Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kuvitellut olevani poliittisesti vasemmalla jo 20 vuotta

Vierailija
04.02.2022 |

Tämä koronasekoilu saa kuitenkin epäilemään, haluanko todella kasvattaa valtion roolia yhteiskunnassa.

Valtio käsitteenä on herättänyt luottamusta, ja olen ajatellut sen toimivan sen kansalaistensa edun mukaan. Mutta nyt saankin esimakua siitä, mihin mielivaltainen valtion johto pystyy kun ajat ovat sille suotuisat.

Täytyy tarkastella tarkkaan omia poliittisia, yhteiskunnallisia ja
moraalisia käsityksiä ja muodostaa uudelleen käsitys niistä. Luulen että heilahdan vasemmalta ison harppauksen oikealle.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulkitsinko oikein, että olet pettynyt hallituksen koronastrategiaan ja että näet syynä koronatoimien epäonnistumiseen vasemmistolaisen ideologian? Minkä sellaisen valtion, jossa oikeisto on johdossa, koronastrategia on mielestäsi onnistunut paremmin? En ota siis itse tässä kantaa puoleen tai toiseen vaan mielenkiinnosta kysyn tarkennusta.

Ei aivan. Kysymys on toki koronatilanteen laukaisema, mutta pohdinta laajempaa, marxismi-Leninismin äärelle menemistä ja uudelleen tarkastelua.

Jos aloituksessa mainitaan Suomen hallitus ja sen koronatoimet, silloin keskustellaan niistä ja vertaillaan muiden maihin vastaaviin. Yleisen tason filosofisia pohdintoja varten olisi ollut parempi tehdä toisenlainen aloitus. Ei voida puhua vasemmistoideologian epäonnistumisesta käyttäen esimerkkinä yksittäistä valtiota, joka ei edes ole mitenkään erityisen vasemmistolainen. Vasemmistoliitto on Suomessa vähemmistöpuolue.

Vasemmistopuolueita on SDP, Vasemmistoliitto ja osittain vihreilläkin on tätä taikaseinä ja halataan maailmaa ideologiaa. Eli ovat iso tekijä.

Kirjoittaessani, että Suomi ei ole mitenkään erityisen vasemmistolainen, tarkoitin, että oikeasti vasemmistolaisella puolueella Vasemmistoliitolla ei ole laajaa kannatusta. SDP on hyvin maltillinen puolue. Se lasketaan toki poliittiseen vasemmistoon, mutta käytännössä Suomessa tehty politiikka on ollut jo vuosikymmeniä hyvin samanlaista riippumatta siitä, mikä kolmesta suuresta puolueesta - SDP, keskusta ja kokoomus - milloinkin on johdossa.

On helppo puhua taikaseinistä, mutta tosiasiassa mikään puolue ei ole valmis romuttamaan hyvinvointivaltiomallia. Eroja on vain siinä, kenelle rahaa tulisi jakaa. Esimerkiksi yritystuet kelpaavat kyllä oikeiston kannattajille. Asumistukijärjestelmästäkään ei ole oikeisto nostanut meteliä, sillä siinähän siirretään veronmaksajien rahoja asuntosijoittajille. Julkisen sektorin palveluiden yksityistäminen ei myöskään pienennä veroja. Verot vain maksetaan yrityksille julkisen sektorin toimijoiden sijaan.

Vierailija
22/59 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulkitsinko oikein, että olet pettynyt hallituksen koronastrategiaan ja että näet syynä koronatoimien epäonnistumiseen vasemmistolaisen ideologian? Minkä sellaisen valtion, jossa oikeisto on johdossa, koronastrategia on mielestäsi onnistunut paremmin? En ota siis itse tässä kantaa puoleen tai toiseen vaan mielenkiinnosta kysyn tarkennusta.

Ei aivan. Kysymys on toki koronatilanteen laukaisema, mutta pohdinta laajempaa, marxismi-Leninismin äärelle menemistä ja uudelleen tarkastelua.

