Taas tekee mieli herkkuja.. mitä tehdä tälle makean himolle?
Taustaa siis sen verran että juuri olen pudottanut 30kg painoa. Laihtuminen tapahtui helposti, sillon pystyin hillitsemään noita mielitekoja ja pidin vaan yhden herkkupäivän viikossa. Nyt kun olen tavoitepainossa, niin tuntuu että koko ajan tekee mieli jotain makeaa. Varsinkin viikonloppuisin tuntuu että voisi vaan elää karkilla, pullalla, suklaalla.. Olen kuitenkin pitänyt pääni, ja edelleen annan luvan itselleni herkutella vain pe tai la.
Perjantaina taas oli tuo herkkupäivä, ja sattuipa samalle päivälle myös lapsen syntymäpäivät niin tuo herkuttelu lähti taas ihan lapasesta. Vedin koko illan kaikkea mahdollista makeaa mitä vaan pöydässä oli, kunnes illalla oli niin täysi ja paha olo että ihan oksetti. Sillon ajattelin että nyt ei tarvitse syödä herkkuja moneen viikkoon, mutta taas eilen illalla teki kauheasti mieli jotain ja sama nyt aamulla. En kuitenkaan antanut periksi.
Syön mielestäni tarpeeksi terveellistä ruokaa, 5 kertaa päivässä joista kaksi normaalia kotiruokaa ja aina puolet lautasesta kasviksia. Lisäksi aamupalalla yleensä kaurapuuroa tai tuorepuuroa, iltapalalla maitorahkaa marjoilla ja raejuustolla sekä joskus ruisleipää. Ja yleensä proteiinirahkan/vanukkaan tai hedelmän välipalalla. Eli yritän kyllä syödä normaaliakin ruokaa mielestäni tarpeeksi että ei tulisi noita mielitekoja. Missä siis vika? Haluaisin päästä tuosta eroon, sillä pelkään että kohta lihon takaisin.
Liikuntaa harrastan vaihtelevasti 2-4 kertaa viikossa, riippuen aina vähän miten kerkeän salille tai lenkille, kun on 3 pientä lasta.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota 1-2 lusikkaa hunajaa. Vie tehokkaasti makeannälän ja saat kaupan päälle vieläpä vitamiineja.
Voi herrajumala minkälaisia ihmisiä saa olla elossa kun noin terveellistä neuvoa noudatetaan... Ellei kysymyksessä ole pennittömät tyhjäntoimittajat, joilla ei ole varaa hunajaan IKINÄ.
Mitä helvettiä? Kuka oikeesti alapeukuttaa hunajansyöntiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota 1-2 lusikkaa hunajaa. Vie tehokkaasti makeannälän ja saat kaupan päälle vieläpä vitamiineja.
Voi herrajumala minkälaisia ihmisiä saa olla elossa kun noin terveellistä neuvoa noudatetaan... Ellei kysymyksessä ole pennittömät tyhjäntoimittajat, joilla ei ole varaa hunajaan IKINÄ.
Mitä helvettiä? Kuka oikeesti alapeukuttaa hunajansyöntiä?
No syrjäytyneet trollit, jotka eivät ikinä osta hunajaa, koska niillä ei siihen ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kuvaamassa päivän ruokailussa huomaan vain yhden pulman, se proteiinirahka tai -vanukas. Se sisältää todennäköisesti sokeria, mikä herättää sokerihimot. Kun karsit tuon ja vaihdat sen kokonaan sokerittomaan ja makeutusaineettomaan välipalaan, sun sokerihimo talttuu todennäköisesti kokonaan.
Ja hei, on ok joskus juhlia ja satunnaisesti syödä sokerijuttuja enemmänkin, kuten kuvasit. Mutta rakasta itseäsi, ja palaa takaisin sun kehoa kunnioittavaan elämäntyyliin. Ei mitään kerran viikossa mättämistä, vaan ehkä kerran-pari vuodessa.
Sitten vielä lopuksi, 30 kiloa!! Upeeta, hyvä sinä!
Kiitos paljon. Mietin just itekkin tuota proteiinirahka hommaa, että pitäisikö sekin vaihtaa johonkin toiseen, täysin sokerittomia vaihtoehtoon..
Ja kyllä, haluaisin päästä siihen, että söisin herkkuja vaan esim kerran kuukaudessa, mutta kun nyt tuntuu että arkisin aina odottaa viikonloppua että sillon saa mättää. Minulle ei tee ongelmaa olla ilman pizzaa tai hampurilaisia, sipsejäkään esim en himoitse ollenkaan. Mutta tuo sokeri, se on minulle kuin huumetta. ApSe on huumetta.
Ja varsinkin nopeasti imeytyvät hiilihydraatit, joita ap ruokavaliossa on esim puuro ja muusi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös sama, tosi kova sokerinhimo.
Ja syön kanssa viis kertaa päivässä terveellisesti. Laihtuisin, jos en söisi siihen lisäksi karkkia, mulla pahin on laku ja jätski.
Mä syön välillä maustamatonta rahkaa mustikoiden kanssa ja välillä noita proteiinivanukkaita. Mietin, että pitäiskö niistä tosiaan luopua. Noissa mun on makeutusainetta, ei sokeria, mutta makeitahan ne tietty on.
