Tampereella jopa keskitason todistuksella joutuu lähtemään lukioon muihin kuntiin – "Kyllähän siitä tulee paljon paineita", sanoo ysiluokkalainen
https://yle.fi/uutiset/3-12296144
Ymmärretäänkö tässä yhteiskunnassa, että ollaan päädytty siihen tilanteeseen, että suorituspaineita on yhä nuoremmilla? Nämä kaikki suunnitelmat todistusvalinnoista ym. sysää suorituspaineet aina vain nuoremmille ja koko ajan entistä nuorempana pitäisi tietää, mitä haluaa elämässään työkseen tehdä.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä minä sitten tein? Istuin tietokoneella ja tein töitä sitä kautta, kuten teen tälläkin hetkellä ja puhun sekä kirjoitan englantia paremmin kuin suomea.
Kerrankin saatan jopa uskoa tämän. Kannattaako sillä ylpeillä, jääköön jokaisen omaan harkintaan.
No kyllä sillä kannattaa ylpeillä kun saldo on noin satatuhatta per vuosi.
Tyypillistä kaupunkilaisen puhetta. Yksikään kaupunkilainen ei haluaisi muualle lähteä mutta jokainen on sitä mieltä että kyllähän muualta voidaan kaupunkiin tulla
Vierailija kirjoitti:
Kuussa ei ihmisellä ole mitään tehtävää ja ydinvoimalan piirrustukset ovat jo valmiina. Nykyaika on fyysisesti liian helppoa, joten kukaan ei halua edes opiskella kunnolla mitään.
Piirrustukset😀👍
Niin. Duunarit sen ydinvoimalankin rakentaa eikä mikään fyysikko.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä käytännön työt pitää aloittaa jo peruskoulussa. Ei voi olla niin että 9 vuotta jankataan täysin todellisuudesta irrallaan olevaa teoriaa ja sitten opetellaan vasta mitä todellisuus on. Se maailma kun ei pyöri professorien avulla vaan duunareiden. Ja kohta niitä ei ola kunnollisia laisinkaan kotimaisina versioina kun ulkomailta tekevät halvemmalla.
Todellisuudesta irrallaan? Kyllä mä opin ihan käytännön hommia siinä koulun ohella, ka oli koulussa ysin paikkeilla alusta lukion loppuun. Käyny lukion lisäksi ammattikoulun, ollu duunissa niin ravintoloissa kuin tehtaassa ja nyt opiskelen yliopistossa.
Että en tiiä missä ihmeen pullossa sitä eläisi jos ei todellisuuden kanssa olis tekemisissä 9v peruskoulun aikana. Eikä koulunkäynti tuntunu haittaavan vanhempienikaan käytännön töiden osaamista :D
Ja peruskoulu nimenomaan kertoo siitä ympäröivästä todellisuudesta :D
Vierailija kirjoitti:
Jos se lukeminen ei ole kiinnostanut yläasteella niin miten se alkaisi yhtäkkiä lukiossa kiinnostaa. Alle kahdeksikon keskiarvolla ei lukioon kannata mennä ja alle 8,5 keskiarvollakin vaaditaan jo asennemuutosta, jos aikoo joskus yliopistosta valmistua.
Ja yliopistoon "koville aloille" mennessä sitä asennemuutosta vaaditaan ihan kaikilta.
No höpsistä nyt. Minä olin päälle kasin oppilas ala-asteella. Yläasteella keskiarvo putosi mm. rajun koulukiusaamisen vuoksi. Menin lukioon, kirjoitin hiukan keskitasoa huonommat paperit ja pääsin pääsykokeilla yliopistoon. Valmistuminen meinasi jäädä perheenperustamisen ja töiden takia, mutta valmistuin kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos se lukeminen ei ole kiinnostanut yläasteella niin miten se alkaisi yhtäkkiä lukiossa kiinnostaa. Alle kahdeksikon keskiarvolla ei lukioon kannata mennä ja alle 8,5 keskiarvollakin vaaditaan jo asennemuutosta, jos aikoo joskus yliopistosta valmistua.
Ja yliopistoon "koville aloille" mennessä sitä asennemuutosta vaaditaan ihan kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole keskitasoa, vaan huono. Lukioon ei pitäisi tuollaisella keskiarvolla edes haaveilla.
Niin. Sehän ei tietenkään ole mahdollista, että yläasteen heikompi keskiarvo voisi johtua myös omasta itsestään riippumattomista tekijöistä, jotka osuivat omaan elämään yläasteen aikana. Kuten vaikka oma tai läheisen vakava sairastuminen, vanhempien pitkä ja riitaisa avioero, jolloin lasten asumisjärjestelytkin menevät täysin uusiksi jne.
Että kyllä se heikompi keskiarvo johtuu puhtaasti vain ja ainoastaan laiskottelusta, koska yläasteen aikana kukaan itse tai heidän läheisensä eivät voi sairastua vakavasti eivätkä vanhemmat eroa.
Peruskoulun päättätodistus ei oo yhteismitallinen, jossain saa yläkanttiin jossain alakanttiin numerot.
Kuussa ei ihmisellä ole mitään tehtävää ja ydinvoimalan piirrustukset ovat jo valmiina. Nykyaika on fyysisesti liian helppoa, joten kukaan ei halua edes opiskella kunnolla mitään.[/quote]
Piirrustukset😀👍