Koronakuolemat ennätystasolla ja rajoituksia ollaan purkamassa
Suomessa ei ilmeisesti olla menossa neljänsiin rokotuksiin kuin riskiryhmien osalta.
Kolmannen rokotteen teho on jo hiipumassa mm. yli 60 vuotiailta, jotka ovat saaneet 3. rokotteensa jo marras-joulukuussa, mutta epidemia jatkuu todennäköisesti BA. 2 :n tms. muodossa vielä viikkoja etenkin jos useimmat koronarajoitukset poistuvat helmikuun aikana.
Vaikka terveydenhoidon kuormitus on laskenut aivan viimeaikoina, valitettavasti koronakuolemien määrä on noussut hämmästyttävän suureksi. Ollaan siis n. 17 koronakuoleman keskiarvolukemissa päivää kohti tällä hetkellä, mikä on erittäin suuri lukema ottaen huomioon mm rokotukset ja koko koronakuolemien näärä koko epidemian ajalta, joka on alle 2100 Suomessa.
Näyttää siltä, että nyt ollaan valitsemassa täälläkin se linja joka Ruotsissa valittiin heti epidemian alettua, että erityisesti iäkkäämmät saavat jäädä oman onnensa nojaan ja rajoitukset poistetaan nuorempien ja terveempien ehdoilla.
No tokihan kyse on valinnoista, jotka tekee Suomen kansan itselleen valitsemat päättäjät ja heidän neuvonantajansa. Minä en kuulu heihin mutta totean että ennenkuin epidemia on ohi, erityisesti yli 70-vuotiaiden joukossa epidemia vaatii uhrinsa vielä tämän kevään aikana tavalla jonka ei pitänyt olla mahdollista rokotusten ansiosta.
Mutta eihän rokote jonka suojavaikutus on hiipunut, enää voi suojata, jos epidemia jatkuu.
Kommentit (109)
Pitäiskö korona poistaa yleisvaarallisen tartuntataudin listasta?
Jos poistetaan, sairastuessaan potilas joutuu maksamaan hoidon itse. Muutoin eli nyt, ei joudu maksamaan hoitoa.
Onko kukaan tuota pohtinut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet koululaistenbperheet ja opettajat olisivat toivoneet etäkoulua.
Ei pitäisi vaarantaa joidenkin henkiä kouluja aukipitämällä. Sieltä leviää.
Miten ihmeessä voidaan koulua pitää syypäänä koronan leviämiseen, jos lähikoulusta huolimatta monilla alueilla koronahuippu on ohitettu tammikuun aikana? Varsin suurella todennäköisyydellä loput alueet seuraavat tässä helmikuun alun aikana. Ei se kouluun meneminen aiheuttanut mitään kummempaa verrattuna siihen, kun lapset olivat vapailla.
Ai, että ihan monet... pikemminkin luokattomasti palstatilaa vievä vähemmistö. Eikä koulunkäynti uhkaa kenenkään terveyttä, jos itse viitsisi huolehtia omasta eristäytymisestään, jos on riskiryhmässä.
Vierailija kirjoitti:
Monet koululaistenbperheet ja opettajat olisivat toivoneet etäkoulua.
Ei pitäisi vaarantaa joidenkin henkiä kouluja aukipitämällä. Sieltä leviää.
Höpö höpö
Jos yksikään ei saisi kuolla, ei kukaan voi elää normaalisti. Onko siinäkään mieltä, jo kolmatta vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Kuolleiden mediaani-ikä 82 vuotta. Rauhoittukaa.
Turpa kiinni eugenikko
Vierailija kirjoitti:
Minä menetin isäni ollessani 11v. Hän 57, sydänkohtaus.
Minä kans. En anna follarin tappaa äitiäni, muuta perhettä minulla ei ole.
Miksi hölistään jatkuvasti siitä, että ihmisiä kuolee esimerkiksi syöpiin tai sydänkohtauksiin? Totta maar ja kukaan ei elä ikuisesti. Harvoin se sydäri on kuitenkaan muihin tarttunut.
Eikä jokainen riskiryhmäläinen voi kotiinsa eristäytyä.
Hengenmenetys on kai sitten OK, jollei läheltä liippaa. Rokotuksiinhan tässä piti monen kuolla jo aikaa sitten.
Konfoijaajat ovat palanneet palstalle kun krapula hellitti.
Suomessa raportoitu 19 898 uutta koronatartuntaa perjantain jälkeen – sairaalahoidon tarve rajussa kasvussa Essoten alueella https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/3927b546-a2e9-4ac1-87fe-e737361a…
No niin. Eipä ole epidemia mitenkään taputeltu ainakaan koko Suomessa vielä.
Kyllähän tästä vielä loppuhuipennus saadaan kun rajoituksista luovutaan. Jos loppua edes koskaan epidemialle tulee.
Hyvä uutinen toki on ollut se että jätevesien koronavirusmäärät ovat nyt laskusuunnassa vihdoinkin monin paikoin, joten joten akuutti ongelma lähitulevaisuudessa on ehkä vain BA.2 joka saattaa viedä tilanteen taas uuteen piinaan.
Eivätpä ne kinkitkään sitä Mörkö Anttilaa siellä karanteenissa nälässä pitäisi jos tämä pöpö leikin asia olisi.