Jos aloituksessa mainitaan Suomen hallitus ja sen koronatoimet, silloin keskustellaan niistä ja vertaillaan muiden maihin vastaaviin. Yleisen tason filosofisia pohdintoja varten olisi ollut parempi tehdä toisenlainen aloitus. Ei voida puhua vasemmistoideologian epäonnistumisesta käyttäen esimerkkinä yksittäistä valtiota, joka ei edes ole mitenkään erityisen vasemmistolainen. Vasemmistoliitto on Suomessa vähemmistöpuolue.

Aloituksessa pohditaan valtion roolia. Koronasekoilu on mainittu laukaisevana tekijänä, mutta älä anna sen olla öyhöttämisesn este. Jos et kykene puhumaan Marxismi-Leninismistä ja sen mahdollistavasta totalitarismista, älä vaivaudu.

Suomen hallitus ei noudata marxismi-leninismin periaatteita, joten aloituksen vertaus on epäonnistunut. Voin kyllä puhua aatteen mahdollistamasta totalitarismista, mutta olisikohan vaikkapa Pohjois-Korea Suomea parempi esimerkki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla kuvitelma että oikeistolla olisi vähemmän haluja paimentaa kansaa?

Vierailija
24/59 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tulkitsin niin, ettei kyse ole varsinaisesti koronasta tai koronastrategiasta, vaan siitä miten esimerkiksi tämä kaikki tuo esiin (ääri)vasemmistolaisen vahingollista ajattelua ja idelogiaa. Samaa ilmentää muukin yhteiskunnassa valloillaan oleva toiminta, kuten woket ym.

Tosin täytyy kyllä ihmetellä vähän miten se voi tulla yllätyksenä joillekin.

Vierailija
25/59 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen koronatoimethan ovat onnistuneet todella hyvin.

Vierailija
26/59 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tulkitsin niin, ettei kyse ole varsinaisesti koronasta tai koronastrategiasta, vaan siitä miten esimerkiksi tämä kaikki tuo esiin (ääri)vasemmistolaisen vahingollista ajattelua ja idelogiaa. Samaa ilmentää muukin yhteiskunnassa valloillaan oleva toiminta, kuten woket ym.

Pystyisitkö vähän avaamaan, mitä tarkoittaa "tämä kaikki"? Puhutko nyt siis koronasta vai et? Mikä Suomen hallituksen koronaan liittyvä päätös mielestäsi edustaa vasemmistoideologiaa ja millainen mielestäsi on vastaavasti oikeistolainen, onnistunut koronastrategia? Missä maassa on tällainen strategia käytössä?

Vierailija
27/59 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatellaan vasemmistoa vanhassa merkityksessä, niin Suomessa ei ole käytännössä vasemmistoa enää ollenkaan.

Vasemmiston tehtävä on puolustaa syntyperäistä, omaa työväenluokkaa.

Kaikki muu tulee sen jälkeen.

Vierailija
28/59 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen siirtynyt vasemmalta oikealle. Mitä sitä peittelemään. En hyväksy loismuuttajia, Tanskan malli suomeen, yrittämistä pitää helpottaa, työntekijän palkkaamista helpottaa, kaikki ei voi olla sossuja ja sairaanhoitajia. Me tarvitaan suomeen teollisuutta. Työstä pitää maksaa palkka millä elää ilman tulonsiirtoja. Ylikouluttaminen pitää lopettaa sellaisiin ammatteihin mitkä hallitsisi pelkän kurssinkin avulla riittävästi.

Tanskassa on tällä hetkellä pelkistä sosiaalidemokraateista muodostuva vähemmistöhallitus. Varsin oikeistolaista.

Pystyvöt kuitenkin tekemään omaa maataan suojelevia päätöksiä ihan eri tavalla kuin suomalaiset aatetoverit. Sama juttu Ruotsissa. Jos Suomessakin olisi niin viisaita demareita voisin ehkä jopa harkita äänestäväni heitä, ensimmäistä kertaa koskaan.

