Miksi lapsiperheissä juodaan alkoholia
Anna lapselle raitis lapsuus, jos se viinan himo iskee ,laitaisitko edes lapset hyvään ja turvalliseen hoitopaikkaan. Ja nämä jotka sanovat kyllä lasin tai kaksi hyvää viiniä voi juoda ovat pahimpia, ei vaan hyväksytä sitä tosiasiaa yksikin tippa on liikaa.
Kommentit (205)
Hyvät ihmiset herätkää, viina ei ole hyväksi aikuiselle saati sitte lapsille.
Antakaa lasten valita sitten täysi-ikäisenä itse juovatko vai ei.
Nyt vaaditaan selkärankaa olla juomatta
Kai sitä voi juoda viksusti vaikka koko tonka, ihmiset on humalassa erilaisia itse tulen hiljaiseksi kun juon en riehu juon kyllä niin paljon ett nukahdan, en missään nimessä sammu ikinä.
Minun mielestäni on vain kaksi oikeaa tapaa vanhemmille käyttää alkoholia lasten seurassa:
A. Ei käytä ollenkaan
B. Niin, ettei humallu
Muutoin on ongelma ja ainut vaihtoehto on kohta A.
Ja jokainen saa valita tapansa ilman muiden motkotuksia ja toisinpäin ei tartte motkottaa toisten valinnoista. Molemmat tavat ovat niin lähellä toisiaan, siis kahden lasillisen päässä, verrattuna ongelmakäyttöön, että käytännössä näillä ole mitään eroa.
Tietty ei lasten seurassa dokaamisestakin voi olla haittaa, jos fyysiset ja etenkin henkiset krapulat kestävät pitkään tai perheen rahat kuluvat siihen.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 20:46"]
Mitä lasissa näin illala.
[/quote]
Mehua, ylihuomenna saattaa tähän aikaan olla siideriä.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 20:46"]
Mitä lasissa näin illala.
[/quote]
Mehua, ylihuomenna saattaa tähän aikaan olla siideriä.
[/quote]
Sidukka juodaan suoraan pullosta tai tölkistä, amatööri
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 11:02"]Anna lapselle raitis lapsuus, jos se viinan himo iskee ,laitaisitko edes lapset hyvään ja turvalliseen hoitopaikkaan. Ja nämä jotka sanovat kyllä lasin tai kaksi hyvää viiniä voi juoda ovat pahimpia, ei vaan hyväksytä sitä tosiasiaa yksikin tippa on liikaa.
[/quote]
Kyllä näin on, jätetään ne viinakset wt vanhemmille
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 20:46"] Mitä lasissa näin illala. [/quote] Mehua, ylihuomenna saattaa tähän aikaan olla siideriä. [/quote] Sidukka juodaan suoraan pullosta tai tölkistä, amatööri
[/quote]
Ööö... Mitä sitten? Miksi haluat määritellä kuinka juon kotonani siiderini?
Olipa hyvä ateria, nyt vielä punkkua ja parit terävät ja sitten saunaan. Illalla ehkä kaupungille
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 20:46"] Mitä lasissa näin illala. [/quote] Mehua, ylihuomenna saattaa tähän aikaan olla siideriä. [/quote] Sidukka juodaan suoraan pullosta tai tölkistä, amatööri
[/quote]
Ööö... Mitä sitten? Miksi haluat määritellä kuinka juon kotonani siiderini?
[/quote]
Koska minä voi
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 21:23"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 21:01"] [quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 20:46"] Mitä lasissa näin illala. [/quote] Mehua, ylihuomenna saattaa tähän aikaan olla siideriä. [/quote] Sidukka juodaan suoraan pullosta tai tölkistä, amatööri [/quote] Ööö... Mitä sitten? Miksi haluat määritellä kuinka juon kotonani siiderini? [/quote] Koska minä voi
[/quote]
Ai näkis vaan tai mä sen tietenkin näen lauantaina tai sitten kun siiredini juon,mutta ole ihan vapaasti siinä luulossa että juon sen pullosta sinun toivomuksesta.
Itse join ruuan kanssa poikani 20 v kanssa pari olutta, hän myös. Vietimme mukavan illan. Mikä siinä oli syntiä tai pahaa?
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 21:37"]Itse join ruuan kanssa poikani 20 v kanssa pari olutta, hän myös. Vietimme mukavan illan. Mikä siinä oli syntiä tai pahaa?
