Smoothie-innostus johtikin painonnousuun...
innostuin tuossa viime syksynä monien julkkisten (esim. Karita Tykkä) ym. innoittamana tekemään perheellemme aamuisin ja joskus myös välipalaksi terveellisiä smoothieita. Aineksina lehtikaalia, pinaattia, marjoja, avocadoa, banaania, kookosöljyä ym. terveellistä. Nyt huomaan, että liikunnasta ja terveellisestä syömisestä huolimatta painoni on noussut viime syksystä 10 kg (55>65 kg). :( Olen miettinyt tätä juttua ja tajunnut että nuo smoothiet ovat oikeasti kaloripommeja, joista tulee helposti liikaa energiaa, eivätkä edes pidä nälkää yhtä hyvin kun kiinteä ruoka. Syön siis tosi terveellisesti, eli en herkuttele sokerisilla ym. jutuilla. Nuo smoothiet ovat ainoa muutos minkä olen tehnyt ruokavalioon viimeisen vuoden aikana.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 18:05"]
Saan otsasuonen tykytyksiä siitä että aina väitetään että terveellinen = matalakalorinen. Smoothieiden kaloripitoisuudella ja terveellisyydellä ei ole mitään tekemistä niiden energiasisällön kanssa!
Olet nauttinut runsaasti esimerkiksi hivenaineita, kuituja ja hyviä rasvoja. Olet myös nauttinut paljon energiaa. Olet siis syönyt terveellisesti mutta liikaa. Ei pitäisi olla vaikeaa arvioida niiden pirtelöiden kalorisisältöä!
[/quote]
Täysin samaa mieltä. Laihuuskeskustelu on mennyt siihen, että jengi kuvittelee, ettei terveellisellä ruualla voi lihoa tai ruokavalio ei voi olla epäterveellinen, jos on normaalipainoinen tyyliin syön vain pullaa, enkä ole lihava, joten ei mitään ongelmaa.
Meillä smoothie on joskus jälkiruokana ja ideana on se, että lasten ruokavalioon saa lisää monipuolisuutta, kun niitä marjoja joten muuten ei syödä (mustaherukka, tyrni, karpalo) sotkee yhteen hieman makeampien (yleensä banaani) kanssa.
Minä taas laihduin smoothien avulla. Rahkapurkki + marjoja silloin tällöin avokado sekaan. Taidat olla syöny vähän muutakin liikaa.
Mä en ole missään vaiheessa ymmärtänyt tuota smoothie-boomia. Jo smoothie-sana ärsyttää ja sekoitukset näyttävät oksennukselta. Syön maustamatonta rahkaa tai jukurttia, päällä kotimaisia marjoja ja siemeniä, hedelmiä tai mitä kaapista löytyykin. Nimenomaan purtava syöminen on se juttu ja toisaalta ruuan ulkonäkö vaikuttaa myös. Ja en korvaa lämmintä ateriaa noilla, oikea ruoka pitää nälän poissa ja liikuntaharrastukykyisenä.
Minä kyllä laihduin erittäin smoothie-pitoisella dieetillä. Mutta se olikin raakavegaaninen ruokavalio, josta sai varsin vähän kaloreita. Eli en nauttinut smoothieita aiemmin syömieni ruokien lisäksi vaan korvasin niillä kokonaisia aterioita, esim. lounaan.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 09:12"]
Minä kyllä laihduin erittäin smoothie-pitoisella dieetillä. Mutta se olikin raakavegaaninen ruokavalio, josta sai varsin vähän kaloreita. Eli en nauttinut smoothieita aiemmin syömieni ruokien lisäksi vaan korvasin niillä kokonaisia aterioita, esim. lounaan.
[/quote]
Joo, niin laihduin minäkin, mutta kilot tulivat takaisin kun ruokavalio muuttui taas.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 09:21"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 09:12"]
[/quote]
Joo, niin laihduin minäkin, mutta kilot tulivat takaisin kun ruokavalio muuttui taas.
[/quote]
Täsmennettäköön vielä, että oli pakko vaihtaa ruokavaliota takaisin, koska smoohtiet alkoivat kuluttaa tosi pahasti hammaskiillettä ja maha oli kestoripulilla.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 18:22"]
Kookosöljy oli hesarin testissä huonoin rasva ja se sisältää mielettömät määrät kaloreita. Kylläisyyskeskus ei reagoi nesteeseen.
[/quote]
Kaikki rasva sisältää saman verran energiaa.