Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsettomuus tuntuu pahemmalta kun on jo lapsi

Vierailija
14.06.2015 |

Otsikossa se tuli. Äärettömän pahalta se tuntui ennen esikoista, mutta nyt kun toisen lapsen yritystäkin on pitkä aika takana niin tuntuu kyllä moninkertaisesti pahemmalta ettei vaan tärppää. Voisi kai kuvitella, että tilanne olisi sikäli parempi kun yksi lapsi jo on, mutta siinäpä se ongelma onkin; nyt TIEDÄN mistä onnesta jää paitsi kun vauvakuume on ihan hirveän kova. Tavallaan pystyn tuntemaan sen lapsettomuuden luissani, sydämessäni, koki kehossa, tosi vaikea selittää. Ymmärtääkö kukaan mitä tarkoitan ja osaisi pukea paremmin sanoiksi?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääliö. Sä et ole lapseton jos sulla on jo lapsi. Nyt älä haihattele turhia vaan opettele olemaan kiitollinen siitä mitä sulla jo on.

Vierailija
22/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko nyt tosiaan ainut sekundaarisesta lapsettomuudesta kärsivä? Kellään muulla vastaavassa tilanteessa olevalla ei ole samoja ajatuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon tällä palstalla saa lukea kaikenlaista, mutta harvasta asiasta olen loukkaantunut näin pahasti. T: Lapseton ilman sitä ensimmäistäkään

Vierailija
24/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 22:05"]Ääliö. Sä et ole lapseton jos sulla on jo lapsi. Nyt älä haihattele turhia vaan opettele olemaan kiitollinen siitä mitä sulla jo on.
[/quote] Miten AP on ääliö? Minulla oli yksi lapsi ja halusin ihan kamalasti vielä toisen lapsen. Mutta ei kuulunut ei pitkään aikaan, kunnes vihdoin sain kauan kaipaamani käärön. Kyllä minä tiedän, mitä tuo tunne on. Voimia AP!

Vierailija
25/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 22:21"]te joilla ei lasta ole, voitte rakentaa elämäänne mihin vaan. Teitä on siinä kärsimässä vain kaksi ja sekundäärisessä kolme. Jos ei ole omaa lasta ei oikeasti voi tietää mitä menettää. ei ole kokenut äidin rakkautta. Sitä ei voi ennalta tietää miltä se tuntuu..
[/quote]

Kuulostaa loistavalta äidiltä joka antaa olemassa olevan lapsen kärsiä siitä, ettei äiti saa enempää vauvoja. Äidinrakkaus ei ole mikään ehtyvä luonnonvara jota pitäisi säästellä haavevauvoille, keskittyisit oikeasti rakastamaan sitä yhtä ihmettä. (Yleensä vihaan näitä "ota rennosti niin tärppää"-tyyppisiä fraaseja mutta ei kukaan voi oikeasti olla noin pakkomielteinen.)

Vierailija
26/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskaa on monenlaista, mutta siinä vaiheessa voi perustellusti kysyä tarkoitusperiä jos tekee ongelmastaan jonkun vitun suorituksen jossa pitää itseään parempana kuin muut. ap on mielestään kokenut suurempaa tuskaa kuin ne jotka eivät voi saada sitä ensimmäistäkään lasta, tai yritysissä on onnistunut mutta lapsettomuus on todellista menetyksen kautta.

tekisi mieli kommentoida terävästi, mutta jokainen osannee arvioida ihan itse miltä tuo näyttää.

Vierailija
27/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 22:07"]

Paljon tällä palstalla saa lukea kaikenlaista, mutta harvasta asiasta olen loukkaantunut näin pahasti. T: Lapseton ilman sitä ensimmäistäkään

[/quote]Mitä edes teet vauvapalstalla kun sulla ei lapsia ole? 

ap

Vierailija
28/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 22:21"]te joilla ei lasta ole, voitte rakentaa elämäänne mihin vaan. Teitä on siinä kärsimässä vain kaksi ja sekundäärisessä kolme. Jos ei ole omaa lasta ei oikeasti voi tietää mitä menettää. ei ole kokenut äidin rakkautta. Sitä ei voi ennalta tietää miltä se tuntuu..
[/quote]
Mitä ihmettä luin?! Lapsenko pitää kärsiä mukana ja kokea miten hän ei ole äidille tarpeeksi? Ja miten sen surun määrä kasvaa surijoiden määrän noustessa?

Vierailija
29/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 22:07"]

[/quote]Mitä edes teet vauvapalstalla kun sulla ei lapsia ole? 

ap
[/quote]
No kielläpä vielä sekin, nyt kun olet jo kieltänyt lapsettomuuteeni liittyvän surun. Ääliö.

