Kollega pomottaa, mitä tehdä?
Kollega laittaa pomottavia viestejä ja käskyttää, vaikka ei ole esihenkilö. Miten tällaisen kollegan kanssa pitäisi toimia? Saattaa myös lupailla toisen puolesta kaikenlaista selvittämättä sopiiko työ aikatauluihin.
Kommentit (18)
Ei kannata tästä noudattaa meteliä. Suhtaudu niihin ehdotuksina ja jos homma menee ristiin omien ajatustesi kanssa niin toteat vaan että "minulla on kesken toinen /esimiehen x antama/ kiireellinen tehtävä. mainitsemasi asia on varmasti kiireellinen tehtävä myös, ehtisitkö itse viemään sen päätökseen".
Toisaalta pitää miettiä että kuinka paljon raportoit omista hommistasi työtoverille, toisaalta et halua hänen kontrolloivan töitäsi muta et myöskään valittavan pomolle yhteistyöhaluttomuutta tai pimittämistä.
Ehkä voit itse ottaa isomman roolin töiden suunnittelussa niin että suunnittelette yhdessä sen mitä hän yrittää nyt suunnitella yksin.
Jos ei mikään muu auta niin puhu pomolle.
Tässä pitää kuitenkin miettiä että oletko itse tarpeeksi aktiiviinen. Joskus pitkään samaa työtä tehnyt on kehittänyt rutiinin joka työtoverillesi on epäselvä, ja työtoverisi saattaa myös kokea tarpeelliseksi tehdä parannuksia ja uudistuksia.
Ai vaimosi vai miehesi?Duunista tänne tuskin kukaan kirjoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata tästä noudattaa meteliä. Suhtaudu niihin ehdotuksina ja jos homma menee ristiin omien ajatustesi kanssa niin toteat vaan että "minulla on kesken toinen /esimiehen x antama/ kiireellinen tehtävä. mainitsemasi asia on varmasti kiireellinen tehtävä myös, ehtisitkö itse viemään sen päätökseen".
Toisaalta pitää miettiä että kuinka paljon raportoit omista hommistasi työtoverille, toisaalta et halua hänen kontrolloivan töitäsi muta et myöskään valittavan pomolle yhteistyöhaluttomuutta tai pimittämistä.
Ehkä voit itse ottaa isomman roolin töiden suunnittelussa niin että suunnittelette yhdessä sen mitä hän yrittää nyt suunnitella yksin.
Tässä pitää kuitenkin miettiä että oletko itse tarpeeksi aktiiviinen. Joskus pitkään samaa työtä tehnyt on kehittänyt rutiinin joka työtoverillesi on epäselvä, ja työtoverisi saat
Kollega laittaa pomolle viestejä, joissa toteaa että, X hoitaa tämän tehtävän tähän mennessä. Viestit tulevat minulle kopiona, mutta tällaisista tehtävistä tällä aikataululla ei ole keskusteltu. Ei välttämättä ole silloin resursseja hoitaa kyseisiä tehtäviä, varsinkin kun osa niistä selvästi kuuluu nimenomaan kollegan vastuualueelle. Vaikuttaa siltä, että hän yrittää kipata omia töitään muille.
Sanot sille, että lopettaa.
Puhut pomolle myös.
Sehän ohittaa pomon?
Sekavaksi menee.
Vierailija kirjoitti:
Ai vaimosi vai miehesi?Duunista tänne tuskin kukaan kirjoittaa?
En ole suhteessa kollegan kanssa. Sisälukutaito!
Vähän riippuu mistä on kyse. Projektipäällikkönä joutuu *käskyttämään*, vaikka ei ole esimies. Joillekin henkilöille on kova paikka, jos rivikollega antaa toimeksiantoja.
Vierailija kirjoitti:
Vähän riippuu mistä on kyse. Projektipäällikkönä joutuu *käskyttämään*, vaikka ei ole esimies. Joillekin henkilöille on kova paikka, jos rivikollega antaa toimeksiantoja.
