Onko kokemuksia reseptillä saatavista lääkkeistä, jotka auttaa laihdutuksessa?
Millä mitoilla sait lääkkeet, kauanko käytit, paljonko laihduit, pysyikö paino poissa, oliko sivuvaikutuksia...
Kertokaa kaikki! 😄
Kommentit (145)
Jatkan vielä tuosta Ozempicin käytöstä. Nyt yli puoli vuotta käytettyäni lääkettä, huomaan että ruoka ei ole mielessä, eikä ole ollut pitkään aikaan. Syön, koska pitää, ennen mietin mitä seuraavaksi söisin. Ruoasta on tullut enemmänkin polttoainetta, kuin mielihyvän tuojaa. En usko että olen ollut ahmija, mutta minulla ei ollut säännöllisiä ruoka-aikoja ja illalla maistui sitten senkin edestä suklaa ja kaikki sokerinen ja rasvainen. Toki painon noustua ruoka-annoksetkin kasvoivat ja leipää päällisineen meni aikalailla. Olen joutunut tietoisesti opettelemaan säännöllisen ruokarytmin (ei ihan sairaalan ruoka-ajat, mutta melkein), syömään kasviksia ja hedelmiä jne. Leivän määrä on nykyään 1-2 viipaletta päivässä. Levitteenä käytän Oivariinia ohuelti, muuten vältän kovia rasvoja. Nyt ruokailu menee luontevasti omalla painollaan ja melkein 30 kg on poissa.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä tuosta Ozempicin käytöstä. Nyt yli puoli vuotta käytettyäni lääkettä, huomaan että ruoka ei ole mielessä, eikä ole ollut pitkään aikaan. Syön, koska pitää, ennen mietin mitä seuraavaksi söisin. Ruoasta on tullut enemmänkin polttoainetta, kuin mielihyvän tuojaa. En usko että olen ollut ahmija, mutta minulla ei ollut säännöllisiä ruoka-aikoja ja illalla maistui sitten senkin edestä suklaa ja kaikki sokerinen ja rasvainen. Toki painon noustua ruoka-annoksetkin kasvoivat ja leipää päällisineen meni aikalailla. Olen joutunut tietoisesti opettelemaan säännöllisen ruokarytmin (ei ihan sairaalan ruoka-ajat, mutta melkein), syömään kasviksia ja hedelmiä jne. Leivän määrä on nykyään 1-2 viipaletta päivässä. Levitteenä käytän Oivariinia ohuelti, muuten vältän kovia rasvoja. Nyt ruokailu menee luontevasti omalla painollaan ja melkein 30 kg on poissa.
Kiitos tosi paljon vastauksista! Mulla on nyt samanlaiset ruokailutottumukset kuin sulla aikaisemmin. On tosi vaikeaa pitää säännöllistä ruokarytmiä ja unirytmikin vaihtelee ja nukun aika huonosti. Kasviksia ja hedelmiä syön liian vähän ja annoskoot on kasvaneet. Olen yrittänyt muuttaa ruokailutapoja jo pari vuotta ja joitain asioita on muuttunutkin, mutta herkuttelua en ole pystynyt lopettamaan kuin aina välillä vähäksi aikaa ja rytmi ei pysy. Toivon todella, että saisin jonkun lääkkeen tähän tueksi, koska painoni nousee koko ajan. 😔
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tosi paljon vastauksista! Mulla on nyt samanlaiset ruokailutottumukset kuin sulla aikaisemmin. On tosi vaikeaa pitää säännöllistä ruokarytmiä ja unirytmikin vaihtelee ja nukun aika huonosti. Kasviksia ja hedelmiä syön liian vähän ja annoskoot on kasvaneet. Olen yrittänyt muuttaa ruokailutapoja jo pari vuotta ja joitain asioita on muuttunutkin, mutta herkuttelua en ole pystynyt lopettamaan kuin aina välillä vähäksi aikaa ja rytmi ei pysy. Toivon todella, että saisin jonkun lääkkeen tähän tueksi, koska painoni nousee koko ajan. 😔
ap
Toivottavasti saat reseptin ja hyödyt lääkkeestä. En olisi itse saanut katki tuota herkkujen varassa elämistä ja mättämistä. Edellisestä painonpudotusyrityksestä on 8 vuotta ja sekin jäi silloin lyhyeksi. Vuosi vuodelta kiloja tuli lisää. Enpä halunnut vaa'alla käydä. Nyt punnitsen 1 x vko. Tämä on ollut uskomattoman helppoa ja nopeaa ja parasta on, ettei koko ajan pyöri ruoka mielessä. Yritän syödä virallisen suosituksen mukaisesti, yritän valita sydänystävällisiä tuotteita. En tarkkaan laske kaloreita, mutta huomioin kyllä paljonko missäkin on. Proteiinia en todellakaan saa kuin ehkä 1/3 tai puolet suosituksesta, mutta on se hiton paljon enemmän kuin sillä entisellä "ruokavaliolla". Aikalailla opeteltavaa ja muutettavaa; juoda riittävästi vettä, syödä kasviksia, huolehtia proteiinin saannista, riittävästä kuidusta jne., samaan aikaan kun ruokahalu on pienentynyt ja on kylläinen. Kaikki muutos on kuitenkin ravitsevampaa ja terveellisempää kuin entinen. Lääkäri laittoi vielä lähetteen HUS:n painonhallintatalon nettiryhmään. Kerran viikossa käyn lukaisemassa ja tekemässä muutaman tehtävän ja merkkaamassa painon ja vyötärönympäryksen. Liikuntaa olen vasta nyt alkanut harrastamaan, lähinnä kävelyä. Pakko myöntää, että väkinäiseltä tuntuu, mutta ehkä alan tykkäämään ja jää tavaksi. En pidä sitä minään kalorinkuluttajana, mutta saapahan raitista ilmaa ja on kiva todeta, että liikkuminen on helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Toivottavasti saat reseptin ja hyödyt lääkkeestä. En olisi itse saanut katki tuota herkkujen varassa elämistä ja mättämistä. Edellisestä painonpudotusyrityksestä on 8 vuotta ja sekin jäi silloin lyhyeksi. Vuosi vuodelta kiloja tuli lisää. Enpä halunnut vaa'alla käydä. Nyt punnitsen 1 x vko. Tämä on ollut uskomattoman helppoa ja nopeaa ja parasta on, ettei koko ajan pyöri ruoka mielessä. Yritän syödä virallisen suosituksen mukaisesti, yritän valita sydänystävällisiä tuotteita. En tarkkaan laske kaloreita, mutta huomioin kyllä paljonko missäkin on. Proteiinia en todellakaan saa kuin ehkä 1/3 tai puolet suosituksesta, mutta on se hiton paljon enemmän kuin sillä entisellä "ruokavaliolla". Aikalailla opeteltavaa ja muutettavaa; juoda riittävästi vettä, syödä kasviksia, huolehtia proteiinin saannista, riittävästä kuidusta jne., samaan aikaan kun ruokahalu on pienentynyt ja on kylläinen. Kaikki muutos on kuitenkin ravitsevampaa ja terveellisempää kuin entinen. Lääkäri laittoi vielä lähetteen HUS:n painonhallintatalon nettiryhmään. Kerran viikossa käyn lukaisemassa ja tekemässä muutaman tehtävän ja merkkaamassa painon ja vyötärönympäryksen. Liikuntaa olen vasta nyt alkanut harrastamaan, lähinnä kävelyä. Pakko myöntää, että väkinäiseltä tuntuu, mutta ehkä alan tykkäämään ja jää tavaksi. En pidä sitä minään kalorinkuluttajana, mutta saapahan raitista ilmaa ja on kiva todeta, että liikkuminen on helpompaa.
Kävitkö myös jollain ravintoterapeutilla tai vastaavalla, vai antoiko lääkäri vain lääkkeet ja sitten olit omillasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kävitkö myös jollain ravintoterapeutilla tai vastaavalla, vai antoiko lääkäri vain lääkkeet ja sitten olit omillasi?
Kävin tk-päivystyksessä muun vaivan vuoksi ja siinä yhteydessä lääkäri kirjoitti reseptin ja laittoi lähetteen painonhallintatalon nettivalmennukseen. Joku fyssari siellä tarkastelee edistymistä ja tsemppaa. Lääkärikontaktia seurantaan ei ole. Mikäli olisi omalääkärin kirjoittama resepti, olettaisin että jonkinlainen seuranta olisi. Puhelinkeskustelussa omalääkärin kanssa mainitsin puoli vuotta aiemmin aloitetusta lääkkeestä, kerroin painonpudotuksen ja pyysin labrat; kolesterolin, sokerin ja maksa-arvot. Nämä oli katsottu ennen lääkkeen aloittamista. Koska minulla oli paino pudonnut 3 kk:n aikana tuon vaaditun 5% reilusti, en ole mitenkään ollut huolissani. Toki jatkoreseptin vuoksi täytyy omalääkäriin olla yhteydessä. Tuttava on saanut reseptin sisätautilääkäriltä ja hänellä on 3 kk kohdalla sovittu kontrolli.
Mulla Ozempic ei ole auttanut tarpeeksi. Lopetan sen varmaan siis nyt 3 kk jälkeen.
Onko eroa Saxenda/Ozempic? Sain reseptin Saxendaan.
Mulla Mysimba! Toimii todella hyvin, kunhan jaksaa pitkäjännitteisesti syödä, paino putoaa eikä tee koko ajan mieli syödä
Omat kokemukset:
-Ei diabetesta
-BMI 43, Paino 140
-Rybelsus tabletti ensin 3mg päivässä 30pv, stten 7mg/pvä kun ei tullut pahoja sivuvaikutuksia
-Pientä kuvottavaa tunnetta ja ripulointia joskus, syömisen jälkeen väsyttää
-Sata päivää täynnä, syön vähemmän kuin ennen, liikunta vähäistä ja istumatyö, mutta nyt alkaa jaksaa paremmin
-Paino pudonnut nyt 14kg, jatkan 7mg tableteilla, ei tarvetta lisätä annosta
-Lääke on kallista. 90 kpl 7mg tabletteja maksaa n.350€, korvauksia käytännön mahdoton saada
Saxenda, 2kk, -10kg. Syön harkiten. Leipä ja juusto, makeat ei houkuta, pystyn syömään pieniä määriä, en ole enää ahminut lainkaan. Silmällä saan pitää itseäni, kuunnella välillä nälkääkin, muttei ole ollut ylivoimaista.
Minulla Rybelus pilleri kerran päivässä. Toinen päivä menossa. Ruokahalu hävisi heti, vatsakivut ja ilmavaivat tulivat. Myös ihan mieletön uupumus. Pakotan itseni syömään päivittäin vaikkei tee yhtään mieli. 1300 kcal per päivä ei täyty kuin nippa nappa ha sehän on liian vähän. Toivottavasti tilanne paranee ajan myötä, erityisesti väsymys on armotonta.
Minulla vaihtuu Ozempic piikki kerran viikossa, joka päivä otettavaan Rybelsus tablettiin. Ozempicissä suuret saatavuus ongelmat. Kysyisinkin onko miten toimivaa tuo tabletti muotoinen hormoni? Siirryn suoraan 14 mg tablettiin. Olen käyttänyt Ozempiciä nyt 2 kk:tta ja painon on tippunut 3 kg.
Saxendaa kokeilin, en saanut reseptille vaan jatkoa kun en laihtunut tarpeeksi. Tajusin itsekin sitten että ei mun ongelma ole syöminen vaan alkoholiongelma, eikä se Saxenda siihen auta.
Haluaisin kuulla lisää kokemuksia Rybelsuksen käyttäjiltä. Lääkäri kirjoitti minulle reseptin aloitusannoksella 3 mg. Mulla veren sokeriarvot siellä normaalin yläpäässä ja bmi 33.
Huomenna ajattelin aloittaa, toivottavasti toimii!
Nimimerkille Tunturikukka, kirjoitit vaihtavasi Ozempicin Rybelsukseen.
Oliko lääkkeen vaihdolla vaikutusta painoon?
Nostetaan, löytyykö Rybelsuksen käyttäjiä?
Aloitan huomenna 7 mg annoksella.
Bmi 31 ja paastosokseri 6.1.
Pituus 159 cm paino 78 kg ikä 52.
Syön suhteellisen terveellisesti ja liikun pari kertaa viikossa + okt:n työt.
Ozempic käytössä nyt 7 kk ajan. 0,25 mg 1 kk, 0,5 mg 1 kk, 1 mg 12 kk resepti. Jatkoa tuolle pitäisi tulla. 1/3 lääke toimii todella hyvin, 1/3 hyvin ja 1/3 ei toimi. 3 kk:ssa painon pitäisi pudota väh. 5%, jotta lääkettä kannattaisi jatkaa. Vaatii aina ruokavaliomuutoksen. Paino putosi 2 kk:ssa 11 kg. N. 1kg/vko. Pari 0-viikkoa on ollut ja jouluna tuli +1,5 kg, mutta se oli odotettavissa. Painokäyrä näyttää hyvältä. Pari kuukautta pientä pahoinvoinnin aaltoilua ja hurjasti röyhtäilyä. Sitten helpotti. Alkuun saattoi olla päivällä 10h väli syömisessä, kun ei muistanut ja ei ollut nälkä. Piti aina muistuttaa syömisestä. 3 ekaa viikkoa oli vaikeaa iltaisin, kun oli tottunut herkuttelemaan. Nyt ei mielitekoja. Joskus syön pullaviipaleen tai keksin, mutta en päivittäin.