Pojan iho-ohgelma!
Mistä ihmeestä voi johtua, että alle kouluikäisen pojan kasvoihin tulee jatkuvasti näppyjä? Näyttävät ihan finneiltä ja niitä tulee nenään ja leukaan lähinnä, ja välillä huulen yläpuolelle. Syy ei varmaankaan ole puberteetti, niin mistä tämä voi johtua? Onko kokemusta/tietämystä jollain?
Kommentit (15)
Olisivatko ns. hikinäppyjä?
Vaarattomia ja kaikin puolin haitattomia. Ei niille oikein ole mitään muuta tehtävissä kuin että pohdit puetko ehkä lastasi liikaa. Näitä näkee nimittäin lapsilla, jotka ovat pakotettuja villapipoon, vaikka mittari on reilusti plussan puolella.
-terkkari
Niin, saattaa tietty olla. Mistäköhän sairaudesta voisi tällaista tulla.. Voisikohan olla allergiaa?
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 11:53"]
Olisivatko ns. hikinäppyjä?
Vaarattomia ja kaikin puolin haitattomia. Ei niille oikein ole mitään muuta tehtävissä kuin että pohdit puetko ehkä lastasi liikaa. Näitä näkee nimittäin lapsilla, jotka ovat pakotettuja villapipoon, vaikka mittari on reilusti plussan puolella.
-terkkari
[/quote]
Kiitos vastauksesta!
En usko hikinäppyihin. Poika kyllä ihan säänmukaisesti pukeutuu. Näpyt näyttävät ihan finneiltä: on valkoinen pää ja punainen ympärys.
Ei ole tarkoitus viisastella, mutta miten hygieniajutut on huomioitu? Peseekö lapsi kasvonsa aamuin illoin?
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 12:00"]
Ei ole tarkoitus viisastella, mutta miten hygieniajutut on huomioitu? Peseekö lapsi kasvonsa aamuin illoin?
[/quote]
Pesee useimmiten iltaisin ja laitetaan rasvaa silloin tällöin, kun olen ajatellut et ehkä on kuiva iho. Aamuisin ei pese. Mutta ei kai tämän ikäisen ole tarkoituskaan pestä..? Tietty sitä sitten voisi koklata..
Mun pojalla oli sama, sitten murrosiässä sai todella pahan aknen, joka parani vasta roaccutan-kuurlla. En tiedä, että onko asioilla varsinaista yhteyttä toisiinsa, mutta muistan ihmetelleeni niitä pikkupojan "finnejä".
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 12:00"]
[/quote]
Asiantuntija siinä äänessä :) Ei takuusti lapsen tarvitse pestä kasvojaan aamuin illoin ja näpyt eivät liity siihen varmasti mitenkään.
Olisiko adrenarkea? Eli ei murrosikää vielä mutta lisämunuainen alkanut tuottamaan jo mieshormonia joka aiheuttaa finnejä ym. Haiseeko hiki? Ardenarke alkaa olla jo aika yleistä melko nuorillakin lapsilla. Meidän tytöllä jo 8-vuotiaana. Nyt normaali 12-vuotias eikä kuukautisiakaan vielä vaikka lääkäri oli sitä mieltä että aikaisin alkavat.
En olekaan koskaan kuullut adrenarkesta! Mielenkiintoista kyllä, mutta onpa jotenkin hurjaa. Poika ei ole edes koulussa vielä. Hiki ei kylläkään haise, eikä tukkakaan rasvoitu.
Hurjalta kuulostaa myös, jos tosiaan tulee sitten akne aikanaan. Mutta ei sille mitään tietenkään voi. :)
Mites usein poika pesee kätensä? Eli jos likaisilla käsillä näplää jatkuvasti kasvoja tuloksena on finnejä vaikka ei olisi mitään hormonaalista kehitystä tekeillä.
Varmaan kannattaisi jo lääkäriiin tuossa vaiheessa viedä eikä täällä arpoa...Jotku rasvat tukkii ihohuokosia ja tulee noita valkopäisiä finnejä.Lapsellasi voi olla myös hormonaalisia ongelmia joten ehkä kanttis jotain tehdä asialle.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 12:36"]
Mites usein poika pesee kätensä? Eli jos likaisilla käsillä näplää jatkuvasti kasvoja tuloksena on finnejä vaikka ei olisi mitään hormonaalista kehitystä tekeillä.
[/quote]
Poika on aika tarkka käsien pesijä kyllä. Tuota samaa kyllä mietin, että voisiko esim nukkumaan mennessä näplätä kasvojaan. Ja olen kysynytkin, mutta mielestään ei näplää. :)
Varaan kyllä ajan lääkärille.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 12:40"]
[/quote]
Poika on aika tarkka käsien pesijä kyllä. Tuota samaa kyllä mietin, että voisiko esim nukkumaan mennessä näplätä kasvojaan. Ja olen kysynytkin, mutta mielestään ei näplää. :)
[/quote]
Ei kasvojen räpläämisestä mitään finnejä tule alle kouluikäiselle. Mutta lääkärillä sitten varmistuu, mistä on kyse.
Toivottavasti et tee lapsesi edessä tästä liian suurta numeroa. Haittaavatko näppylät häntä vai lähinnä sinua?
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 12:40"]
[/quote]
[/quote]
Ei kasvojen räpläämisestä mitään finnejä tule alle kouluikäiselle. Mutta lääkärillä sitten varmistuu, mistä on kyse.
Toivottavasti et tee lapsesi edessä tästä liian suurta numeroa. Haittaavatko näppylät häntä vai lähinnä sinua?
[/quote]
Eivät häntä haittaa, kun eivät ole kipeitä. Mua haittaa vaan siksi, että ihmettelen (olen huolissani) miksi niitä tulee.
Ja tosiaan siksi täällä kyselen (mielestäni en arvo), kun haen kokemuksia. Sinne lääkäriin kun ei heti pääse.
Olisiko kyseessä joku ihosairaus? Varaisin ajan suoraan ihotautilääkärille, niin ei tarvitse arvuutella.