Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antakaa apua työasioissa, mm. perehdytys ja palkka...

Vierailija
14.06.2015 |

Hommani on näin, että olen todennäköisesti saamassa osapäivätyötä (huh, edes jotain!). Työnantaja pyysi minut huomenna mm. Harjoittelemaan veikkauskoneen käyttöä muutamaksi tunniksi.

Kysymys on, pitäisikö tuolta ajalta maksaa / vaatia maksamaan palkkaa. Työsopimusta EI ole edes kirjoitettu vielä, ja työnantaja oli vähän epämääräinen sen suhteen "ehkä maanantaina tai tiistaina katsotaan...". Vaadinko että työsopimus kirjoitetaan aamulla? En viitsinyt alkaa haastattelussa tivaamaan tarkkaa aikaa sopimuksen kirjoitukselle, kun pelkäsin etten saisi työtä... Ja nyt pelottaa että työnantaja katsoo huomenna että "osaanko tarpeeksi hyvin" ja jos en osaa niin sanoo heihei. Ahdistavaa, kun tuntuu että kaikkeen pitää suostua työnsaannin toivossa...

Anteeksi mahd. sekavuus, mutta auttakaa!

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain työn :) kiitos ohjeista ja neuvoista! Huomenna sopimus kouraan, ja sitten hoitamaan virastoasiat kuntoon.

Vierailija
2/29 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up ettei huku...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perehdytyksen, koulutusten yms pitäisi olla palkallisia!

Vierailija
4/29 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri nyt ei kannata olla vaatimassa yhtään mitään. Teet parhaasi maanantaina. Onnea matkaan!

Vierailija
5/29 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä rupea vaatimaan mitään jos haluat sen työpaikan. Eiköhän se palkallista ole. Kuuluthan jo liittoon?

Vierailija
6/29 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos rohkaisevista kommenteista! En kuulu liittoon (vielä?), mutta pitää luoda silmäys sille... Tarkennuksena vielä, kyseessä on yksityinen työnantaja, joka tarjosi osapäivätyötä määräaikaisesti. Palkka tulisi tukieni päälle (ihan vaan työmarkkinatuki), eli kun on sopimus kourassa, menen työkkärii, puhumaan sovitellusta päivärahasta... Pelkällä osapäiväpalkalla en eläisi. Sovitellusta päivärahasta kellään kokemuksia?

Vierailija
7/29 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liity ehdottomasti liittoon.

Vierailija
8/29 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
9/29 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 23:53"]Liity ehdottomasti liittoon.
[/quote]
Paras neuvo

Vierailija
10/29 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuosta palkka pitäisi saada. Suomessa suullinen sopimus on ihan yhtä pitävä kuin kirjallinen, siis PITÄISI olla ainakin...

Vierailija
11/29 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko ajatella huomista työnäytteenä? Minut pyydettiin kerran yhteen työpaikkaan hakiessani antamaan työnäyte, jonka perusteella minut sitten palkattiinkin. Ei tullut mieleenkään alkaa siinä vaatia palkkaa tai sopimusta, varsinkaan ennenkuin työnantaja oli nähnyt, että minusta on siihen hommaan. Tein siis muutaman tunnin ilmaisen työnäytteen ja työsopimus tehtiin siitä tilaisuudesta viion sisällä.

Vierailija
12/29 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastattelutilannekin oli vähän erikoinen... Yli puolet ajasta kerroin elämästäni yleensä, ja työnantaja tuntui olevan kiinnostunut enemmän muista jutun aiheista kuin itse haastattelusta :D

Pahalta kyllä kalskahti korvaan maanantain opettelusta sovittaessa lause "Saat sinäkin työttömän päivään tekemistä"... Saa nähdä onko tämä ns. ilmainen "jatkohaastattelu" josta ei palkkaa tipu koskaan. Paha kutina ainakin on etten mitään saa. Ilahdun jos saan työn, mutta mielestäni aika nilkkiä, jos ei edes työsopimusta mietitä vielä tässä vaiheessa, kun perehdytetään!

