Tyttären poikaystävä tulossa pe-la yökylään. Sain nyt sitten viestin pojan äidiltä viestiä. Auttakaa ensikertalaista äitiä
Tyttäreni on seurustellut poikaystävänsä kanssa kohta "jo" vuoden. No nuoripari alkoi kyselemään yökylän perään jotain 1kk seurustelun alettua. Minulle tämä olisi käynyt jo silloin, mutta pojan vanhemat halusivat odottaa. No tässä nyt nuoriso moneen kertaan kysynyt yökyläilyn perään melkein kitinään saakka. No nyt on sitten sovittu että tytär poikaystävänsä kanssa meillä yötä pe-la.
No nyt päivää ennen tätä yökyläilyä pojan äiti lähetti viestin, jossa sanoo ettei halua että ei halua että hänen poikansa nukkuu tyttäreni vieressä tai edes samassa huoneessa ja ei haluaisi että menisivät saunaan tai suihkuun samaan aikaan, sekä että menisivät suhteellisen aikaisin nukkumaan. Ja tämä on siis se asia missä tarvitsisin apua täältä.
En haluaisi pilata nyt kauan odotettua yökyläilyä. Itse olen kertonut sekä tyttärelle että pojalle ehkäisystä ja toisten rajojen kunnioittamisesta. En ole kuitenkaan ihan varma ovatko vielä harrastaneet seksiä. Tyttären puheesta ymmärsin että he haluisivat nukkua vierekkäin, joten en viittisi nyt tätä lähteä estämäänkään.
Sitten taas jos kerron että aion antaa heidän saunoa ja nukkua kahdestaan (jos siis näin haluavat) niin pelkään että pojan vanhemmat estävät nyt tämän yökyläilyn kokonaan, joka on varmasti pettymys taas nuorille, nyt kun se on jo luvattu toteuttaa. Tottakai ymmärrän että jokaisessa perheessä on omat sääntönsä, mutta minusta pojan vanhemmat ovat ehkä vähän liiankin vanhanaikaisia ottaen huomioon että nuoret ovat 15 ja 16 vuotiaita.
Mutta en myöskää halua valehdella lapseni seurustelukumppanin vanhemmille, aika selkeistä syistä.
Sitten täällä on taas muitakin ongelmia, kuten se että jos poika ei nuku tyttären huoneessa niin missä sitten. Meillä ei ole vierashuonetta. Käytännössä olohuoneen sohva olisi ainut paikka missä nukkua (ellei halua nukkua millään perus patjalla lattialla).
Auttakaa ekakertalaista. Miten tilanteen saisi ratkaistua valehtelematta pojan vanhemmille, mutta samalla yrittää välttää sitä ettei yökylä olisi pettymys nuorille?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojalle peti sohvalle, molemmat käy eri aikoina suihkussa/saunassa.
Anna valvoa yhdessä vaikka klo 23 asti ja sen jälkeen nukkumaan omii peteihin.Tää keskustelu kuulostaa niin oudolta kun vertaa vaikka siihen, että mun sisko muutti pois kotoa 15-vuotiaana kun pääsi isoon kaupunkiin johonkin erityiseen lukioon johon halusi. Siellä se asui opiskelija-asuntosäätiön solussa. Ei käynyt äiti vahtimassa että mihin meni illalla nukkumaan...
Ap, miltä sinusta kuulostaa? Varmaan yhtä oudolta kuin tämä ketju minusta... :)
Ootko sä mun veli? Olin viisitoista, äiti kysyi, tarvitsenko pillerit, kun muutin :D
En tarvinnut, vähän myöhemmin pidin sitten ehkäisystä muulla tavoin huolen.
Ei sillä, moni ystäväni on muuttanut 15-16-vuotiaana kotoa lukioon.
Vierailija kirjoitti:
Sanot pojan äidille, että teet pedin sohvalle. Ja nuorelle parille sanot, että sohvalla on peti, jos siinä jompikumpi haluaa nukkua. Ja menet itse ajoissa nukkumaan tai ainakin omaan makuuhuoneeseesi lukemaan. Nukkuvat missä nukkuvat. Suihkun/saunan ajaksi lähdet kävelylenkille ja toteat, että käykääpä rauhassa suihkussa/saunassa. Kerrot että pojan äidin toive on tämä ja tämä, menen nyt lenkille, moro.
Jos ovat vuoden olleet yhdessä, ovat jo nähneet toisensa alasti monta kertaa.
Siis miksi äidin pitää poistua kodistaa, jos nuoret menevät suihkuun? Kyllä se on sen aikuisenkin koti ja televisiota saa katsoa (haluamaansa kanavaa jopa), vaikka poikakaveri on yökylässä. Ei pidä opettaa lapsille, että seksi on sellaista, ettei sitä äiti voisi katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot pojan äidille, että teet pedin sohvalle. Ja nuorelle parille sanot, että sohvalla on peti, jos siinä jompikumpi haluaa nukkua. Ja menet itse ajoissa nukkumaan tai ainakin omaan makuuhuoneeseesi lukemaan. Nukkuvat missä nukkuvat. Suihkun/saunan ajaksi lähdet kävelylenkille ja toteat, että käykääpä rauhassa suihkussa/saunassa. Kerrot että pojan äidin toive on tämä ja tämä, menen nyt lenkille, moro.
Siis miksi äidin pitää poistua kodistaa, jos nuoret menevät suihkuun? Kyllä se on sen aikuisenkin koti ja televisiota saa katsoa (haluamaansa kanavaa jopa), vaikka poikakaveri on yökylässä. Ei pidä opettaa lapsille, että seksi on sellaista, ettei sitä äiti voisi katsoa.
Seksi on minulle ihana ja luonnollinen asia, mutta joo en halua äitiäni katsomaan. Enkä kuuntelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Jos estetään tällaista turvallista suhdetta edistymästä, voidaan tuhota seksuaalisuus kokonaan, saa vuosia sitä parannella.
Jos äidin läsnäolo kotona tuhoaa lasten seksuaalisuuden, niin eipä se kaksisissa kantimissa ole. Ei pidä ryhtyä tekemään mitään sellaista, mikä on omalle tulevaisuudelle tuhoisaa ja jos ei kykene seksiin silloin, kun äiti on viereisessä huoneessa, niin se on oma asia. Ei voda lähteä siitä, että vanhemmat ovat vastuussa lastensa seksikokemusten onnistumisesta!
Toivottavasti ap on lapsensa tukena myös abortin aikaan ja silloin, kun alapään herpes on kipeimmillään. Sukupuolitaudit tarttuvat myös vanhempien katon alla.
Anna pojalle talouspaperirulla ja sano että lakanoihin ei sitten pyyhitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksi on minulle ihana ja luonnollinen asia, mutta joo en halua äitiäni katsomaan. Enkä kuuntelemaan.
Ja juuri siksi äiti saa olla rauhassa omassa kodissaan ja lapset ymmärtävät harrastaa seksiä koulun vessassa, sielläkin se on luonnollista ja ihanaa.
Olen myös sitä mieltä, että nuoret kyllä osaavat harrastaa sitä seksiä ihan missä vain, ei siihen sänkyä ja yökylää tarvita. On luottamuksen osoitus, että he haluavat olla nimenomaan teillä. Nuoret toki myös varmasti tietävät, että teillä on rennompaa, vähemmän sääntöjä ja vahtimista.
Ap, on hienoa, että otat myös tyttäresi poikaystävän vanhemmat huomioon, vaikka taidat olla kuitenkin eri mieltä heidän säännöistään ja pyynnöistään.
Olen itse ollut paljon vanhempiani konservatiivisempi, joten pystyn ymmärtämään tuon pojan vanhempia. En menisi vannomaan, että he ovat niin paljon "jääneet junasta" kuin mitä täällä epäillään, vaan siellä voi oikeasti olla kova paikka antaa "siunaus" nuorten seksielämälle antamalla heille lupa nukkua samassa huoneessa vierekkäin. Se nimittäin on osalle meistä aivan eri asia ymmärtää, että nuori voi harrastaa seksiä missä vain kuin antaa suoraan siihen tilaisuus ja mahdollisuus oman katon alla. Paljon voi tulla heidän omasta kasvatuksestaan, etenkin, jos on uskonnollista taustaa, jos ei pojan vanhemmilla suoraan, niin heidän lapsuudestaan.
Kannattaa muuten muistaa itse kunkin, että vaikka sen pojan ohjaisi sohvalle nukkumaan, niin tuskin siinä pysyy/yksin siinä nukkuu. Eiköhän poika siitä kömmin tyttäresi viereen/tytär siihen sohvalle.
Siis poistuuko teillä lapset kodista silloin, kun vanhemmat harrastavat seksiä vai mikä idea siinä on, että vanhempien pitää lähteä ulos, jotta nuoret voi mennä pesulle yhdessä? Kyllä ainakin meillä seksielämä on kiihkeää, vaikka teinillä on poikakaveri yökylässä, suihkussa käydään yöllä yhdessä jne. Ihan luonnollistahan se on, että nelikymppisillä on makuuhuoneessa kivaa, ei kai se teinejä häiritse?
Ei sinun tarvitse kertoa toisen vanhemmille yhtään mitään. Et ole millään tasolla heille tilivelvollinen.
Ihan ensiksi selvität onko ehkäisy kunnossa. Pelkkä kondomi on nuorten käsittelyssä aivan liian heppoinen ehkäisyväline. Nuorista pelkkää kondomia ehkäisynä käyttäneistä pareista on vuodessa 30% raskaana.
Pillerit yhdistettynä jonkinlaisiin mahavaivoihin tai satunnaisiin unohduksiin eivät myöskään ole nuorilla riittävän tehokas ehkäisy.
Vierailija kirjoitti:
Siis poistuuko teillä lapset kodista silloin, kun vanhemmat harrastavat seksiä vai mikä idea siinä on, että vanhempien pitää lähteä ulos, jotta nuoret voi mennä pesulle yhdessä? Kyllä ainakin meillä seksielämä on kiihkeää, vaikka teinillä on poikakaveri yökylässä, suihkussa käydään yöllä yhdessä jne. Ihan luonnollistahan se on, että nelikymppisillä on makuuhuoneessa kivaa, ei kai se teinejä häiritse?
Ei poistu, meillä ainakaan. Siksi ehdotin että lähtee lenkille, ettei ole näkemässä menevätkö suihkuun yhdessä vai ei. Jos ei halua pojan vanhemmille valehdella.
(Mutta kyllä vanhempien seksi kuultuna makuuhuoneesta varmasti teinejä häiritsee.)
T. Se ehdotuksen tekijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos äiti ei halua valehdella pojan vanhemmille. Jos ei ole näkemässä suihkussa käymistä ei tarvi valehdella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei poistu, meillä ainakaan. Siksi ehdotin että lähtee lenkille, ettei ole näkemässä menevätkö suihkuun yhdessä vai ei. Jos ei halua pojan vanhemmille valehdella.
(Mutta kyllä vanhempien seksi kuultuna makuuhuoneesta varmasti teinejä häiritsee.)
T. Se ehdotuksen tekijä
Miksi luonnollinen ja ihana asia häiritsee teinejä? Vai ajatteletko niin, että kun on äiti ja isä, niin seksiä ei enää ole? Että koko elämä pyörii sen ympärillä, että oman lapsen seksikokemus on kiva, ettei tule traumoja? Aika outoa majoittaa lapsen poika- tai tyttökaveria ja itse joutua selibaattiin, ettei nuorille tule paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Ruija679 kirjoitti:
Miten olisi "Kiitos viestistä, muistutan nuoria vielä toiveistasi. Järjestän Jesselle patjan Miinan huoneeseen. Muita sopivia nukkumatiloja asunnossamme ei ole." Kaikkeen tähän voit sitoutua mutta et muusta ole vastuussa.
No lähetin ja nyt kysytään etteikö meillä ole olohuonetta, jossa olisi sohva.
Ap
Vastaa sille että tottakai on sohva, mutta että sinä istut sillä myöhään iltaan asti katsomassa leffaa ja nuortenhan piti mennä aikaisin nukkumaan.
On kyllä rasittavia vaatimuksia pojan vanhemmilta. Ei sitä seksiä pysty mitenkään estämään ellei lukitse poikaa kotiarestiin muutamaksi vuodeksi kalteri-ikkunoiden taakse.
Ap alkoi sitten päivää ennen h-hetkeä miettiä tätä asiaa ja kysyi jopa vauvapalstalta. Tiedä sitten, miten päätti asian suhteen.
Ota poika omaan sänkyysi ja neuvo vähän.
Hankala tilanne kun olen ap:n kanssa samoilla linjoilla että ei nuoria oikein viitsi kieltääkään ja onhan se naiivia pojan vanhemmilta kuvitella etteivät nuoret harrasta seksiä jos ei anneta nukkua samassa huoneessa. Kyllä ne nuoret aina jonkun paikan löytää ja silloin se saattaa olla joku likainen kauppakeskuksen vessa jossa sitten se ehkäisykin unohtuu. Parempihan se olisi jos voisivat kokea ensimmäiset seksikokemuksensa turvallisessa ympäristössä. Ja tuskin nyt alkavat hommiin kun vanhemmat on seinän takana. Toisaalta taas kyseessä on alaikäinen niin tavallaan tuntisin velvollisuutta toimia hänen huoltajansa pyytämällä tavalla koska kyseessä on heidän lapsensa. Tekisi mieliä neuvoa, että juttele pojan kanssa ja sopikaa että kerrotte hänen vanhemmilleen että nukkuivat eri huoneissa mutta en kyllä haluaisi kannustaa alaikäistä valehtelemaankaan. Aika kinkkinen tilanne. Ymmärtäisivätkö nuoret jos ihan reilusti sanoisit että et haluaisi kieltää mutta että et oikein voi toimia vastoin toisen huoltajan toivetta.
Juuri näin.
Jos estetään tällaista turvallista suhdetta edistymästä, voidaan tuhota seksuaalisuus kokonaan, saa vuosia sitä parannella.