Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos tekee passihakemuksen alustavasti netissä?

Vierailija
12.06.2015 |

Niin mitä poliisiasemalla vielä pitää tehdä?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
2/8 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisiasemalla pitää jonottaa. Varma tieto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 19:32"]Poliisiasemalla pitää jonottaa. Varma tieto.
[/quote]
Ei tarvitse jos varaa ajan!

Vierailija
4/8 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa alustavasti? Mitä näistä et voi tehdä verkossa:

Voit tehdä passihakemuksesi kokonaan verkossa ilman käyntiä poliisiasemalla, jos seuraavat edellytykset täyttyvät:

Sinulta on otettu sormenjäljet ja nimikirjoitusnäyte passia varten enintään 6 vuotta sitten. Aiempi passi, jota varten sormenjäljet on otettu, voi olla tavallisen passin ja Ahvenanmaan passin lisäksi myös väliaikainen passi, väliaikainen Ahvenanmaan passi, diplomaattipassi tai virkapassi. Passin ei tarvitse olla voimassa. Edellistä passia myönnettäessä passinhakijan on täytynyt olla vähintään 12-vuotias, koska muuten sormenjälkiä ei ole. Sormien, joista jäljet otettiin, täytyy olla edelleen tallella eivätkä ne saa olla silminnähden huonommassa kunnossa. Jos sinulta ei ole saatu sormenjälkiä pysyvästä syystä, passihakemuksesi voidaan käsitellä ilman käyntiä, mikäli muut edellytykset täyttyvät.
Nimesi on edelleen sama kuin edellisessä passissasi. Jos nimesi on muuttunut edellisen passisi myöntämisen jälkeen, passirekisterissä oleva nimikirjoitusnäytteesi ei ole enää ajantasainen.
Hakemukseen on liitetty riittävän tuore, laatuvaatimukset täyttävä valokuva sähköisessä muodossa. Jos passirekisterissä on enintään 6 kuukautta vanha kuvasi, asiointipalvelu antaa liittää sen hakemukseen. Useimmiten näin ei ole, ja uusi kuva on toimitettava Lupahallinnon valokuvapalvelimen kautta. Uutta kuvaa verrataan poliisissa aiempiin kuviin. Jos virkailija ei pysty varmistumaan, että kuvat esittävät samaa henkilöä, hän kutsuu sinut tunnistettavaksi.

Käy ensin otattamassa itsestäsi sähköinen passikuva ja laita hakemus vireille vasta sitten.

http://www.poliisi.fi/passi/passin_hakeminen/passihakemus_verkossa

Vierailija
5/8 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tätä samaa. Ilmeisesti mun täytyy ainakin käydä antamassa sormenjäljet (koska nykyisessä passissa ei ole) ja sitten allekirjoitus.

Vierailija
6/8 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vanha 10 vuoden passi ja nyt kävin hakemassa uuden. En täyttänyt etukäteen mitään, kävin otattamassa uudet kuvat ja menin kuvatunnuksen kanssa konttorille. Siellä virkailija laittoi tietoni koneelle, otti kuvatunnuksen ylös ja otatti sormenjäljet + allekirjoituksen. Tiskillä meni ehkä 10-15 minuuttia, eli ei pitkään, eikä varmaan kauheasti olisi nopeuttanut, jos olisin itse kirjoittanut netissä oman nimeni johonkin kaavakkeeseen.

Vierailija
7/8 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin eilen passikuvani itse. Meni läpi poliisin laaduntarkastuksesta. Ei ole kovin vaikea homma ottaa passikuvaa jos käytössä hyvä kamera ja Photoshop. Vois melkein ottaa itselleen harrastuksen muokata 5€ passikuva mulle lähetetystä kuvasta :)

Vierailija
8/8 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormenjäljet passia haettaessa, nimikirjoitus henkilökorttia haettaessa. Passi- ja henkilökorttihakemuksen voi laittaa vireille ja maksaa etukäteen, mutta monet joutuvat silti asemalle käymään.