Saako vauvaa seisottaa/istuttaa jos ei itse vielä nouse?!
Vauva 8kk istuu tuetta jos laittaa istumaan ja seisoo tukea vasten ongelmitta jos nostaa seisomaan. EI kuitenkaan nouse itse vielä istumaan eikä tukea vasten seisomaan. Onko tämä tavallista että vauva seisoo tukea vasten ennen kuin itse nousee? Saako vielä nyt seisottaa?
Kommentit (7)
Lapsihan on kehittynyt hyvää vauhtia :) Monet alkaa kävelemään vasta 1-v.------> Kyllä se siitä itse lähtee kävelemään. Vanhempi voi leikittää vauvaa kävelyharjoituksilla. Tuonikäiset yleensä tykkäävät myös jos aikuinen pompittaa heitä.
Minulla ei ole lapsia, enkä asiasta tiedä, mutta muistan kotona sanotun, että kovin varhainen seisominen ei olisi hyväksi luille, siis voisivat jotenkin vääntyä. Tämä siis voi olla täysin paikkansapitämätön tieto, joten korjatkaa.
Ja kyllä, lapsi yleensä harjoittelee seisomista tukea vasten, ja siitä lähtee pikkuhiljaa kävelemään.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 14:10"]Minulla ei ole lapsia, enkä asiasta tiedä, mutta muistan kotona sanotun, että kovin varhainen seisominen ei olisi hyväksi luille, siis voisivat jotenkin vääntyä. Tämä siis voi olla täysin paikkansapitämätön tieto, joten korjatkaa.
[/quote]
Tosiaan, vauvan luut ovat hyvin pehmeät vielä. Luut ovat niin nuorella vielä osaksi rustokudosta, hyvin taipuisat luut kyllä on.
Mä harjoittelin vauvan kanssa kävelyä ilman tukea, kun oli ensin itse oppinut nousemaan ja kävelemään tukea vasten... meillä poika nousi seisomaan 5kk ja siitä pari viikkoa lähti kävelemään tukea vasten... oppi kävelemään 9kk
Meille taidettiin ihan neuvolassa sanoa, että jalkapohjia pitää stimuloida juurikin "seisottamalla". Meillä taisi 8kk ikäisenä ekoja kertoja nousta itse seisomaan. Nyt vauva on 10kk, seisoo ilman tukea ja kävelee tukea vasten. Mutta kyllä tuon ikäistä saa jo istuttaa, kyllähän syöttötuolissa suurin osa istuu varmasti tuossa iässä, usein aiemminkin.
.