Vierailija
13/29 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko joku kertoa minullekin miten kvtessin mukaan menee? Jos minulla alkaa kesäloma 5.7, ja 4.7 minulle on laitettu yövuoro 22-8, niin meneekö se todella ihan oikein? Silloinhan olen töissä 5.7 8 tunnin ajan, eihän se voi olla lomapäivä, vai voiko?

Vierailija
14/29 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 00:18"]Haastattelutilannekin oli vähän erikoinen... Yli puolet ajasta kerroin elämästäni yleensä, ja työnantaja tuntui olevan kiinnostunut enemmän muista jutun aiheista kuin itse haastattelusta :D

Pahalta kyllä kalskahti korvaan maanantain opettelusta sovittaessa lause "Saat sinäkin työttömän päivään tekemistä"... Saa nähdä onko tämä ns. ilmainen "jatkohaastattelu" josta ei palkkaa tipu koskaan. Paha kutina ainakin on etten mitään saa. Ilahdun jos saan työn, mutta mielestäni aika nilkkiä, jos ei edes työsopimusta mietitä vielä tässä vaiheessa, kun perehdytetään!
[/quote]
Jotenkin alkaa vaikuttaa vähän omituiselta koko työnantaja... Nythän sinulla on myös mahdollisuus säästyä kamalalta työpaikalta, kun pääset tutustumaan siihen ennen sopimuksen kirjoittamista. Jos pomo on idiootti riistäjä niin huomaat sen kyllä huomenna.

Vierailija
15/29 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 00:26"][quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 00:18"]Haastattelutilannekin oli vähän erikoinen... Yli puolet ajasta kerroin elämästäni yleensä, ja työnantaja tuntui olevan kiinnostunut enemmän muista jutun aiheista kuin itse haastattelusta :D

[/quote]
Jotenkin alkaa vaikuttaa vähän omituiselta koko työnantaja... Nythän sinulla on myös mahdollisuus säästyä kamalalta työpaikalta, kun pääset tutustumaan siihen ennen sopimuksen kirjoittamista. Jos pomo on idiootti riistäjä niin huomaat sen kyllä huomenna.
[/quote]

Vähän outo fiilis tuli joo pomosta ja haastattelusta... Kiusallisia tilanteita, kun työnantaja uteli perheeni eläimistä into pinkeänä, ja itse olin henkisesti valmistautunut haastatteluun...

Huomenna kyllä tarkkailen jatkaako pomo outoiluaan ja epämääräisyyttän! Mutta pelottaa, että jos kieltäydyn töistä niin paukahtaa karenssi... Eikä huonona työttömyysaikana viitsisi muutenkaan töistä kieltäytyä...

- Ap (edellisistä unohtui...)

Vierailija
16/29 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
17/29 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/29 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 00:25"]Osaisiko joku kertoa minullekin miten kvtessin mukaan menee? Jos minulla alkaa kesäloma 5.7, ja 4.7 minulle on laitettu yövuoro 22-8, niin meneekö se todella ihan oikein? Silloinhan olen töissä 5.7 8 tunnin ajan, eihän se voi olla lomapäivä, vai voiko?
[/quote]

Ei voi olla lomapäivä!

Vierailija
19/29 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata olettaa tämän päivän olevan palkallista

Vierailija
20/29 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa todella oudolta. Mitä menetettävää sinulla oikeastaan on, vaikka tänään kävisit muutaman tunnin harjoittelemassa, vaikka sitten jäisikin siltä ajalta palkka saamatta? Jos saat työn, niin siinä tapauksessa on oltava todiste siitä, että on oikeasti suullinen työsopimus alusta alkaen.

Pyri siihen, että osa-aikatyösi olisi vähintään 18 viikkotuntia, vai paljonko se työssäoloehtoon vaadittava viikkotuntimäärä nykyään onkaan?