Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihomisen perimmäinen syy voi olla esimerkiksi väärä kumppani. IL juttu

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kyllä ihan oikea ihana mies vaikka olenkin lihonut. Mukavuuden halu yhdessä herkuttelu ja laiskuus syynä .

Vierailija
22/61 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku väittää ettei pysty laihtumaan, voin järjestää kohtuuhintaisen laihdutusleirin laihtumistakuulla. Vaatii kylläkin kohtuullisen kokoisen takuumaksun jota ei palauteta jos lopettaa leirin kesken, koska ketään ei voi pakolla leirittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perimmäinen syy lihomiselle on geenit. On myös meitä, jotka reagoimme stressiin ja väsymykseen päinvastaisella tavalla - ruokahalu katoaa, ei jaksa laittaa ruokaa tai syödä kunnolla ja laihtuu.

Tuo että herkkujen pois jättäminen johtaa väistämättä pakonomaisiin mielitekoihin ei myöskään pidä paikkaansa. Itse olin 1,5 vuotta syömättä mitään, missä on lisättyä sokeria ja toisin kuin tuossa väitetään niin ei minun edes tehnyt mieli herkkuja, kun elimistöni ikään kuin unohti kokonaan niiden olemassaolon. Nykyään syön max. kerran kuukaudessa jotain jäätelöä tms. ja joudun välillä taistelemaan mielitekoja vastaan, oli siis helpompaa olla kokonaan ilman herkkuja (vrt. alkoholistit, jotka pidättäytyvät kokonaan alkoholista koska eivät osaa kontrolloida sen käyttöä).

Outoa, että länsimaalaisten ihmisten geeniperimä on muutamassa kymmenessä vuodessa muuttunut evoluution näkökulmasta täysin käsittämätöntä vauhtia...

Ympäristömyrkyt vaikuttavat geeneihin. Sen vuoksi nykymiesten hedelmällisyys on pudonnut länsimaissa. Suomessa poltettiin vielä 25 vuotta sitten yleisesti tupakkaa asuntojen sisällä tai ikkunasta roikkuen. Muutenkin tupakointi oli yleisempää. Se, että isoäiti on altistunut ympäristömyrkyille on yksi syy länsimaiselle sperman laadun heikkenemiselle.

Vierailija
24/61 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan se on se OIKEA tai onnellinen parisuhde, joka yleisemmin lihottaa. Tottakai kyse voi olla parisuhdehakuisen aiemmasta tsemppaamisesta.

Vääräkin voi lihotta stressin ja unettomuuden kautta. Ne on helppo mitata erillään.

Vierailija
25/61 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku väittää ettei pysty laihtumaan, voin järjestää kohtuuhintaisen laihdutusleirin laihtumistakuulla. Vaatii kylläkin kohtuullisen kokoisen takuumaksun jota ei palauteta jos lopettaa leirin kesken, koska ketään ei voi pakolla leirittää.

Kai sinä teet sen niin, että leiriläisen terveys ei vaarannu esimerkiksi liian yksipuolisen ravinnon takia?

Vierailija
26/61 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt jaksa lukea juttua kun olen huomannut, että se on parisuhde mikä lihottaa. Se ahdistus mikä sen mukana tulee, se laittaa syömään.

Suosittelen artikkelin lukemista. Siinä unohdettiin mainita se, että saman katon alla olevat jakavat myös osittain samanlaista mikrobiomia sekä yhteisten aterioiden että muun yhteisen läheisyyden vuoksi. Suoliston rikas mikrobiomi on vakuutus ylipainoa ja psyyken ongelmia vastaan.

No ei ole noinkaan. Kaveripiirissä perhe, jossa syödään ”terveellisesti”, -ton-ton -ruokavaliolla. Ei saa olla sitä eikä sitä ruoassa jne. Perheen isä on lyhyessä ajassa turvonnut ihan käsittämättömästi. Eikä oikein enää jollain tavalla ns. huolehdi painostaan.

Vierailija
27/61 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt jaksa lukea juttua kun olen huomannut, että se on parisuhde mikä lihottaa. Se ahdistus mikä sen mukana tulee, se laittaa syömään.

Suosittelen artikkelin lukemista. Siinä unohdettiin mainita se, että saman katon alla olevat jakavat myös osittain samanlaista mikrobiomia sekä yhteisten aterioiden että muun yhteisen läheisyyden vuoksi. Suoliston rikas mikrobiomi on vakuutus ylipainoa ja psyyken ongelmia vastaan.

No sitten kiitos ja kumarrus ex voimannostaja miehelleni että tänä päivänä, kahden vuoden totaalisen treenitauon jälkeen, olen lihaksikkaampi kuin keskiverto suomalainen mies. Aika hyvin keski-ikäiseltä naiselta. Jotain positiivista siitäkin ihmisestä sitten tarttui.

Vierailija
28/61 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perimmäinen syy lihomiselle on geenit. On myös meitä, jotka reagoimme stressiin ja väsymykseen päinvastaisella tavalla - ruokahalu katoaa, ei jaksa laittaa ruokaa tai syödä kunnolla ja laihtuu.

Tuo että herkkujen pois jättäminen johtaa väistämättä pakonomaisiin mielitekoihin ei myöskään pidä paikkaansa. Itse olin 1,5 vuotta syömättä mitään, missä on lisättyä sokeria ja toisin kuin tuossa väitetään niin ei minun edes tehnyt mieli herkkuja, kun elimistöni ikään kuin unohti kokonaan niiden olemassaolon. Nykyään syön max. kerran kuukaudessa jotain jäätelöä tms. ja joudun välillä taistelemaan mielitekoja vastaan, oli siis helpompaa olla kokonaan ilman herkkuja (vrt. alkoholistit, jotka pidättäytyvät kokonaan alkoholista koska eivät osaa kontrolloida sen käyttöä).

Outoa, että länsimaalaisten ihmisten geeniperimä on muutamassa kymmenessä vuodessa muuttunut evoluution näkökulmasta täysin käsittämätöntä vauhtia...

Ympäristömyrkyt vaikuttavat geeneihin. Sen vuoksi nykymiesten hedelmällisyys on pudonnut länsimaissa. Suomessa poltettiin vielä 25 vuotta sitten yleisesti tupakkaa asuntojen sisällä tai ikkunasta roikkuen. Muutenkin tupakointi oli yleisempää. Se, että isoäiti on altistunut ympäristömyrkyille on yksi syy länsimaiselle sperman laadun heikkenemiselle.

Suomalaisten miesten liikkumattomuus ja lihavuus vaikuttaa miesten sperman laatuun ja määrään.

Vierailija
29/61 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis perimmäinen syy on geenit, mutta totta kai sen lisäksi pitää syödä että lihoo. Mutta kuitenkin a) kaikkien ruokahalu ei kasva stressaantuneena eivätkä kaikki harrasta lohtusyömistä ja b) toiset lihovat herkemmin kuin toiset.

Nykymaailma on kyllä todella herkkukeskeinen ja ihmiset mättävät kaikkea roskaruokaa hirveitä määriä. Itse pidän vähän sairaana, että itseään tai muita halutaan ”palkita” ja ”hemmotella” epäterveellisellä herkuttelulla - eli siis halutaan tuhota omaa tai toisen terveyttä ja hyvinvointia. Miksei arvosteta terveellistä ruokaa ja ajatella, että teenpäs vaikka synttäreideni kunniaksi herkullista salaattia ja jälkkäriksi eksoottisia hedelmiä ja makuelämyksien lisäksi saan myös vitamiineja ja terveyttä? Ja lisäksi vaikka ihana tunnin kävelylenkki niin olo virkistyy ja fyysinen kunto kohenee.