Vierailija
29/59 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla kuvitelma että oikeistolla olisi vähemmän haluja paimentaa kansaa?

Tämä. Sekö vasemmisto että oikeisto saa paljon pahaa aikaa. Parempi pysyä täysin neutraalina.

Vierailija
30/59 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos katsotaan tuloksia, niin asia on melko selvä, mutta eihän ihmisiä ole ikinä totuus kiinnostanut hyvä tarina on aina parempi.

Mutta kaikki kehitys ja hyvinvointi länsimaihin saatiin sosialistisella politiikalla ei oikeistolaisella. Maailma muuttui 90-luvulla ja sen jälkeen ollaan tätä oikeistolinjaa vedetty ja tulokset ovat kaikkien nähtävillä, jos vaan haluaa katsoa.

Vierailija
31/59 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vasemmalla laidalla ole aina ollut kaksi linjaa. Yksi anarkistinen ja toinen keskitettyä suosiva. Sosdemit siinä välissä, nimenomaan Demokraatteina. Vasemmistoliitosta en tiedä mihin ne kuuluu. Varmaan myös demeihin.

Mutta tuolla pohdinnalla ei siis ole oikeisto-vasemmisto -akselin kanssa mitään tekemistä. Näytää maltillisesti tehdyltä provolta.

Vierailija
32/59 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen koronatoimethan ovat onnistuneet todella hyvin.

Sama kun ampuis singolla hyttystä. Joo, se hyttynen saadaan ehkä nitistettyä, ehkä ei. Mutta sitten kun se jossain vaiheessa saadaan, on aika katsoa mitä muuta on saatu aikaan. Jälki ei ole kaunista

Vierailija
33/59 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen siirtynyt vasemmalta oikealle. Mitä sitä peittelemään. En hyväksy loismuuttajia, Tanskan malli suomeen, yrittämistä pitää helpottaa, työntekijän palkkaamista helpottaa, kaikki ei voi olla sossuja ja sairaanhoitajia. Me tarvitaan suomeen teollisuutta. Työstä pitää maksaa palkka millä elää ilman tulonsiirtoja. Ylikouluttaminen pitää lopettaa sellaisiin ammatteihin mitkä hallitsisi pelkän kurssinkin avulla riittävästi.

Tanskassa on tällä hetkellä pelkistä sosiaalidemokraateista muodostuva vähemmistöhallitus. Varsin oikeistolaista.

Pystyvöt kuitenkin tekemään omaa maataan suojelevia päätöksiä ihan eri tavalla kuin suomalaiset aatetoverit. Sama juttu Ruotsissa. Jos Suomessakin olisi niin viisaita demareita voisin ehkä jopa harkita äänestäväni heitä, ensimmäistä kertaa koskaan.

Ainakin korona-asiassa roiskineet päätöksiä suuntaas jos toiseen. Yhtenä päivänä tuhotaan elinkeino pakottavalla tappomääräyksellä, seuraavalla viikolla "hups, meillä ei ollut valtaa tehdä päätöstä". Se ei paljon lohduta jälkeen päin. Suomelle se päätös oli hyvä, en valita. Kuulin muuten väitteen, että siellä ruuassa maksetaan tutkimusveroa. Raha menee jonnekin ruokatutkimukseen.

Vierailija
34/59 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa pohditaan valtion roolia. Koronasekoilu on mainittu laukaisevana tekijänä, mutta älä anna sen olla öyhöttämisesn este. Jos et kykene puhumaan Marxismi-Leninismistä ja sen mahdollistavasta totalitarismista, älä vaivaudu.

Suomen hallitus ei noudata marxismi-leninismin periaatteita, joten aloituksen vertaus on epäonnistunut. Voin kyllä puhua aatteen mahdollistamasta totalitarismista, mutta olisikohan vaikkapa Pohjois-Korea Suomea parempi esimerkki?

Eikös vasemmistopuolueiden aatesuunnat ole johdettavissa tuonne Marxismi-Leninismiin? Tuskin nyt Orwelliinkaan.

