Miten päästä aknesta eroon?
Mulla on useamman vuoden olut akne ja se ei lähde millään pois. Kaikki keinot on käytetty antibioottikuurit, apteekin aineet ja omat konstit. Olisko jotain keinoa?
Kommentit (43)
Nuo huuhaa keinojen ylistäjät ei tiedä mikä on oikea akne.
Roaccutan=Isotretinoiini auttaa.
T. Kokemusta on
Ihan turhia nää ruokavalio tai pesu ohjeet. Jos on paha acne, ei näillä asioilla ole mitään merkitystä. Nuoresta saakka olen kärsinyt huonosta ihosta. Välillä auttoi e-pillerit, jossain vaiheessa ei. Tuli raskauksia ja ihon kunto vaihteli. Lopulta sain tarpeekseni ja reilu kolmikymppisenä söin vihdoin roaccutan kuurin. Olen syönyt sen kahdesti. Ikää tällä hetkellä 45 ja edelleen silloin tällöin tulee finni sinne ja tänne. Mutta ihan tyytyväinen olen ihooni tällä hetkellä.
Valitettavasti molemmat lapset ovat perineet huonon ihon. Tyttärellä kokeiltiin vaikka ja mitä, mutta eipä ne mitään auttaneet. 17v söi pitkän roaccutan kuurin (9-10kk) ja nyt iho on pysynyt hyvänä. Poika pian 13 on finnejä. Ensin söi antibiootti kuurin, auttoi vähän. Nyt on vaan öisin voide käytössä. Seurataan tilannetta. Aika helposti annetaan kyllä roaccutan, se on sitten seuraavaksi tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Nuo huuhaa keinojen ylistäjät ei tiedä mikä on oikea akne.
Roaccutan=Isotretinoiini auttaa.
T. Kokemusta on
Ruokavalio ei ole huuhaata. Mutta se ei auta, jos vain "vähentää suklaan ja sipsien syömistä", vaan vaaditaan tiukkaa otetta.
Oletko käynyt ihotautilääkärillä?
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhia nää ruokavalio tai pesu ohjeet. Jos on paha acne, ei näillä asioilla ole mitään merkitystä. Nuoresta saakka olen kärsinyt huonosta ihosta. Välillä auttoi e-pillerit, jossain vaiheessa ei. Tuli raskauksia ja ihon kunto vaihteli. Lopulta sain tarpeekseni ja reilu kolmikymppisenä söin vihdoin roaccutan kuurin. Olen syönyt sen kahdesti. Ikää tällä hetkellä 45 ja edelleen silloin tällöin tulee finni sinne ja tänne. Mutta ihan tyytyväinen olen ihooni tällä hetkellä.
Valitettavasti molemmat lapset ovat perineet huonon ihon. Tyttärellä kokeiltiin vaikka ja mitä, mutta eipä ne mitään auttaneet. 17v söi pitkän roaccutan kuurin (9-10kk) ja nyt iho on pysynyt hyvänä. Poika pian 13 on finnejä. Ensin söi antibiootti kuurin, auttoi vähän. Nyt on vaan öisin voide käytössä. Seurataan tilannetta. Aika helposti annetaan kyllä roaccutan, se on sitten seuraavaksi tulossa.
Kauanko itse jatkoit maidotonta, sokeritonta ja viljatonta ruokavaliota? Ai et ole edes kokeillut? Älä sitten puhu asioista, joista et tiedä.
Kaverini teinin akneiho voi selvästi paremmin aina palsternakkakuurin jälkeen. Sitä voi syödä vaikka sosekeittona tai uunijuureksina. Sisältää jotain eteeristä öljyä, joka toimii noin sisäisesti käytettynä.
Suolistobakteerien hyvinvointi edistää ihon hyvinvointia myös, joten kasviksia muutenkin on tärkeä olla lautasella.
Kukaan ei kiellä kokeilemasta ruokavaliota tms. mutta jos tilanne ei parane, kannattaa noudattaa lääkärin ohjeita. Eikä ruokavalio ole välttämättä syy, maitoallergikkolapsellani, joka syö muutenkin terveellisesti, on akne.
Akneja on erilaisia, oma ihoni on rasvainen, kaikki öljy on sille ihan myrkkyä. Herkkä, kuiva iho taas vaatii erilaisen hoidon.
Vierailija kirjoitti:
Kokonaan pois maitotuotteet ja sokeri, joka päivä kalaöljyä ja/tai kalaa. Takaan, että kolmessa viikossa on selvästi parempi.
