Imetys ehkäisynä - käyttäisitkö?
Aina hoetaan että imetys ei ole ehkäisy. Kuitenkin tutkimusten mukaan mikäli vauva on alle 6 kk, imetysvälit on alle 4 h ja lisäruokaa ei anneta, sen pitäisi olla yhtä tehokas kuin kondomi. Oletko luottanut sen ehkäisytehoon vai käytitkö jotain muuta menetelmää?
Itse en oikein luota, mutta emme käytä muutakaan ehkäisyä. Minulla on aina ollut erittäin voimakkaat ovulaatio -oireet, kuvittelen huomaavani kun se tulee. Toisaalta vahinkokaan ei mikään katastrofi olisi. Nyt aloitamme kiinteitä, mietin että miten jatketaan. Ennen oli käytössä varmat päivät :)
Kommentit (40)
En alkaisi leikkimään turhaan. Kuukautiseni ovat alkaneet kaikkien kolmen lapseni syntymän jälkeen n. 4-7 viikon päästä vaikka olen imettänyt lapsia ilman korvikkeita. Minullakin kaikki kolme ovat saaneet alkunsa heti. Anna ap siis vauvasi olla edes hetken perheen vauva ja älä pelleile tällaisilla asioilla.
Työkaverilla on kaksi lasta kolmesta näitä "täysimetyksen aikana naisen ei pitäisi tulla raskaaksi" tapauksia. Onnea valitsemallasi tiellä.
Miksi sitten ihan virallisilla sivuilla edes puhutaan tästä? En ala käyttämään hormonaalista ehkäisyä ja kondomi on ikävä. Mitä ehkäisyä olette käyttäneet? Olemme puhuneet toisesta pienellä ikäerolla, imetys, melko harva seksi ja se että minulla ei ole mitään tuntemuksia hormoonitoiminnasta alentavat raskauden todennäköisyyttä mielestäni melko paljon.
Äitini luotti imetyksen ehkäisevään tehoon. Minulle syntyi pikkusisko, kun olin 10 kk.
Voishan tuota kokeilla! Mitä sillä ehkäistään? Nestehukkaa?
Toimii tosi hyvin jos lapsia haluaa. Meilläkin piti ensimmäinen vierottaa että toinen pääsee tissille. Ikäeroa tuli reilu vuosi, mutta korostetaan nyt että ei ollut tarkoituskaan käyttää ehkäisynä mitään.
Minulla imetys toimi ehkäisynä, pillerit eivät. Luottaisin sen ekan 4 kk jos imetysvälit ovat aina lyhyet. Yksikin pitkä väli ja ehkäisy käyttöön. Samoin kun ruokaa alkaa mennä.
Voisin käyttää. Olen imettänyt kaikkia lapsia yli vuoden ja kuukautiset ovat alkaneet aina pari kuukautta imetyksen lopettamisen jälkeen. Kun ei ole ovulaatiota tai kuukautisia, ei käsittääkseni voi tulla raskaaksikaan.
Mulla vauva 4 kk eikä menkkoja , tätä lasta tehtiin yli 2 vuotta ja toinen lapsi saisi tulla jos olisi tullakseen. Mutta mulle tehtiin sektion ja koska haluan sen parantuvan varmasti täysin on käytössä kondomi. Ilman sektiota uskaltaisin mennä riskillä.
No, vauva on 4 kk, täysimetyksellä ja menkat alkoi juuri :/ luottaisin imetyksen tehoon jos synnytyksestä on max 4 kuukautta, vauva täysimetyksellä, lyhyet imetysvälit. Raskauduin viimeksi edellisen ollessa 7 kk ja pelkkää tissiä sai. Se nyt ei maata kaatanut :)
No kuukautisetkin alkoi 2kk synnytyksen jälkeen tiheästä imetyksestä huolimatta, niin ei olis tullut mieleenkään käyttää imetystä ehkäisynä. Mutta jos uusi raskaus ei olisi maailmanloppu eikä aborttia olisi tarkoitus tehdä, niin ehkä sitten.
Ehkä tässä voisi ottaa keskeytetyn käyttöön siihen asti että pystyy alkaa tarkkailemaan varmoja päiviä. Tarkkailen toki nytkin merkkejä. Mutta juu, täytyy varmaan joku ratkaisu miettiä kun tuo nyt alkaa kiinteitä syömään. Ehkä selibaatti.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 08:32"]
No, vauva on 4 kk, täysimetyksellä ja menkat alkoi juuri :/ luottaisin imetyksen tehoon jos synnytyksestä on max 4 kuukautta, vauva täysimetyksellä, lyhyet imetysvälit. Raskauduin viimeksi edellisen ollessa 7 kk ja pelkkää tissiä sai. Se nyt ei maata kaatanut :)
[/quote]
Siis 7kk ikäinen sai pelkkää tissiä?
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 08:38"]
Ehkä tässä voisi ottaa keskeytetyn käyttöön siihen asti että pystyy alkaa tarkkailemaan varmoja päiviä. Tarkkailen toki nytkin merkkejä. Mutta juu, täytyy varmaan joku ratkaisu miettiä kun tuo nyt alkaa kiinteitä syömään. Ehkä selibaatti.
[/quote]
Keskeytetty toimii hyvin kun sen osaa oikein tehdä.
Toimii kyllä kunhan mies ei sitten laukea pilluun, voi antaa suukin lisäksi myös pyllyä.
Käytin imetystä ehkäisynä ja tulun raskaaksi. Ikäeroa lapsilla on 11 kk. Onnea vaan imetys"ehkäisyyn".
Kuka provoilee tänään oikein urakalla? Tämä ja sitten "Jätin vauvani kaupassakäynnin ajaksi nurmikolle makaamaan"-aloitus.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 08:39"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 08:32"]
[/quote]
Siis 7kk ikäinen sai pelkkää tissiä?
[/quote]
Joo, kiinteitä siis tuputettiin pitkin päivää, mutta ei kelvannut. Rintamaidon koostumus ilmeisti muuttui radikaalisti, kun vauvalle alkoi raskautumisen jälkeen kiinteät maistua, ja samalla hän vierottautui itse tissistä :)
Miksi tämä olisi provo? Esim tässä linkissä imetys mainitaan ensimmäisenä.
http://www.terve.fi/vauvaika/imetys-ja-ehkaisy
Neuvolassa varmaan varoittelevat kun ihmiset ei tajua että kokonaan nukuttu yö tai korvikkeen anto vaikuttavat.
En luottaisi, vaikka omalla kohdalla kuukautiset ovat alkaneet vasta noin vuoden kuluttua vauvan syntymästä ja raskaaksi tuleminen ollut muutenkin vaikeaa. Jos ei halua vauvaa, käyttää ehkäisyä.