Päätin juoda youtuben kannustamana ison lasillisen valkosipulivettä ensimmäisenä asiana aamuisin. Tapahtui outo asia...
Lasilliseen vettä viipaloidaan yksi valkosipuli ja juodaan seuraavana aamuna. Valkosipulin voi käyttää tietenkin ruuassa. Sillä pitäisi olla aineenvaihduntaa kiihottava vaikutus. Mutta huomasin että
se myös vei makean himon täysin. Ei tee mieli suklaata (on jääkaapissa), eikä munkkiakaan (on pakastimessa).
Voisiko olla niin että laihtuisin ajan kuluessa. =)
Kommentit (79)
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35087050/
Atherosclerosis amelioration by allicin in raw garlic through gut microbiota and trimethylamine-N-oxide modulation
""raw garlic juice intake for a week reduced TMAO formation, improved gut microbial diversity, and increased the relative abundances of beneficial bacteria. "
Googlen käännös--
Ateroskleroosin lievitys raa'an valkosipulin allisiinilla suoliston mikrobiotan ja trimetyyliamiini-N-oksidin modulaation kautta
Raaka valkosipulimehun nauttiminen viikon ajan vähensi TMAO:n muodostumista, paransi suoliston mikrobien monimuotoisuutta ja lisäsi hyödyllisten bakteerien suhteellista määrää.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on hyvä homma! Itse syön valtavasti valkosipulia, mutta en ole koskaan muutenkaan ollut erityisemmin makean perään, että en voi sanoa mitä vaikutusta sillä on siihen.
Joskus olen lukenut, että makeanhimo saattaisi johtua jostain puutoksista, (joku hivenaine/kivennäisaine/vitamiini tai sen sellainen puutos, en muista enää), mutta kyllähän makea on ihmiselle sellainen perusmaku, joka on kertonut, että joku on hyvää syötävää, niin kai sitä voi himoita ihan biologisista syistäkin.
Vaikea sanoa, voisiko tuolla olla jotain vaikutusta.
Kromin puute aiheuttaa makeanhimoa. Ja sokerin syönti kuluttaa kromia.
"Allisiini löydettiin valkosipulista vuonna 1944, jolloin havaittiin, että se kykenee tehokkaasti tappamaan bakteereja ja sieniä. Koska allisiinin huomattiin olevan hyvin epävakaa ja hajoavan nopeasti muiksi rikkiyhdisteiksi, sitä ei koskaan kaupallistettu.
Valkosipuli sisältää n. 1 % alliinia. Allisiinia syntyy entsymaattisessa reaktiossa, kun valkosipulin rakenne hajotetaan esimerkiksi murskaamalla, leikkaamalla tai pureskelemalla. Tällöin valkosipulin sisältämä alliini alkaa allinaasi-entsyymin vaikutuksesta muuttumaan allisiiniksi."
Väitettyjä hyötyjä ovat muiden muassa:
Tuhoaa bakteereja ja sieniä
Ennaltaehkäisee flunssaa ja siitä toipumista
Vähentää ateroskleroosia (valtimoiden rasvoittuminen)
Normalisoi lipoproteiinitasapainoa
Alentaa korkeaa verenpainetta
Pienentää veritulpan riskiä
Vähentää tulehduksia
Toimii antioksidanttina
Vettä, jossa on lioteltu valkosipuliviipaleita, ei ole valkosipulimehua.
En minäkään söisi suklaata, jota on säilytetty jääkaapissa.
Miten näkyy hengityksessä ja hiessä valkosipuli noin nautittuna? Eli haistaako lähipiiri valkosipulin hajun? Itse sitä ei huomaa koskaan.
Tässä erään naisen kokemus valkosipulista--
"Kärsin vakavasta munuaisten vajaatoiminnasta. Olin jo dialyysijonossa kun aloin syömään vain yhden vs kynnen päivässä. Muutaman kuukauden päästä lääkäri sanoi että en ole enää jonossa, dialyysiä ei tarvita vielä pitkään aikaan. Kerran nilkkani olivat turvoksissa kuin norsulla ja söin yhden kynnen murskattuna aivan raakana. samana iltana muutaman tunnin ja monen vessareissun jälkeen jalkani olivat normaalit. Tämä tapahtui kun olin ollut kuukausia ilman vs:a. Samoin iho parani aloitettuani raa’an valkosipulin käytön. Minulla on siis kokemusta valkosipulista tehokkaana diureettina. En ole terveydenhuollon ammattilainen enkä voi suositella valkosipulilisää kenellekään, mutta osaisiko joku selittää mitä tapahtui? Nainen 56v"
"Tutkijat ovat vertailleet punkin puremien määrää ihmisillä, jotka nauttivat paljon valkosipulia ihmisiin, jotka eivät käytä lainkaan valkosipulia. Yli viisi kuukautta säännöllisesti valkosipulia ruokavaliossaan käyttäneet näyttävät altistuvan harvemmin punkin puremille."
Jo tämän takia kannattaa juoda sitä vettä.
Vierailija kirjoitti:
Miten näkyy hengityksessä ja hiessä valkosipuli noin nautittuna? Eli haistaako lähipiiri valkosipulin hajun? Itse sitä ei huomaa koskaan.
Ei ole kukaan valittanut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksi syy miksi ei missään tapauksessa saisi kieltää ns huuhaa- hoitoja.
Koska kielto tappaa kehityksen. Se mikä toimii, voi toimia myös muilla ja halvemmalla kuin lääkkeet.
Se ei ole keneltäkään pois.
Se on pois Big Pharmalta jos ihmiset ymmärtäisivät ruoan parantavan vaikutuksen.
Itselle iskee makean nälkä, jos jätän aterioita välistä eli en syö ruokaa silloin kun pitäisi.
Hulluja!
Itse en kyllä kokeilisi mitään terveyteen vaikuttavia "vinkkejä" youtubesta, rahan perässä klikkivideoita tekevien tubettajien tekeleitä, eikä mitään tutkittuja tai edes turvalliseksi todettuja menetelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Hulluja!
Itse en kyllä kokeilisi mitään terveyteen vaikuttavia "vinkkejä" youtubesta, rahan perässä klikkivideoita tekevien tubettajien tekeleitä, eikä mitään tutkittuja tai edes turvalliseksi todettuja menetelmiä.
Apteekkarikin on herännyt jo kommentoimaan.
Valkosipulivesi-viikko 1 takana.
Hyvin on mennyt. Ei nälkää, ei makean himoa.
Vierailija kirjoitti:
Valkosipulivesi-viikko 1 takana.
Hyvin on mennyt. Ei nälkää, ei makean himoa.
Jatkoitko vielä toisen viikon? Pysyikö makeanhimo pois?
Aloittajan ns. makeanhimo voi johtua kromin puutoksesta. Elimistö antaa aivoille silloin vääriä signaaleja, tekee mieli makeaa ym. sokeria. Ja kas kummaa, valkosipuli sisältää kromia, joten tämä juotu valkosipulivesi aamuisin korjaa hänellä tätä kromin puutetta -ja makeanhimo katoa eli "alkoi tapahtumaan outoja."
Taas toisaalta jos ei ole kromin puutetta alkujaansakaan, ei tästä valkosipulivedestä silloin saa sitä vaikutusta makeanhimoonsa. Se siis toimii tässä kromivajeeseen, tässä kyseisessä tapauksessa ja tilanteessa /-vajeessa.
Mutta on valkosipulilla muitakin terveyshyötyjä eli kynsi päivässä tyhjään vatsaan -ei se ainakaan vaarallista ole. Kokeilla voi helposti jokainen, mieluummin ottaa ihan tavaksi.