Vierailija
30/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen naimisissa mutta en saa rakkautta mieheltäni. Tekeekö se minusta sinkun?

Vierailija
31/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kun luin aloituksen niin, että ap puhui vain itsestään. Hänellä nyt sattuu tuntumaan sekundäärinen lapsettomuus pahemmalta. Ei me voida hänen tunteita kieltää.

T: entinen lapseton

Vierailija
32/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jo perkele kun lapsettomilla roikkuu omat ipanat lahkeissa. Kannattaisiko olemattoman itkemisen sijaan keskittyä siihen lapseen, joka sinulla on?

Vierailija
33/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä luulen ymmärtäväni mitä tarkoitat, ap. Kun meillä oli yksi lapsi, ajattelin, että jos toista emme saa, en lähde hoitoihin, vaan olen tyytyväinen yhteen lapseen. Mutta sitten tosi kovassa vauvakuumeessa mieli muuttui, ja jos ei olisi tärpännyt, tuntui, että olisin ollut valmis tekemään hyvin paljon sen toisen lapsen saamiseksi.

Tsemppiä, ap, toivottavasti saatte vielä toisen lapsen!

Vierailija
34/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa niin päähän tällaiset "yhyy kärsin lapsettomuudesta kun toista ei tule" no et vittu kärsi. Sulla on lapsi. Ole kiitollinen siitä yhdestä.

Vierailija
35/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yksi sekundäärisesti lapseton. (Ollapa joku kuvaava synonyymi tuolle..) Sinällään lapsettomuudesta en tiedä kun esikoinen tärppäsi heti, mutta toista ei ole kuulunut kuuteen vuoteen. Omat tunteeni on toki surua mutta enimmäkseen siitä että lapsi ei ole saanut sisaruksia. Olen suunnattoman onnellinen esikoisestani, enkä kyllä rupeaisi vertailemaan omia tunteitani lapsettomiin mitenkään. Totta kai se jatkuva yrittäminen ja pettyminen syö ihmistä ja turhauttaa jne mutta olen pitänyt tunteeni omana asiana.

Toisaalta tavallaan ymmärrän kyllä ap:tä kun tietää jo mistä jää paitsi. Oikeus se on tunteisiin hänelläkin.

Vierailija
36/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 22:05"]Olenko nyt tosiaan ainut sekundaarisesta lapsettomuudesta kärsivä? Kellään muulla vastaavassa tilanteessa olevalla ei ole samoja ajatuksia?
[/quote]

Ei. Osaan olla onnellinen lapsestani. Totta kai tuntuu pahalta ettei toisenkaan lapsen hankkiminen tule helposti, mutta silti tiedän että monilla on paljon pahempi tilanne enkä loukkaa heitä tällaisella alotuksella.

Vierailija
37/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itkin kanssa joku ilta lohduttomasti kun toista lasta ei kuulunut. Sanoin että haluan niin kovasti lasta. Mies otti mua kädestä, painoi sormet huulilleni ja sanoi näyttävänsä mulle suuren salaisuuden. Talutti mut yläkertaan nukkuvan esikoisemme luo ja kuiskasi hellästi että katso, täältähän löytyi lapsi! Se pysäytti kuinka tyhmää oli surra "lapsettomuutta" kun oli jo yksi onnen lähde, oma lapsi. 

Vierailija
38/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 22:05"]Olenko nyt tosiaan ainut sekundaarisesta lapsettomuudesta kärsivä? Kellään muulla vastaavassa tilanteessa olevalla ei ole samoja ajatuksia?
[/quote]

Et ole ainut sekundaarisesta lapsettomuudesta kärsivä. Mutta olet ainut joka kehtaa aiheesta näin typerän aloituksen tehdä.

Vierailija
39/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 22:05"]

Olenko nyt tosiaan ainut sekundaarisesta lapsettomuudesta kärsivä? Kellään muulla vastaavassa tilanteessa olevalla ei ole samoja ajatuksia?

[/quote]

Et ole ainut, mutta tämä palsta on täysin väärä paikka vertaistukea hakevalle. On turha odottaa saavansa ymmärrystä täältä. Sekundäärinen lapsettomuus aiheuttaa surua yhtälailla, vaikka toki se esikoinen hieman sitä surua lievittää.

Vierailija
40/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n kannattaa viettää hetki peilikuvansa kanssa. aloituksesta päätellen edellisesta kerrasta on vierähtänyt hetki.