Jotkut ovat kalaöljylle alergisia,sekin kanataa testata. Oletkos käynnyt tai saanut terveysasema läheteen IHNA IHOTAUTI PLK. ALAN LÄKÄRILLE?Terveysasemat ovat yleisläkäreitä.Loukamatta heitä,heidän ala ei ole ihotaudit.Siksi heidän pitäisi laitaa suoraan lähete ihotautipoliklinikka asiantuntioille, eikä arvauksesta eri lääkeitä. Kuten usein tapahtuu psorjaspotilaille!
43v ja en ole päässyt eroon, yhtä "paha" kuin ennen ja lääkärikin sanoi että on pysyvä. Lääkevoide oli liian kuivattava, vaikka voisi kokeilla jotain valmistetta joskus. Se EI ole paha poskiakne kuin muilla, vaan keskittyy nenään, otsaan ja leukaan. On erilaisia versioita aknesta. Eikä se ole ainoa iho-ongelma valitettavasti.
Bha ja aha auttaa mulla mustapäihin ja miehen tosi pahaan selkäakneen. Päälle sellaisia rasvoja, joissa ei ole silikoneja, hajusteita, mentholia yms. Eco-sertifioidut on helppo valinta, jos ei jaksa tutkia. Esim Tokmannista saa Catricelta hyvää kasvovettä. Arganöljyä käytän itse vielä voiteen päällä. Jos iho pahenee välillä, käytän kemiallista kuorinta naamiota. Esim Ordinaryn Aha tai Skintreatin AHa+Bha+pha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti molemmat lapset ovat perineet huonon ihon. Tyttärellä kokeiltiin vaikka ja mitä, mutta eipä ne mitään auttaneet. 17v söi pitkän roaccutan kuurin (9-10kk) ja nyt iho on pysynyt hyvänä. Poika pian 13 on finnejä. Ensin söi antibiootti kuurin, auttoi vähän. Nyt on vaan öisin voide käytössä. Seurataan tilannetta. Aika helposti annetaan kyllä roaccutan, se on sitten seuraavaksi tulossa.Kauanko itse jatkoit maidotonta, sokeritonta ja viljatonta ruokavaliota? Ai et ole edes kokeillut? Älä sitten puhu asioista, joista et tiedä.
Tyttäreni söi super terveellisesti eikä ollut mitään apua. Kyllä ihotautilääkärit jotka ovat nimenomaan acneen erikoistuneet sanoneet ettei ruokavaliolla ole merkitystä. Ainoastaan jos juo litra tolkulla maitoa se voi vaikuttaa ei muut. Ja tämän sanoi vaan yksi lääkäri muut eivät ole sanoneet mitään ruokavalion vaikutuksesta. Olemme käyneet useammalla ihotautilääkärillä.
Olisi tietenkin aivan ihanaa jos hoitokeinona olisi muut kun lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä samaa mieltä, että jos on pitkään ollut akne, joka ei ole parantunut, ihotautilääkäri ja oikeat lääkkeet on oikea apu. Roaccutan on tehokkain ja paikallaan, jos voiteet ja antibiootit eivät ole auttaneet.
Akne on siitä outo ihosairaus, että siihen moni tuntuu suhtautuvan kuin siitä vain jotenkin kuuluisi kärsiä ja henkilö on vain jotenkin epähygieeninen ja syö liikaa herkkuja. Ei muihinkaan ihosairauksiin suhtauduta niin.
Kirjoitin aiemmin tuosta viherminttuteestä, mutta patistin silti aloittamaan Roaccutanin ensin. Ei ihmiset mitään pahoja pneumo- tai streptokokkitartuntojakaan millään valkosipulihöyryllä ja C-vitamiinilla ja vastustuskykyä parantavalla ruokavaliolla yritä hoitaa, vaikka ne hieman voivatkin auttaa. Ensin pitää sammuttaa se paha tauti kunnon lääkkeillä ja sitten voi ylläpitona kokeilla, mikä auttaisi jatkossa välttämään sen yhtä pahaksi pääsemisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti molemmat lapset ovat perineet huonon ihon. Tyttärellä kokeiltiin vaikka ja mitä, mutta eipä ne mitään auttaneet. 17v söi pitkän roaccutan kuurin (9-10kk) ja nyt iho on pysynyt hyvänä. Poika pian 13 on finnejä. Ensin söi antibiootti kuurin, auttoi vähän. Nyt on vaan öisin voide käytössä. Seurataan tilannetta. Aika helposti annetaan kyllä roaccutan, se on sitten seuraavaksi tulossa.Olen kyllä samaa mieltä, että jos on pitkään ollut akne, joka ei ole parantunut, ihotautilääkäri ja oikeat lääkkeet on oikea apu. Roaccutan on tehokkain ja paikallaan, jos voiteet ja antibiootit eivät ole auttaneet.