Kollega ei kysy ehdinkö hoitaa jonkin tehtävän, vaan ilmoittaa sähköpostilla pomolle etukäteen sopimatta, että hoidan jonkin yleensä hänelle kuuluvan tehtävän tiettyyn päivään mennessä. Välttämättä tällainen tehtävä ei omalle työlistalle mahdu, jos siitä ei ole sovittu etukäteen mitään. Tuntuu aika kiusalliselta sitten ilmoitella pomolle, että kollegan lupaamaa hommaa ei ole minun mahdollista hoitaa eikä siitä ole edes kanssani mitään sovittu.
Miesvaltaisella alalla kollega olisi saanut jo turpaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä pitää kuitenkin miettiä että oletko itse tarpeeksi aktiiviinen. Joskus pitkään samaa työtä tehnyt on kehittänyt rutiinin joka
Voit myös sopia pomosi ja kollegan kanssa, että kaikki "ehdotukset" joita kollegalta sinulle tulee sovitaan yhdessä pomon kanssa, ja aikataulut myös. Pomolla on kuitenkin työsuojelullinen velvollisuus pitää huolta siitä, ettei yksikään alainen kuormitu liiallisista työtehtävistä ja että alaiset pystyvät realistisesti suoriutumaan omaan tehtävänkuvaansa liittyvistä tehtävistä ja tavoitteista. Jos kollegalla on liikaa velvollisuuksia, hänen ja pomon pitäisi ratkoa ne keskenään, ei niin että hän vyöryttää tehtäviään muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kollega ei kysy ehdinkö hoitaa jonkin tehtävän, vaan ilmoittaa sähköpostilla pomolle etukäteen sopimatta, että hoidan jonkin yleensä hänelle kuuluvan tehtävän tiettyyn päivään mennessä. Välttämättä tällainen tehtävä ei omalle työlistalle mahdu, jos siitä ei ole sovittu etukäteen mitään. Tuntuu aika kiusalliselta sitten ilmoitella pomolle, että kollegan lupaamaa hommaa ei ole minun mahdollista hoitaa eikä siitä ole edes kanssani mitään sovittu.
Sähköpostissa on "Reply all" -nappula. Sillä voi ilmoittaa kollegalle ja pomolle, että ehdotettu tehtävä ei mahdu työlistalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköpostissa on "Reply all" -nappula. Sillä voi ilmoittaa kollegalle ja pomolle, että ehdotettu tehtävä ei mahdu työlistalle.
Tiedän. Mietin vain miksi minun pitäisi ottaa mitään vastuuta kollegan häsläämisestä. Jos hän itsekseen ilmoittelee muiden puolesta millä aikataululla toiset tehtävät hoitavat, saisi myös itse selitellä pomolle miksi homma ei olekaan valmistunut hänen esittämässään aikataulussa.
Pyydä pomoa keskustelemaan kollegasi kanssa, ettei ko käytös/toimintamalli vetele.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä pomoa keskustelemaan kollegasi kanssa, ettei ko käytös/toimintamalli vetele.
Pomo on tietoinen kollegan käytöksestä, mutta ei oikein tiedä miten toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköpostissa on "Reply all" -nappula. Sillä voi ilmoittaa kollegalle ja pomolle, että ehdotettu tehtävä ei mahdu työlist
Tunnen houkutusta olla tekemättä mitään ja kollegan keksimän määräpäivän lähestyessä todeta kollegan kyselyihin, että hupsista sentään, en ole tainnut hänen viestiään huomataan. Sori siitä hei, mutta eipä olisi aikatauluun edes mahtunut. Kysy jatkossa suoraan, jos apua kaipaat, yksittäinen sähköposti jää niin helposti huomaamatta, jos olet vain kopiona mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköpostissa on "Reply all" -nappula. Sillä voi ilmoittaa kollegalle ja
Tiedän ettei pitäisi alentua lapselliseen käytökseen, mutta kuppi alkaa olla täynnä.
Meilläkin nuoret työntekijät pomottaa esimiestään, tyyliin ehkä sun pitäis nyt, voisitko sinä, jne... Käsittämätöntä 😬