Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työeläke määrä en käsitä?

Vierailija
05.02.2022 |

Oon ollu nyt suuremmaksi osaksi 4-vuotta työelämässä. Ollu määräaikaista, osa-aikaista ym työtä. Jotain satunnaisia kesätöitä teininä. Oon nyt 28v. Huvikseni katoin työeläkeotteen. Siis mitä ihmettä enkö osaa tulkita oikein vai ihanko tosi onko eläkettä kertynyt vasta vähän yli 200e??

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksat palkasta perittävillä eläkemaksuilla muiden eläkkeitä. Sinun eläkkeesi tulevat sitten aikanaan nuorempin maksamina. Jos maksat 800 €/kk eläkemaksuja, niin näistä jotain 10 € jää sinulla ja muut menee suurten ikäluokkien eläkkeiden maksuun.

Keitä ovat suuret ikäluokat, vieläkö heitä on elossa ?

Vierailija
42/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vilkase ap vielä huvikseen että minkä ikäisenä eläkettä sinulle alkaa juoksemaan. Saatat siitäkin yllättyä.

Mahtaako päästä edes 70 vuotiaana eläkkeelle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko heille maksetaan ? Ei kai kuolleille makseta meillä eläkkeitä kuten Kreikassa ?

Vierailija
44/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vilkase ap vielä huvikseen että minkä ikäisenä eläkettä sinulle alkaa juoksemaan. Saatat siitäkin yllättyä.

Jos elinikä nousee 90 vuoteen eläkkeelle pääsee noin 80 vuotiaana.

Vierailija
45/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos elinikä nousee 90 vuoteen eläkkeelle pääsee noin 80 vuotiaana.

Eutanasia lailliseksi niin tarpeeksi mielestään eläneet pääsee lepoon.

Vierailija
46/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sullahan on vielä melkein 20 vuotta aikaa kerryttää eläkettäsi.

Vierailija
47/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksat palkasta perittävillä eläkemaksuilla muiden eläkkeitä. Sinun eläkkeesi tulevat sitten aikanaan nuorempin maksamina. Jos maksat 800 €/kk eläkemaksuja, niin näistä jotain 10 € jää sinulla ja muut menee suurten ikäluokkien eläkkeiden maksuun.

Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa. Suuria ikäluokkia on hengissä noin 300 000. Eli mistä noiden muiden eläkeläisten eläkkeet maksetaan, jos kaikki maksavat vain suurten ikäluokkien eläkkeitä?

Vierailija
48/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen Mohikaani kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa. Suuria ikäluokkia on hengissä noin 300 000. Eli mistä noiden muiden eläkeläisten eläkkeet maksetaan, jos kaikki maksavat vain suurten ikäluokkien eläkkeitä?

Suurien ikäluokkien eläkkeet ovat siis noin 3 mrd kun eläkkeitä maksetaan yli 30 mrd

Vierailija
49/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin tarkistin työeläkeotteeni juuri ja ihmettelin, miksi laskelmien mukaan eläkkeeni tulisi olemaan alle 900 euroa. Kunnes huomasin, että laskelmissa oletettiin kuukausitulojeni olevan 450e kuukaudessa seuraavat 30 vuotta :D Korjasin sen nykyiseen palkkaani ja kas, kyllä se 1800 euron eläke jo kuulostaa huomattavasti paremmalta kuin alle 900e.

Minulla loppuajan palkka on oletettu nollaksi, koska olin juuri puoli vuotta sairauslomalla.

Vierailija
50/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuria ikäluokkia on elossa 18 % eläkeläisistä, ei ole uskottavaa että kaikki tyel maksut menisivät heille.

Vierailija
51/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista on turha mesota koska koko eläkejärjestelmä kaatuu omaan mahdottomuuteensa muutaman vuoden sisällä. Rahaa ei ole eikä tule sen ylläpitämiseen. Kukaan ei tule saamaan sieltä euron euroa olipa ollut työssä 4 tai 40 vuotta. Paras ja ainoa tapa varautua on sijoittaa ja säästää itse. Kun 18-vuotiaana aloittaa laittamaan 150 euroa sijoituksiin kuukausittain, saattaa onnistua keräämään riittävän eläketurvan.

Vierailija
52/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannattais kadehtia meitä vanhuksia. Ei rahaa lääkkeisiin. Kela-korvaukset poistunut vähitellen minunkin käyttämistäni lääkkeistä.

Töitä olen tehnyt 13-vuotiaasta. Eläkekertymä alkoi vasta 23-vuotiaana.

Tekee pahaa kun te nuoret haukutte meitä eläkeläisiä kun saamme suuria eläkkeitä.

Nykyiset eläkeläiset ovat saaneet eläkkeensä paljon halvemmalla, joten kyllä tässä on syytä olla kateellinen.

Vierailija
53/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii toivoa että perii rikkaat eläkeläisvanhemmat sitten joskus

Vierailija
54/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikatöistä ja lyhyistä pätkistä ei kerry eläkettä. Se on väärin.

Miten niin ei kerry? Olen viime vuodet ollut osa-aikatöissä ja eläkekertymä on ollut 30-36e vuodessa. Tai oikeastaan enemmän, koska ansiosidonnaisesta kertyy myöskin eläkettä. Eläkekertymäni tällä hetkellä, neljääkymppiä lähestyvänä, on 567e, vaikka työhistoriassani on tasan kaksi täyttä kalenterivuotta, kun olen ollut kokoaikatyössä. Muina aikoina olen tehnyt pätkiä tai osa-aikaista tai opiskellut päätoimisesti.

