Hoitajat, mitä teette yksin yövuorossa?
Mitä tekemistä te yököt keksitte? Työskentelen pienessä palveluasumisyksikössä ja minulla on nyt kesällä paljon 10h 15min pituisia yövuoroja (21-7:15). Aika kuluu niin hitaasti siitä 23 alkaen, kun ei ole mitään tekemistä. Viikonloppuisin telkkarista tulee paljon leffoja, mutta nekin loppuvat yleensä kolmeen mennessä.
Meillä yökköjen tulisi hoitaa pyykit sekä tehdä voileivät ja kattaa pöytä aamiaiselle sekä tietysti myös hoitaa asukkaita tarpeen mukaan, mutta kun meillä kaikki nukkuvat sikeästi ja vain äärimmäisen harvoin joku soittaa.
Kommentit (21)
En itse ole hoitaja, mutta osastolla olleena tiedän yökköjen pelanneen usein korttia ja lautapelejä sekä virkanneen ja lukeneen kirjoja/lehtiä, sekä ihan datailleen koneella
Ainakaan ahdistuneen potilaan kanssa juttelu ei kuulu tekemisvalikoimaan
Sitä sopii miettiä. T: vaippafetisisti hoitaja
Mä tykkään kokeilla erilaisia ruoka reseptejä ja leivonnaisia, mutta en viitti syödä enään yöllä vaan säästän kotiin myöhemmäksi. Nimim. 8 kiloa lyhyessä ajassa lihonnut luultavasti yö napostelun ja epäsäännöllisen ruokavalion vuoksi
Kuka ääliö pelaa yksin jotain afrikantähteä? On jo perkele sentään tyhmä ihminen.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 13:50"]
En itse ole hoitaja, mutta osastolla olleena tiedän yökköjen pelanneen usein korttia ja lautapelejä sekä virkanneen ja lukeneen kirjoja/lehtiä, sekä ihan datailleen koneella
[/quote]
Mielenkiinnosta, missä päin suomea puhutaan "datailusta"?
Leivon usein aamuksi leipää/pullaa.
Istun tällä palstalla. Potilastyöni on erilaista; en ole sellaisessa työssä että joutusin tekemään jotain kiertoja tms vaippavarastoja täyttämään.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 13:50"]
[/quote]
Mielenkiinnosta, missä päin suomea puhutaan "datailusta"?
[/quote]Hih. En kerro :)
Askartelen synttäri- tai nimipäiväkortteja jos on ajankohtaista. Suunnittelen tulevia tapahtumia esim. tyttäreni rippijuhlia nyt viimeisimpänä. Pelaan kännykällä. Katson tv:tä. Piirrän. Surffaan netissä. Luen mielenkiintoista kirjaa tai googletan vastauksia outoihin kysymyksiin.
Minun kaverini sanoo nukkuvansa yövuoroilla. Herää kyllä kuulemma, jos potilashuoneen kello soi. Ja puhelin hälyttää parin tunnin välein, jotta hän käy tekemässä kierroksen.
Katson leffoja ja kun alkaa väsyttää niin nukun. No problem ...
Pyykkään, viikkaan, vaihdan vaippoja, käyn kierroksilla, jaan lääkkeet valmiiksi, täytän vaatekaappeja, pesen akvaarion välillä..
Meillä nukuraan, se on siis oikein tarkoitus:) on töllöt jne muutenkin vimosenpäälle, unelmaduuni. Hälytysjärjestelmät on. Työhyvinvointi hyvä, porukkaa ei koskaan saikulla. Unelma duuni, kerrankin.
En ole tehnyt vuorotyötä 16 vuoteen, mutta muistelen mitä tein työskennellessäni kirurgian vuodeosastolla. Osastolla valvoi yleensä perushoitaja ja sairaanhoitaja. Itse olin tuolloin nuori ja aika kokematon sh, mutta niin vaan piti olla vastuussa isoista toimenpiteistä toipuvista ihmisistä. Eipä siellä juurikaan luppoaikaa ollut. Iltakierto, i.v-antibiootti-kierto, pissatusta, asentojen vaihtoja, kipulääkityksiä, tippojen vahtimisia, aamuyöstä alkoi nestelistojen laskut ja erilaisten eritepussien tyhjennykset (katetrit, dreenit, stoomat yms) ensimmäisten leikkauspotilaiden valmistelutkin alkoi jo varhain aamulla. Näiden lisäksi joskus saattoi joku iäkäs potilas mennä yön aikana erittäin huonoon kuntoon ja saattoipa joku aamuyön tunteina kuollakin, syöpäpotilaita kun oli useimmat osastomme potilaat ja teimme siis myös saattohoitoa.
Harvoin oli öitä, jolloin ehti tehdä jotain muuta. No, töihin sinne mentiinkin eikä mitään pelejä pelailemaa .
Vanhainkotiaikoinani yövuorossa jaettiin lääkkeet, pestiin pyykit, siivottiin yleiset tilat (ei imurilla vaan luutulla jottei melua), valmisteltiin seuraavan päivän ruokia alustavasti (Esim salaatit ja jälkiruoka), toki asentohoito/kuivittelukierrokset 3h välein, jos joku valveilla niin seurana oloa, wc-avustamiset jne. Lisäksi huolehdimme oman kunnan turvapuhelinhälytysten vastaanoton.
Meillä myös ohjeistuksena että saa nukkua, kunhan pystyy heräämään tietyin väliajoin. Itse laitan herätyksen 1.5h välein eli nukun aikalailla "koiran unta", mutta nukunpahan kuitenkin. Kyseessä kehitysvammaisten palveluyksikkö, jossa 6 asukasta.
Hah, olisitte onnellisia! Meillä 18 asukasta ja kaikki soittavat vuorotellen, jonain yövuoroina ei ole oikeasti ehtinyt edes vessassa käymään. Kukaan ei ole innokas tekemään yövuoroja enkä yhtään ihmettele.
Vanhaan aloitukseen nosto. Itse opiskelen työn ohella, joten jos öisin aikaa, teen koulutehtäviä.
Minä kiertojen välissä katson telkkaria, katson tabletilta sarjoja, pesen asukkaiden pyykkiä, leivon asukkaille... 10,5h menee aika kepeästi.