Kuukautiset ovat olleet poissa kohta vuoden, terveyskeskus ei kommentoi
Kuukautiset ovat siis olleet kohta vuoden poissa (ja ei, en ole raskaana)
On ollut aikaisemmin jaksoja että olleet puoli vuotta poissa mutta silloin sanottiin että stressiä se varmaan vain on. Ja sitä toistellaan yhä.
Nyt kuitenkin olo alkaa olla aika tukala kun joka kuukausi silti turvotus ja ”menkkaoireet” tulevat läsnä, mutta kuukautiset eivät vaan ala. Nyt turvotus ei ole laskenut ja olo on kaikin puolin hirveä ollut jo pitkään, mutta menkat eivät tule ja vie sitä oloa pois.
Onko jollain samanlaisia kokemuksia? Myös itkuisuus ja ahdistus on lisääntyneet.
Kommentit (40)
Mene yksityiselle gynelle. Terolut-niminen lääke saa kuukautiset tulemaan. Kuukautiset pitäisi tulla vähintään joka toinen kuukausi. Muuten voi olla vaara, että kohtuun muodostuu syöpää. Näin sanoi gyne minulle. Kuukautiset pitäisi siis tulla säännöllisesti tai tulemattomuuteen on jokin syy. Minulla asiaan vaikuttaa eräs lääke.
Syy siihen, miksi kuukautiset ei tule, pitää tutkia. Ei voi vain jättää asiaa sikseen.
Hyvä tuo terveyskeskuksien terveyspolitiikka. Jos yksittäinen lääkäri ei keksi mitä voisi olla niin asia jää siihen. Ei puhettakaan että joku kokeneempi tutkisi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tuo terveyskeskuksien terveyspolitiikka. Jos yksittäinen lääkäri ei keksi mitä voisi olla niin asia jää siihen. Ei puhettakaan että joku kokeneempi tutkisi.
Kannattaa mennä gynelle. Munasarjat ja kohtu ultrataan.
Eikö terveyskeskuksesta saa lähetettä gynelle?
Vierailija kirjoitti:
Mene yksityiselle gynelle. Terolut-niminen lääke saa kuukautiset tulemaan. Kuukautiset pitäisi tulla vähintään joka toinen kuukausi. Muuten voi olla vaara, että kohtuun muodostuu syöpää. Näin sanoi gyne minulle. Kuukautiset pitäisi siis tulla säännöllisesti tai tulemattomuuteen on jokin syy. Minulla asiaan vaikuttaa eräs lääke.
Kaipa tuohon liittyy ikäkin? Ei kai esim. 60+ vuotiaalla mitään kuukautisia pidä olla.
AP EI kertonut ikäänsä, joten aika hankala tietää olisiko vaihdevuodet alkaneet.
Joillain voi alkaa suht nuorena 🤷
Paljonko sulla on ikää? Jos 40+, voi olla vaihdevuosioireita. Joillakin voi alkaa jo aikaisemminkin.
Oletko aloittanut määrätietoisen treenaamisen?
Myös positiivinen stressi ja elämänmuutokset saattavat vaikuttaa. Gynellä suosittelen silti käymään, etenkin jos on ikää ja asia mietityttää.
Aikoinaan kun lähdin vaihto-oppilaaksi, niin kuukautiset jäivät pois 6 kuukaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sulla on ikää? Jos 40+, voi olla vaihdevuosioireita. Joillakin voi alkaa jo aikaisemminkin.
Toi pitää myös tutkia. Voi olla tai voi olla olematta. Ei voi jättää arvailujen varaan.
Pierase niin helpottaa. Tsemppiä!
Mitä olen tuttavia kuunnellut näissä asioissa ainoastaan yksi asia tuntuu saavan terveydenhuoltoon vauhtia ja se on raskauden yrittäminen. Soita ja sano että harkitset raskauden yrittämisen aloittamista mutta kuukautiset ovat poissa.
PCOS ja/tai kilpirauhasongelmia? Joka tapauksessa hormoneihin tuo tavalla tai toisella liittyy, jotain häikkää niissä. Pitää tutkia, tietenkin!
Pitäiskö terkkarin kommentoida tuota? Laittaa sivulleen että potilas x ei ole saanut kuukautisia vuoteen, etusivulleen :-)
Mulla ei ole koskaan ollut säännölliset kuukautiset, ennen yhdistelmäehkäisypillerien aloittamista n. 27 vuotiaana. Ei välillä ollut moneen vuoteen. Ennen pillereiden aloitusta piti olla yhdet kuukautiset, joten söin myös Terolut- kuurin. Olen myös jokaiselta gynekologilta kysynyt pitääkö olla huolissaan/ pitäisikö asiaa tutkia jotenkin? Kaikki (nää on olleet kaikki yksityisellä) ovat vastanneet, että sehän on hyvä vaan , eikä syytä huoleen.
Nykyisin syön minipillereitä ja menkat on silloin tällöin ei mitenkään säännöllisesti. Täytän tänä vuonna 40
Vierailija kirjoitti:
Oletko aloittanut määrätietoisen treenaamisen?
Myös positiivinen stressi ja elämänmuutokset saattavat vaikuttaa. Gynellä suosittelen silti käymään, etenkin jos on ikää ja asia mietityttää.Aikoinaan kun lähdin vaihto-oppilaaksi, niin kuukautiset jäivät pois 6 kuukaudeksi.
Mielenkiinnosta kysyn, oletko tuon jälkeen vielä raskautunut? Kuulostaa aika pahalta ja vaikuttaa varmasti hedelmällisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipa tuohon liittyy ikäkin? Ei kai esim. 60+ vuotiaalla mitään kuukautisia pidä olla.
AP EI kertonut ikäänsä, joten aika hankala tietää olisiko vaihdevuodet alkaneet.
Joillain voi alkaa suht nuorena 🤷
Olen 26 vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Mitä olen tuttavia kuunnellut näissä asioissa ainoastaan yksi asia tuntuu saavan terveydenhuoltoon vauhtia ja se on raskauden yrittäminen. Soita ja sano että harkitset raskauden yrittämisen aloittamista mutta kuukautiset ovat poissa.
Paitsi HUS-akueella ei pääse mitenkään hoitoihin. HUS ei halua kaikkien lisääntyvän.
Gynekologisiin vaivoihin on turha hakea apua tk:sta. Mene yksityiselle gynekologille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillain voi alkaa suht nuorena 🤷Olen 26 vuotias.
Toivottavasti lapset on tehty, koska sinulla on hedelmällisyydessä vikaa.
Paljonko painoindeksi? Ääripäät vaikuttavat nekin.
Minulla tuli menkka häiriöitä heti kun piti hankkii toi korona rokotu. 😩