Minulla on yksi alle kuukauden työsuhde ja sen kohda lukee että alle kuukauden työsuhde ei kartuta eläkettä.

Vierailija
55/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en säästä mihinkään rahastoihin tms, en ole vielä uskaltanut kun ei ole oikein varaa menettääkään rahoja. "Pohjakassa" on nyt 48.000e ja pistän tuonne tilille kuukausittain 200-300e. Tuloni ei ole kuin 900e/kk käteen jäävä osuus eli enempää en pysty eläkettä itse säästämään kuukaudessa. :/ Ikää nyt 38 vuotta.

Ei rahastossa menetä rahaa. Säästää voit vaikka vain 20euroa kuukausi. Tai jos saat vaikka 50euroa lotossa,no jaa,tarkoitan jotain ylimääräistä rahaa,rahastoon vaan.

Ite säästän eläkkeestä 80 euroa asumisen rahastoon,eli menee asuntoihin ym. Ulkomaalaisiin kohteisiin en laita. Just johonkin "varovainen" "pitäaikainen" ym semmoisiin rahastoihin.

Käy pankissa juttelemassa. Rahastot ovat eri asia kuin se pörssikauppa! Siellä voi menettää.

Ai niin ja jos rahasto on tuottanut voittoa,nostan n pois jos tarviin jotain,vaikka hammaslääkäriin.

Rahastot muodostuu enimmäkseen osakkeista, joten arvo VOI tippua.

Vierailija
56/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä puhutaan vähän mutta ymmärtääkseni eläkkeet maksetaan eläkemaksuist ja sijoitettujen eläkevarojen tuotoista. Sijoitettuja pääomia ei käytetä eläkkeisiin. Jossain vaiheessa pelättiin että suuret ikäluokat pistää nekin säästöt lihoiksi ja omiin taskuihinsa, mutta niin ei ole käymässä.

Kun suuret ikäluokat poistuu eläkkeiltä, niin meille jää suuri säästöpotti, jonka turvin eläkemaksuja voidaan alentaa tai poistaa kokonaan ja sijoitusten tuotot riittää eläkkeisiin.

Vierailija
57/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkettä kertyy 1,5% vuosiansioista. Esim. 30.000 €:n tuloilla eläkekertymä on 450 € ja se jaettuna 12 = 37,5 € (eläkettä kuukaudessa sitten joskus tulevaisuudessa).

Jos saisit tätä palkkaa vaikka 40 vuotta, niin eläkkeesi olisi 1.500 €.

Tosin kun täyttää 53 vuotta, niin kertymä nousee 1,7 prosenttiin.

Vierailija
58/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keitä ovat suuret ikäluokat, vieläkö heitä on elossa ?

Suuret ikäluokat syntyivät sodan jälkeen vuosina 1945- 1950. Eli suurin osa on elossa.

Olen itse syntynyt 1946 ja ikätovereita on paljon ja suurin osa erinomaisessa kunnossa vielä. Toki muutamia on lähtenyt vakavien sairauksien vuoksi. Kaksi sairausryhmää on selkeästi vienyt. Erilaiset syöpätaudit ja sydäninfarktit.

Vierailija
59/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työeläke jää pieneksi saa kansaneläkettä, joka on sitä pienempi mitä enemmän saa työeläkettä ja jää kokonaan pois tietyn rajan jälkeen.

Eläkeläinen voi myös saada, oliko se nimeltään hoitolisä tjs., jos on kovin huonokuntoinen, siinä eri tasoja.

Kaikesta menee veroa, suhteessa paljon enemmän kuin ansiotulosta (samoin kuin työttömyyskorvauksesta), tosin kaikkein pienimmistä eläkkeistä ei veroa mene, mutta sillä eläketasolla onkin taloudellisesti ahtaalla ja varsinkin jos on esim. suuret lääkekulut tai asuu yksin ja/tai asumiskulut ovat suuret. Toki eläkeläinenkin voi saada asumistukea.

Takuueläke plus asumistuki on monen pienituloisen työntekijän eläkkeen verran. On turha repiä itseänsä hajalle näissä töissä.

Vierailija
60/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikatöistä ja lyhyistä pätkistä ei kerry eläkettä. Se on väärin.

Miten niin ei kerry? Olen viime vuodet ollut osa-aikatöissä ja eläkekertymä on ollut 30-36e vuodessa. Tai oikeastaan enemmän, koska ansiosidonnaisesta kertyy myöskin eläkettä. Eläkekertymäni tällä hetkellä, neljääkymppiä lähestyvänä, on 567e, vaikka työhistoriassani on tasan kaksi täyttä kalenterivuotta, kun olen ollut kokoaikatyössä. Muina aikoina olen tehnyt pätkiä tai osa-aikaista tai opiskellut päätoimisesti.

Riippuu palkasta ja tunneista. Kyllä palkkanauhan pitää näyttää jotain 25 000 + vuodessa, että eläkettä kertyy tuon 30 euroa.

Kyllä, palkkani osa-aikaisena on ollut 23-28 k€ vuodessa.

Jos katson työhistoriaani pidemmälle niin sieltä löytyy myös vuosia, kun palkkaa olen saanut vain 1200-2750 euroa koko vuodelta - noilta vuosilta ei eläkettäkään kertynyt kuin muutama hassu euro.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän