Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetys ehkäisynä - käyttäisitkö?

Vierailija
11.06.2015 |

Aina hoetaan että imetys ei ole ehkäisy. Kuitenkin tutkimusten mukaan mikäli vauva on alle 6 kk, imetysvälit on alle 4 h ja lisäruokaa ei anneta, sen pitäisi olla yhtä tehokas kuin kondomi. Oletko luottanut sen ehkäisytehoon vai käytitkö jotain muuta menetelmää?

Itse en oikein luota, mutta emme käytä muutakaan ehkäisyä. Minulla on aina ollut erittäin voimakkaat ovulaatio -oireet, kuvittelen huomaavani kun se tulee. Toisaalta vahinkokaan ei mikään katastrofi olisi. Nyt aloitamme kiinteitä, mietin että miten jatketaan. Ennen oli käytössä varmat päivät :)

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on valistuksen taso Suomessa, kun naiset ovat näin pihalla?? Ei helv...!

Vierailija
2/40 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi sitten virallisilla sivuilla sanotaan että kriteereiden täyttyessä imetys ehkäisee??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole luottanut. Minulla alkoi ekan lapsen jälkeen 3kk päästä säännölliset menkat. Tokan lapsen jälkeen 7kk päästä. Kolmannen jälkeen taisi mennä 9kk.

Valkovuodon lisääntyminen synnytyksen jälkeen ennakoi kuukautisvuodon käynnistymistä.

Vierailija
4/40 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 23:12"]

Iso osa aborteista tehdään juuri synnyttäneille naisille, jotka ovat luottaneet imetyksen ilmeisen epävarmaan ehkäisytehoon.

[/quote]

Ei vain iso osa vaan isoin.

Vierailija
5/40 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 09:57"]

No miksi sitten virallisilla sivuilla sanotaan että kriteereiden täyttyessä imetys ehkäisee??

[/quote]

Lähde?

Vierailija
6/40 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimi täysimetys ehkäisynä, tosin mulla alkoikin kuukautiset 6kk synnytyksen jälkeen, eli kuukausi siitä kun oli otettu myös kiinteät mukaan. Kun vauva oli sitten 10kk, tein positiivisen raskaustestin. Mulla jylläsi hormonit aika tavalla, kävin todella kuumana mieheeni ja mies halusi lisää vauvoja. Mua taas kiihotti se ajatus, että ollaan vähän tuhmia kun ei käytetä ehkäisyä. No, nyt tosiaan raskaus on puolessavälissä, vieläkin joskus meinaa ajatus näinkin pienestä ikäerosta hirvittää, mutta ovat ne muutkin pärjänneet. Jatkossa mun neuvoni muille on, että jos vähänkin mietityttää, ehkäiskää! Ja täysimetykseen en luottaisi sit kuitenkaan. Enkä siihen, että "tuntee oman ovulaationsa". Niin mäkin luulin tuntevani.

Vierailija
7/40 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:21"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 09:57"]

[/quote]

Lähde?
[/quote]

http://www.terve.fi/vauvaika/imetys-ja-ehkaisy

http://www.tohtori.fi/?page=1750363&id=1227669

Googlaa LAM

Vierailija
8/40 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toiminut aina siihen kun lapsi ollut melkein 2,sitten tullut seuraava mutta meillä ei ole ollut niin väliä vaikka tuliskin että siis kaikki ovat olleet tervetulleita.Mutta meillä toiminut!

Kyllä täysimetysa ehkäisee raskautta näin se on mutta ei kannata olla kovin vakavissaan vaan toivottaa seuraava tervetulleeksi jos on tullakseen!

Vierailija
9/40 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:47"]Meillä toiminut aina siihen kun lapsi ollut melkein 2,sitten tullut seuraava mutta meillä ei ole ollut niin väliä vaikka tuliskin että siis kaikki ovat olleet tervetulleita.Mutta meillä toiminut!

Kyllä täysimetysa ehkäisee raskautta näin se on mutta ei kannata olla kovin vakavissaan vaan toivottaa seuraava tervetulleeksi jos on tullakseen!
[/quote]

No tällä asenteella mekin ollaan. Jos edes harkittaisiin aborttia "vahingon" sattuessa, ei missään tapauksessa pelleiltäisi näin. Mietin mikä on todennäköisyys pitkittää ikäeroa esim 1,5 vuoteen. Ilmeisesti olematon kun KAIKKI on saaneet 2h imetysväleistä huolimatta vauvan 10 kk edellisestä :D nojoo, tuota vaaraa ei enää ole meillä. Nyt varmaan hormonit alkaa palautumaan.

Vierailija
10/40 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis voi tulla raskaaksi vaikka ei ole kuukautisia, eikä ovulaatiota? Itselläni on ollut hormonitoiminta täysin pysähdyksissä koko 1,5 vuoden imetyksen ajan, enkä raskautunut.

Tämähän mahdollistaisi senkin, että voisi vielä lisääntyä 50 vuotiaanakin, kun ei ovulaatioita/kuukautisia tarvita.

Vierailija
11/40 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei käytä ehkäisyä synnytyksen jälkeen niin joskus se ovis tulee ja silloin voi tulla raskaaksi ja jos heti tärppää niin silloinhan ei tule yksiäkään menkkoja synnytyksen jälkeen. Eli kyllä se ovis tarvitaan mutta ei menkkoja.

Ystäväni täysimetti ja lasten ikäeroksi tuli vuosi...tuli uudelleen raskaaksi heti ekasta oviksesta koska menkkoja ei ehtinyt tulla 1.synnytyksen jälkeen kertaakaan.