Typerää kuvitella muuta.

Vierailija
35/59 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn aloitukseen täytyy todeta, että itse haluan eroon koko oikeisto-vasemmisto janalta, vaikka vasemmalle sijoitun tietyissä asioissa enemmän. Ei koronasekoiluja tai muitakaan asioita pelasta mikään eduskunnan sisällä oleva valtapuolue. Järkivalta pitäisi saada koko pelleväen tilalle.

Vierailija
36/59 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen vihreä, mutta xxxxx

Olin ennen sosiaalidemokraatti, mutta xxx

Olin ennen vasemmistolainen, mutta xxx

Minkä puoluetoimiston trollien käsikirjasta tämä on? Persut vai kokoomus? Kaava toistuu vähän väliä.

Vierailija
37/59 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö vasemmalla laidalla ole aina ollut kaksi linjaa. Yksi anarkistinen ja toinen keskitettyä suosiva. Sosdemit siinä välissä, nimenomaan Demokraatteina. Vasemmistoliitosta en tiedä mihin ne kuuluu. Varmaan myös demeihin.

Mutta tuolla pohdinnalla ei siis ole oikeisto-vasemmisto -akselin kanssa mitään tekemistä. Näytää maltillisesti tehdyltä provolta.

Provo siellä, provo täällä, putinin trollit ja kaikki härmiöt ja mörrinkäiset ovat vain sinun päässäsi.

Vierailija
38/59 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä näitä poliittisia pohdintoja alkaa ilmaantua vauvapalstalle. Mitäpä ap tuumaat, onko Venäjällä hyvä yhteiskunnallinen järjestys. 

Mikä helvetin Venäjä? Tuossa puhuttiin yleistasolla politiikasta.

Vierailija
39/59 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyisitkö vähän avaamaan, mitä tarkoittaa "tämä kaikki"? Puhutko nyt siis koronasta vai et? Mikä Suomen hallituksen koronaan liittyvä päätös mielestäsi edustaa vasemmistoideologiaa ja millainen mielestäsi on vastaavasti oikeistolainen, onnistunut koronastrategia? Missä maassa on tällainen strategia käytössä?

Mikä sinun mielestäsi on onnistunutta, ei välttämättä ole muista näkökulmista katsottuna sitä. Tämä vallitseva koronataistelu ei ole pelkkää itse viruksen nitistämistä. Se on kaikkea muutakin, mitä viruksen vuoksi ympärillä tapahtuu ja siihen reagoimista. Jos katsotaan vaan kuolleisuuslukuja ja tehohoidon kapasiteettia, niin joo, olemme onnistuneet. Jee. Laiha lohtu. Nuoret voivat todella ennätyksellisen huonosti, mielenterveys horjuu, ihmiset jäävät yksin, nuorten väkivaltaisuudessa selvä piikki korona-aikaan, valtio tuhlaa miljoonia holtittomasti älyttömyyksiin, kuten nyt nämä koululaisten kotitestit, samalla kun monelta on mennyt työ ja elinkeino alta, lapset ja nuoret lopettaneet selvästi aiempaa enemmän terveet harrastukset, kuten liikuntaharrastukset ym ym ym

Missään nimessä tässä ei voida voittajiksi julistautua.

Vierailija
40/59 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös vasemmistopuolueiden aatesuunnat ole johdettavissa tuonne Marxismi-Leninismiin? Tuskin nyt Orwelliinkaan.

Typerää kuvitella muuta.

Oikeisto-vasemmistojaottelu on jana, jossa on ääripäät ja jonka johonkin kohtaan puolueet asettuvat. Mitä lähempänä jokin puolue on neutraalia keskikohtaa, sitä epärelevantimpaa on vertailla näitä ääripäihin.

Mikään ääripää ei ole hyvä. On olemassa myös äärioikeistolaista totalitarismia. Suomessa mikään puolue joitain merkitykseltään mitättömiä pienpuolueita lukuun ottamatta ei kannata kumpaakaan ääripäätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän