Hjälp riittääkö 200gr makaronilaatikkoa yhtä häävierasta kohden?
Lisukkeena tarjottaisiin vihersalaattia, leipää (+voi), ruoka juomana maito, kotikalja tai mehu?
Kommentit (1450)
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 22:36"]
No niin teemme puolet makaronilaatikoista jo nyt jotta saamme ne yöksi jäähtymään parvekkeelle.
Alla resepti, 1 uunillinen
HÄÄMAKARONILAATIKKO LUOMULIHALLA
1200gr makaronia
400gr jauhelihaa
4 kananmunaa
0,33 litraa maitoa
0,2 litraa kermaa
2 lihaliemikuutiota
vettä
voita
mausteita
Uunillisen paino 4,2 kg, josta 15 annosta
Yhden annoksen koko 280g
Yhteensä 8 uunia, josta tulee yhteensä 120 annosta? Sitten teemme vielä yhden uunillisen soijarouheella jolloin kokonaismääräksi tulee 135kpl...
Sit sain laskettua sen jauhelihan määrän per vieras niin se onkin 27 grammaa...
Kauhee homma tässä tulee hiki olisi pitänyt laskea omalle työllekin joku hinta :)
[/quote]
Siis apua, nyt mä vasta heräsin, vaikka olen koko ajan seurannut tätä ketjua! Mä laitan aina sen 400g jauhelihaa makaronilaatikkoon, ja vajaa pussillinen makaronia, kun teen arkiruokaa!!! Apua, miten tuo riittää noin isoon makaronimäärään??? Saattaa tulla aika lihatonta... tarkastahan ap!!!
Ap on kotoisin seudulta, missä perinneruuassa on "sattumia". Tahtoo sanoa jauhelihanokare..
Ymmärrän kyllä, että ihmisillä on hääbudjetit, mutta itse kyllä karsisin mieluummin hääpuvun ja sormuksen hinnasta tai vieraiden määrästä kuin tarjottavista. Häät ovat juhla, ja niiden tarjottavien tulee edustaa tilaisuuden ja siihen osallistuvien merkitystä morsiusparille.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 08:58"][quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 22:36"]
No niin teemme puolet makaronilaatikoista jo nyt jotta saamme ne yöksi jäähtymään parvekkeelle.
1200gr makaronia
400gr jauhelihaa
4 kananmunaa
0,33 litraa maitoa
0,2 litraa kermaa
2 lihaliemikuutiota
vettä
voita
mausteita
Yhden annoksen koko 280g
Yhteensä 8 uunia, josta tulee yhteensä 120 annosta? Sitten teemme vielä yhden uunillisen soijarouheella jolloin kokonaismääräksi tulee 135kpl...
Kauhee homma tässä tulee hiki olisi pitänyt laskea omalle työllekin joku hinta :)
[/quote]
Siis apua, nyt mä vasta heräsin, vaikka olen koko ajan seurannut tätä ketjua! Mä laitan aina sen 400g jauhelihaa makaronilaatikkoon, ja vajaa pussillinen makaronia, kun teen arkiruokaa!!! Apua, miten tuo riittää noin isoon makaronimäärään??? Saattaa tulla aika lihatonta... tarkastahan ap!!!
[/quote]
Tämä. Eihän kukaan edes arkena käytä makaroonilaatikossa noin vähän jauhelihaa suhteessa makaroonin määrään. Tämä laatikko olisi pihistelyä arkiruokanakin, juhlaruuaksi täysin kelvoton idea. Itse olisin tyrmistynyt jos saisin näin surkeaa sapuskaa häissä ruuaksi.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 08:58"][quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 22:36"]
1200gr makaronia
400gr jauhelihaa
4 kananmunaa
0,33 litraa maitoa
0,2 litraa kermaa
2 lihaliemikuutiota
vettä
voita
mausteita
Yhden annoksen koko 280g
[/quote]
[/quote]
Tässä makaronilaatikossa taitaa liha olla mausteena. Joo... Ei oikein kuulosta juhlavalta "häämakaronilaatikolta". Arkiruoan juhlavassa versiossa pitäisi olla tavallista laadukkaammat raaka-aineet ja esim. lihaa tavallista enemmän. Erittäin vähälihainen, pakastettu makaronilaatikko ei kyllä maistuisi mulle arkenakaan. Makaronilaatikosta tulee helposti kuivaa, etenkin kun se on pakastettu ja uudelleen lämmitetty. Toivottavasti teillä on sentään ainakin 30 pulloa ketsuppia varattuna. Vai onko häiden teemana ankeuttajat?