[/quote]
No ei sitten mitään. Kun kaksi aikuista juo vähä ruuan kanssa
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 20:17"]
"Äiti, mitä sulla on siinä lasissa? Saanko mäkin?"
"Tässä viiniä ja viini on aikuisten juomaa, koska siinä on alkoholia. Saat haistaa, se haisee pistävälle eikö?"
"Joo, hyi. Onko se pahaa?"
"Ei se minun mielestä ole pahaa, toiset taas ei tykkää yhtään. Niin kuin minä en pidä limsoista enkä muista kuplajuomista."
"Miks en saa maistaa sitä?"
"Koska tässä on alkoholia, ja se voi saada sinun mahan sekaisin. Alkoholia ei kannata juoda paljon, koska siitä tulee hölmö olo, ja myöhemmin ihan huono olo. Lasillinen riittää ihan hyvin".
... ja lapsi jatkaa muiden juttujen miettimistä.
Vertaa:
"Te menette nyt mummilaan koska äiti ja isi menee Pekalle ja Liisalle ja siellä ollaan humalassa, se ei sovi lasten katsottavaksi se humala".
[/quote]
On vähän eri juttu juoda lasillinen, kuin juoda itsensä humalaan. Jotkut juovat pari kertaa vuodessa perseet, muuten ei lainkaan. Pitäisikö ihan lasten alkoholismin estämiseksi kuitenkin tissutella pitkin vuotta, että saadaan antaa oikea esikuva? Ja onko ok, että lapset on näinä perseet-iltoina kotona?
Perjantai ja Alkon kautta kotiin. Säälittävää
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 11:38"]Perjantai ja Alkon kautta kotiin. Säälittävää
[/quote]
Vali vali. Mitä se sinulle kuuluu
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 23:28"]
Henk.kohtaisesti itse vihaan niitä vanhempia, jotka vetävät kännit esim. viikonloppuisin ja sitten kyselevät joko jälkikasvultaan tai muilta ihmisiltä jotain tyyliin mitä vahinkoa sille lapselle siitä muka tulee kun ei edes riehuta ja ollaan iloisia/hiljaisia/tms.
[/quote]
Vihaisuudesta ei ole oikein mitään hyötyä, pelkästään haittaa ja sekin sille joka on vihainen.
Jotenki tuli itselle sellainen kuva että ap tarkoitti niitä "Nooh, isi ja äiti ottaa nyt vain pari lashillista ruuanh kanssshaanhhh ja sehänh on norm.. normn.. normaaliah"-selittelijöitä, mutta ei ehkä sitten.
Henk.kohtaisesti itse vihaan niitä vanhempia, jotka vetävät kännit esim. viikonloppuisin ja sitten kyselevät joko jälkikasvultaan tai muilta ihmisiltä jotain tyyliin mitä vahinkoa sille lapselle siitä muka tulee kun ei edes riehuta ja ollaan iloisia/hiljaisia/tms.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 18:50"]
Omassa lapsuudenperheessäni vanhemmat joivat alkoholia muutaman lasillisen tai saunajuoman silloin tälllöin. Koskaan en heitä nähnyt humalassa tai joutunut sellaista edes pelkäämään. Omassa lähipiirissä näin aikuisenakin osataan nauttia juomista kohtuudella. Ihmettelisin kyllä, jos näin 45-vuotiaana yht'äkkiä en enää hallitsisi itseäni. Kyllä merkit ongelmista alkoholin suhteen ovat huomattavissa jo melko varhain. Muutama tuntemani alko-ongelmainen olivat ongelmaisia jo nuorena, juominen oli humalahakuista. Erittäin harvalla yht'äkkiä kohtuu riistäytyy käsistä, jos elämä muuten on mallissa eikä ole perinnöllistä riskiä.
[/quote]
minun nuori humalahakuinen juomiseni joutui varmaan siitä, että meillä ei kotona siedetty alkoholi lainkaan , oli hirveä tabu jota ei siedetty. ainut suhde alkoholiin teini-ikään saakka kun isä 1-2krt vuodessa oli sammuneena jossain takapihalla tms, ihmettelin vaan et mitähän tämä on. Minut opetettiin pelkäämään alkoholia ja pitämään sitä kiellettynä hedelmänä - arvatkaa vaan miten se kiinnosti heti kun ikää riitti ja sitä aikaisemminkin...
Että kaikki ketkä eivät näytä kohtuukäyttöä kotona, luovat tulevaisuuden puskaan sammujia (kunnes oma ymmärrys tulee mukaan)