Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työeläke määrä en käsitä?

Vierailija
05.02.2022 |

Oon ollu nyt suuremmaksi osaksi 4-vuotta työelämässä. Ollu määräaikaista, osa-aikaista ym työtä. Jotain satunnaisia kesätöitä teininä. Oon nyt 28v. Huvikseni katoin työeläkeotteen. Siis mitä ihmettä enkö osaa tulkita oikein vai ihanko tosi onko eläkettä kertynyt vasta vähän yli 200e??

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? No eikös se nyt ole ihan linjassa sen suhteen mitä on odotettavissa? Jos jatkat tuolla työprofiililla 40 vuotta niin kasassa on 2000€ eläke. Et kai oleta että saat osa-aikaisilla pätkätöillä kertytettyä jonku kolmen tonnin eläkkeen?

Vierailija
22/81 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en säästä mihinkään rahastoihin tms, en ole vielä uskaltanut kun ei ole oikein varaa menettääkään rahoja. "Pohjakassa" on nyt 48.000e ja pistän tuonne tilille kuukausittain 200-300e. Tuloni ei ole kuin 900e/kk käteen jäävä osuus eli enempää en pysty eläkettä itse säästämään kuukaudessa. :/ Ikää nyt 38 vuotta.

No voin kertoa ettei se raha siellä tilillä lisäänny vaan se pitää laittaa töihin. Oikein sijoitettuna se tuplaantuu 7 vuoden välein. Nyt menettää vaan arvoa.

Kun tietäisi mihin sijoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikatöistä ja lyhyistä pätkistä ei kerry eläkettä. Se on väärin.

Vierailija
24/81 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolla tahdilla eläke on jo 800€/kk , 15 vuoden työuralla ja 1600€, 30 vuoden.

Miinus inflaatio eli hinnat tuplaantuneet.

Vierailija
25/81 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo se eläke on pienenpieni jos ei oo hyvissä hommissa 40-50 vuotta

Neljä vuotta töissä ei riitä mihinkään

Vierailija
26/81 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50 vuotta ja olen ollut joksenkin vakituisesti töissä 25 vuotta. Nykyisin palkkani on 4500€/kk ja ketynyt eläke 1580€.

Vierailija
27/81 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miinus lapsilomat.

3 muksua voi olla 4-8 vuotta pois elökeuralta.

Vierailija
28/81 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannattais kadehtia meitä vanhuksia. Ei rahaa lääkkeisiin. Kela-korvaukset poistunut vähitellen minunkin käyttämistäni lääkkeistä.

Töitä olen tehnyt 13-vuotiaasta. Eläkekertymä alkoi vasta 23-vuotiaana.

Tekee pahaa kun te nuoret haukutte meitä eläkeläisiä kun saamme suuria eläkkeitä.

Vierailija
29/81 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei kerry? Olen viime vuodet ollut osa-aikatöissä ja eläkekertymä on ollut 30-36e vuodessa. Tai oikeastaan enemmän, koska ansiosidonnaisesta kertyy myöskin eläkettä. Eläkekertymäni tällä hetkellä, neljääkymppiä lähestyvänä, on 567e, vaikka työhistoriassani on tasan kaksi täyttä kalenterivuotta, kun olen ollut kokoaikatyössä. Muina aikoina olen tehnyt pätkiä tai osa-aikaista tai opiskellut päätoimisesti.

Vierailija
30/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en säästä mihinkään rahastoihin tms, en ole vielä uskaltanut kun ei ole oikein varaa menettääkään rahoja. "Pohjakassa" on nyt 48.000e ja pistän tuonne tilille kuukausittain 200-300e. Tuloni ei ole kuin 900e/kk käteen jäävä osuus eli enempää en pysty eläkettä itse säästämään kuukaudessa. :/ Ikää nyt 38 vuotta.

Ei rahastossa menetä rahaa. Säästää voit vaikka vain 20euroa kuukausi. Tai jos saat vaikka 50euroa lotossa,no jaa,tarkoitan jotain ylimääräistä rahaa,rahastoon vaan.

Ite säästän eläkkeestä 80 euroa asumisen rahastoon,eli menee asuntoihin ym. Ulkomaalaisiin kohteisiin en laita. Just johonkin "varovainen" "pitäaikainen" ym semmoisiin rahastoihin.

Käy pankissa juttelemassa. Rahastot ovat eri asia kuin se pörssikauppa! Siellä voi menettää.

Ai niin ja jos rahasto on tuottanut voittoa,nostan n pois jos tarviin jotain,vaikka hammaslääkäriin.

Vierailija
31/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei kerry? Olen viime vuodet ollut osa-aikatöissä ja eläkekertymä on ollut 30-36e vuodessa. Tai oikeastaan enemmän, koska ansiosidonnaisesta kertyy myöskin eläkettä. Eläkekertymäni tällä hetkellä, neljääkymppiä lähestyvänä, on 567e, vaikka työhistoriassani on tasan kaksi täyttä kalenterivuotta, kun olen ollut kokoaikatyössä. Muina aikoina olen tehnyt pätkiä tai osa-aikaista tai opiskellut päätoimisesti.

"Osa-aikatyöstä kertyy eläkettä 1,5 % vuodessa"

Mulla oli osa-aikatyö ja kyllä siitä kertyi,ei paljoa mutta lisänä rikka rokassa!

Vierailija
32/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilille säästämällä häviät rahaa koko ajan.

Vierailija
33/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin tarkistin työeläkeotteeni juuri ja ihmettelin, miksi laskelmien mukaan eläkkeeni tulisi olemaan alle 900 euroa. Kunnes huomasin, että laskelmissa oletettiin kuukausitulojeni olevan 450e kuukaudessa seuraavat 30 vuotta :D Korjasin sen nykyiseen palkkaani ja kas, kyllä se 1800 euron eläke jo kuulostaa huomattavasti paremmalta kuin alle 900e.

Ennuste on ennuste, kertymä on se mikä on tähän mennessä kertynyt. Ennusteesta ilmenee myös tavoite-eläkeikä. Esimerkiksi minulla, nelikymppisellä se on tällä hetkellä 68 vuotta.

Vierailija
34/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohdullista on, että työuraa ei tarvitse enää ajatella kokonaisuutena, vaan voi pitää välivuosia, käydä ehkä ulkomailla töissä. Tai sitten nauttia sapattivuodesta nuorena, kun eläke ei kuitenkaan ole häävi.

Vierailija
35/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa vertailtiin eläkkeitä ja  minä saisin nyt 700 euroa  melkein 40 vuotta työssä olleena ja hän 20 vuotta toisella työnantajalla olleena eli hänellä kertymä vain tuolta ajalta on 900 euroa.

Vierailija
36/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinhän tuota on kertynyt. Itsellä pätkätöillä ja työttömyydellä kertymä 35-vuotiaana noin 100€.

Vierailija
37/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu palkasta ja tunneista. Kyllä palkkanauhan pitää näyttää jotain 25 000 + vuodessa, että eläkettä kertyy tuon 30 euroa.

Vierailija
38/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työurani keskipalkkaisessa työssä 43 vuotta, eläke 2500 EUR/kk

Vierailija
39/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan hyvä eläkekarttuna. Kun jatkat 40 vuotta täyteen niin saat eläkettä 2000e/kk, mikä on paljon yli nykyisen keskimääräisen työeläkkeen.

Vierailija
40/81 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat palkasta perittävillä eläkemaksuilla muiden eläkkeitä. Sinun eläkkeesi tulevat sitten aikanaan nuorempin maksamina. Jos maksat 800 €/kk eläkemaksuja, niin näistä jotain 10 € jää sinulla ja muut menee suurten ikäluokkien eläkkeiden maksuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi