Päästäisitkö 16-vuotiaan lapsesi kaverin kanssa kahdestaan ulkomaille?
Molemmat ovat 16-vuotia vastuullisia ja luotettavia nuoria. Haluaisivat nyt kesällä lähteä yhdessä lomalle viikoksi jonnekin etelään. Kertokaa mielipiteitänne tähän asiaan, ja omia kokemuksia lasten ulkomaillelähdöstä jos niitä on!
Kommentit (77)
Kyllä päästäisin. Koin ensimmäisen seksisuhteeni lomareissulla 16 vuotiaana. Olimme kaverini kanssa Italiassa. Suhde ei johtanut seurusteluun, mutta olen tuon 5 vuotta vanhemman italopojan kanssa fb kaveri vieläkin.
Minä olin kans reilaamassa 16 kjesäisenä. Meitä oli kolme kaverustaa. Jännä yhteensattuma, mekin nimittäin (kaksi meistä) menetimme neitsyytemme sillä reissulla :). Kiertelimme pääasiassa Etelä-Ranskassa.
Olen 17-v, mutta en edes harkitsisi päästämistä.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 16:27"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 13:52"]Ensireaktioni oli että en todellakaan. Sitten muistin, että reilasin itse tuossa iässä kaverini kanssa ja ihan hyvin pärjättiin. Eikä tuo penska taida olla äitiään tyhmempi, joten pitäisi se varmaan päästää jos tahtoisi. [/quote] Maailma on muuttunut pahemmaksi sitten meidän nuoruuden.
[/quote]
Maailma on nykyään paljon turvallisempi, nopea ja koko ajan saatavilla oleva tiedonvälitys saa vain ihmiset ajattelemaan että nykyään on turvattomampaa. Lisäksi liikennekuolemat, -onnettomuudet yms. ovat vähentyneet, esimerkiksi Suomessa kuoli liikenneonnettomuuksissa 1990-luvun alussa yli 1000 ihmistä, nykyään alle 300 vuodessa.
[/quote]
Tuolla turvallisuudella ainakin minä tarkoitin esim. lisääntyneitä (joukko)raiskauksia, rasismia, seksuaalista ahdistelua (etenkin valkoisiin tyttöihin kohdistuvaa ahdistelua) joka kohdistuu yhä nuorempiin ja yhä avoimemmin, sukupuolitautien räjähdysmäistä yleistymistä, maksuvälinepetoksia (nykyään esim. kännykän varastamalla voi päästä käsiksi jopa pankkitietoihin tai muuten aiheuttaa merkittävää haittaa, huumeet (ja tyrmäystipat ym.) ovat ihan eri ulottuvuuksissa ja eri tavalla saatavilla kuin ennen, ihmiskauppaan etsitään nykyään aktiivisesti uhreja myös ns. hyväosaisten joukosta yms.
Maailma on todellakin muuttunut paljon, eikä ole liioiteltua sanoa että ennen oli monelta osin turvallisempaa.
Riippuu ihan nuoresta mutta omiani en päästä koska eivät ole vielä tarpeeksi kypsiä. Pärjäävät varmasti jos vain kaikki menee ok mutta jos tulee vähänkin ongelmia ja kaikki ei mene putkeen niin sitten tulee ongelmia kun eivät kykene niistä vielä itse selviytymään. Tunnen omani niin hyvin että on aika hyvä on käsitys mistä selviävät ja mistä ei...
En päästäisi. Ota selville ainakin onko ehkäisyä ja kasa kortsuja mukaan kaiken varalta. Et kai halua tulla mummuksi ennenaikojaan???? Liikaa houkutuksia.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 23:14"]
Kyllä päästäisin. Koin ensimmäisen seksisuhteeni lomareissulla 16 vuotiaana. Olimme kaverini kanssa Italiassa. Suhde ei johtanut seurusteluun, mutta olen tuon 5 vuotta vanhemman italopojan kanssa fb kaveri vieläkin.
[/quote]
Oliko tuo siis perustelu sille, miksi päästäisit oman lapsesi..?
Kun olin 16v vanhempani paastivat minut viikoksi Lontooseen kaverini kanssa. Kaverini oli heille tuttu monen vuoden takaa. Viikko meni ihan hyvin, eika tullut rymyttya tai riekuttua sopimattomasti, vaikka tiedan kylla, etta vanhempani varmasti miettivat, etta mitahan tasta tulee... Muutin sitten kesan lopussa toiseen kaupunkiin aloittaakseni lukion.
Vanhempana varmaankin tunnet lapsesi parhaiten. Mutta uskon myos, etta kylla nuorillakin on aivot, joita he kayttavat. Etenkin silloin, kun heille annetaan vapautta tehda niin, eika jatkuvasti vahdata. Joskus kylla ajattelen, etta en ole varma uskaltaisinko paastaa omia lapsiani (jos sellaisia olisi) tuossa iassa ulkomaanmatkoille.
Minulle tuo viikon reissu oli hyva kokemus. Olin aiemminkin saanut pienia maaria vapautta, jotka joskus osasin kayttaa asianmukaisesti ja joskus en. Kuuluu kai tuohon ikaan ja ihmisyyteen muutenkin.
Olin yksin interrail-matkalla kolme viikkoa kun olin 16v - hienosti meni!
PS: olin harrastanut seksia aikaisemmin samana kesana (vihdoinkin...) ja matkalla oli pari kivaa seikkailuakin :o).
PS2: nykyisin asun yhdessa niista suurkaupungeista joissa kavin silloin 16-vuotiaana
Mää oon ollut kaverien kanssa 16-17-vuotiaana Venäjällä 10 päivää. Ja Berliinissä viikon. Ja hyvin meni.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 23:29"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 23:14"]
[/quote]
Oliko tuo siis perustelu sille, miksi päästäisit oman lapsesi..?
[/quote]
Halusin vain sanoa että lapsesi on kehittymässä naiseksi ja sinun hyväksyä tämä. Ei siinä ole mitään vaarallista ;)
Riippuisi niin paljon teineistä, kaverista ja kohdemaasta. Mä en itse tuon ikäisenä uskaltanut reissata, vaikka monet ikätoverit matkusteli itsenäisesti ja minuakin pyydettiin mukaan. Mulla oli jo kotimaasta ikäviä ahdistelukokemuksia, samoin perheen ulkomaan reissuilla oli aina joku perässä hiihtäjä, ihastunut ikätoveri jota sain pakoilla. Olin liian kiltti, lapsellinen ja vieläpä nätti isoon maailmaan (huono kombo). Olisin varmaan saanut jonkun ahdistelijan kimppuuni enkä olisi osannut pitää puoliani. Toivon todellakin, että omat tytöt ei ole yhtä idioottimagneetteja.
En tosiaan päästäisi, mulla on vielä kovin tuoreessa muistissa kaikki ne perseilyt mitä tuli tehtyä. Ja vanhempani kyllä pitivät mua vastuullisena ja luotettavana, kyllä 16-vuotias osaa valehdella jo aika sujuvasti. Mulla oli tapana esim. jemmata yöpaita pihalle pussissa. Jos tulin kotiintuloajan jälkeen kotiin ja vanhemmat oli nukkumassa, vedin yöpaidan ulkona päälle, heitin kamat pussiin ja äkkiä pois silmistä sisällä, vähän tukkaa pörrölle. Kun äiti tuli vihaisena motkottamaan kotiintuloajasta, kun heräsi mun kolisteluun, koiranpentuilme ja "eiku mä tulin jo tunti sitten, mut puhuin yläkerrassa/pihalla puhelimessa ja nyt tulin peseen hampaita. Kato ku mullahan on yövaatteetki päällä!" Aina meni läpi.
Itse olen 16v enkä uskaltaisi kyllä lähteä varsinkaan jonhonkin etelä-euroopan maahan yksin. Sen verran pelkään raiskatuksi tai tapetuksi tulemista. Joku Saksan kaupunkikohde kuulostaisi turvallisemmalta. Äitini kyllä luultavasti päästäisi jos haluaisin.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 13:52"]Ensireaktioni oli että en todellakaan. Sitten muistin, että reilasin itse tuossa iässä kaverini kanssa ja ihan hyvin pärjättiin. Eikä tuo penska taida olla äitiään tyhmempi, joten pitäisi se varmaan päästää jos tahtoisi.
[/quote]
Maailma on muuttunut pahemmaksi sitten meidän nuoruuden.
Riippuu nuoresta. Kaikki nuoret eivät varmasti ole sillä tasolla että kannattaisi päästää, mutta kyllä niitä joitakin vastuullisia ja omatoimisia löytyy. Itsekin olisin varmaan kaverin kanssa pärjännyt ihan hyvin matkalla tuon ikäisenä. Omaa lasta en silti päästäisi, en vaan halua ottaa mitään riskejä. Kerkiää sitten myöhemminkin matkustelemaan.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 16:20"]Olin yksin interrail-matkalla kolme viikkoa kun olin 16v - hienosti meni!
PS: olin harrastanut seksia aikaisemmin samana kesana (vihdoinkin...) ja matkalla oli pari kivaa seikkailuakin :o).
PS2: nykyisin asun yhdessa niista suurkaupungeista joissa kavin silloin 16-vuotiaana
[/quote]
Trolli, interail toimii vain Euroopassa ja Euroopadta puuttuvat suurkaupungit.