Ottakaa nyt ihmiset selvää noista makeutusaineista.
Kärjistäen voidaan kysyä missä puussa se vanukas kasvaa?
Keho yrittää laihtumisen jälkeen monin tavoin kampittaa laihduttaneen lihomaan takaisin. Se saattaa madaltaa kylläisyyshormoneja ja hidastaa aineenvaihduntaa, tämän suuntaisia tuloksia on saatu tutkimuksissa joissa on tutkittu amerikkalaisia tosi-tv-kisoissa suuria määriä laihduttaneita. Ilmeisesti taustalla saattaa olla mekanismeja niiltä ajoilta, kun ihmisten piti nälänhädän riutumisten jälkeen saada paino taas nousemaan. Patrik Borg puhuu ns. nälkävelasta, jota kertyy laihduttajalle. Dieetin jälkeen nälkä voi iskeä voimalla ja tämä näyttäytyy usein juuri makeanhimon muodossa. Mikä tähän auttaisi, en ole ihan varma sun tapauksessa. Ehkä voisit hieman lisätä ruokamääriä muilla aterioilla, etenkin aamiaisella ja lounaalla, jos makeanhimo kuitenkin johtuu eniten siitä, että et saa ihan niin paljoa energiaa kuin ilmeisesti aika aktiivisessa arjessasi tarvisit? Joka tapauksessa tuo on tavallinen ilmiö minkä keskellä juuri elät, eli keho koettaa sabotoida dieetin tulokset!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
normaalia kotiruokaa?
Kyllä. Eilen söin esimerkiksi kaalilaatikkoa, puolet lautasesta salaattia. Perjantaina söin lounaaksi riistakäristystä, perunamuusia ja sillonkin puolet lautasesta kasviksia. Tänään ajattelin syödä hernekeittoa. Tässä pari esimerkkiä, eli ihan normaalia kotiruokaa. Ap
Hernekeitton GI on 86 ja muusin 87. Ja sitä kun vertaa esim vaaleaan maitosuklaaseen 70 nuo aiheuttaa ihan vastaavan verensokerin nousun kuin suklaa.
Kokeile jättää kaikki sokeri ja muutkin hiilarit minimiin ainakin pariksi viikoksi. Tarkista mitä käyttämäsi tuotteet oikeesti sisältää, koska piilosokeria on isossa osassa myös terveellisiksi väitetyissä tuotteissa. Parissa viikossa todennäköisesti huomaat sokerihimon vähentyneen. Sen jälkeen kannattaa miettiä tarvitseeko aina olla perunaa, pastaa tai riisiä joka aterialla, vai voisiko ne välillä korvata ainakin osittain jollain muulla. Esimerkiksi muuseja voi tehdä muistakin kasviksista kuin vain perunasta, kukkakaali toimii hyvin perunan tai riisin korvikkeena, ja kesäkurpitsa toimii pastan sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottahan makea vie makeanhimon, mutta vain hetkeksi. Vitamiineista on turha puhua sokerin yhteydessä.
Oletteko te trolleja vai oikeasti noin tyhmiä? Hunaja ei ole yhtä kuin valkoinen taloussokeri.
Olisiko laihduttaessa pitänyt olla ilman karkkipäivää. Serkkuni ei pääse makeanhimosat kuin olemalla ostamatta makeaa. Olen itsekin laihduttanut joskus vedon vuoksi ja joskus muista syistä! Milloin kaalisoppaa, milloin jollakin muulla. Muistan kyllä yleensä kiellettyjen ruokien himon, mutta eikö painonvartijoiden pistesysteemillä voi syödä kaikkea.
Eikö ole olemassa mitään lääkettä tai muuta konstia joka vie sen makeanhimon? tuo valkosipulivesi on hyvä ajatus ja se täytyy kokeilla. Mutta eikö ole muuta? Joskus söin gromi-tabletteja, kun sen piti viedä makeanhimon, mutta eipä ollut mitään vaikutusta.
No hyhhy mitä juttuja taas täällä. :O
Vierailija kirjoitti:
Olisiko laihduttaessa pitänyt olla ilman karkkipäivää. Serkkuni ei pääse makeanhimosat kuin olemalla ostamatta makeaa. Olen itsekin laihduttanut joskus vedon vuoksi ja joskus muista syistä! Milloin kaalisoppaa, milloin jollakin muulla. Muistan kyllä yleensä kiellettyjen ruokien himon, mutta eikö painonvartijoiden pistesysteemillä voi syödä kaikkea.
Jos haluaa olla ns laihaläski voi syödä kaikkea. Samoin jos haluaa olla väsynyt, kipuilla himojen kanssa, jne. Ja jos itsellään on tavoite minkä arvoinen on joku hetken huuma herkuista ja sen jälkeinen krapula? Ruoka on vain polttoainetta ja väärällä polttoaineilla ei se autokaan käy tasaisesti. Ruoka on vain raami hyvinvoinille, ei sisältö ja muu sisältö elämässä on tärkeää ja sen ympärillä elämän pitäisi pyöriä.