Mutta ei, nykyään sitä että välittää terveydestään ja kontrolloi syömisiään kutsutaan syömishäiriöksi ja sitä että mättää vapaasti herkkuja ja lihoo normaaliksi.

Vierailija
30/61 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on stressiä, mene kävelylle. Jos olet väsynyt, mene lepäämään. Kumpaankaan ei ole vastaus jääkaappi ja sen sisällön mättäminen kitusiinsa. Kun sen tajuaa niin ei liho.

Kortisolitaso on stressaantuneena koholla ja se syöttää vereen sokeria ja rasvaa että myös estää painon laskemisen, vaikka söisi kuinka terveellisesti hyvänsä. Lue aiheesta niin opit uutta.

En ole ikinä ollut napostelevaa tai muutenkaan jääkaapilla viihtyvää tyyppiä. Stressaantuneena en jaksa kuitenkaan pitää kiinni normaalista ateriarytmistä. Tuo jankkaaminen, että ihmiset mättäisivät kotonaan koko ajan ruokaa on menneen maailman ajattelua. En tunne yhtään ihmistä, jolla olisi esimerkiksi samanlainen herkkukaappi kuin TV-ohjelmien ihmisillä on.

Esim. Juoksua harrastamalla tuon kortisolitason saa alas. Asiasta on myös tutkimuksia.

Vierailija
31/61 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on stressiä, mene kävelylle. Jos olet väsynyt, mene lepäämään. Kumpaankaan ei ole vastaus jääkaappi ja sen sisällön mättäminen kitusiinsa. Kun sen tajuaa niin ei liho.

Kortisolitaso on stressaantuneena koholla ja se syöttää vereen sokeria ja rasvaa että myös estää painon laskemisen, vaikka söisi kuinka terveellisesti hyvänsä. Lue aiheesta niin opit uutta.

En ole ikinä ollut napostelevaa tai muutenkaan jääkaapilla viihtyvää tyyppiä. Stressaantuneena en jaksa kuitenkaan pitää kiinni normaalista ateriarytmistä. Tuo jankkaaminen, että ihmiset mättäisivät kotonaan koko ajan ruokaa on menneen maailman ajattelua. En tunne yhtään ihmistä, jolla olisi esimerkiksi samanlainen herkkukaappi kuin TV-ohjelmien ihmisillä on.

Miksiköhän minä en sitten liho stressaantuneena, jos kerran kaikkien ihmisten elimistö reagoi täysin samalla tavalla stressiin? Kärsin kyllä esim. unettomuudesta, kyvyttömyydestä rentoutua yms, mutta painoa ei tule kiloakaan lisää.

Vierailija
32/61 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai tää ravitsemusasiantuntija Patrik Borg selittää tuollaista! Se on juuri se, mitä lihavat haluavat kuulla - että syyllinen niihin kiloihin olisi muka joku muu, kuin ihminen itse. Tää Borg saa rahaa siitä, että kertoo lihaville ihmisille näin. Eihän kukaan enää kävisi tuolla, jos mies olisi rehellinen ja laukoisi, että "syö vähemmän, liiku enemmän, niin laihdut."

Vierailija
33/61 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän minä en sitten liho stressaantuneena, jos kerran kaikkien ihmisten elimistö reagoi täysin samalla tavalla stressiin? Kärsin kyllä esim. unettomuudesta, kyvyttömyydestä rentoutua yms, mutta painoa ei tule kiloakaan lisää.

Oletko alle 30v? Itsellä kiloja rupesi kertymään noin 35 ikäisenä.

Vierailija
34/61 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenvaihdunta ei hidastu vanhemmiten, se on vaan taas yksi tekosyy lihomiselle. Äitini 67 v. on 164 cm pitkä ja painaa 57 kg. Liikkuu, syö terveellisesti ja pitää itsensä kunnossa. Ei siihen mitään rakettitiedettä tarvita, vaan maalaisjärkeä.

