai kun autosta meni jarrut rikki ja olisi silti pitänyt jotenkin päästä töihin, että saa rahaa auton korjaukseen.
Jos elät kädestä suuhun, mistä voit olettaa pystyväsi irrottamaan jatkossa ne osamaksu lyhentämiseen tarvittavat summat? Jos se ei onnistu etukäteen, miksi se onnistuisi yhtään paremmin jälkikäteen?
Olen eri, mutta pesisitkö sinä kaikki pyykit käsin esim. kahden tai kolmen vuoden ajan? Kaikki lakanat, pussilakanat ja pyyhkeet myös? Ja missä pesisit ne?
Entä olisitko pari, kolme vuotta ilman puhelinta ja tietokonetta?
Olen ostanut esim. opintoja varten läppärin korottomalla osamaksulla. Ei opiskelijan tuloilla ollut mahdollisuutta maksaa niin kallista ostosta kerralla. Hyvä että on olemassa koroton osamaksumahdollisuus. En näe sen käyttämisessä mitään ongelmaa.
Jotkut lehtitilaukset olen saattanut maksaa 2-3 erässä, vaikka olisi hyvin ollut varaa maksaa koko lasku kerralla pois. Muuten ei ole tullut ostettua osamaksulla vaan aina olen etukäteen säästänyt rahat hankintaa varten. Jos joskus ostan auton niin ehkä siihen harkitsisin rahoitusta.
Jotenkin sitä ajatteli että vauvan vierailijat ovat juuri heitä/meitä, kenellä ei elämä ole ihan hallinnassa ja osamaksulla ostetaan paljonkin.
Olipa kyllä miellyttävä yllätys ettei näin ainakaan näiden vastausten perusteella ole. Hienoa!
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin sitä ajatteli että vauvan vierailijat ovat juuri heitä/meitä, kenellä ei elämä ole ihan hallinnassa....
Miksi ihmeessä sinä näin ajattelet?
En, koska itselläni on periaate, että jos ei ole varaa maksaa täyttä hintaa suoraan kaupassa, niin ei sitä ole varaa maksaa sitä ostosta osamaksullakaan. Tottakai jos kyse on autosta tai asunnosta, niin on ihan eri juttu, mutta jos puhutaan esim puhelimesta, pyykinpesukoneesta tai muista ostoksista, niin iso ei.
Minun periaatteen mukaan ensiksi säästetään se raha, sitten ostetaan. Koska jos sulla ei ole ollut ennestään varaa säästää kuussa sen osamaksun määrää, niin miten sulla on tulevaisuudessakaan?
En. Luottokortilla kyllä nettitilauksia tehdessä ja muutenkin isommissa ostoksissa joiden kanssa voisi tarvita ostoturvaa, mutta maksan laskun korottoman maksuajan puitteissa.
Osamaksu on tietysti ymmärrettävä vaihtoehto, jos muuten joutuisi olemaan ilman pesukonetta tai muuta täysin oleellista. Kuitenkin jos on mahdollista säästää edes jonkinlaista puskuria, vaikka kuinkakin pientä, niin aina kannattaa yrittää.
Toisaalta, jos esimerkiksi kävisi niin että olisi juuri sen pesukoneen verran rahaa puskuritilillä, ja kuitenkin pesukoneeseen saisi korottoman ja kuluttoman maksuajan, voisi miettiä että kannattaisiko se puskuri säilyttää jonkin muun mahdollisesti tulevan pakollisen ja yllättävän menon varalle, johon ei sitten olisikaan korotonta osamaksuvaihtoehtoa. Pääasia että on tietoinen omasta taloudestaan kokonaisuutena ja että ei ole montaa osamaksua pyörimässä samaan aikaan ja kerryttämässä isoja kuukausimenoja.
No selitäpä sinä miten puhelinoperaattorin 3v maksuaika yhtensä 100€ on kalliimpi kuin saman operaattorin kertamaksu 100€? Sinun ei tarvitse olla edes operaattorin asiakas saadaksesi maksuajan. Ja voit ostaa saman laitteen samalla 100 eurolla vaikka verkkokauppa.comista.