Saanko asumistukea omakotitalooni?
Kysyn koska en tiedä mitään näistä asioista. Olen velaton, työtön, ja minulla on vuonna 2021 maksettu pääomatuloja noin 104 euroa kuukaudessa.. olen juuri hakenut kelan työttömyyspäivärahaa ekan kerran.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kympin voit saada. Toimeentulotukea et saa, koska talon voit myydä ja koska se on vielä velaton, niin mitään käypää hintaa sille ei tarvitse määrittää. Voi olla, että sinun on mentävä töihin, että pärjäät.
Asumistuki on siitä päätön, ettei siihen vaikuta omaisuus mitenkään. Vaikka olisi miljoona tilillä, niin vuokrakämppään saa tuen.
Asumistukea ei saa jos tilillä on miljoona. Otapa asioista selvää ennen kuin alat öyhöttämään, vai etkö oikein ymmärrä lukemaasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kympin voit saada. Toimeentulotukea et saa, koska talon voit myydä ja koska se on vielä velaton, niin mitään käypää hintaa sille ei tarvitse määrittää. Voi olla, että sinun on mentävä töihin, että pärjäät.
Asumistuki on siitä päätön, ettei siihen vaikuta omaisuus mitenkään. Vaikka olisi miljoona tilillä, niin vuokrakämppään saa tuen.
Asumistukea ei saa jos tilillä on miljoona. Otapa asioista selvää ennen kuin alat öyhöttämään, vai etkö oikein ymmärrä lukemaasi?
Yleisessä asumistuessa ei ole nykyisin omaisuusrajaa. Hallitus on aikeissa lisätä sellaisen, mutta nykyisin säästöjen määrä ei vaikuta asumistuen saamiseen tai samaattomuuteen suoraan ollenkaan. Vain tulot vaikuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae, sillähän se selviää. Ainakin minä saan omistusasuntooni.
Kelan sivuilla on laskuri jonne voi syöttää tietonsa ja sitä kautta näet heti oletko oikeutettu avustuksiin.
Laskurin osoite on
https://laskurit.kela.fi/yleisen-asumistuen-laskuri
Tuon mukaan omakotitaloihin voi saada asumistuen monessa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en saa asumistukea tai toimeentulotukea. Lainaakin on vielä jäljellä.
T. Pitkäaikaistyötön[/quotevoit asua vaikka ulkona ku työt ei maistu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en saa asumistukea tai toimeentulotukea. Lainaakin on vielä jäljellä.
T. Pitkäaikaistyötön[/quotevoit asua vaikka ulkona ku työt ei maistu
Kannattaa hakea tukea. Jos ei hae, eu voi saadakaan. Vuoden 2023 alusta asumistukien ehdot väljeni ja tuen saaminen mahdollistui aiempaa useammalle. Eli vaikkei aiempana vuonna olisi saanut, niin nyt ehtojen muututtua ja korkojen noustua saattaa voida saadakin tukea.
Kelan tuoreimman julkisen tilaston mukaan asumistuen myöntäminen omakotitaloihin on kasvanut vuodessa noin 130 %. Korkojen ja hintojen nousu näkyy siinä, että asumistukeen oikeutettujen omistusasujien määrä on nopeasti reilusti kasvanut.
1.9.2024 asti voi saada. Sitten hallitus aikoo lakkauttaa omistusasujilta asumistuen muilta kuin eläkkeensaajilta. Mutta vielä ehtii hakea ei-eläkeläisetkin noin vuoden ajan asumistukea myös omakotitaloon.
Kelan sivuilla on laskuri jonne voi syöttää tietonsa ja sitä kautta näet heti oletko oikeutettu avustuksiin.