Vierailija
35/61 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä riittää näitä asiantuntijoita, joiden mukaan ihminen ei voi mitään painonnousulle. Vahingollisinta lihavalle on nykyhöpinän mukaan pyrkiä pudottomaan painoa.

Miten alkoholista, tupakasta ja monesta muusta ei-toivotusta käyttäytymisestä pitäisi sitten pyrkiä eroon ihan vaan tsemppaamalla ja tahdonvoimalla?

Vierailija
36/61 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihomisen perimmäinen syy on tasan ainoastaan se, että syö enemmän, kuin kuluttaa. Syö LIIKAA.

Se, miksi syö enemmän kuin kuluttaa, voi johtua sadasta eri asiasta. Mutta fakta on se, että kilot eivät kerry itsestään, sinä syöt ne itsellesi.

Vierailija
37/61 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas läskit vinkuu ja syyttää lihavuudestaan jotakuta muuta esim. geenejä. Eikö juutalaisilla, homoilla, romaneilla, sotavangeilla ole ko. geeniä. En ainakaan ole vanhoissa dokumenteissa nähnyt ainoatakaan läskiä keskitysleirillä.

Vierailija
38/61 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä riittää näitä asiantuntijoita, joiden mukaan ihminen ei voi mitään painonnousulle. Vahingollisinta lihavalle on nykyhöpinän mukaan pyrkiä pudottomaan painoa.

Miten alkoholista, tupakasta ja monesta muusta ei-toivotusta käyttäytymisestä pitäisi sitten pyrkiä eroon ihan vaan tsemppaamalla ja tahdonvoimalla?

Alkoholista, tupakasta, huumeista ja peliongelmasta vierottumiseen on vaikka millaista apua saatavilla. Niistä pääsee eroon helposti, kun ei vain juo alkoholia, sytytä tupakkaa, ota huumeita tai pelaa. Syömistä ei voi lopettaa kokonaan.

Vierailija
39/61 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas läskit vinkuu ja syyttää lihavuudestaan jotakuta muuta esim. geenejä. Eikö juutalaisilla, homoilla, romaneilla, sotavangeilla ole ko. geeniä. En ainakaan ole vanhoissa dokumenteissa nähnyt ainoatakaan läskiä keskitysleirillä.

Ei tässä nyt syyllistetä ketään tai mitään vaan etsitään selityksiä sille miksi toiset ovat lihavia ja toiset laihoja, ja yksi merkittävä selitys on genetiikka ja se millainen ruokahalu on ja miten paljon elimistö varastoi ravinnosta energiaa. Tämä on vähän sama kuin puhuttaisiin vaikkapa aamu- ja iltaihmisistä - totta kai jokainen voi pakottaa itsensä valvomaan mihin aikaan tahansa, mutta se onko se sitten mielekästä elää oman vuorokausirytminsä vastaisesti onkin eri asia. 

Ihminen jolla on suuri ruokahalu ja taipumus lihoa voi siis tietysti olla syömättä liikaa, mutta jos hoikkana pysyminen vaatii todella niukkaa kalorimäärää niin voi miettiä että onko jatkuva mielitekoja vastaan taistelu sitten lopulta kuitenkaan sen arvoista. Toki tässä voi varmasti löytyä jokin kultainen keskitie eli voi hyväksyä itsensä vaikka vähän pullukkana niin että kontrolloi syömisiään sen verran ettei liho sairaalloisen ylipainoiseksi mutta sallii itsensä kuitenkin herkutella sen verran ettei elämä tunnu pelkältä kituuttelulta. Ja huom. geneettisesti laihanhan ei tarvitse tällaista kamppailua käydä koska voi syödä vapaasti niin paljon kuin mieli tekee lihomatta, joskin ongelmana voi sitten puolestaan olla alipaino ja ettei jaksa syödä riittävästi.

Vierailija
40/61 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain oli muovien ftalaatit lihottaa. Mut silti kaikki ei liho?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi