Kuukautiset ovat olleet poissa kohta vuoden, terveyskeskus ei kommentoi
Kuukautiset ovat siis olleet kohta vuoden poissa (ja ei, en ole raskaana)
On ollut aikaisemmin jaksoja että olleet puoli vuotta poissa mutta silloin sanottiin että stressiä se varmaan vain on. Ja sitä toistellaan yhä.
Nyt kuitenkin olo alkaa olla aika tukala kun joka kuukausi silti turvotus ja ”menkkaoireet” tulevat läsnä, mutta kuukautiset eivät vaan ala. Nyt turvotus ei ole laskenut ja olo on kaikin puolin hirveä ollut jo pitkään, mutta menkat eivät tule ja vie sitä oloa pois.
Onko jollain samanlaisia kokemuksia? Myös itkuisuus ja ahdistus on lisääntyneet.
Kommentit (40)
Itsellä ollut kk ongelmia. Ja muita terveysongelmia.
Ensin vuosin kahden viikon välein, otettiin hormonit,ultrattiin. Sain siis lähetteen gynelle.
Lopulta tasaantuivat.
Sitten jäivät yli puoleksivuodeksi pois, labrat kilppari etc.
(Niissä pientä häikkää) ei kuitenkaan vaihdevuosia.
Meni melkein 7kk ja tulivat takaisin. Nyt tulleet suht normaalisti.
Itse käsittänyt,että puolivuotta olisi joku raja 🤷
Helpoimmalla tosin pääsee jos varaa mennä suoraan gynelle.
Labroja voi ainakin vaatia tk:stä.
Samaa mieltä siitä että gynevaivoihin suoraan naistentautien lääkärille. Itse olen maksanut yksityisellä sen 100-200e ja heti saanut apua. Hinta riippuu mm. paikkakunnasta ja siitä, tarvitaanko mitä "laitteita".
Minulla oli ennen raskauksia monirakkulaiset munasarjat (jotka erottuvat ultratutkimuksessa), jotka aiheuttivat pitkiä kiertoja. Raskauksien jälkeen kierto jostain syystä normalisoitunut.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tuo terveyskeskuksien terveyspolitiikka. Jos yksittäinen lääkäri ei keksi mitä voisi olla niin asia jää siihen. Ei puhettakaan että joku kokeneempi tutkisi.
😂👍
Vielä, kun kerrot mikä terveyskeskus 🤣
Vierailija kirjoitti:
PCOS ja/tai kilpirauhasongelmia? Joka tapauksessa hormoneihin tuo tavalla tai toisella liittyy, jotain häikkää niissä. Pitää tutkia, tietenkin!
Juuri näin, hormonit pitää tutkia ja niissä on nyt häikkää. Ei ole normaalia, että 26-vuotiaalla ei ole kuukautisia vuoteen. Ei mene esim. stressin piikkiin, vaan ongelma on vakavampi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tuo terveyskeskuksien terveyspolitiikka. Jos yksittäinen lääkäri ei keksi mitä voisi olla niin asia jää siihen. Ei puhettakaan että joku kokeneempi tutkisi.
Sama oli YTHS:llä. En ymmärrä, minkä takia jos lääkäri ei tiedä, miksi hän ei voi konsultoida kollegaa? Tai ottaa selvää? Tai laittaa lähetettä eteenpäin? Itse en kehtaisi työskennellä noin, että joku käy siellä saman vaivan kanssa monta kertaa ja joka kerta vaan hymistelisin ja levittelisin käsiä. Se on kuitenkin ihminen, jolla voi olla suurikin hätä ja huoli terveydestään ja oireet haitata jokapäiväistä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuli menkka häiriöitä heti kun piti hankkii toi korona rokotu. 😩
Harmi kun et kuollutta rokotukseen, no toivotaan että pian.
Vierailija kirjoitti:
Nieletkö mällit normaalisti?
Tämä johtuu juuri tästä. Kaikki kuukautishäiriöt paranee tällä ohjeella.
Kuka yksityinen niitä hormoneja tutkii? Ei kukaan. Ei ainakaan minulta, vaikka olen monta kertaa yrittänyt pyytää. Kun 14- 27 vuotiaana ei oo ollut säännölliset kuukautiset. Eikä olisi ollut varmaan sen jälkeenkään mikäli en olisi ryhtynyt e-pillereitä syömään.
Viimeksi tosin otettiin verikoe, kun kysyin olisiko mahdollista, että olisi varhaiset vaihdevuodet. Tulos oli että eivät ole alkaneet.
15/27
Mulla kuukautiset jäi pois rintasyöpähoitojen vuoksi, eivätkä alkaneet hoitojen päättymisen jälkeen. Ensin sanottiin, että odotetaan x-aika, sitten 2x. Sitten piti odottaa että on vuosikontrolli, seuraava. Kuitenkin peloitellaan osteoporoosilla ja ongelmilla kohdussa, muttei kukaan oikeasti ole kiinnostunut tutkimaan asiaa. Kerran otettiin pian hoitojen jälkeen verikoe ja samassa kokeessa hormonipitoisuudet. Siihen jäi.
Käytätkö ehkäisyä? Minä käytin minipillereitä monta vuotta, ja silloin kuukautiset olivat poissa monta vuotta. Se oli ihanaa aikaa! Minipillerit voivat todella jättää kuukautiset pois, ja omasta mielestäni se oli tosi kiva juttu. Ei vaikuttanut hedelmällisyyteeni. Jos et käytä ehkäisyä, kannattaa käydä gynekologilla. Ja koronarokote ei vaikuta myöskään hedelmällisyyteen. Nimimerkillä jo kolmas lapsi tulossa kahden ja puolen vuoden sisään, kolme rokotusta saatuna, korona sairastettuna. Ei kannata uskoa kaikkea, mitä white trash -jengi selittää! Luota mieluummin tieteellisiin julkaisuihin. Vinkkinä: tieteellisiä julkaisuja EI julkaista missään instagramissa tai YouTubessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä gynelle. Munasarjat ja kohtu ultrataan.
Eikö terveyskeskuksesta saa lähetettä gynelle?
Terveyskeskuksesta sanoivat jotakuinkiin näin: ”kuukautisten poisjäämiselle voi olla monta syytä, esim stressi yms…” Joten ei sieltä saanut lähetettä. Sanottiin myös että olen niin nuori, ettei välttämättä tarvitse mennä gynelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä gynelle. Munasarjat ja kohtu ultrataan.
Eikö terveyskeskuksesta saa lähetettä gynelle?Terveyskeskuksesta sanoivat jotakuinkiin näin: ”kuukautisten poisjäämiselle voi olla monta syytä, esim stressi yms…” Joten ei sieltä saanut lähetettä. Sanottiin myös että olen niin nuori, ettei välttämättä tarvitse mennä gynelle.
Yksityiselle gynelle ei tarvita lähetettä.
En käytä hormonaalista ehkäisyä, en ole lisännyt urheilemista viimeaikoina, en ole laihdutuskuurilla, en ole alipainoinen (tai ylipainoinen). En vain keksi mikä voisi olla syynä. Stressiä nyt aina on, mutta ei sillä voi perustella asioita jatkuvasti.
Ehkä se on sitten yksityiselle mentävä vaikka tuntuukin inhottavalta laittaa rahaa yksityiselle, vaikka jo opiskelijana maksan YTHS maksun.
Myös pelottaa mennä, koska pelkään samaa suhtautumista kun terveyskeskuksessa.
Ap
Joskus löytyi verta virtsasta ja silloin sai soiton, että varmaan johtui vain siitä että kuukautiset ovat juuri loppuneet. Sanoin että ne ovat olleet puoli vuotta poissa, ei voi olla syy. Tällöinkään ei tutkimuksia tms. Vain ”ei varmaan mitään sen kummempaa”
Vierailija kirjoitti:
Nieletkö mällit normaalisti?
Ei liity aloitukseen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene yksityiselle gynelle. Terolut-niminen lääke saa kuukautiset tulemaan. Kuukautiset pitäisi tulla vähintään joka toinen kuukausi. Muuten voi olla vaara, että kohtuun muodostuu syöpää. Näin sanoi gyne minulle. Kuukautiset pitäisi siis tulla säännöllisesti tai tulemattomuuteen on jokin syy. Minulla asiaan vaikuttaa eräs lääke.
Kaipa tuohon liittyy ikäkin? Ei kai esim. 60+ vuotiaalla mitään kuukautisia pidä olla.
AP EI kertonut ikäänsä, joten aika hankala tietää olisiko vaihdevuodet alkaneet.
Joillain voi alkaa suht nuorena 🤷Olen 26 vuotias.
Toivottavasti lapset on tehty, koska sinulla on hedelmällisyydessä vikaa.
Paljonko painoindeksi? Ääripäät vaikuttavat nekin.
Uskon itsekin että jotain häikkää on! En tiedä haluanko koskaan lapsia joten en mieti asiaa siksi.
Itselläni on ollut yksi pitkä outo tauko, jonka syytä en koskaan saanut selville. Jos nyt muistan oikein kuukautiset olivat heinäkuussa ja sen jälkeen sitten vasta seuraavan vuoden helmikuussa ja maaliskuussa todella rajuina ja noiden jälkeen jälleen todella outoina vasta heinäkuussa. Tuon jälkeen sitten muuttuivatkin säännöllisimmiksi kuin koskaan. Yhtenä vuonna kuukautiset olivat vain kolme kertaa. En ollut raskaana, koska en ollut ollut yhdynnässä, joten tajusin kyllä, että raskaudesta ei ollut kyse. Jossakin vaiheessa tajusin kyllä, että pitäisi varmaan mennä ihan erikoislääkäriin yksityiselle ja rahaakin siihen olisi kyllä ollut, mutta en vain uskaltanut, vaikka jo etsinkin netistä sopivia lääkäreitä. Olin siis 26 tai 27 koskaan gynekologilla käymätön neitsyt. En vain uskaltanut mennä lääkäriin ja ajattelin vaihdevuosien ehkä alkaneen. Syövän mahdollisuutta en uskaltanut edes ajatella. Koskaan toiste tuollaisia vuotohäiriöitä ei ole ollut.
Minä sain apua kuukautisongelmiin vasta, kun työterveyden yksityinen lääkäri hoksasi toisen ongelman, joka johtui kuukautisista ja kohtuongelmista, ja pisti lähetteen Naisten klininalle. Ennen sitä lääkärit olivat kyllä huomanneet terveyskeskuksissa jotain häikkää, mutta se jäi aina siihen asteelle, että jotain täällä on, mutta olkoot.
AP, tsekkaa myös ihan oikeasti koronaroketteen mahdollinen vaikutus kuukautisiin, vaikka tuossa etusivulla sitä onkin alapeukutettu. Se on ihan todellinen ongelma maailmanlaajuisesti. Häiriöt ovat vaihdelleet hieman viivästyneestä kierrosta totaaliseen kierron loppumiseen, ylimääräisestä vuodosta tai niukasta vuodosta kierron sekoittumiseen ihan toden teolla. Hyvin, hyvin yksilöllistä.
Aiheesta on tutkimuksia:
https://academic.oup.com/ije/advance-article/doi/10.1093/ije/dyab239/64…
https://www.fhi.no/en/studies/ungvoksen/increased-incidence-of-menstrua…
Tässä viittaus tuohon FHI:n sivun tutkimukseen norjalaisesta tutkimuksesta:
There was a high incidence of the various menstrual changes among menstruating women aged 18–30 years.
- The proportion who reported heavier periods than normal was higher after the first vaccine dose than before vaccination, 13.6 per cent and 7.6 per cent, respectively.
- After the second dose, the incidence of various disturbances increased.
- Among women who reported menstrual changes after the first dose, 92.3 per cent were also vaccinated with dose 2. Among women who did not report any disturbances after the first dose, 94 per cent were vaccinated with dose 2.
- Among women who experienced changes after the first dose, almost two out of three women also experienced them after the second dose.
26-vuotias, mutta millä ehkäisyllä olet?
Ehkäisyrengas vei muutaman vuoden käytön jälkeen koko menkat pois. Voisivatko jotkut pillerit toimia samalla tavalla? Ellei sitten käytä mitään hormonaalista ehkäisyä, niin olisihan se hyvä saada kuukautiset joskus tulemaan. Eivät tule, ellei limakalvoa ole kohtuun kertynyt?