Apua ruotsin kertaukseen, kun en ole aloittelija, mutta en osaakaan paljon mitään
Olen käynyt ruotsin kurssit joskus sata vuotta sitten enkä muista niistä paljonkaan. En pysty lukemaan ruotsin kielisiä lehtiä tai kirjoja tai katsomaan ohjelmia. En kuitenkaan ole täysin aloittelijakaan, joten on tylsä ostaa mitään alkeisoppikirjaa ja lukea jotain Jag heter Milla -tyylisiä oppikirjoja. Onko olemassa jotain hyviä oppikirjoja meille, jotka emme osaa ruotsia, mutta emme ole aloittelijoita. Pitäisikö vain opiskella kielioppia, koska voi tiivistää ruotsin kieliopin osaamisen sanaan konsukiepre?
Kommentit (11)
Kävisikö ruotsinkielen kurssista, jos katsoisit ruotsinkielisiä lastenohjelmia niin saisit palautettua sanoja ja sanontoja mieleesi?
Esim Buu-klubben. Kieli on selkeää ja suht helppoa ymmärtää.
En tiedä, mitä tuo konsukiepre tarkoittaa.
Mutta kokeile jotakin kiinnostavaa ruotsinkielistä kirjaa ja sen suomennosta.
Esim. Susanna Alakoski: Svinalängorna, suomennettuna Sikalat.
Kertoo suomalaisista, jotka muuttivat Ruotsiin työn perässä.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Duolingo.com
Olen käyttänyt Duolingoa aiemmin ja itseasiassa olen suorittanut siitä koko ruotsin, mutta en suosittele sitä. Kai siinä oppii ihan monipuolisesti sanastoa, mutta ne tehtävät on mielestäni todella tylsiä.
Duolingo sovellus on hyvä jos haluaa oppia sanastoa. YouTubesta löytyy myös videoita joissa opetetaan ruotsia. Ruotsinkieliset tv-sarjat myös hyviä oppimiseen.
Oppijoita on niin erilaisia.
Mulla ei ole mitään hajua kieliopista, subjekteista, predikaateista tai attribuuteista.
Silti kirjoitin pitkästä ruotsista een, ihan korvakuulolta. Mikä kuulosti oikealta, useimmiten oli oikein .
Olen täysin suomenkielinen.
Jos rohkeus ei riitä kansanopiston kurssille niin aloita vaikka lastenkirjoista. Kielioppia voi treenata esimerkiksi Ylen Abitreeneissä: https://yle.fi/aihe/abitreenit/ruotsi.
Voit esim kopioida kirjan kappaleen kynällä vihkoon. Ja käännät tekstin samalla. Kirjoittamalla sanat jää mieleen. Sitten kuuntelet ruotsalaisia biisejä lyriikoilla.
Aloita tärkeämmästä, blondin puheli numero.
1876 1876
Lausut numerot ruotsiksi ääneen 😄
Vierailija kirjoitti:
Aloita tärkeämmästä, blondin puheli numero.
1876 1876
Lausut numerot ruotsiksi ääneen 😄
Ai, numero vaihtunut.
Mä luulin et se on 7676 8787, vai oliko tämä sittenkin Siltsun numero?
Kokeile vaikka lukion keskipitkän ruotsin oppikirjoja.