Minä osaimetin ja ekat menkat tuli tasan 28 pv synnytyksen jälkeen...minulla on 28 päivän kierto eli heti kroppa palautui. Toisella kerralla menkat tuli 6 viikkoa synnytyksen jälkeen.

Vierailija
12/40 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

34...kai nyt tyhmempikin ymmärtää että ovis tarvitaan että voi tulla raskaaksi! Ja onhan näitä 5kymppisiä "yllätysvauvojen" äitejäkin ollut kautta aikojen. Vaihdevuodet ovat jo alkaneet ja sitten viimeisillä voimilla munasarjat vielä toimii ja naps raskaus alkaa...

Jos sinulla ei ole siis vaihdevuodet tai joku sairaus niin ennemmin tai myöhemmin sinullekin tulee se eka ovis ja jos et tule raskaaksi niin sitten tulee menkat. Ja jos tulet heti raskaaksi niin menkkoja ei tietenkään tule.

Vierailija
13/40 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sinä 34 et ole kovin hedelmällinen ja pelkkä imetys riittää sinulle ehkäisyksi niin monelle muulle se ei riitä. Ja ehkä teillä on seksiä harvoin niin sekin vaikuttaa. Ja jollekin se seksin vähyyskään ei tehoa kun vaikka olisi kerran kuussa seksiä niin tulevat raskaaksi ;)

Vierailija
14/40 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja mulla ollu kyllä kuukautiset ihan heti mikä sinänsä ihmeellistä vaikka olen vauvoja täysimettänyt ja tosiaan on lapsi ollut melkein 2 vuotta kun seuraava saanut alkunsa ja kaikki siltikin vähä tekemällä tehtyjä.

Että kyllä se imetys "suojaa" raskaudelta vaikka olisikin kuukautiset.Jos siltä nyt täytyy suojautua,ei nyt mikään kauhean hirveä asia mun mielestä!:)

Jos muuten on varovainen ja peseytyy kunnolla seksin jälkeen ja vähä välttää parhaita päiviä niin kyllä se suojaa jos ei ole niin kovin tarkkaa tuleeko piltti vai ei.

Vierailija
15/40 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:58"]Eli siis voi tulla raskaaksi vaikka ei ole kuukautisia, eikä ovulaatiota? Itselläni on ollut hormonitoiminta täysin pysähdyksissä koko 1,5 vuoden imetyksen ajan, enkä raskautunut.

Tämähän mahdollistaisi senkin, että voisi vielä lisääntyä 50 vuotiaanakin, kun ei ovulaatioita/kuukautisia tarvita.
[/quote]

Ei. Ovulaatio tarvitaan raskaaksi tulemiseen. Tämän imetysehkäisyn kanssa ongelma onkin juuri se, että mistään ei voi tietää koska se ensimmäinen ovulaatio tulee! Kuukautiset kun tulevat aina vasta ovulaation jälkeen. Se voi tulla 2 kk tai 12 kk synnytyksen jälkeen. Siksi ei missään nimessä pidä leikkiä ehkäisyn kanssa vaikka kuinka täysimettäisi, jollei ole valmis tulemaan uudestaan raskaaksi. En ymmärrä miten vaikea tämä voi olla käsittää. Suurin osa aborteista tehdään alle 1-vuotiaiden äideille ja kyllä siihen on syynsä.

Vierailija
16/40 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:04"]Joo ja mulla ollu kyllä kuukautiset ihan heti mikä sinänsä ihmeellistä vaikka olen vauvoja täysimettänyt ja tosiaan on lapsi ollut melkein 2 vuotta kun seuraava saanut alkunsa ja kaikki siltikin vähä tekemällä tehtyjä.

Että kyllä se imetys "suojaa" raskaudelta vaikka olisikin kuukautiset.Jos siltä nyt täytyy suojautua,ei nyt mikään kauhean hirveä asia mun mielestä!:)

Jos muuten on varovainen ja peseytyy kunnolla seksin jälkeen ja vähä välttää parhaita päiviä niin kyllä se suojaa jos ei ole niin kovin tarkkaa tuleeko piltti vai ei.
[/quote]

Anteeksi mutta pakko tarttua tuohon peseytymiskohtaan... Mitenkään et voi saada itseäsi pestyä niin etteikö siittiöitä jäisi sisälle, ellet sitten jotain happoa sinne heitä. Ja sittenkin se yksi siittiö on saattanut jo ehtiä kohdunkaulasta sisään.

Vierailija
17/40 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset alkoi molemmilla kerroilla kun jälkivuoto loppui. Täysimetin molempia. En luottaisi siis pätkääkään.

Vierailija
18/40 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa aborteista tehdään juuri synnyttäneille naisille, jotka ovat luottaneet imetyksen ilmeisen epävarmaan ehkäisytehoon.

Vierailija
19/40 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 23:12"]Iso osa aborteista tehdään juuri synnyttäneille naisille, jotka ovat luottaneet imetyksen ilmeisen epävarmaan ehkäisytehoon.
[/quote]

Minua kiinnostaisi tietää täytyykö näillä nuo edellä mainitut kriteerit.

Vierailija
20/40 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käyttäisi  ehkäisynä  imetystä!  Mulla  aina alkanut  kuukautiset 2 viikkoa jälkivuodon loppumisen jälkeen säännöllisinä  (vaikka vauva täysimetyksellä). Ja  lisäksi  5 kertaa olen ollut raskaana  ja 4 näistä raskauksista on tärpännyt  ekasta kierrosta! Olis meillä ollut melkoista venäläistä rulettia. ..