Akne on siitä outo ihosairaus, että siihen moni tuntuu suhtautuvan kuin siitä vain jotenkin kuuluisi kärsiä ja henkilö on vain jotenkin epähygieeninen ja syö liikaa herkkuja. Ei muihinkaan ihosairauksiin suhtauduta niin.
Kirjoitin aiemmin tuosta viherminttuteestä, mutta patistin silti aloittamaan Roaccutanin ensin. Ei ihmiset mitään pahoja pneumo- tai streptokokkitartuntojakaan millään valkosipulihöyryllä ja C-vitamiinilla ja vastustuskykyä parantavalla ruokavaliolla yritä hoitaa, vaikka ne hieman voivatkin auttaa. Ensin pitää sammuttaa se paha tauti kunnon lääkkeillä ja sitten voi ylläpitona kokeilla, mikä auttaisi jatkossa välttämään sen yhtä pahaksi pääsemisen.
P.S. Jos ja kun tärväyskeskuksesta ei saa apua, kannattaa mennä yksityiselle. Se on sen arvoista.
Itselläni ollut akne koko aikuisiän.
Ainut mikä auttaa on isotretinoin actavis. Sen olen syönnyt jo 3 kertaa. Ikää on jo 36 ja viime syksynä taas piti käydä hakemassa ihotautilääkäriltä resepti akneen. Siis jo neljäs (!) kuuri. Lääkärikin sanoi, että ei tuohon muu auta. Jos se tällä kertaa lähtisi pysyvästi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti molemmat lapset ovat perineet huonon ihon. Tyttärellä kokeiltiin vaikka ja mitä, mutta eipä ne mitään auttaneet. 17v söi pitkän roaccutan kuurin (9-10kk) ja nyt iho on pysynyt hyvänä. Poika pian 13 on finnejä. Ensin söi antibiootti kuurin, auttoi vähän. Nyt on vaan öisin voide käytössä. Seurataan tilannetta. Aika helposti annetaan kyllä roaccutan, se on sitten seuraavaksi tulossa.Kauanko itse jatkoit maidotonta, sokeritonta ja viljatonta ruokavaliota? Ai et ole edes kokeillut? Älä sitten puhu asioista, joista et tiedä.
Tyttäreni söi super terveellisesti eikä ollut mitään apua. Kyllä ihotautilääkärit jotka ovat nimenomaan acneen erikoistuneet sanoneet ettei ruokavaliolla ole merkitystä. Ainoastaan jos juo litra tolkulla maitoa se voi vaikuttaa ei muut. Ja tämän sanoi vaan yksi lääkäri muut eivät ole sanoneet mitään ruokavalion vaikutuksesta. Olemme käyneet useammalla ihotautilääkärillä.
Olisi tietenkin aivan ihanaa jos hoitokeinona olisi muut kun lääkkeet.
Ihotautilääkärille mars mars.
Itse myös puristaisin mädät pois. Neulalla reikä, mätä pois, puhdistaisin finnit desinfiointiaineella niin, että varmasti finnikolo täyttyisi desinfiointiaineesta. Ei onnistuisi kaikilla. Eli lääkäriin aika.
Joo ihan ehdottomasti ihotautilääkärille, ei yleislääkäri osaa auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Spironolaktonilla lähtee akne ja hiuksetkin tuuheutuu. Blokkaa testosteronia, miehille ei välttämättä sovi ollenkaan.
Kyllä! Aikuisiän hormonaalinen akne lähti tykkänään, kun vihdoin nelikymppisenä sain reseptin Spironolactoneen. Ei sivuvaikutuksia, vain sileä puhdas iho ja tuuheat hiukset, niiden ihonalaisten kipeiden kraaterien ja liuhutukan sijaan. Oon syönyt jo useamman vuoden.
Kannattaa myös varoa synteettistä b-vitamiinia. Sitä sisältää esimerkiksi Multivita. Itse söin sitä pari viikkoa, ja ihoon räjähti ruusufinni (lääkityksestä huolimatta). Lopetin Multivitat, iho parani heti.
Minulla oli nuorena hirveä akne. Keski-ikäisenä ei ole enää ollut. Toivoa siis on. Tiedän, että tämä ei auta tämänhetkiseen kipuusi. Akne kun voi olla todella tuskallisen kipeä.