Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koko Hubaran uusin kirja

Vierailija
05.02.2022 |

”Millainen on suomalainen ihminen. Saunoo ja syö salmiakkia? Katsoo mäkihyppyä? Alkaa HS:n otsikoimaton artikkeli 5.2. ilmestyneessä lehdessä, sivulla C2.

Tuore ja sinällään todella mielenkiintoiselta kuulosta kirja Third Culture Kids kertoo suomalaisista, jotka elävät kahden tai useamman kulttuurin risteymässä.

Olen Suomessa syntynyt, dna-testin mukaan 70 % suomalainen. Kenen puolesta saan puhua?

Syön salmiakkia, kesällä saatan saunoa, mäkihyppyä olen katsonut viimeksi 80-luvulla.

Koko Hubara ja muut kirjan tekijät puhuvat monikulttuurisuuden ja lokeroimattomuuden puolesta, mutta mikäli HS:n artikkelin aloituslause on heidän näkemyksensä suomalaisista ja suomalaisuudesta, on se jo itsessään melko räikeää stereotyypittämistä, ehkä jopa hieman alentavaa.

Kulttuureita ja monikulttuurisuutta voi katsoa monelta muultakin kantilta kuin vain etnisyyden perusteella, ja loppujen lopuksi suurin osa meistä on perimältään melkoisen monenkirjavia, kuten itsekin.

Artikkelissa toinen kirjan kirjoittaja, Mona Eid toteaa, että tällaisessa kirjassa on tärkeä, ketjä sen tekevät, ettei vähemmistöjä kuvata ulkopuolisen katseen kautta. Tämäkin on lokeroivaa, universaalin kokemusmaailman kieltämistä. Salmiakkia syövä, saunova ja mäkihyppyä katseleva suomalainen – esimeriksi Hubaran tai Eidin suomalainen äiti – ei siis voisi tai vielä pahempaa, saisi, tällaista kirjaa kirjoittaa?

"Helposti otetaan vain yksi tyyppi edustamaan jotain ryhmää, joka on kuitenkin aika kuvitteellinen", Eid sanoo. Jostain syystä usein juuri Hubaraa haastetellaan kiertohaastetteluissa, kun halutaan räväköitä kommentteja jossakin monikulttuurisuuskohussa.

Mikä on kirjoitukseni pointti? Se, että joskus ihminen voi olla sokea omassa idealismissaan, eikä itse näe lokeroivansa, stereotyyppittävänsä ja puhuvansa alentavasti.

Artikkelissa todetaan, etteivät valkoiset ihmiset kohtaisi elämässään ihonväristä johtuvia vaikeuksia. Itse olen kohdannut ihonväristä/eurooppalaisuudesta johtuvia vaikeuksia, maissa, joissa naisilla on enemmän rajoituksia kuin Suomessa, minua on pidetty lähtökohtaisesti moraalittomana ja "vapaana saaliina", koska olen eurooppalainen paljon yksin matkustava nainen.

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskeat miehet huusivat minulle Suomessa, että olen liian valkoinen.

T.kantis

Vierailija
2/95 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen tuo pointti, miten vain vähemmistöön kuuluva saisi kirjoittaa vähemmistöstä. Eli saisiko suomenruotsalainen kirjoittaa tämän kirjan, koska kuuluu vähemmistöön tai vaikkapa suomalainen, jos hän kuuluisi johonkin seksuaalivähemmistöön? Sairastaisi harvinaista sairautta? Ymmärtäisikö hän per automatik toista vähemmistöön kuuluvaa viis väliä, mistä olisi kyse, kunhan vain olisi vähemmistö? Onko kirjassa kaikki haastatetavat niputettu "vähemmistöksi"? Aika lokeroiva ja leimaava tuokin näkemys, itse pyrin aina etsimään ihmisissä yhdistäviä, en erottavia tekijöitä, vähemmän poleemista, mutta ainakin tekee elämästä yksinkertaisempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää rasistiset öyhöttäjät tulko pilaamaan tätä asiallista ketjua!

Vierailija
4/95 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei kirjoita ruskeista pojista, joita on n. 0,02 % suomalaisista, mutta jotka tekevät 40% raiskauksista.

Vierailija
5/95 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaisin Afrikkaan.

Vierailija
6/95 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko joku kirjoittamaan noita rasistisia kommentteja, jotta asiallinen ketju poistettaisiin eli Kokon ajatuksista ei saisi kirjoittaa kyseenalaistavasti?

Vierailija
7/95 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä niin haluan lukea kirjaa missä ruskea ammattivalittaja taas pätee suomalaisuudesta.

Vierailija
8/95 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko joku kirjoittamaan noita rasistisia kommentteja, jotta asiallinen ketju poistettaisiin eli Kokon ajatuksista ei saisi kirjoittaa kyseenalaistavasti?

Missä sä rasistisia kommentteja näet?

Vierailija
9/95 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä asioista ei ole koskaan voitu puhua asiallisesti tällä palstalla. Kiitos kun yritit ennen ketjun poistoa.

Vierailija
10/95 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen tuo pointti, miten vain vähemmistöön kuuluva saisi kirjoittaa vähemmistöstä. Eli saisiko suomenruotsalainen kirjoittaa tämän kirjan, koska kuuluu vähemmistöön tai vaikkapa suomalainen, jos hän kuuluisi johonkin seksuaalivähemmistöön? Sairastaisi harvinaista sairautta? Ymmärtäisikö hän per automatik toista vähemmistöön kuuluvaa viis väliä, mistä olisi kyse, kunhan vain olisi vähemmistö? Onko kirjassa kaikki haastatetavat niputettu "vähemmistöksi"? Aika lokeroiva ja leimaava tuokin näkemys, itse pyrin aina etsimään ihmisissä yhdistäviä, en erottavia tekijöitä, vähemmän poleemista, mutta ainakin tekee elämästä yksinkertaisempaa.