Kylmää makaronilaatikkoa ja lämmintä kotikaljaa. Voi miksen ole saanut kutsua näin eleganttiin hääjuhlaan...
"Häämakaronilaatikko" resepteineen X-DDDD
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 16:12"]Moni on jo kertonut ap:lle siitä, että hänen "kestityksensä" tulevat johtamaan siihen, että vieraat saavat ruokamyrkytyksen. Miksei ap ole kommentoinut tähän mitenkään? Vieraiden terveys ei kiinnosta, vai? Suosittelisin oikeasti tarjoamaan vain ne kahvit.
[/quote]
Ap on varmaan kutsunut vieraaksi lääkärin
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 16:12"]Moni on jo kertonut ap:lle siitä, että hänen "kestityksensä" tulevat johtamaan siihen, että vieraat saavat ruokamyrkytyksen. Miksei ap ole kommentoinut tähän mitenkään? Vieraiden terveys ei kiinnosta, vai? Suosittelisin oikeasti tarjoamaan vain ne kahvit. [/quote] Ap on varmaan kutsunut vieraaksi lääkärin
[/quote]
Jälkiruokana tai yöpalana on yksi kapseli imodiumia. Tai Lopexia koska se on halvempaa.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:36"]
Laktoosi intolerantit ottavat niitä tabletteja aina kun menevät juhliin. Tai ainakin pitäisi ottaa...
[/quote]
Eivät toimi läheskään kaikilla.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 01:25"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 01:18"]Hahhah, joo varmasti makaronilaatikko on suomalaisten suosikkiruokaa. Nimittäin ARKIruokaa. [/quote]No ette kai te kitisijät ihan todesta ota kaikkea kieli poskessa kirjoitettua? Googlaa kieli poskessa, jos otit senkin kirjaimellisesti :)
[/quote]
Hys hys, mä ainakin otan ilon irti siitä mahdollisuudesta, että ap onkin tosissaan.
Häät ovat siis aika pohjoisessa, jos yöllä on +5 lämmintä juhannuksena... Onhan lasitetulla parvekkeella lämpömittari??? Nimittäin ulkolämpömittarin lämpötila ei vastaa parvekkeen lämpötilaa! En oo säilyttänyt makaroonilaatikkoa parvekkeella, mutta nukuttanut vauvaa... Ja kun ulkona oli -10 pakkasta niin lasitetulla parvekkeella olikin nollassa. Lasit suojaavat paljon ja sisältä asunnosta karkaa lämpöä sinne myös. Ei tulisi mieleenkään jäähdyttää ruokaa ulkona parvekkeella kesäkuussa! Aikamoinen riski. Eiköhän olisi parempi laittaa vesihauteeseen, vaihtaen vettä/laittaen jääkuutioita siihen ja hieman jäähtynyt versio suoraan pakastimeen. Kuljetus jäätyneenä juhlapaikalle ja siellä suoraan uuniin, suoraan tarjolle uunista kuumana. Ei voi seisottaa tuntia pöydällä huoneenlämmössä ennen tarjoilua.
Ei umpijäistä laatikkoa laiteta uuniin. Sulatus jääkaappilämpötilassa ja sitten uuniin.
Ruokavalinta on hanurista.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 08:58"][quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 22:36"]
1200gr makaronia
400gr jauhelihaa
4 kananmunaa
0,33 litraa maitoa
0,2 litraa kermaa
2 lihaliemikuutiota
vettä
voita
mausteita
Yhden annoksen koko 280g
[/quote]
[/quote]
Tässä makaronilaatikossa taitaa liha olla mausteena. Joo... Ei oikein kuulosta juhlavalta "häämakaronilaatikolta". Arkiruoan juhlavassa versiossa pitäisi olla tavallista laadukkaammat raaka-aineet ja esim. lihaa tavallista enemmän. Erittäin vähälihainen, pakastettu makaronilaatikko ei kyllä maistuisi mulle arkenakaan. Makaronilaatikosta tulee helposti kuivaa, etenkin kun se on pakastettu ja uudelleen lämmitetty. Toivottavasti teillä on sentään ainakin 30 pulloa ketsuppia varattuna. Vai onko häiden teemana ankeuttajat?
[/quote] Ketsuppiahan sai pyydettäessä jostain sivupöydältä :-D Tosin ap taisi vaihtaa suunnitelmaa, pieniin lasikulhoihin ketsuppia pöytään. Toisinsanoen ketsuppia tulee riittämään vain osalle häävieraista.
Minua alkoi kiinnostaa, että missä ap meinaa säilyttää kakun tarjoiluun asti jos häätilan tilat ovat kovin pienet. Onko siellä jääkaappia, jonne mahtuu salaatit, juomat ja kakku yli sadalle hengelle? Vai istuuko kakku monta tuntia ilman kylmäsäilytystä samassa pienessä tilassa, jossa uuni on päällä tunteja?
Ruokamyrkytyksen riski ei paljon naurata. Jollekin vieraalle se saattaa olla todella kohtalokas. Toivottavasti vieraslistalla ei ole vanhuksia tai pitkäaikaissairaita.
Onhan se jäinen ruoka parempi laittaa suoraan kuumaan uuniin kuin seisottaa kesäkuussa huoneenlämmössä pöydällä sulamassa! Jos juhlapaikan jääkaapissa ei ole tilaa kakulle, niin tuskin myöskään sadan hengen makaroonilaatikoille. Mitään riskiä ei ole siinä että jäinen ruoka sulaa ja lämpenee uunissa. Mutta pöydällä seisottamimen on riski, varsinkin kun valmistuksen jälkeen ruoka on seissyt yön parvekkeella ja ruoka sisältää maitoa, kananmunaa ja lihaa! Tässä nyt ei muukaan mene ns. etiketin mukaan. Tuskin pakastetun ruoan maku siitä enää kärsii...
Eiköhän tämä ketju ole provo mutta jos ei ole, niin jos joku teistä armaista lukijoista päätyy AP:n vieraiksi häihin niin tulettehan kertomaan kokemuksestanne tänne? Tämä ketju ansaitsee arvoisensa lopun, eli kuinkas sitten kävikään... :D
En menisi naimisiin jos joutuisin kysymään samaa ja olemaan anteeksi nyt vaan mutta noin tyhmä. Ne on juhlat, ei hurstin jono. Kumpaa hävettää enemmän sulhasta vai morsianta VAI vieraita? Mitä on lahjatoiveena?
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 14:43"]
Siis ei jumankavita, 350 viestiä selvääkin selvemmälle trollaukselle, jota ei edes ole yritetty tehdä kusetuksena, vaan heitetty puhtaasti vitsinä!
Tää on saman kirjoittajan, joka on lähipäivinä avannut samasta aiheesta ketjuja eri teemalla. Yksi oli paljonko kissanruokaa per häävieras.
Ihan oikeesti mammat, kuinka vitun yksinkertaisia te olette???
[/quote]
Mä luulen että ne muut häätarjoiluketjut oli nimenomaan tän insiroimia. Voi tää hyvinkin olla provo, mutta tää on sen verran "arkipäiväinen" että vois olla tottakin.