Asuntolainasta
Hei.
Haluaisin kysyä minkälaisilla tuloilla teillä on asuntolainaa?
Minun ja mieheni YHTEENlasketut NETTOtulot on n. 2800€ joo meillä on pienet palkat, mutta vakituiset työsuhteet.
Olisiko meille esim. 170 000t liian paljon lainaa vai vieläköhän menettelisi? Omakotitaloon.
1 lapsi löytyy. Asumme tällä hetkellä vuokralla ja asumiseen (vuokra+vesi+sähkö+autop) menee n. 700/kk
Kommentit (37)
Aika kunnianhimoinen suunnitelma, jos ei sitten ole selkeästi taustaomaisuutta tullut kerrytettyä (jota epäilen, sillä tällaisia laina-asioita ei silloin kyseltäisi). Noilla tuloluokilla ei kärsi kyllä tulla elämässä yhtään vastoinkäymisiä tai muutoin korttitalo kaatuu niskaan. Jos ei taustavarallisuutta ole, niin tuosta puolet halvempi asunto voisi olla realistisempi lähtökohta. Sitten ehkä 5-10 vuoden päästä ottaa se seuraava askel, jos kaikki on mennyt hyvin.
Ei ne tulot vaan menot. Ensiksi laskette omat menonne ja mietitte miten paljon teidän tarpeet kasvaa vuosien varrella (paljon asiat kallistuu, ja haluatteko törsäillä enemmän myöhemmin vai rauhoitutteko). Vasta kun olette laskeneet menonne voitte alkaa miettiä millaiseen lainaan on varaa nykyisellä elintavoillanne.
Tietenkin voittehan te katsoa vain nettotuloja, joiden perusteella saatte jonkin kokoiset lainat. Mutta nopeasti olette velka ahdingossa jos ette ole miettineet menojanne.
Ei kukaan oikeissa töissä käyvä tienaa noin vähän.
Tuskin pankki edes antaa lainaa noilla lähtökohdilla. Tai jos antaa, niin ainakin äärimmäisen huonoin ehdoin.
Vierailija kirjoitti:
Et kertonut asunnon kokoa mutta vuokra on maltillinen. Kun omassa asutte niin sähkö on noin 50€kk jos siis käyttösähkö, vesi kolmelta on monessa yhtiössä noin 60€/kk (20€/hlö). Autopaikkavuokra on meidän yhtiössä 20€/kk. Hoitovastike on meidän yhtiössä aika keskiverto eli 4€/neliö (tämä tarkoittaa 60m2 asunnossa 240€) eli jos nämä kulut ottaa pois niin maksatte asumisesta 330€/kk "hukkaan" . Jos tuosta summasta ottaa vielä asuntolainan korkokulut pois vaikka 50€/kk niin jää 290€/kk. Tämä summa jää "hukkaan". Paljon on merkitystä myös sillä onko korjauksia tulossa ostettavan asuntoon (kalleimmat putki, LVI, julkisivu, katto, salaoja, ikkunat ja ovet, hissi) nämä kyllä sitten äkkiä tuovat asumiseen lisää hintaa eivätkä ole suoraan samalla summalla nostamassa asunnon arvoa.
Teinä ehkä katsoisin myös vuokra-asunto tarjonnan.
Nyt voi löytyä joku kiva vuokra-asunto edullisesti kun on paljon asuntoja tarjolla. Tai sitten säästäisi pari vuotta. Vaikea uskoa että asuntojen hinnat hirveästi lähivuosina nousee, ovat nyt niin kalliita.
Missä omakotitalossa on sähkölasku 50€/kk?
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tulot vaan menot. Ensiksi laskette omat menonne ja mietitte miten paljon teidän tarpeet kasvaa vuosien varrella (paljon asiat kallistuu, ja haluatteko törsäillä enemmän myöhemmin vai rauhoitutteko). Vasta kun olette laskeneet menonne voitte alkaa miettiä millaiseen lainaan on varaa nykyisellä elintavoillanne.
Tietenkin voittehan te katsoa vain nettotuloja, joiden perusteella saatte jonkin kokoiset lainat. Mutta nopeasti olette velka ahdingossa jos ette ole miettineet menojanne.
Se on ihan sama, millä itse katsoo pärjäävänsä, kun ne on ne pankin laskelmat, jotka määrää.
Jos itse lasket, että nykyisellä vuokrallasi, voisit maksaa sekä yhtiövastikkeen, että lainan korot ja vielä lyhentääkin lainaa, niin pankin mielestä voi olla, ettei maksukykysi riitä ja niin oletkin sitten vuokraluukussa kiinni koko loppuelämäsi.
Asuntojen hinnat näet koko ajan karkaavat ylemmäksi ja se oman osuuden säästäminen hankaloituu koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan sama, millä itse katsoo pärjäävänsä, kun ne on ne pankin laskelmat, jotka määrää.
Jos itse lasket, että nykyisellä vuokrallasi, voisit maksaa sekä yhtiövastikkeen, että lainan korot ja vielä lyhentääkin lainaa, niin pankin mielestä voi olla, ettei maksukykysi riitä ja niin oletkin sitten vuokraluukussa kiinni koko loppuelämäsi.
Asuntojen hinnat näet koko ajan karkaavat ylemmäksi ja se oman osuuden säästäminen hankaloituu koko ajan.
Kyseessä oli pikkukaupunki Pohjois-Suomessa, joten hinnat tuskin vauhdilla nousevat.
Mä sain yksin 2000 nettotuloilla 110 000. Omaa rahaa piti olla 20 000. Pankista laina vain 70% asunnon arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä oli pikkukaupunki Pohjois-Suomessa, joten hinnat tuskin vauhdilla nousevat.
No sitten on samalla parempi varautua siihen, että siitä pikkukaupungin asunnosta et saa ikinä rahojasi pois.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain yksin 2000 nettotuloilla 110 000. Omaa rahaa piti olla 20 000. Pankista laina vain 70% asunnon arvosta.
Antamasi luvut eivät täsmää.
Jos lainan osuus on 70% ja lainasumma on 110 000, niin asunto maksoi noin 157 000. Sulta puuttui siis vielä lainan jälkeenkin 27000 asunnon hinnasta.
Hirveitä lainoja te otatte. 50t. saisi ihan kelvollisia asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Hirveitä lainoja te otatte. 50t. saisi ihan kelvollisia asuntoja.
Mistä ja minkälaisia?
Toki nykyään voi töitä tehdä etänäkin, mutta kun siihen asuntoon pitäisi saada edes säällinen netti.
Provo tai olette erkaantuneet todellisuudesta todella pahasti. 100t€ teille maksimi laina.
Mitä kuluja tulee lainan lisäksi? Lämmitysmuoto? Aika iso laina tuloihin nähden. Asuntolainojen korot nousee 1-2 v. kuluttua...
Meillä oli 195t 4000 nettotuloilla, ja oli mun mielestä maksimi. Nyt jo puolet maksettu pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalta kohdalta voin sanoa että pankki laski minulle isomman lainan kuin olisin kyennyt maksamaan. Valitettavasti pankit käyttävät tiettyjä kaavoja lainan laskemiseen, jotka eivät ota huomioon täysin lainanhakijan elämäntapoja. Osa pankeista ohjaa lainan hakijaa laskemaan heidän lomakkeiden kanssa elämisen kustannuksia, mutta lainahakemus hetkellä kaikkea ei osaa ottaa huomioon.
Ps. Sivussa mainitut sähkökulut ei kuulosta järkeviltä okt osalta, ellei sitten ole öljy/kaukolämpö. Mutta sitten niiden kustannukset onkin aivan jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalta kohdalta voin sanoa että pankki laski minulle isomman lainan kuin olisin kyennyt maksamaan. Valitettavasti pankit käyttävät tiettyjä kaavoja lainan laskemiseen, jotka eivät ota huomioon täysin lainanhakijan elämäntapoja. Osa pankeista ohjaa lainan hakijaa laskemaan heidän lomakkeiden kanssa elämisen kustannuksia, mutta lainahakemus hetkellä kaikkea ei osaa ottaa huomioon.
Ps. Sivussa mainitut sähkökulut ei kuulosta järkeviltä okt osalta, ellei sitten ole öljy/kaukolämpö. Mutta sitten niiden kustannukset onkin aivan jotain muuta.
Tuskin pankki sinua pystyi pakottamaan ottamaan enemmän lainaa kuin halusit?
Lähinnä halusin tällä aloituksella saada selville miten ihmiset samassa tuloluokassa kuin me ovat selvinneet tuollaisesta lainamäärästä.
Meille tosiaan pankki on sanonut että tuon verran me saamme lainaa jos on tarve.
Ap