Vähemmistö saa kuitenkin nähtävästi vapaasti kirjoittaa valtaväestöstä. Epäilenpä myös, ettei tämä sama ”sääntö” toimi sellaisissa maissa, joissa valkoihoiset ovat vähemmistönä.

Vierailija
11/95 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää rasistiset öyhöttäjät tulko pilaamaan tätä asiallista ketjua!

Entä jos koko ketjun aihe on rasistinen öyhöttäjä?

Vierailija
12/95 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä niin haluan lukea kirjaa missä ruskea ammattivalittaja taas pätee suomalaisuudesta.

Ei tarvitse pelätä että lukisit hänen kirjoittamia kirjoja

Vierailija
13/95 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta. Minulle on ihan sama minkä värinen tämä Koko on ja mitä hän tekee.

Vierailija
14/95 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aika ankea se Kokon nostattama kohu Oneiron-kirjasta. Ja nyt Koko on itse kirjailija. Tulee mieleen, että hän on jostain muusta syystä hyvin katkera ja tämä rasismikortti on se, millä helpoiten ja kritiikittömimmin saa sympatiaa. Nuorena koko oli itsekin melko vaalea, joten sinällään ihmettelen hänen identitfioitumistaan ruskeaksi tytöksi. Toki saa identifioitua, oma asiansa, mutta tuo ääripoleeminen ja jotenkin tosi vihainen olemus. En uskaltaisi lähteä hänen kanssaan keskusteluohjelmaan maalitettavaksi, oikeasti.

Vierailija
15/95 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse pelätä että lukisit hänen kirjoittamia kirjoja

Totta, maailmassa on paljon hyvääkin luettavaa.

Vierailija
16/95 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kanssa joskus miettinyt tätä "värillinen" tai "ruskea tyttö" -käsitettä siitä näkökulmasta, että määritteleekö sen vierasperäinen nimi vai ihonväri, oma kokemus vai mikä? Jotkut ihan suomalaisista sukulaisistani ovat ihan helkkarin tummia. Joskus näin sitten ihan samansävyisen ihmisen telkkarissa, jolla oli tosin iranilainen tms. nimi. Hän viittasi itseensä termillä, oliko se nyt "ruskea", "tumma" tai "värillinen"...

Aloin miettiä tämän jälkeen, mistä se erillinen värillisyys kumpuaa, ja mitä se on, kun moni suomalainen on ihan saman sävyinen. Voiko olla "värillinen", jos ei tietonsa mukaan omaa "etnisyyttä"? Onko tämäkin osin siis sellaista erityisyyden kuplan luomista, vähättelemättä nyt kenenkään kokemusta. Onhan yhtä sukulaistani haukuttu mamuksi ja joku kaverinikin kysyi: oliko teillä jotain ulkomaalaisia kylässä? 😂 Mitä se "ruskeus" siis on? Mielenkiintoinen aihe sinällään.

Vierailija
17/95 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokon pitäisi muuttaa pois Suomesta ihan oman mielenrauhansa vuoksi. Hän ei tykkää suomalaisista, joten miksi hän on täällä? Kyllä täältä pois pääsee.

Vierailija
18/95 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kanssa joskus miettinyt tätä "värillinen" tai "ruskea tyttö" -käsitettä siitä näkökulmasta, että määritteleekö sen vierasperäinen nimi vai ihonväri, oma kokemus vai mikä? Jotkut ihan suomalaisista sukulaisistani ovat ihan helkkarin tummia. Joskus näin sitten ihan samansävyisen ihmisen telkkarissa, jolla oli tosin iranilainen tms. nimi. Hän viittasi itseensä termillä, oliko se nyt "ruskea", "tumma" tai "värillinen"...

Aloin miettiä tämän jälkeen, mistä se erillinen värillisyys kumpuaa, ja mitä se on, kun moni suomalainen on ihan saman sävyinen. Voiko olla "värillinen", jos ei tietonsa mukaan omaa "etnisyyttä"? Onko tämäkin osin siis sellaista erityisyyden kuplan luomista, vähättelemättä nyt kenenkään kokemusta. Onhan yhtä sukulaistani haukuttu mamuksi ja joku kaverinikin kysyi: oliko teillä jotain ulkomaalaisia kylässä? 😂 Mitä se "ruskeus" siis on? Mielenkiintoinen aihe sinällään.

Taannoin jokin kustantamo (en muista mikä, joku näistä isoista) julisti kirjoituskilpailun/kutsun johon toivottiin tekstejä "ruskeilta". Ohjeissa "ruskeiksi" kävivät kaikki paitsi kantasuomalaiset/länsimaalaiset, kuulemma myös venäläiset ja virolaiset(!) olivat määritelmän mukaan tarpeeksi ruskeita 😂

Mietin vaan, kuinka montaa virolaista saati venäläistä kiinnostaa olla kustantajan silmissä "ruskea"? Toki jos palkkio tästä "ruskeudesta" on kustannussopimus, niin ehkä sitten.

Vierailija
19/95 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruskeus on kulttuuria, ei ihonväri.

Vierailija
20/95 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin monta asiaa - ulkoista tai persoonaan liittyviä - joiden mukaan voi tulla syrjityksi. Ihonväri voi olla vain yksi niistä, mutta tähän aikaan kuuluu kieroutunut antivalkoinen woke-idealismi, joka on uusrasismia parhaimmillaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän